Onko ollut rahasta kiinni, ettet ole matkustellut ulkomailla juuri yhtään?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Kotimaan matkailu on kalliimpaa.
mutta helpompaa.
Matkustan työni puolesta liikaa, joten lomalla haluan olla vain kotona.
Ei. Matkustin työnantajan piikkiin. Työmatkoja.
Olen matkustellut ulkomailla paljon, joten ei, ei ole ollut rahasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
On se rahasta kiinni. Ei ole enää varaa entiseen malliin.
Ikäkin on tullut vastaan. Olen nyt 58v, ei enää jaksa niinkuin nuorempana
Mutta mukava niitä matkoja on muistella
Onneksi olen päässyt näkemään niin paljon hienoja paikkoja.
Ihan kuin minä.
Kannattaa matkustaa nuorena.
Ei, aina kun minulla on rahaa teen sillä muita asioita enkä koskaan koe rahattomuutta siksi, etten pääse ulkomaille. Jos minulla on kaikki muu mitä tarvitsen niin en koe oloani köyhäksi.
Ulkomaille pääsee kuka tahansa koska tahansa, eikä se loppupeleissä ole niin ihmeellistä - päin vastoin, mistä tiedätte ettette ole syntyneet jo maailman parhaaseen paikkaan, mutta ette vaan osaa ajaa sitä oikein.
En tykkää siitä matkustamisen vaivasta. Bussila asemalle, junalla kentälle, siellä möllöttäminen. Sitten se monen tunnin kidutus lentokoneessa. Perillä vielä bussimatka hotellille. Tykkään kyllä ajella autolla pohjosiin päin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta. Laitan rahat mieluummin säästöön tai ostan jotain pysyvämpää kuin viikon tai kahden kokemuksen, joka voi olla ikäväkin ja ripulitäytteinen.
Me tehtiin vaan neljän yön etelän matka lähikentältä, oli kivaa ja ei kerennyt koti-ikävä tulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei, otin koiran. Ei huvita enää lähteä ulkomaille.
Sama ongelma. Ei voi lähteä kauas, kun on koira, eikä sille ole enää tuttua hoitajaa. Seura olisi neuvoteltavissa, mutta ei ole sellaista ex tempore -kaveria, jonka kanssa voisi ottaa nopean lähdön.
Nyt rahaa menee myös liikaa bensaan ja sähköön.
Vierailija kirjoitti:
Ei, aina kun minulla on rahaa teen sillä muita asioita enkä koskaan koe rahattomuutta siksi, etten pääse ulkomaille. Jos minulla on kaikki muu mitä tarvitsen niin en koe oloani köyhäksi.
Ulkomaille pääsee kuka tahansa koska tahansa, eikä se loppupeleissä ole niin ihmeellistä - päin vastoin, mistä tiedätte ettette ole syntyneet jo maailman parhaaseen paikkaan, mutta ette vaan osaa ajaa sitä oikein.
Sää.
Auringon perässä matkustaisin vanhanakin, jos olisi rahaa.
Nyt ulos.
On ja ei. Ei ole rahaa matkustella ulkomailla. Mutta jos olisi rahaa, en siltikään matkustelisi, sillä inhoan matkustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sää.
Auringon perässä matkustaisin vanhanakin, jos olisi rahaa.
Nyt ulos.
Tämä. Ei muakaan enää näin yli viiisikymppisenä sinänsä paikkojen näkeminen enää kiinnosta. Sitä on tullut tehtyä riittämiin. Mutta Suomen pitkä syksy ja talvi on kyllä mulle vähän liikaa, pakko päästä vähintään kerta vuoteen ihan vaan aurinkoon, katkaisemaan pitkä pimeä ja kylmä kausi, ettei täysin masennu.
Osittain. Ylivoimaisesti suurimmassa osassa mahdollisista kohteista on joko liian kuuma tai liikaa ihmisiä silloin, kun reissuun pääsee. Kesät menevät Jäämerellä.
Osittain.
Nuorena opiskelijana olisi välillä ollut aikaa ja paremmat mahdollisuudet matkustella, mutta rahaa ei ollut aina edes bussilippuun.
Kun valmistuin, niin silloin olisi ollut ehkä muutaman vuoden mittainen periodi, jolloin oli vähän rahaakin ja aikaa, ja matkustelimmekin puolisoni kanssa jonkun verran tuolloin. Melko pian kuitenkin perheellistyimme, otimme lemmikkejä ja ostimme omakotitalon. Nämä asiat ehkäisevät tällä hetkellä matkustusintoa. Jo lemmikkien hoitoon saaminen on oma haasteensa, lapsista toinen nukkuu huonosti vieraissa paikoissa ja toinen pelkää lentämistä. Lisäksi talvella hirvittäisi jättää talo paukkupakkasten aikana valvomatta ja pelkälle sähkölämmitykselle.
Sitä paitsi maailman tapahtumat ja Google Street View ovat syöneet yleistä kiinnostusta matkusteluun muutenkin. Maailma ei tunnu enää mitenkään jännältä ja kiinnostavalta, vaan turvattomalta. Mieluummin teen omia asioitani ja käytän rahaa vaikka säästämiseen ja sijoittamiseen, jotta tulevaisuus tuntuisi edes vähän turvallisemmalta. Myös ilmastonmuutos hirvittää, enkä haluaisi aiheuttaa matkustamisella turhia päästöjä.
On varaa, mutta ei kiinnosta ulkomaat. Äärimmäiset sääilmiöt ovat lisääntyneet siellä. Ja lisäksi voi törmätä turismin vastaiseen mielenosoitukseen, joka ei lomamieltä ylennä.
Ostin mökin Lapista, siellä on puhdas luonto, vähän ihmisiä ja voi lomailla ympäri vuoden. Ja kun ei ole liian kuuma ilmasto, voi kuntoilla ja nauttia raikkaasta ilmasta.
Syy MINULLE on ILMASTOHÄTÄTILA,Mites VIHREÄT JA SANNA onko teillä?
Mulla syy on toki pienen palkan lisäksi pelko. En uskalla matkustaa ainoana aikuisena kun en ole tottunut monimutkaisiin lentokenttiin, vieraassa maassa suunnistamiseen ja vieraisiin matkasovelluksiin. Kaikki se hermostuttaa enkä halua olla hermoheikko jo isojenkaan lasteni kanssa tilanteessa minkä pitäisi olla kiva kulttuurikokemus kaikille. Ei vaan ole sellaisia tarpeeksi läheisiä tuttavaperheitä joiden kanssa olisi tullut lähdettyä, jossa muita aikuisia turvana. Tuntuu että kaikki muut osaa matkustaa virtuuooseina ja kaikki on heillä aina hanskassa. Mulle ajatus on liian iso niin monen vuoden tauon jälkeen.
Ei se kyllä oo sama. Oon käynyt Suomussalmella satoja kertoja (hieno paikka, suosittelen), mutta en ulkomailla. Eikä kumpikaan ole rahasta ollut kiinni.