Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällaista on työttömän Minnan puuduttava arki: päiväunet jo aamulla, melkein aina kotona

Vierailija
01.10.2026 |

Minna herää aamulla neljältä, käy suihkussa, keittää kahvit ja tekee eväät. Kun miesystävä on lähtenyt töihin, Minna laittaa ensin tiskit, sitten pyykit, avaa television ja tekee hetken käsitöitä. 

Jos neulominen alkaa kyllästyttää, hän vaihtaa virkkaamiseen tai ompeluun.

Aika tuntuu matelevan jo aamuyhdeksältä.

Siksi Minna menee takaisin sänkyyn viimeistään kymmeneltä. Usein hän herää päiväunilta yhdeltä iltapäivällä, koska siivottavaakaan ei joka päivälle riitä.

Minna on pitkäaikaistyötön. Hän on etsinyt töitä yli kolme vuotta, mutta työpaikkaa ei ole löytynyt.

Aikaa on mutta rahaa ei. Kesällä Minna kalastaa ja käy joskus kävelylenkeillä. Kun ilmat viilenevät, uloskaan ei tee mieli mennä.

”Elämäni on tylsää. En liiku kotoa minnekään, koska minulla ei ole varaa tehdä mitään. Käytännössä olen neljän seinän sisällä.”

Varttia vaille neljä ovi käy, ja miesystävä tulee kotiin. Se on päivän odotetuin hetki.

https://anna.fi/ihmiset/minnalla-on-viisi-ammattia-mutta-ei-toita

Ja työttömänkö elämä on niin ihanaa? Ei kaikilla. 

Kommentit (291)

Vierailija
121/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastikkeellista sosiaaliturvaa, millä ei saa asuntovelkaa. Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta ja asuntojen remontit jää heidän maksettaviksi. Ei saa myytyä asuntoa mihin on tulossa putkiremontti tai kattoremontti.

Vakuutus ei korvaa vanhoja, jos tulee vesivahinko. 1980 - luvun talon kattoremontti 23000 euroa. Työikäiset ei osta eläkeläisten vanhoja taloja, kun eivät saa vakituisia kokoaikatöitä eikä asuntovelkaa. Suomi 2026.

Vierailija
122/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oisin elämäni kunnossa työttömänä... 

Kummasti tilanteeseensa suhtautuu eri tavalla siitä riippuen, onko tilanteessa vapaasta tahdostaan vai vasten tahtoaan. Itse olen vapaasta tahdostani työssä vain 2 päivää viikossa, eikä minulla ole mitään ongelmia käyttää niitä viittä päivää mielekkäästi, vaikka perheetön ja suht pienibudjettinen olenkin. Välillä jopa tuntuu, että aika ei riitä, ja punnitsen, että jos nykyinen työ syystä tai toisesta loppuisi, en varmaankaan hakeudu uuteen työpaikkaan tässä kohtaa. Kukaan ei hauku minua loiseksi, koska en nosta tukia, eikä minulla ole varsinaista stressiä työllistymisestä, koska minua on nykyiselläänkin pyydetty töihin moneen paikkaan. Tiedän, että saisin milloin vain kokoaikatyön, jos haluaisin. Omalla alallani meitä tämän spesifin työn tekijöitä on 300km säteellä kaksi, kolmannesta on ollut työpaikkailmoitus auki niin kauan kuin muistan, ja ainoa kolleganikin on lähes 60. Nämä helpottavat stressiä kummasti. Ja niin helpottaa sekin, että jos työni loppuisi, pärjäisin toistakymmentä vuotta säästöilläni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä sata ideaa työttömälle Minnalle ettei pitkästy:

Kirjoittaa romaani, Juosta maraton, Kirjoittaa runokokoelma, Oppia soittamaan pianoa, Tehdä oma albumi, Maalata tauluja, Kuvata lyhytelokuva, Kirjoittaa käsikirjoitus, Perustaa oma podcast, Oppia seisomaan käsillä, Oppia ranskaa, Oppia viittomakieltä, Opiskella tähtitiedettä, Rakentaa kaukoputki, Opetella valokuvaamaan kunnolla, Kuvata dokumentti omasta elämästään, Tehdä oma sarjakuva, Kirjoittaa lastenkirja, Tehdä oma lautapeli, Suunnitella oma korttipeli, Rakentaa pienoismalli kaupungista, Opetella keramiikkaa, Tehdä oma vaatemallisto, Neuloa valtava peitto, Opetella ompelemaan, Kunnostaa vanha huonekalu, Rakentaa itse kirjahylly, Kasvattaa vihannespuutarha, Perustaa yrttitarha ikkunalaudalle, Istuttaa 100 puuta tai pensasta, Vaeltaa Suomen halki, Vaeltaa Lapissa, Nukkua teltassa 30 yönä, Pyöräillä Suomen halki, Tehdä pitkä junamatka Euroopan halki, Käydä kaikissa Suomen kansallispuistoissa, Uida avovedessä 50 kertaa, Opetella kiipeilemään, Suorittaa triathlon, Juosta ultramaraton, Oppia tekemään kärrynpyöriä, Tehdä vuoden mittainen joogahaaste, Opetella tanssimaan, Osallistua tanssikilpailuun, Opetella itsepuolustuslaji, Oppia surffaamaan, Opetella karatea, Opetella hiihtämään kunnolla, Tehdä 365 päivän kävelyhaaste, Rakentaa oma kuntosaliohjelma ja noudattaa sitä vuoden ajan, Lukea 100 klassikkokirjaa, Lukea yhden maan kirjallisuutta kokonainen vuosi, Kirjoittaa päiväkirjaa joka päivä vuoden ajan, Opiskella filosofiaa itsenäisesti, Opiskella psykologiaa, Opiskella taidehistoriaa, Opiskella historiaa aikakausi kerrallaan, Opetella shakkia, Osallistua shakkiturnaukseen, Ratkaista 1 000 ristisanatehtävää, Opetella ohjelmoimaan, Rakentaa oma verkkosivusto, Tehdä oma mobiilisovellus, Rakentaa pieni robotti, Opetella 3D-tulostamista, Tehdä oma digitaalinen taideprojekti, Opetella videon editointia, Opetella animaatiota, Tehdä oma videopeli, Rakentaa älykäs kasvihuone, Leipoa 100 erilaista leipää, Opetella tekemään täydellinen pasta alusta asti, Tehdä ruokakirja omista resepteistä, Kokeilla 100 uutta ruokaa, Opetella veitsenkäsittelyä ja kokkaustekniikoita, Tehdä oma hilloresepti, Kasvattaa itse ruokaa siemenestä lautaselle, Järjestää ystäville oma ravintolailta, Opetella japanilaista ruoanlaittoa, Tehdä vuoden mittainen ruokahaaste, Tehdä vapaaehtoistyötä 100 tuntia, Opettaa jotain taitoaan muille, Perustaa lukupiiri, Järjestää naapuruston yhteinen tapahtuma, Haastatella 50 kiinnostavaa ihmistä, Tehdä oma paikallishistoriallinen projekti, Kerätä suvun historia yksi sukupolvi kerrallaan, Digitoida vanhat perhevalokuvat, Tehdä sukututkimus, Perustaa ilmainen harrastuskerho, Kirjoittaa 365 lyhyttä tarinaa, Tehdä vuoden ajan yksi luova työ joka päivä, Tehdä oma näyttely, Järjestää oma konsertti tai open mic -ilta, Julkaista oma lehti, Rakentaa elämästään valokuva-albumi vuosikymmenen ajalta, Kirjoittaa ja julkaista oma novellikokoelma, Opetella soittamaan jokin instrumentti niin hyvin, että pystyy esiintymään yleisölle, Rakentaa itse pieni mökki, maja tai työtila, Suunnitella ja toteuttaa oma taidenäyttely, johon tekee vähintään 30 teosta

Tässä yksi asia joka estää kaikkien noiden toteuttamisen : RAHAPULA!

No otetaanpa tuosta listalta muutama esimerkki:

Kirjoittaa romaani – tarvitset kynän ja paperia – kustannus muutaman euron

Juosta maraton – tarvitset lenkkarit – kustannus 0 €, jos sinulla on jo lenkkarit; viralliseen kilpailuun osallistuminen maksaa erikseen, mutta voit vain opetella juoksemaan tuon matkan kilpailematta

Kirjoittaa runokokoelma – tarvitset kynän ja paperia – kustannus muutaman euron

Oppia soittamaan pianoa – tarvitset pianon tai kosketinsoittimen; voit myös käyttää ilmaista virtuaalipianoa – kustannus 0 € aloitukseen, tai voit valita vaikka nokkahuilun pianon sijaan. Netistä ohjeet.

Tehdä oma albumi – tarvitset puhelimen tai tietokoneen ja ilmaisen äänitysohjelman – kustannus 0 €

Maalata tauluja – tarvitset paperia tai pahvia ja maaleja – kustannus muutaman euron

Kuvata lyhytelokuva – tarvitset puhelimen – kustannus 0 € jos sinulla on kamera puhelimessasi

Kirjoittaa käsikirjoitus – tarvitset kynän ja paperia – kustannus muutaman euron

Perustaa oma podcast – tarvitset puhelimen – kustannus 0 €

Oppia seisomaan käsillä – tarvitset lattiatilaa – kustannus 0 €

Oppia ranskaa – tarvitset kirjaston kirjoja tai ilmaisen verkkokurssin – kustannus 0 €

Oppia viittomakieltä – tarvitset ilmaista oppimateriaalia ja videon – kustannus 0 €

Opiskella tähtitiedettä – tarvitset kirjoja kirjastosta ja silmät – kustannus 0 €

Suurin osa työttömistä on masentuneita. Ei kuulu mihinkään ei ole paikkaa mihin mennä. Itsekin huolehdin lapsesta yksin mutta silti en saa päivisin mitään aikaiseksi, ahdistinut olo tulevaisuudesta on koko ajan ja masennus päällä. Tiedän että tulen asumaan kadulla tms tulevaisuudessa,ei täältä ole toivoa nousta enää.

Masennuksen kanssa pitäisi nimenomaan yrittää tehdä niitä juttuja, koska mikään ei ruoki masennusta niin paljon kuin tekemättömyys ja paikalleen jääminen. Etenkin masentuneena pitäisi yrittää tehdä edes jotain, vaikka ei huvittaisi tai jaksaisi. Voi aloittaa ihan pienestä ja tehdä ilmaisia juttuja: meditoida, tehdä hengitysharjoituksia, käydä kävelyllä, venytellä, opetella jotain uutta YouTubesta, lukea kirjaa tai vaikka vain lähteä hetkeksi ulos. Kun tekee jotain, saa päivään edes jonkinlaista rytmiä ja tekemistä.

Ja sitten on meitä äitejä jotka huolehdimme lapsista yksin myös työttömänä. Tekemistä on kyllä lapseen liityyen vaikka kuinka paljon muttei se poista ahdistusta siitä että on työtön eika varaa mihinkään. Lapsen jutut pysyn ostamaan mutta itse tingin kaikesta.

Vierailija
124/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta helvetissä pitää mennä uudestaan nukkumaan jos on herännyt NELJÄLTÄ. 

Vierailija
125/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella harmi, että aikuiskoulutustuki poistui, muutenhan hän olisi voinut vielä opiskella. Mitkä ne viisi tutkintoa oli? Kaikki jotain myyjän ammattitutkintoja?

Aikuinen saa edelleen samat opiskelija tuet kuin muutkin, ja työkkärin luvalla saa opiskella ammatin yleistuella.

Vierailija
126/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän se on. Kaikesta pitää nykyään maksaa. Monet sanovat, että mene lenkille, mutta ei huonoilla kengillä voi huonojalkainen kävellä. Pitäisi olla sellaiset kengät ja välineet, ettei sairastu viikkokausiksi. Mistä rahat kunnollisiin kenkiin? 

No sitten voi käydä vaikka uimassa (kesällä ilmasita) jos ei ole kenkiin rahaa tai kattoa netistä joogavideo tai joku muu jumppavideo  ja jumpata sen mukaan ilmaiseksi paljain jaloin.

Vierailija
127/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella harmi, että aikuiskoulutustuki poistui, muutenhan hän olisi voinut vielä opiskella. Mitkä ne viisi tutkintoa oli? Kaikki jotain myyjän ammattitutkintoja?

Aikuinen saa edelleen samat opiskelija tuet kuin muutkin, ja työkkärin luvalla saa opiskella ammatin yleistuella.

Työkkärin tuella maksimi opiskella on kaksi vuotta eli amistutkinto, jos saa siis luvan.

Vierailija
128/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastikkeellista sosiaaliturvaa, millä ei saa asuntovelkaa. Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta ja asuntojen remontit jää heidän maksettaviksi. Ei saa myytyä asuntoa mihin on tulossa putkiremontti tai kattoremontti.

Miksi vanhuksille on isommat kämpät. Eivät he tarvitse isompaa tilaa kun eivät tee töitä enää. Sen sijaan työikäinen työtön tarvitsisi isomman kämpän, jotta olisi työtila, jossa voisi tehdä työtä —> ei enää olisi työtön. Eikä menisi koko päivää vain tavaroiden siirtelyyn edestakaisin joka päivä. 

Vierailija
129/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vissiin tullut mieleen hankkia talvivaatteita?

Kunnon varusteilla on ihana ulkoilla kovillakin pakkasilla.

Olen myös työtön. Tuo ettei voi ulkoilla, kun ilmat viileenee kuulostaa oudolta. Tosi harvoin on säitä jotka estävät ulkoilun. 

Olen pitkäaikaistyötön enkä omista kumisaappaita tai sadetakkia. Risa sateenvarjo minulla on enkä aio nyt mitään ostaa koska ei ole rahaa. 

Vierailija
130/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä sata ideaa työttömälle Minnalle ettei pitkästy:

Kirjoittaa romaani, Juosta maraton, Kirjoittaa runokokoelma, Oppia soittamaan pianoa, Tehdä oma albumi, Maalata tauluja, Kuvata lyhytelokuva, Kirjoittaa käsikirjoitus, Perustaa oma podcast, Oppia seisomaan käsillä, Oppia ranskaa, Oppia viittomakieltä, Opiskella tähtitiedettä, Rakentaa kaukoputki, Opetella valokuvaamaan kunnolla, Kuvata dokumentti omasta elämästään, Tehdä oma sarjakuva, Kirjoittaa lastenkirja, Tehdä oma lautapeli, Suunnitella oma korttipeli, Rakentaa pienoismalli kaupungista, Opetella keramiikkaa, Tehdä oma vaatemallisto, Neuloa valtava peitto, Opetella ompelemaan, Kunnostaa vanha huonekalu, Rakentaa itse kirjahylly, Kasvattaa vihannespuutarha, Perustaa yrttitarha ikkunalaudalle, Istuttaa 100 puuta tai pensasta, Vaeltaa Suomen halki, Vaeltaa Lapissa, Nukkua teltassa 30 yönä, Pyöräillä Suomen halki, Tehdä pitkä junamatka Euroopan halki, Käydä kaikissa Suomen kansallispuistoissa, Uida avovedessä 50 kertaa, Opetella kiipeilemään, Suorittaa triathlon, Juosta ultramaraton, Oppia tekemään kärrynpyöriä, Tehdä vuoden mittainen joogahaaste, Opetella tanssimaan, Osallistua tanssikilpailuun, Opetella itsepuolustuslaji, Oppia surffaamaan, Opetella karatea, Opetella hiihtämään kunnolla, Tehdä 365 päivän kävelyhaaste, Rakentaa oma kuntosaliohjelma ja noudattaa sitä vuoden ajan, Lukea 100 klassikkokirjaa, Lukea yhden maan kirjallisuutta kokonainen vuosi, Kirjoittaa päiväkirjaa joka päivä vuoden ajan, Opiskella filosofiaa itsenäisesti, Opiskella psykologiaa, Opiskella taidehistoriaa, Opiskella historiaa aikakausi kerrallaan, Opetella shakkia, Osallistua shakkiturnaukseen, Ratkaista 1 000 ristisanatehtävää, Opetella ohjelmoimaan, Rakentaa oma verkkosivusto, Tehdä oma mobiilisovellus, Rakentaa pieni robotti, Opetella 3D-tulostamista, Tehdä oma digitaalinen taideprojekti, Opetella videon editointia, Opetella animaatiota, Tehdä oma videopeli, Rakentaa älykäs kasvihuone, Leipoa 100 erilaista leipää, Opetella tekemään täydellinen pasta alusta asti, Tehdä ruokakirja omista resepteistä, Kokeilla 100 uutta ruokaa, Opetella veitsenkäsittelyä ja kokkaustekniikoita, Tehdä oma hilloresepti, Kasvattaa itse ruokaa siemenestä lautaselle, Järjestää ystäville oma ravintolailta, Opetella japanilaista ruoanlaittoa, Tehdä vuoden mittainen ruokahaaste, Tehdä vapaaehtoistyötä 100 tuntia, Opettaa jotain taitoaan muille, Perustaa lukupiiri, Järjestää naapuruston yhteinen tapahtuma, Haastatella 50 kiinnostavaa ihmistä, Tehdä oma paikallishistoriallinen projekti, Kerätä suvun historia yksi sukupolvi kerrallaan, Digitoida vanhat perhevalokuvat, Tehdä sukututkimus, Perustaa ilmainen harrastuskerho, Kirjoittaa 365 lyhyttä tarinaa, Tehdä vuoden ajan yksi luova työ joka päivä, Tehdä oma näyttely, Järjestää oma konsertti tai open mic -ilta, Julkaista oma lehti, Rakentaa elämästään valokuva-albumi vuosikymmenen ajalta, Kirjoittaa ja julkaista oma novellikokoelma, Opetella soittamaan jokin instrumentti niin hyvin, että pystyy esiintymään yleisölle, Rakentaa itse pieni mökki, maja tai työtila, Suunnitella ja toteuttaa oma taidenäyttely, johon tekee vähintään 30 teosta

Tässä yksi asia joka estää kaikkien noiden toteuttamisen : RAHAPULA!

No otetaanpa tuosta listalta muutama esimerkki:

Kirjoittaa romaani – tarvitset kynän ja paperia – kustannus muutaman euron

Juosta maraton – tarvitset lenkkarit – kustannus 0 €, jos sinulla on jo lenkkarit; viralliseen kilpailuun osallistuminen maksaa erikseen, mutta voit vain opetella juoksemaan tuon matkan kilpailematta

Kirjoittaa runokokoelma – tarvitset kynän ja paperia – kustannus muutaman euron

Oppia soittamaan pianoa – tarvitset pianon tai kosketinsoittimen; voit myös käyttää ilmaista virtuaalipianoa – kustannus 0 € aloitukseen, tai voit valita vaikka nokkahuilun pianon sijaan. Netistä ohjeet.

Tehdä oma albumi – tarvitset puhelimen tai tietokoneen ja ilmaisen äänitysohjelman – kustannus 0 €

Maalata tauluja – tarvitset paperia tai pahvia ja maaleja – kustannus muutaman euron

Kuvata lyhytelokuva – tarvitset puhelimen – kustannus 0 € jos sinulla on kamera puhelimessasi

Kirjoittaa käsikirjoitus – tarvitset kynän ja paperia – kustannus muutaman euron

Perustaa oma podcast – tarvitset puhelimen – kustannus 0 €

Oppia seisomaan käsillä – tarvitset lattiatilaa – kustannus 0 €

Oppia ranskaa – tarvitset kirjaston kirjoja tai ilmaisen verkkokurssin – kustannus 0 €

Oppia viittomakieltä – tarvitset ilmaista oppimateriaalia ja videon – kustannus 0 €

Opiskella tähtitiedettä – tarvitset kirjoja kirjastosta ja silmät – kustannus 0 €

Suurin osa työttömistä on masentuneita. Ei kuulu mihinkään ei ole paikkaa mihin mennä. Itsekin huolehdin lapsesta yksin mutta silti en saa päivisin mitään aikaiseksi, ahdistinut olo tulevaisuudesta on koko ajan ja masennus päällä. Tiedän että tulen asumaan kadulla tms tulevaisuudessa,ei täältä ole toivoa nousta enää.

Masennuksen kanssa pitäisi nimenomaan yrittää tehdä niitä juttuja, koska mikään ei ruoki masennusta niin paljon kuin tekemättömyys ja paikalleen jääminen. Etenkin masentuneena pitäisi yrittää tehdä edes jotain, vaikka ei huvittaisi tai jaksaisi. Voi aloittaa ihan pienestä ja tehdä ilmaisia juttuja: meditoida, tehdä hengitysharjoituksia, käydä kävelyllä, venytellä, opetella jotain uutta YouTubesta, lukea kirjaa tai vaikka vain lähteä hetkeksi ulos. Kun tekee jotain, saa päivään edes jonkinlaista rytmiä ja tekemistä.

Ja sitten on meitä äitejä jotka huolehdimme lapsista yksin myös työttömänä. Tekemistä on kyllä lapseen liityyen vaikka kuinka paljon muttei se poista ahdistusta siitä että on työtön eika varaa mihinkään. Lapsen jutut pysyn ostamaan mutta itse tingin kaikesta.

En kiellä etteikö se olisi stressaavaa, olen itsekin ollut tuossa tilanteessa. Mutta sitä suuremmalla syyllä on pidettävä huolta siitä omasta mielenterveydestä.

Vierailija
131/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoitui, viileällä säällä ei huvita mennä ulos...  Lopetin lukemisen tuohon. 

Vierailija
132/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos neljältä jo kolistelee hereillä, niin kyllähän päikkärit maistuu kelle vaan. Ihan perus eläkeläissettiä.

Sitten jos Minnaa lykästää ja töitä löytyis, hän valittaa ettei ole aikaa tehdä mitään.

Elämä ei o helppoo.

PS kai se sille ukolle on sapuskat laittanut, eikä vaan odottele.

Vierailija
133/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minna on 50. Sen ikäinen on rekryn mielestä ydinjätettä. Pitää olla max 25v, jolla on 25 vuotta työkokemusta, ei saa olla lapsia (+jos on nainen ei saa tulla raskaaksi), taipua spagaatiin ja esiintyä kuin ammattinäyttelijä pakollisella videoceeveellä.

Ite olen 50v mies ja muutaman vuoden ollut työttömänä, CV jotain paskaduuneja jotka ei erityistä osaamista tai koulutusta vaadi joten luontevaa on että työnantaja ottaa nuoremman työpaikkoihin ja olen asennoitunut niin että käytännössä olen jo eläkkeellä ja en haikaile työpaikkaa kuin jotain lottovoittoa jota todennäköisesti ei kuitenkaan saa. Nyt on oikeastaan mahtavat fiilikset, olen vasta 50v ja enään ei tarvii töitä tehdä, olen terve ja 24/7 vapaa-aikaa jos ei lasketa että välillä jotain hakemuksia pitää lähetellä. Suomessa ei ole hätää työttömällä, varsinkin kun on ulosottoon mennyt eikä lainojakaan tarvitse maksella. Joten ei tarvii masentua tai stressata tulevaisuuden suhteen samalla tavalla kuin jossain epävarmassa työpaikassa. Kaikki on vain asenteesta kiinni, ei tässä toki etelän reissuja tehdä tai laskettelulomia alpeille, mutta Suomen luontokin tarjoaa paljon elämyksiä. Ihan turha käpertä yksiöön masentuneena, joku toteutettavissa oleva unelma voi kanssa auttaa, tyyliin viikon vaellus Kolilla ensi syksynä tai jotain, mihin pikkuhiljaa voi valmistautua, varusteideni sekä taitojen että kunnon puolesta ja säästää matkalippuihin rahaa.

Vierailija
134/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aikuiskoulutustukea ennenkään myönnetty työttömille. Faktat nyt kuntoon.

No, ainakin itse sain opiskella yliopistossa tietyn määrän opintopisteitä, kun 2000-luvun alussa kotiäitivuosien jälkeen halusin täydentää tutkintoani. Suoritin silloisen laudatur-arvosanan parissa vuodessa työttömyyden ohessa ja sitten sain töitä. Näytti hyvältä työhakemuksessa ne suoritukset nääs. :)

Nyt tätä mahdollisuutta ei taida enää olla. Työttömyyskorvauksen aikana ei saa opiskella eikä juuri muutenkaan evää heilauttaa.

Vierailija
135/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanhuksille on isommat kämpät. Eivät he tarvitse isompaa tilaa kun eivät tee töitä enää. Sen sijaan työikäinen työtön tarvitsisi isomman kämpän, jotta olisi työtila, jossa voisi tehdä työtä —> ei enää olisi työtön. Eikä menisi koko päivää vain tavaroiden siirtelyyn edestakaisin joka päivä. 

Vanhukset joutuvat ostamaan kodin siivouksen siinä vaiheessa, kun eivät enää itse pysty siivoamaan. Siivous on kalliimpi ostaa omakotitaloon kuin kerrostalokaksioon.

Vierailija
136/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman rahaakin on tarjolla vaikka mitä mahdollisuuksia aktiviteetteihin. Ihan omaa saamattomuutta jos jää nössöttämään neljän seinän sisälle.

Jos jotain vinkkejä antaisit?

Hän kävi jo lenkillä. Varmaan kirjasto ja metsätkin on koluttu.

Muuta?

Vierailija
137/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset joutuvat ostamaan kodin siivouksen siinä vaiheessa, kun eivät enää itse pysty siivoamaan. Siivous on kalliimpi ostaa omakotitaloon kuin kerrostalokaksioon.

Ja sähkön hinta on nousussa. Moni työikäinen ei saa asuntovelkaa pätkätöillä eikä osa-aikatöillä eikä nolla-sopimuksilla joten ostajia omakotitaloille ei ole.

Vierailija
138/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aikuiskoulutustukea ennenkään myönnetty työttömille. Faktat nyt kuntoon.

Kyllä joskus 2009 seutuvilla myönnettiin korotettua päivärahaa, jos suunnitelmana oli ammattiin johtava aikuiskoulutus 

Tämäkö oli aikuiskoulutustuki?

Olen saanut työttömänä nimenomaan aikuiskoulutustukea opintojen aikana. Ansiopäivärahaa sain sitten opintojen loputtua.

Vierailija
139/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen ei joudu maksamaan alvia, kun ostaa kodin siivouksen.

Vierailija
140/291 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy joskus kävelyllä? Ilmaista huvia. Nainenhan on ilmiselvästi masentunut. Jos työ taksikuskina on ainut elämän sisältö ja ilo ja kaikki menee myttyyn, kun sitä ei ole, niin jotain vikaa on mielessä silloin.

Tällaiset poikkeustapaukset, asunnottomat toistaitoiset, otetaan esimerkeiksi tavallisista työttömistä!

Työttömyys on hyvää aikaa esim. treenata, ei siihen tarvitse salia. Tai opetella jokin uusi taito. Niin tein itse aikoinaan. Harvoin ihmisellä on aikaa itselleen niin paljon kuin työttömänä. Se aika on arvokasta! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan