Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällaista on työttömän Minnan puuduttava arki: päiväunet jo aamulla, melkein aina kotona

Vierailija
01.10.2026 |

Minna herää aamulla neljältä, käy suihkussa, keittää kahvit ja tekee eväät. Kun miesystävä on lähtenyt töihin, Minna laittaa ensin tiskit, sitten pyykit, avaa television ja tekee hetken käsitöitä. 

Jos neulominen alkaa kyllästyttää, hän vaihtaa virkkaamiseen tai ompeluun.

Aika tuntuu matelevan jo aamuyhdeksältä.

Siksi Minna menee takaisin sänkyyn viimeistään kymmeneltä. Usein hän herää päiväunilta yhdeltä iltapäivällä, koska siivottavaakaan ei joka päivälle riitä.

Minna on pitkäaikaistyötön. Hän on etsinyt töitä yli kolme vuotta, mutta työpaikkaa ei ole löytynyt.

Aikaa on mutta rahaa ei. Kesällä Minna kalastaa ja käy joskus kävelylenkeillä. Kun ilmat viilenevät, uloskaan ei tee mieli mennä.

”Elämäni on tylsää. En liiku kotoa minnekään, koska minulla ei ole varaa tehdä mitään. Käytännössä olen neljän seinän sisällä.”

Varttia vaille neljä ovi käy, ja miesystävä tulee kotiin. Se on päivän odotetuin hetki.

https://anna.fi/ihmiset/minnalla-on-viisi-ammattia-mutta-ei-toita

Ja työttömänkö elämä on niin ihanaa? Ei kaikilla. 

Kommentit (291)

Vierailija
141/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman rahaakin on tarjolla vaikka mitä mahdollisuuksia aktiviteetteihin. Ihan omaa saamattomuutta jos jää nössöttämään neljän seinän sisälle.

Jos jotain vinkkejä antaisit?

Hän kävi jo lenkillä. Varmaan kirjasto ja metsätkin on koluttu.

Muuta?

Voi vaikka koluta nämä Harvardin yliopiston ilmaiset nettikurssit lävitse:

https://pll.harvard.edu/catalog/free

Vierailija
142/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No totta helvetissä pitää mennä uudestaan nukkumaan jos on herännyt NELJÄLTÄ. 

Ei voi, jos täytyy mennä työkokeiluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman rahaakin on tarjolla vaikka mitä mahdollisuuksia aktiviteetteihin. Ihan omaa saamattomuutta jos jää nössöttämään neljän seinän sisälle.

Jos jotain vinkkejä antaisit?

Hän kävi jo lenkillä. Varmaan kirjasto ja metsätkin on koluttu.

Muuta?

Kävi lenkillä "joskus".

Vierailija
144/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vissiin tullut mieleen hankkia talvivaatteita?

Kunnon varusteilla on ihana ulkoilla kovillakin pakkasilla.

Olen myös työtön. Tuo ettei voi ulkoilla, kun ilmat viileenee kuulostaa oudolta. Tosi harvoin on säitä jotka estävät ulkoilun. 

Olen pitkäaikaistyötön enkä omista kumisaappaita tai sadetakkia. Risa sateenvarjo minulla on enkä aio nyt mitään ostaa koska ei ole rahaa. 

Silloin kun olit töissä niin ei ollut varaa ostaa? Kumisaappaat ja sadetakki on lähes ikuisia. Jotenkin tuntuu että suomalaiset ei osaa muuta kuin valittaa joka asiasta.

Vierailija
145/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystävä pääsee suoraan panolle.

Vierailija
146/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole töitä eli eläkeläisille jää maksettavaksi palvelut eläkkeellä, asuntojen remontit ja lääkärikulut. Asunnoille ei ole ostajia valitettavasti.

Vierailija
147/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vetänyt sijaisuudet niin, että maksimi 4 h unta joka yö.

Vierailija
148/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole töitä eli eläkeläisille jää maksettavaksi palvelut eläkkeellä, asuntojen remontit ja lääkärikulut. Asunnoille ei ole ostajia valitettavasti.

Naisleskillä ei ole rahaa kattoremonttiin eikä putkiremonttiin, mutta asuntoa ei saa myytyä, koska työikäiset ei saa vakituisia kokoaikatöitä.

Vierailija
149/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei tule karenssia ja jää kokonaan ilman rahaa.

Vierailija
150/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta asenteesta kiinni. Valittaa osaa jokainen. 

Vierailija
151/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä oisin elämäni kunnossa työttömänä... 

Mäkin ihmettelen miksi tämä nainen ei harrasta liikuntaa. 

Mäkin ihmettelen miks sä et harrasta neulomista tai virkkausta, kyl sun pitäs.

Vierailija
152/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella harmi, että aikuiskoulutustuki poistui, muutenhan hän olisi voinut vielä opiskella. Mitkä ne viisi tutkintoa oli? Kaikki jotain myyjän ammattitutkintoja?

Tuon tuen poistaminen oli kyllä iso virhe, työttömyysajat vaan pitenee.

Ei sitä edelleenkään työttömät saaneet. Sitä sai työssä käyvät ihmiset jotka opiskeli toiselle alalle tai teki jatko-opintoja. Itse opiskelin lähihoitajasta sairaanhoitajaksi.

Vierailija
153/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei tule karenssia ja jää kokonaan ilman rahaa.

Oli pakko saada lapsille ruokaa eli ei ollut vaihtoehtoja.

Vierailija
154/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menis vapaaehtoistyöhön esim; SPR ystäväpalvelu. Yksinäisiä vanhuksia on vaikka kuinka.

Vapaaehtoistyö tms. tulee kalliiksi matkojen takia. Sapuskaankin voi mennä enemmän rahaa kuin kotona. Ei työttömällä ole rahaa tuommoisiin.

Vapaaehtoistyötä voi tehdä myös netissä kotoa käsin esim...

vertaistukiryhmien moderointi

keskusteluapu ja chat-päivystys järjestöissä

tekstien oikoluku, kääntäminen tai kirjoittaminen

some- ja viestintätehtävät

verkkotapahtumien avustaminen

digituki eli toisten auttaminen tietokoneen, puhelimen tai verkkopalveluiden käytössä

järjestöjen hallinnolliset tehtävät, joita voi tehdä kotoa käsin.

Vierailija
155/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun joku 5 h yö maksimissaan nykyään. Mutta nyt pitää mennä tekemään muutama kotityö.

Vierailija
156/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vissiin tullut mieleen hankkia talvivaatteita?

Kunnon varusteilla on ihana ulkoilla kovillakin pakkasilla.

Olen myös työtön. Tuo ettei voi ulkoilla, kun ilmat viileenee kuulostaa oudolta. Tosi harvoin on säitä jotka estävät ulkoilun. 

Olen pitkäaikaistyötön enkä omista kumisaappaita tai sadetakkia. Risa sateenvarjo minulla on enkä aio nyt mitään ostaa koska ei ole rahaa. 

Silloin kun olit töissä niin ei ollut varaa ostaa? Kumisaappaat ja sadetakki on lähes ikuisia. Jotenkin tuntuu että suomalaiset ei osaa muuta kuin valittaa joka asiasta.

Oli aika kun esim. siivoojille maksettiin 1000 e/kk brutto kokoaikatöistä. Ei siitä paljoa jäänyt vuokran jälkeen vaatteiden ostoon. Ja muuta töitä et saa kun ei ole suhteita. 

Vierailija
157/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin vaan. Selitykset vähemmälle, ja tosissaan töitä hakemaan. Mutku mutku.  Eli ei se työttömyys taida niin paha ollakaan jos ryhdytään tosissaan vertaamaan. Valittaa ja uhriutua on toki aina helppoa ja joillekin kovin luontaista.

Vierailija
158/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mene aina talveksi Espanjaan. Työttömyyttä voi mukavasti hoitaa sieltäkin käsin.

Vierailija
159/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisleskillä ei ole rahaa kattoremonttiin eikä putkiremonttiin, mutta asuntoa ei saa myytyä, koska työikäiset ei saa vakituisia kokoaikatöitä.

Kun tulee vesivahinko niin ou jee. Vakuutuksissa on ikäpoistot, vanhoja ei korvata.

Vierailija
160/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella harmi, että aikuiskoulutustuki poistui, muutenhan hän olisi voinut vielä opiskella. Mitkä ne viisi tutkintoa oli? Kaikki jotain myyjän ammattitutkintoja?

Turhaa määkynää. Aikuiskoulutustuki koski vain työssä käyviä. Sen saamisen ehtona oli mm. vakituinen työsuhde. Jutun henkilöä se ei auttaisi mitenkään. 

Hänen kannattaisi todennäköisesti kouluttautua, siinä ollaan samaa mieltä. Työkkäristä on saanut hyvin puollon omaehtoiseen opiskeluun kunhan ala on työllistävä. Miksei siis Minna ole jo mennyt amikseen opiskelemaan uutta alaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme