Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sosiaalityöntekijää ei arvosteta kuten lääkäriä?

Vierailija
30.09.2026 |

Ihan vastaavasti koulutettu ja asema. 

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ei todellakaan ole lääkärillä ja sossuilla sama koulutus. Sairasta edes väittää noin. Eiköhän suurin osa sossuista ole jotain sosionomeja, jollaiseksi pääsee ny kuka tahansa opiskelemaan jos osaa aakkoset.

Sosiaalityöntekijä ei ole sosionomi. Voi olla pohjalla sosionomikoulutus, mutta maisteri pitää suorittaa yliopistossa 

Vierailija
22/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijän tehtävä on ottaa lapset huostaan jos hänellä on huoli lapsista. Lasten vanhemmat ja sukulaiset ovat usein perustellusti eri mieltä kyseisestä huolesta, ja siksi eivät arvosta kovinkaan paljon sosiaalityöntekijän toimintaa.

Kovin on keksittyjä, kärjistetty ja vääristeltyjä heidän kirjauksensa. Vaikea nähdä sitä huolta, koska perustuu suoranaiseen valehteluun. En toki väitä että koskisi kaikkia sossuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijä on ihan eri kuin sosionomi. 

Sosionomi on AMK max 3 tonnin palkalla.

Sosiaalityöntekijä on yliopiston käynyt maisteri ja palkatkin 4-5 tonnin väliltä.

Vierailija
24/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei todellakaan ole lääkärillä ja sossuilla sama koulutus. Sairasta edes väittää noin. Eiköhän suurin osa sossuista ole jotain sosionomeja, jollaiseksi pääsee ny kuka tahansa opiskelemaan jos osaa aakkoset.

Sosiaalityöntekijä ei ole sosionomi. Voi olla pohjalla sosionomikoulutus, mutta maisteri pitää suorittaa yliopistossa 

No ei ole kovin häävi sossumaisteri tutkinto. Ehkä vähiten arvostettu yliopistotasoinen tutkinto.

Vierailija
25/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ihmetellään että miksi monesti äidit ovat väsyneitä tai miksi lapsia ei haluta hankkia.. ei kukaan enää aidosti uskalla hakea kunnon vertaistukea tai muuta ”kylä kasvattaa meininkiä” kun äidit miettivät että sattuuko nyt olla liian myöhä lenkille että tuleeko siitä jonku naapurin tekemä lasu tai jotain? Ja jossain Espanjassa koko perhe myöhään ulkona ja viiniäkin virtaa jne.. 

Onkohan jossain tutkimusta että missä maassa valtio puuttuu eniten perhesuhteisiin? Missä huostaanotetaan eniten lapsia? Luulen että Pohjoismaissa tää on kaikista yleisintä. Tässä maailman onnellisimmissa maassa! 

Äitinä koen että lapsen menettäminen olisi kamalin asia mitä voi tapahtua. Onneksi en  ole menettänyt! 

Jotkut ihmiset, jotka eivät ole ikinä joutuneet tämän virkakoneiston rattaisiin, niin elävät kyllä pumpulissa haukkumassa muita perheitä, mutta jos heidän toimintaa tarkastelisi ylhäältäpäin, niin näkisi aika paljonkin ”huolen aiheita” että lapset vaikka liikaa yksin kun joku vanhempi töissä jnejne. Näitä syitä löytyy. Mutta yleensä sossut vain kattoo et ”jaa molemmat vanhemmat töissä, no ei täs perheessä oo ongelmia”

Höpö höpö, kukaan tuollaisia mieti

Vierailija
26/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijä on yliopiston käynyt maisteri ja palkatkin 4-5 tonnin väliltä.

Ja silti sossuja on todella vaikea saada vastaamaan puheluihin tai viesteihin. Lääkäreillä on sentään puhelinajat, sossut saavat huseerata ihan mielensä mukaan. Valvooko sossujen toimintaa edes kukaan? Eihän korppi jne.

Vierailija
27/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette vaan näe sitä kaikkea hyvää, jota sossutkin ovat joskus tehneet. Suomessakin on niin paljon alkoholisti ja -väkivaltaperheitä, eikä kenelläkään ole niissä hyvä olla

Vierailija
28/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin mietin useinkin. Ehkä sitten olen vain tunnollinen vanhempi tai liikaamiettivä. 

Vierailija
29/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä sossuilla on ihan liikaa valtaa. Monet lapset erotetaan vanhemmistaan ihan turhaa. Yleisesti ottaen sossujen pääomainen työ on tehdä kirjauksia ja etsiä huolenmerkkejä sielläkin missä niitä ei ole. Sepustella tarinoita koneellaan. Eniten siis työskentelevät tietokoneiden ääressä. 
Julkisesti annetaan kuvaa kuin työ olisi kiireistä vierailua ja lasten pelastamista palavista taloista ja sankaritekoja. Mutta todellisuus on se että saavat kirjoitella mitä sattuu -ja heidän sanaansa on vaikeampi purkaa kuin murhatuomiota. 

Valtaa sossuilla on kyllä paljon! Heidän sanansa on tärkeämpi kuin poliisin tai edes lääkärin asema. He saavat myrkyttää teksteillään ja heidän sanansa painaa paljon. Sitten liittoutuvat keskenään samalle kannalle jos joku saa kiinni valheesta. 

Sossut ovat usein itse jostain alkoholistiperheissä kasvaneita ja tahtovat nähdä traumoja ja muuta siellä missä niitä ei ole. Tunnen monta sossua jotka ovat itse  traumatisoituneita lapsuudessaan ja tuntuvat olettavan että muidenkin lapsuus on samaa. 

Ja suomalaiset sitten tekevät valheellisia lasuja niin paljon, että kostonkierteet jatkuu.

En yhtään ihmettele jos joku lapsi saa tarpeekseen sossuista kun erottaneet perheestään liian varhain..

Tunnet monta sossua, jotka ...

Tunnet. 

Olet alalla.

Mikä koulutus, asema, laitos yms, työnantaja, mikä kaupunki?

Vierailija
30/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti sossuja on todella vaikea saada vastaamaan puheluihin tai viesteihin. Lääkäreillä on sentään puhelinajat, sossut saavat huseerata ihan mielensä mukaan. Valvooko sossujen toimintaa edes kukaan? Eihän korppi jne.

Jos sinun asiakasmääräsi ylittäisi kolminkertaisesti laissa sallitun määrän, olisitko itse kiireinen ja vastaisitko kaikkien puheluihin pitkin päivää?

Vierailija
31/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla otettiin teinipoika huostaan kun oireili siksi että isänsä ja minä erosimme mieheni valittua toisen naisen. Poika vietiin koulukotiin kun ei herännyt kouluun ja minö ainoana huoltajana olin töissä klo 7 alk. 

Koulukodissa tutustui sitten pakosti ongelmanuoriin ja sekaantui huumeisiin josta alkoi rikollinen elämä. Mielestäni väkisin tehty huostaanotto 90- luvulla aiheutti kaiken. Poika vietiin 400 km päähän keskelle ei mitään koulukotiin enkä autottomana päässyt edes katsomaan  häntä aikoihin. 90- luvulka sossut ssivat varmaan jotain salaisia bonuksia kun hommasivat teinejä kaukaisiin koulukoteihin välittämättä seurauksista teinille ja vanhemmilleen. Erossa musertuneet äidit jäivät täysin tuetta. Varmuudtn vuoksi heitäkin syyllistettiin samalla kun heidän huostaanottamansa teinit ajautuivat pakon sanelemana oikeasti vaikeiden nuorten seuraan herkässä teini-iässä. 90- luvulla perhettä ei oikeasti koitettu mitenkään tukea vaan teinit otettiin pois perheistä viranomaisen yksipuolisella päätöksellä. 

Vierailija
32/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te ette vaan näe sitä kaikkea hyvää, jota sossutkin ovat joskus tehneet. Suomessakin on niin paljon alkoholisti ja -väkivaltaperheitä, eikä kenelläkään ole niissä hyvä olla

Siinäpä se onkin, kun juuri mainitsemasi kaltaisilta perheiltä lapsia ei viedäkään niin helposti kuin ns. helpommilta ja paremmilta vanhemmilta. Sossut ei kai uskalla, vai mikä on syynä. Toki sitä virka-apua saa sille lapsen hakukeikalle.

Vierailija
33/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee ne hyvääkin. Varmasti. Mutta oletus, ettei sossut tee virheitä, niin on yhtä lapsellinen kuin sanoa että ”ei Suomessa lainkaan ole rasismia..” 

Koska siellä missä ihmisiä, siellä on myös virheitä. Ihminen ei ole täydellinen robotti.

Olen itsekin nähnyt vierestä kun tehdään niitä ihan aiheellisia huostaanottoja.

Mutta en ole ikinä tehnyt lasua kenestäkään.

Vierailija
34/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla otettiin teinipoika huostaan kun oireili siksi että isänsä ja minä erosimme mieheni valittua toisen naisen. Poika vietiin koulukotiin kun ei herännyt kouluun ja minö ainoana huoltajana olin töissä klo 7 alk. 

Koulukodissa tutustui sitten pakosti ongelmanuoriin ja sekaantui huumeisiin josta alkoi rikollinen elämä. Mielestäni väkisin tehty huostaanotto 90- luvulla aiheutti kaiken. Poika vietiin 400 km päähän keskelle ei mitään koulukotiin enkä autottomana päässyt edes katsomaan  häntä aikoihin. 90- luvulka sossut ssivat varmaan jotain salaisia bonuksia kun hommasivat teinejä kaukaisiin koulukoteihin välittämättä seurauksista teinille ja vanhemmilleen. Erossa musertuneet äidit jäivät täysin tuetta. Varmuudtn vuoksi heitäkin syyllistettiin samalla kun heidän huostaanottamansa teinit ajautuivat pakon sanelemana oikeasti vaikeiden nuorten seuraan herkässä teini-iässä. 90- luvulla perhettä ei oikeasti koitettu mitenkään tukea vaan teinit otettiin pois perheistä viranomaisen yksipuolisella päätöksellä. 

Nykyään on nimenomaan pyritty vähentämään kodin ulkopuolisia sijoituksia, 90-luvulla varmaan eri meininki

Vierailija
35/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinun asiakasmääräsi ylittäisi kolminkertaisesti laissa sallitun määrän, olisitko itse kiireinen ja vastaisitko kaikkien puheluihin pitkin päivää?

Ei se ole perheiden vika. Ja vastauksena kysymykseesi, vastaan kaikkiin puheluihin ja viesteihin. Jatkan työpäivää joskus useammalla tunnilla/päivä että saan työt tehtyä. Moraalini ei anna hoitaa työtehtäviä vasemmalla kädellä.

Vierailija
36/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku trolli näitä kysymyksiä tehtailee. Miksiköhän? Olisiko työnkuva ja asiakaskunta? T. Sossu

Vierailija
37/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? 

Vierailija
38/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on nimenomaan pyritty vähentämään kodin ulkopuolisia sijoituksia, 90-luvulla varmaan eri meininki

Riippuu varmaan kaupungista. Jotkut kaupungit on yliedustettuina huostatilastoissa.

Vierailija
39/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan vaikkapa terveyskeskuslääkärille voi soittaa. Ne soittaa sulle, jos soittaa, sitä se puhelinaika tarkoittaa. 

Vierailija
40/55 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen 3 tyyppiä. Sosiaaliohjaaja ja kaksi psykologia.  Psykologeista( nainen) toinen oli/ on "kyläpyörä" joka ilman poikaystävän suostumusta raskautui. Erosivat miehen toimesta. Teki kolmelle eri miehelle lapsia. Yhtrisymmärrystä ja kypsää parisuhdetta ei nainen tuntenut, koska tuli raskaaksi omasta päätöksestään. Isälle vain kertoi tulevasta isyydestään. Baarielämä maistui naiselle, olihan lapsille isä joka hoiti muidenkin siittämiä lapsia.

Toinen psykologi( myös nainen )on seksuaalisesti isäpuolen hyväksikäyttämä. Outoa on se, ettei naisen äiti HEITTÄNYT hyväksikäyttävää miesystäväänsä ulos asunnosta jossa hänen tyttärensä asui myös( kertoi paljon äidistä.. ja äidin henkisestä tilasta) äitilöinen on muuten lähihoitaja... isäpuoli sai karmalta ja oikeudessakin puivat ennen karmaa..

Sosiaaliohjaaja on puoliorpo ja äitinsä mielenterveysongelmainen

Isä alkoholisti ja siisteys kotona oli 30% siistiä.  Ruokaa ei osattu tehdä saati puhtaudesta tietoakaan.

Mutta ei tarkoita sitä, että ketään syyllistän. Kerron vain omista kokemuksistani. Meitä on joka junaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi