Hybridiauton järkevyys.
Tankkaat sekä lataat samaa autoa. Miksi? Sähköautokin on keksitty.
Painava. Syö bensaa reippaasti. Kaksi hajoavaa järjestelmää samassa paketissa.
En ymmärrä.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ladattava hybridi on fiksu vekotin. Arkiajot sähköllä ja pidemmät siirtymät ilman huolta toimintamatkan riittävyydestä. Uusi 200km akulla varustettu XC60 kiinnostaisi kyllä.
Ennemmin sähköauto, millä ajaa arkiajot ja pidemmät siirtymät samalla autolla. Edullisen pään sähkiksilläkin alkaa pääsemään jo 500km, mikä on mielestäni pitkä siirtymä. En viitti ajella mitään 1000km rautaperseajoa vaikka omalla Diesel autollani pääseekin 1200km yhdellä tankilla.
Sitten kun talvi syö kantaman akusta puoleen ja mökiltä katkeaa sähköt niin siinähän sitä ollaan. Mieluummin ladattava hybridi 1000km kantamalla.
Mikä juttu se on, että joka jampalla on se mökki siellä 1000km päässä nuorgamissa jonne pitää ajaa siinä 25 asteen pakkasessa ylämäkeen vastatuuleen täydellä kuormalla asuntovaunu perässä kaasu pohjassa?
Mä olen Suomessa ajanut autolla varmaan miljoona kilometriä, mutta vain noin 5 kertaa 30 vuoden aikana on tarvinnut autolla ajaa yli 400km päähän yhtä soittoa. Minulle riittää vallan hyvin tavallinen halpis sähköauto.
Ok, sinulle riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ladattava hybridi on fiksu vekotin. Arkiajot sähköllä ja pidemmät siirtymät ilman huolta toimintamatkan riittävyydestä. Uusi 200km akulla varustettu XC60 kiinnostaisi kyllä.
No jos ajaa vaikka 50 000 km vuodessa (paljon), ja polttoaine maksaa 2 €/litra, 7l/100 km keskikulutuksella maksat 3500 € vuodessa polttoaineesta. Aika monessa tuollaisessa vehkeessä pelkkä arvonalenema ja ajoakun vaihto maksaa enemmän. 6-8 vuodessa noilla ajomäärillä alkaa olla jo paalikamaa, ja pelkkä akun vaihto on helposti 30-50 tonnia...
En ehkä tuolla matematiikan taidolla alkais neppailemaan millään arvon alennuksilla tai muilla laskukaavoilla...
Nyt on alla diesel ilman patterivetoa tai edes adblue ongelmaa. Seuraava auto on sähköauto. Auton vaihto tulee eteen kun nykyinen alkaa ruostumaan. Siihen on vielä pitkä aika. Joka päivä kun saa uuden auton hankinnan lykättyä eteenpäin on selvää rahaa pankissa. Sen uuden auton arvonalenema on aivan eri kuin vanhan.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt välttämättä haluat maksaa toistakymmentätonnia extraa paljon huonommasta autosta.
Joku Brabus Smart #5 jättää tuon kuin tikun paskaan, rangea ja latausnopeutta on vaikka muille jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin sähköauto, millä ajaa arkiajot ja pidemmät siirtymät samalla autolla. Edullisen pään sähkiksilläkin alkaa pääsemään jo 500km, mikä on mielestäni pitkä siirtymä. En viitti ajella mitään 1000km rautaperseajoa vaikka omalla Diesel autollani pääseekin 1200km yhdellä tankilla.
Sitten kun talvi syö kantaman akusta puoleen ja mökiltä katkeaa sähköt niin siinähän sitä ollaan. Mieluummin ladattava hybridi 1000km kantamalla.
Mikä juttu se on, että joka jampalla on se mökki siellä 1000km päässä nuorgamissa jonne pitää ajaa siinä 25 asteen pakkasessa ylämäkeen vastatuuleen täydellä kuormalla asuntovaunu perässä kaasu pohjassa?
Mä olen Suomessa ajanut autolla varmaan miljoona kilometriä, mutta vain noin 5 kertaa 30 vuoden aikana on tarvinnut autolla ajaa yli 400km päähän yhtä soittoa. Minulle riittää vallan hyvin tavallinen halpis sähköauto.
Ok, sinulle riittää.
Riittää, sori siitä. Ajele sinä niitä tuhannen kilsan siirtymiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt välttämättä haluat maksaa toistakymmentätonnia extraa paljon huonommasta autosta.
Joku Brabus Smart #5 jättää tuon kuin tikun paskaan, rangea ja latausnopeutta on vaikka muille jakaa.
Näin mekin Laukaan ammattiopiston autolinjan tupakkapaikalla tuumattiin, sitten vedettiin Karjala lippikset syvemmälle päähän ja päristeltiin suullamme, fiuh -pröm-pröm, brabus jättää sen!
Vierailija kirjoitti:
Nyt on alla diesel ilman patterivetoa tai edes adblue ongelmaa. Seuraava auto on sähköauto. Auton vaihto tulee eteen kun nykyinen alkaa ruostumaan. Siihen on vielä pitkä aika. Joka päivä kun saa uuden auton hankinnan lykättyä eteenpäin on selvää rahaa pankissa. Sen uuden auton arvonalenema on aivan eri kuin vanhan.
Mulla oli 2016 Diesel Octavia, makso uutenai 37 tuhatta. senkin hinta putosi 10 vuodessa yli 28 tuhatta euroa. Eli ei nuo polttiksetkaan mitään kultakaivoksia ole.
Joko sähkö tai pelkkä polttomoottori. Hybridit oli aikaa kun sähköautojen kantama oli parhaimmillaan 200km...
Hybridien aika on ohi.
Mulla -21 Lexus Rx450h itselataava hybridi. Autossa 3.5L V6 ja keskikulutus 9L/100km. Kaupunkiajossa kulutus 6L/100km koska pystyy käyttämään sähkömoottoria aika paljon. Ihan ok kulutus kun heppoja kuitenkin 313. Makea vääntö sähkömoottorien ansiosta ja maantiellä ohitus tapahtuu rivakasti mutta turvallisesti. Neliveto mukava talvella. Auto liikkuu tasaisesti kuin juna koska e-cvt "vaihteisto" on portaaton. Hybridijärjestelmän ansiosta auto lämpenee myös talvella todella nopeasti, 2-5min niin lämpömittari puolessavälissä asteikkoa. Tykkään kun ei tarvitse johtojen kanssa pelleillä 👍
Itselataavahybridi on hyvä mutta tuota ladattavaahybridiä itsekin vierastan. Niissä on hidas lataus niin kolme tuntia yleensä latausaika.