Tällaista on työttömän Minnan puuduttava arki: päiväunet jo aamulla, melkein aina kotona
Minna herää aamulla neljältä, käy suihkussa, keittää kahvit ja tekee eväät. Kun miesystävä on lähtenyt töihin, Minna laittaa ensin tiskit, sitten pyykit, avaa television ja tekee hetken käsitöitä.
Jos neulominen alkaa kyllästyttää, hän vaihtaa virkkaamiseen tai ompeluun.
Aika tuntuu matelevan jo aamuyhdeksältä.
Siksi Minna menee takaisin sänkyyn viimeistään kymmeneltä. Usein hän herää päiväunilta yhdeltä iltapäivällä, koska siivottavaakaan ei joka päivälle riitä.
Minna on pitkäaikaistyötön. Hän on etsinyt töitä yli kolme vuotta, mutta työpaikkaa ei ole löytynyt.
Aikaa on mutta rahaa ei. Kesällä Minna kalastaa ja käy joskus kävelylenkeillä. Kun ilmat viilenevät, uloskaan ei tee mieli mennä.
”Elämäni on tylsää. En liiku kotoa minnekään, koska minulla ei ole varaa tehdä mitään. Käytännössä olen neljän seinän sisällä.”
Varttia vaille neljä ovi käy, ja miesystävä tulee kotiin. Se on päivän odotetuin hetki.
https://anna.fi/ihmiset/minnalla-on-viisi-ammattia-mutta-ei-toita
Ja työttömänkö elämä on niin ihanaa? Ei kaikilla.
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vissiin tullut mieleen hankkia talvivaatteita?
Kunnon varusteilla on ihana ulkoilla kovillakin pakkasilla.
Olen myös työtön. Tuo ettei voi ulkoilla, kun ilmat viileenee kuulostaa oudolta. Tosi harvoin on säitä jotka estävät ulkoilun.
Olen pitkäaikaistyötön enkä omista kumisaappaita tai sadetakkia. Risa sateenvarjo minulla on enkä aio nyt mitään ostaa koska ei ole rahaa.
Silloin kun olit töissä niin ei ollut varaa ostaa? Kumisaappaat ja sadetakki on lähes ikuisia. Jotenkin tuntuu että suomalaiset ei osaa muuta kuin valittaa joka asiasta.
Oli aika kun esim. siivoojille maksettiin 1000 e/kk brutto kokoaikatöistä. Ei siitä paljoa jäänyt vuokran jälkeen vaatteiden ostoon. Ja muuta töitä et saa kun ei ole suhteita.
Toimeentulotuen perusosan eli 578€/kk verran jokaiselle on mahdollista saada, jos ei ole parempia tuloja tai omaisuutta, tämä siis asumis- ja lääkemenojen jälkeen jää kaytettäväksi ja siitä on kyllä varaa ostaa kumisaappaat ja sadetakki, valintakysymyksiä, pieniä investointeja kannattaakin tehdä pienistä tuloista, kumisaappaat vaikka mahdollistaa tai marjojen ja sienien poimimisen (jos ei parempiin maastokenkiin ole varaa) ja sitä kautta menee vähemmän ruokaan rahaa. Ja jää rahaa investoida taas johonkin muuhun, esimerkiksi keitiövälineisiin jotka auttavat tekemään edullista ja terveellistä ruokaa. Ite työttömänä ostin 140€ hintaisen padan, yhtenä kuukautena se kirpaisi mutta nyt on loppuelämän ajan hyvä pata.
Naisella ei mene vuokraan yhtään rahaa, eikö kuudellasadalla elä, jos ruokakulutkin jaetaan?Vähän sellainen vaikutelma tuli, että nainen käyttää hyväksi tätä miestä.
Herää neljältä laittamaan miehelle eväitä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten pitäisi jo alkaa tekemään lämmitysremonttia, kun fossiilisella öljyllä ei saa lämmittää enää 2030.
Miten teet 1000e/kk työkyvyttömyyseläkeellä mitään remonttia?
Ihan kauheaahan se on kun mihinkään tarpeelliseen ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös työtön. Tuo ettei voi ulkoilla, kun ilmat viileenee kuulostaa oudolta. Tosi harvoin on säitä jotka estävät ulkoilun.
Olen pitkäaikaistyötön enkä omista kumisaappaita tai sadetakkia. Risa sateenvarjo minulla on enkä aio nyt mitään ostaa koska ei ole rahaa.
Silloin kun olit töissä niin ei ollut varaa ostaa? Kumisaappaat ja sadetakki on lähes ikuisia. Jotenkin tuntuu että suomalaiset ei osaa muuta kuin valittaa joka asiasta.
Oli aika kun esim. siivoojille maksettiin 1000 e/kk brutto kokoaikatöistä. Ei siitä paljoa jäänyt vuokran jälkeen vaatteiden ostoon. Ja muuta töitä et saa kun ei ole suhteita.
Toimeentulotuen perusosan eli 578€/kk verran jokaiselle on mahdollista saada, jos ei ole parempia tuloja tai omaisuutta, tämä siis asumis- ja lääkemenojen jälkeen jää kaytettäväksi ja siitä on kyllä varaa ostaa kumisaappaat ja sadetakki, valintakysymyksiä, pieniä investointeja kannattaakin tehdä pienistä tuloista, kumisaappaat vaikka mahdollistaa tai marjojen ja sienien poimimisen (jos ei parempiin maastokenkiin ole varaa) ja sitä kautta menee vähemmän ruokaan rahaa. Ja jää rahaa investoida taas johonkin muuhun, esimerkiksi keitiövälineisiin jotka auttavat tekemään edullista ja terveellistä ruokaa. Ite työttömänä ostin 140€ hintaisen padan, yhtenä kuukautena se kirpaisi mutta nyt on loppuelämän ajan hyvä pata.
Naisella ei mene vuokraan yhtään rahaa, eikö kuudellasadalla elä, jos ruokakulutkin jaetaan?Vähän sellainen vaikutelma tuli, että nainen käyttää hyväksi tätä miestä.
Minä taas ihmettelin, miksi Minna sanoo, ettei "hänellä" ole varaa ja kuitenkin hän asuu yhteistaloudessa jonkun kanssa. Miksei se asuinkumppani auta häntä missään? En tajua näitä nykyajan "yhteistalouksia", jossa molemmilla on omat elämänsä ja omat rahansa, joilla kumpikin maksaa omat kulunsa jne. Mitä ihmeen yhdessä asumista semmoinen on?! Minna kumminkin ilmiselvästi tekee kotityöt, joten luulisi, että se työssäkäyväkin sitten tekisi jotain Minnan hyväksi.
Yksi tapa saada aikaa kulumaan työttömänä on kirjoitella vauva.fi foorumille. Siellä on antoisia väittelyitä kuten persut vs demarit, sähköauto vs bensa-auto, kiinteäsähkö vs pörssisähkö, miehet vs naiset ja paljon muita väittelyita ja sitten vaan valitsee puolen ja osallistuu keskusteluun, välillä voi puoltakin vaihtaa, on kehittävää katsella eri näkökulmista asioita. Päivä menee nopeasti siinä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tapa saada aikaa kulumaan työttömänä on kirjoitella vauva.fi foorumille. Siellä on antoisia väittelyitä kuten persut vs demarit, sähköauto vs bensa-auto, kiinteäsähkö vs pörssisähkö, miehet vs naiset ja paljon muita väittelyita ja sitten vaan valitsee puolen ja osallistuu keskusteluun, välillä voi puoltakin vaihtaa, on kehittävää katsella eri näkökulmista asioita. Päivä menee nopeasti siinä.
Se on vain tylsää. Olisi kiva tehdä jotain järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Minä oisin elämäni kunnossa työttömänä...
Työttömänä jos haluaa elää terveellisesti ja liikkua niin hyvät lenkkarit kesällä, talvelle ym, jalkineet, useat eri vaatteet vuodenaikojen ja säiden mukaaan, ruokakulut lisääntyy kun liikkuminen+kuntosali vaatii kunnolla ravinteita että lihakset saa energiaa jne. et millä rahalla työtön tuohon vääntyy????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulutatko alkoholia? Mihin rahasi menevät? Kirpparilta saa kumppareita parilla eurolla, Tokmannin tarjouksesta vitosella. Olen itse ollut pitkäaikaistyötön nelilapsisen perheen äiti ja sain kyllä kumpparit hoidettua niin itselle kuin lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka pääsisikin töihin niin miten hän ajatteli selvitä eläkeiästä jos elämä on noin tylsää?
Turha selitellä että kaikkeen tarvitsee rahaa kun ongelma on selkeästi siellä oman pään sisällä.
tämä, ei poistu juurikaan kotoa, käy joskus kävelyllä..tota työttömänä olisi varaa ja aikaa käydä ihan päivittäin kävelyllä, piristäisi mieltäkin ja on ihan ilmaista. toki kengät kuluu...
Hassu ajatus, että liikkumiseen tarvitsisi kuntosalia!
Vierailija kirjoitti:
Kotona oleminenhan on parasta. Ainakin minä viihdyn kaikista parhaiten kotona.
Entä jos ei ole varaa sisustaa kotia viihtyisäksi?
Mitenkähän se mies kestää noin puuduttavaa naisystävää! Ongelma on päänsisäinen, ei rahallinen.
Vierailija kirjoitti:
Kattoremontti 1980-luvun taloon maksaa noin 23000 euroa. Onneksi työikäiset ei saa pankista asuntovelkaa ja remontit jää eläkeläisten maksettaviksi.
Teetettynä maksaa tuon verran, jos itse tekee esim 120 m2 taloon kattoremontin eikä kattoniskoja tarvitse vaihtaa niin pääsee noin 5000 €. Yleensä ei edes 80 luvun taloissa tarvitse isonpia pohjatöitä edes tehdä.
Kattoremontit kuten ikkunaremontit on rakennusfirmojen suuria lypsylehmiä joissa kustaan ihmisiä silmään ja pahasti.
Minna taitaa olla masentunut. Työttömyys masentaa hyvin helposti.
Jos ei olisi masentunut, niin varmasti keksisi enemmän puuhaa päiviinsä. Ilman rahaa voi harrastaa monenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää leikata lisää tukia jotta Minnan kaltaiset laiskat menee töihin.
Kokeile itse pitkäaikaistyöttömyyden aikana "mennä" töihin.
Töitä löytyy aina.
Ei löydy, usko nyt jo tollo. 🤐 ja vedä lärvi tukkoon.
Tämä mene töihin -jankuttaja voi töistään huolimatta itse todella huonosti. Mikä avuksi reppanalle?
Ihmeellistä glamouria yritetään työttömyyden päälle että kuinka ihanaa on olla kun mihinkään ei ole rahaa.. Hohhoijaa
.. Ja kuinka mielekästä ilmainen tekeminen on.. Älkää nyt viitsikö jauhaa paskaa
Vierailija kirjoitti:
Minna taitaa olla masentunut. Työttömyys masentaa hyvin helposti.
Jos ei olisi masentunut, niin varmasti keksisi enemmän puuhaa päiviinsä. Ilman rahaa voi harrastaa monenlaista.
Entä jos ei ole energiaa eikä varaa ruokaan?
Vierailija kirjoitti:
Pullojen keräyksestä saisi liikuntaa ja ajanvietettä. Hanskat vain käteen.
Ei ole helppo laji nykyään, kova kilpailu on siinä. Osa on kotimaisia juopon näköisiä, osa ulkomaalisia ja osa sellaisia pirteitä keski-ikäisiä tai vanhempia nutturapäitä jotka ei sitä rahaa tarvii mutta ilkeyttään käy viemässä tuloja köyhemmiltä. Ehkä vilkkailla juna-asemilla tai jossain Helsingin keskustassa voi tienata jonkin verran kun ihmisä liikkuu niin paljon edes takas niin on jonkinlaisia mahdollisuuksia olla ensimmäisenä pullon tai tölkin kimpussa, montaa sekunttia tai ainakaan minuuttia ne ei missään loju. Toki viikonloppuna saa paremmat tienestit jos kehtaa ja uskaltaa kaljatölkit viedä suunnilleen porukan suusta kuten röyhkeimmät ulkomaalaiset voi tehdä. Joten kovin on kilpailtu ala. Ite en erikseen lähde keräilemään mutta reppu aina mukana jos sattuu näkymään tyhjä pantti ja roskiksiakin viluilkuilen niin puhutaan ehkä parista eurosta kuukaudessa tuolla tyylillä.
Vai että oikein miesystävä. Onpa nyt sitten vaikeaa..
Työtön mies ei naisille taatusti kelpaisi.
Hän taitaa sabotoida työkseen.