Oletteko oikeasti saaneet tekoälyn toimimaan töissä?
Luin uutisen kunnasta, jossa tekoälyllä oli korvattu hallintojohtajan ja teknisen johtajan työt. Tekoälyllä ilmeisesti valmistellaan päätökset ja laaditaan asiakirjat.
Olen yrittänyt töissä saada tekoälyä tekemään suht yksinkertaisia mutta samankaltaisina toistuvia tehtäviä. En onnistu, vaan joka kerta lopputulos on erilainen ja siinä on eri virheitä. Kun promptia on täsmentänyt virheiden pohjalta, sekin alkaa tuottaa vääränlaisia lopputuloksia, kun tekoäly alkaa kiinnittää liikaa huomiota näihin virheitä aiheuttaneisiin asioihin kuin pääasiaan.
En varmaan osaa käyttää tekoälyä tarpeeksi hyvin tai käytössäni olevat työkalut eivät pysty parempaan, mutta en ole oikeasti saanut aikaan yhtään sellaista prosessia, jossa tekoäly korvaisi ihmisen tekemisessä ja luotettavuudessa.
Kommentit (32)
Tekoäly on sellainen hessuhopo-harjoittelija, joka kuvittelee innoissaan tietävänsä vaikka mitä vaikka metsään menee. Sen saa kyllä ihan oikeastikin tekemään töitä, jos sitä osaa opastaa. Korvaa helposti jonkun suomalaisen toimitusjohtajan tai kunnanjohtajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö jotain ilmaisversiota?
Töissä on käytössä copilotin versio, joka tulee ns. peruslisenssin mukana. Tätä on kannustettu käyttämään ja keksimään asioita, joissa se voi tehostaa työntekoa. Turhauttaa ja tuntuu tyhmältä, kun tuntuu että sama minkä tekemisajassa säästää, menee säätämiseen. Useamman asian olen lopulta päätynyt tekemään entiseen tapaan ihan itse….
Ap
Copilot on yhtä hyödyllinen kuin Outlook, Word ja Excel.
Kertoo siitä että firmassa on jämähdetty Windows-95 män -aikaan.
Kovat jätkät ja mimmit pyörittää natiivi-app claudea omalla macbookillaan ja antavat sen aksessoida MCP:llä firman erppiä ja muita matolaatikoita.
Kunhan nyt ensin saisivat edes kaikkien töissä käytettävien ohjelmistojen mobiiliversiot ja sovellukset toimimaan. Tekoälyä ei työn tekemisessä tarvita mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan nyt ensin saisivat edes kaikkien töissä käytettävien ohjelmistojen mobiiliversiot ja sovellukset toimimaan. Tekoälyä ei työn tekemisessä tarvita mihinkään.
Terveisin tuleva työtön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä on käytössä copilotin versio, joka tulee ns. peruslisenssin mukana. Tätä on kannustettu käyttämään ja keksimään asioita, joissa se voi tehostaa työntekoa. Turhauttaa ja tuntuu tyhmältä, kun tuntuu että sama minkä tekemisajassa säästää, menee säätämiseen. Useamman asian olen lopulta päätynyt tekemään entiseen tapaan ihan itse….
Ap
Mikset osallistu keskusteluun vaan spämmäät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin tuleva työtön?
Ei, vaan hoitaja kohta 30 vuotta samalla työnantajalla. Vanhusten määrä on loppumaton työmaa.
Vierailija kirjoitti:
Käytän tekoälyä lähes kaikissa työtehtävissä.
Meillä on firman tarjoama AI, mutta käytän mielummin itse maksamaani tekoälyä joka on mielestäni laadullisesti parempi. Maksaa noin 300€ vuodessa ja on ehdottomasti sen arvoinen.
Työni tuottavuus on noussut hurjasti, ja parasta on että mitä enemmän AI:ta käyttää niin sitä enemmän siitä on hyötyä koska se oppii ajan kanssa ymmärtämään työn kontekstia, miten organisaatio toimii jne.
Jos aiemmin työajasta 70% meni tylsiin rutiinitehtäviin ja 30% luovuutta tai ajattelua vaativiin asioihin, niin nykyään suhde on päinvastoin koska AI tekee nyt mekaaniset tehtävät. Kirjoita tästä raportti, vertaa näitä taulukoita, selvitä miksi tässä myyntiraportissa on eri luvut kuin tuossa… kaikki asioita missä AI on parhaimmillaan.
Lisäksi olen voinut ottaa tehtäviini paljon uusia asioita koska uuden prosessin tai tehtävän omaksuminen on AI:n avulla helppoa ja nopeaa. Ai että pitäisi tehdä markkinointistrategia tuotteelle X maahan Y?
AI:n käyttö ei tarkoita että AI tekisi ne työt puolestamme, vaan että AI auttaa meitä tekemään omat työmme paremmin ja nopeammin.
On vaikea keksiä sellaista työtä missä tekoälyä ei voisi hyödyntää.
T. Johtava toimihenkilö, palkka 6500€+
Tästä on tutkimusnäyttöäkin, että tekoälyä hyödyntävät tällä hetkellä erityisen aktiivisesti juuri korkeasti koulutetut, korkeapalkkaiset ja hyvin menestyvät high-achieverit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mikset osallistu keskusteluun vaan spämmäät?
Täysin aiheeseen liittyvä video. Jos puhutaan, että Copilotin kanssa ongelmia niin silloin nimenomaan pitää opetella käyttämään sitä Copilotia parhaalla mahdollisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on firman tarjoama AI, mutta käytän mielummin itse maksamaani tekoälyä joka on mielestäni laadullisesti parempi. Maksaa noin 300€ vuodessa ja on ehdottomasti sen arvoinen.
Työni tuottavuus on noussut hurjasti, ja parasta on että mitä enemmän AI:ta käyttää niin sitä enemmän siitä on hyötyä koska se oppii ajan kanssa ymmärtämään työn kontekstia, miten organisaatio toimii jne.
Jos aiemmin työajasta 70% meni tylsiin rutiinitehtäviin ja 30% luovuutta tai ajattelua vaativiin asioihin, niin nykyään suhde on päinvastoin koska AI tekee nyt mekaaniset tehtävät. Kirjoita tästä raportti, vertaa näitä taulukoita, selvitä miksi tässä myyntiraportissa on eri luvut kuin tuossa… kaikki asioita missä AI on parhaimmillaan.
Lisäksi olen voinut ottaa tehtäviini paljon uusia asioita koska uuden prosessin tai tehtävän omaksuminen on AI:n avulla helppoa ja nopeaa. Ai että pitäisi tehdä markkinointistrategia tuotteelle X maahan Y?
AI:n käyttö ei tarkoita että AI tekisi ne työt puolestamme, vaan että AI auttaa meitä tekemään omat työmme paremmin ja nopeammin.
Kuulostaa siltä että "johtava toimihenkilö" syöttää firman sisäisiä tietoja johonkin omaan tekoälyynsä. Varmaan teki vauva-viestinkin lemppari tekoälyllään, kun on niin "tekokas" ja "tekoälykäs"