Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällaista on työttömän Minnan puuduttava arki: päiväunet jo aamulla, melkein aina kotona

Vierailija
01.10.2026 |

Minna herää aamulla neljältä, käy suihkussa, keittää kahvit ja tekee eväät. Kun miesystävä on lähtenyt töihin, Minna laittaa ensin tiskit, sitten pyykit, avaa television ja tekee hetken käsitöitä. 

Jos neulominen alkaa kyllästyttää, hän vaihtaa virkkaamiseen tai ompeluun.

Aika tuntuu matelevan jo aamuyhdeksältä.

Siksi Minna menee takaisin sänkyyn viimeistään kymmeneltä. Usein hän herää päiväunilta yhdeltä iltapäivällä, koska siivottavaakaan ei joka päivälle riitä.

Minna on pitkäaikaistyötön. Hän on etsinyt töitä yli kolme vuotta, mutta työpaikkaa ei ole löytynyt.

Aikaa on mutta rahaa ei. Kesällä Minna kalastaa ja käy joskus kävelylenkeillä. Kun ilmat viilenevät, uloskaan ei tee mieli mennä.

”Elämäni on tylsää. En liiku kotoa minnekään, koska minulla ei ole varaa tehdä mitään. Käytännössä olen neljän seinän sisällä.”

Varttia vaille neljä ovi käy, ja miesystävä tulee kotiin. Se on päivän odotetuin hetki.

https://anna.fi/ihmiset/minnalla-on-viisi-ammattia-mutta-ei-toita

Ja työttömänkö elämä on niin ihanaa? Ei kaikilla. 

Kommentit (291)

Vierailija
161/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella harmi, että aikuiskoulutustuki poistui, muutenhan hän olisi voinut vielä opiskella. Mitkä ne viisi tutkintoa oli? Kaikki jotain myyjän ammattitutkintoja?

Tuon tuen poistaminen oli kyllä iso virhe, työttömyysajat vaan pitenee.

Ei sitä edelleenkään työttömät saaneet. Sitä sai työssä käyvät ihmiset jotka opiskeli toiselle alalle tai teki jatko-opintoja. Itse opiskelin lähihoitajasta sairaanhoitajaksi.

Sitä oli mahdollisuus saada myös työttömänä jos työsuhde oli kestänyt tietyn ajan. Itsekin sain aikuiskoulutustukea työttömänä.

Vierailija
162/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vissiin tullut mieleen hankkia talvivaatteita?

Kunnon varusteilla on ihana ulkoilla kovillakin pakkasilla.

Olen myös työtön. Tuo ettei voi ulkoilla, kun ilmat viileenee kuulostaa oudolta. Tosi harvoin on säitä jotka estävät ulkoilun. 

Olen pitkäaikaistyötön enkä omista kumisaappaita tai sadetakkia. Risa sateenvarjo minulla on enkä aio nyt mitään ostaa koska ei ole rahaa. 

Silloin kun olit töissä niin ei ollut varaa ostaa? Kumisaappaat ja sadetakki on lähes ikuisia. Jotenkin tuntuu että suomalaiset ei osaa muuta kuin valittaa joka asiasta.

Oli aika kun esim. siivoojille maksettiin 1000 e/kk brutto kokoaikatöistä. Ei siitä paljoa jäänyt vuokran jälkeen vaatteiden ostoon. Ja muuta töitä et saa kun ei ole suhteita. 

Nykyään vuokra voi olla 800 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä oisin elämäni kunnossa työttömänä... 

Mäkin ihmettelen miksi tämä nainen ei harrasta liikuntaa. 

Mäkin ihmettelen miks sä et harrasta neulomista tai virkkausta, kyl sun pitäs.

Ihan hyviä ideoita nuokin tosin kuntoilu on sellaista, että sitä kannattaisi aivan jokaisen harrrastaa oman terveytensä vuoksi. 

Vierailija
164/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Minna käy kirjastossa? Ilmaisia virikkeitä. Ei kaikki kodin ulkopuolelle lähteminen maksa.

Vierailija
165/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on aina jotenkin outoja tapauksia. Hänhän on virallisesti siis asunnoton enkä ihan käsitä miksi. 

Joo, ymmärrän, ettei keskiluokkainen kultalusikka pehvassa idioluution tuotos ei käsitä moniakaan asioita.

Vierailija
166/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös työtön. Tuo ettei voi ulkoilla, kun ilmat viileenee kuulostaa oudolta. Tosi harvoin on säitä jotka estävät ulkoilun. 

Olen pitkäaikaistyötön enkä omista kumisaappaita tai sadetakkia. Risa sateenvarjo minulla on enkä aio nyt mitään ostaa koska ei ole rahaa. 

Silloin kun olit töissä niin ei ollut varaa ostaa? Kumisaappaat ja sadetakki on lähes ikuisia. Jotenkin tuntuu että suomalaiset ei osaa muuta kuin valittaa joka asiasta.

Oli aika kun esim. siivoojille maksettiin 1000 e/kk brutto kokoaikatöistä. Ei siitä paljoa jäänyt vuokran jälkeen vaatteiden ostoon. Ja muuta töitä et saa kun ei ole suhteita. 

Nykyään vuokra voi olla 800 euroa.

Jäisi 200 euroa.

Vierailija
167/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työtön ja mies töissä, pärjätään suht hyvin niin että ei pidä ruokaa miettiä. Tässä on taas yks turha valittaja, menee lenkille sillä se helpottuu elämäkin.

Vierailija
168/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää leikata lisää tukia jotta Minnan kaltaiset laiskat menee töihin.

Kokeile itse pitkäaikaistyöttömyyden aikana "mennä" töihin.

Töitä löytyy aina.

Ilmaistöitä löytyy aina, näytäs vähän esimerkkiä ensin. 

Vierailija
169/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin vaan. Selitykset vähemmälle, ja tosissaan töitä hakemaan. Mutku mutku.  Eli ei se työttömyys taida niin paha ollakaan jos ryhdytään tosissaan vertaamaan. Valittaa ja uhriutua on toki aina helppoa ja joillekin kovin luontaista.

Miten töihin voi vain mennä? Ovet ovat lukossa, vartija soittaa poliisit ja tulee lähestymiskielto työpaikalle. Ovenko läpi kävelet? Ei ole luvallista myöskään noin vaan esiintyä yrityksen työntekijänä jos ei ole työsopimusta tehtynä ja mihin ne palkatkin maksetaan kun palkkaa ei voida maksaa jos ei ole työsopimustakaan.

Vierailija
170/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko näistä kirjoitettu täällä, mutta jos joku ajattelee ettei voi opiskella kun ei ole aikuiskoulutustukea, niin kyllä voi.

Työttömyysetuudella voi opiskella omaehtoisia opintoja 2 vuoden ajan. Jos tarvitsee vaikka täydennyskoulutusta on mahdollista opiskella lyhytkestoisia opintoja työttömyysetuudella. Työvoimakoulutuksiin saa koko koulutuksen ajalle yleistuen +9e korvauksen. Ammatillisen kuntoutuksen kautta saattaa olla myös mahdollista opiskella uusi ammatti, jos ei terveydentila enää kestä nykyistä ammattia ja se rajoittaa työllistymistä.

Mahdollisuuksia on opiskella! 

Vierailija
171/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystävänsä luona asuu, ei ole asumiskuluja. Jos mies käy töissä, varmaan osallistuu ruokakuluihinkin. Outoa valittamista, tuollahan on asiat hyvin.

Vierailija
172/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lukio käytynä ja yksi ammatti opiskeltuna, työkokemusta silti noin kymmeneltä alalta. Mulle kelpaa mikä tahansa työ mistä maailmankolkasta tahansa, siksi en  ole koskaan työtön ellen itse halua. Ikää jo 46v ja nyt alkaa kolmas talvi kun olen suunnitellusti työtön. Voin tehdä keikkaa talvellakin jos on mieluisa työkohde. Työt jatkuu sitten taas keväällä säiden mukaan, mutta koko kesän painan hiki päässä duunia, joskus jopa vuorokauden ympäri.

Ja en muuten loisi teidän rahoillanne. Kesällä kerään rahaa, jolla katan ihan itse omasta pussistani talven työttömyyskauden. En edes ilmoittaudu työkkäriin vai kelako se sitä hommaa nykyään hoitaa, en edes tiedä mistä työttömyysetuuksia hakisin.

Nyt syksyn olen kerännyt myyntiin puolukkaa ja sieniä ja netonnut siitäkin ihan hyvää rahaa. Työn ohessa muuten.

Eli nyt vaan kaikki Minnan kaltaiset, pyyhkikää homeet perskankuistanne ja menkää töihin. Niitä on kun vaan haluaa. Mutta sitä varten voi joutua poistumaan tutuista kortteleista.

Odota vaan vuoroasi kun sairastut. Ja jokainen sairastuu jossain vaiheessa. JOKAINEN.

Sitä varten on säästöt ja sijoitukset ja vakuutukset. Eikä jokainen sairastu. Tai jos sairastuu niin ei välttämättä mene työkyky. Tulen sitkeästä suvusta, yleisterveys hyvä kun ei olla paskottu sitä huonoilla elintavoilla. Isovanhemmat eläneet terveinä ja hyväkuntoisina 90 vuotiaiksi, omat vanhempani terveitä seitsenkymppisiä ja olivat työelämässä kunnes oli pakko jäädä eläkkeelle. 

Pitää olla harvinaisen yksinkertainen jos ei pidä huolta itsestään ja taloudestaan.

Vierailija
173/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuen perusosan eli 578€/kk verran jokaiselle on mahdollista saada, jos ei ole parempia tuloja tai omaisuutta, tämä siis asumis- ja lääkemenojen jälkeen jää kaytettäväksi ja siitä on kyllä varaa ostaa kumisaappaat ja sadetakki, valintakysymyksiä, pieniä investointeja kannattaakin tehdä pienistä tuloista, kumisaappaat vaikka mahdollistaa tai marjojen ja sienien poimimisen (jos ei parempiin maastokenkiin ole varaa) ja sitä kautta menee vähemmän ruokaan rahaa. Ja jää rahaa investoida taas johonkin muuhun, esimerkiksi keitiövälineisiin jotka auttavat tekemään edullista ja terveellistä ruokaa. Ite työttömänä ostin 140€ hintaisen padan, yhtenä kuukautena se kirpaisi mutta nyt on loppuelämän ajan hyvä pata.

Vierailija
174/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin samassa tilanteessa, lähtisin jonnekin, jossa on töitä, enkä odottaisi, että pikkupaikkakunnalle taianomaisesti ilmaantuu työpaikka. Pääkaupunkiseutu, Lappi, Norja..

Vierailija
175/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lukio käytynä ja yksi ammatti opiskeltuna, työkokemusta silti noin kymmeneltä alalta. Mulle kelpaa mikä tahansa työ mistä maailmankolkasta tahansa, siksi en  ole koskaan työtön ellen itse halua. Ikää jo 46v ja nyt alkaa kolmas talvi kun olen suunnitellusti työtön. Voin tehdä keikkaa talvellakin jos on mieluisa työkohde. Työt jatkuu sitten taas keväällä säiden mukaan, mutta koko kesän painan hiki päässä duunia, joskus jopa vuorokauden ympäri.

Ja en muuten loisi teidän rahoillanne. Kesällä kerään rahaa, jolla katan ihan itse omasta pussistani talven työttömyyskauden. En edes ilmoittaudu työkkäriin vai kelako se sitä hommaa nykyään hoitaa, en edes tiedä mistä työttömyysetuuksia hakisin.

Nyt syksyn olen kerännyt myyntiin puolukkaa ja sieniä ja netonnut siitäkin ihan hyvää rahaa. Työn ohessa muuten.

Eli nyt vaan kaikki Minnan kaltaiset, pyyhkikää homeet perskankuistanne ja menkää töihin. Niitä on kun vaan haluaa. Mutta sitä varten voi joutua poistumaan tutuista kortteleista.

Odota vaan vuoroasi kun sairastut. Ja jokainen sairastuu jossain vaiheessa. JOKAINEN.

Sitä varten on säästöt ja sijoitukset ja vakuutukset. Eikä jokainen sairastu. Tai jos sairastuu niin ei välttämättä mene työkyky. Tulen sitkeästä suvusta, yleisterveys hyvä kun ei olla paskottu sitä huonoilla elintavoilla. Isovanhemmat eläneet terveinä ja hyväkuntoisina 90 vuotiaiksi, omat vanhempani terveitä seitsenkymppisiä ja olivat työelämässä kunnes oli pakko jäädä eläkkeelle. 

Pitää olla harvinaisen yksinkertainen jos ei pidä huolta itsestään ja taloudestaan.

Pankki on tehnyt ne vakuutukset niin, että kun sairastut niin et saakaan mitään rahaa eli olet maksanut töysin turhasta. Toisekseen miten voit maksaa hirveästi vakuutuksia ja sijoittaa jos palkka on äärimmäisen pieni?

Vierailija
176/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella harmi, että aikuiskoulutustuki poistui, muutenhan hän olisi voinut vielä opiskella. Mitkä ne viisi tutkintoa oli? Kaikki jotain myyjän ammattitutkintoja?

Ne faktat. Työtön ei ole saanut aikuiskoulutustukea. Se oli pelkästään vakituisessa työsuhteessa olevia koskeva etu. Eikä sitäkään saanut määrättömästi vaan tietyn laskukaavan mukyusein vain kertaluonteisesti.

Vierailija
177/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuen perusosan eli 578€/kk verran jokaiselle on mahdollista saada, jos ei ole parempia tuloja tai omaisuutta, tämä siis asumis- ja lääkemenojen jälkeen jää kaytettäväksi ja siitä on kyllä varaa ostaa kumisaappaat ja sadetakki, valintakysymyksiä, pieniä investointeja kannattaakin tehdä pienistä tuloista, kumisaappaat vaikka mahdollistaa tai marjojen ja sienien poimimisen (jos ei parempiin maastokenkiin ole varaa) ja sitä kautta menee vähemmän ruokaan rahaa. Ja jää rahaa investoida taas johonkin muuhun, esimerkiksi keitiövälineisiin jotka auttavat tekemään edullista ja terveellistä ruokaa. Ite työttömänä ostin 140€ hintaisen padan, yhtenä kuukautena se kirpaisi mutta nyt on loppuelämän ajan hyvä pata.

Naisena en lähtisi yksin metsään. Voi tulla vaikka rais katuksi tai am mutuksi. Valintakysymyksiä. Eikä sitäpaitsi kukaan elä pelkillä marjoilla.

Vierailija
178/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne faktat. Työtön ei ole saanut aikuiskoulutustukea. Se oli pelkästään vakituisessa työsuhteessa olevia koskeva etu. Eikä sitäkään saanut määrättömästi vaan tietyn laskukaavan mukyusein vain kertaluonteisesti.

Ja vakituista työsuhdetta ei saa kuin suhteilla.

Vierailija
179/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona oleminenhan on parasta. Ainakin minä viihdyn kaikista parhaiten kotona.

Vierailija
180/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä oisin elämäni kunnossa työttömänä... 

Mäkin ihmettelen miksi tämä nainen ei harrasta liikuntaa. 

Mäkin ihmettelen miks sä et harrasta neulomista tai virkkausta, kyl sun pitäs.

En harrasta neulomista tai virkkausta, koska niistä saa niskan kipeäksi ja langat maksaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme