Tuleeko perinnöstä aina riita, jos ei ole ainut perijä?
Olen aina aavistanut, että minulla ei siasaruksen kanssa tuossakaan asiassa ajatukset kohtaa, ja epäilykset osoittautui todeksi. Vanhemmat eivät ole kuolleet, mutta mekin olemme jo 6 kymppisiä... Sisarukseni otti asian puheeksi ja oli sitä mieltä, että vanhempien asunto kannattaa jättää aikanaan vuokralle. En ottanut kantaa oikein suuntaan tai toiseen, koska en halunnut jo nyt alkaa riitelemään. Asunto on keski-suomessa muuttotappio kunnassa ja vielä vanha kerrostaloasunto, johon on varmasti tulossa taloyhtiövelkoja. Sisarukseni mielestä meidän kannattaa odottaa ainakin 10 vuotta, jona aikana minä hoitaisin sen vuokrauksen (asun lähempänä). Hän sitten aikanaan myisi omansa pois (hän asuu isossa etelän kaupungissa) ja lunastaisi minun osuuteni. Miltäs kuullostaa?
Kommentit (58)
Kyllä se on valitettavan yleistä että välit menevät poikki jopa loppuiäksi. Meidänkin perhepiirissä yksi vaihtoi sukunimensä ja muutti muualle kun ei saanutkaan kaikkea mitä oli odottanut.
Jos haluat että jistain tulee riita, niin kyllä sellaisen saa aikaan mistä tahansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi tulla jälkeenpäin sanomisia vaikkei sinäänsä riitoja.
2 vaurasta joilla dippamiehet ja omat koulutukset ja miljoonaosakesalkut, kolmas kroonisesti p.a. Päättivät laittaa irtorahat mökkiin eli 120k 15k mökkiin jonka arvo kohosi sinne 20k tasolle.
Jossain vaiheessa 3v myöhemmin kolmas halusi rahat käteisenä.. no muut osti ulos kun oli sitä rahaa. Ihan kuin se kolmas ei ois viime 30v ottanu enemmistön vanhuksen eläkkeestä omaan elämiseen ja itse vanhus taas lähinnä katseli ikkunasta eikä tunnistanu ketään.
Miten 15k mökkiin voi laittaa 120k ja arvo nousee vain 5k? Mihin 115k katosi?
Hukkaan meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi tulla jälkeenpäin sanomisia vaikkei sinäänsä riitoja.
2 vaurasta joilla dippamiehet ja omat koulutukset ja miljoonaosakesalkut, kolmas kroonisesti p.a. Päättivät laittaa irtorahat mökkiin eli 120k 15k mökkiin jonka arvo kohosi sinne 20k tasolle.
Jossain vaiheessa 3v myöhemmin kolmas halusi rahat käteisenä.. no muut osti ulos kun oli sitä rahaa. Ihan kuin se kolmas ei ois viime 30v ottanu enemmistön vanhuksen eläkkeestä omaan elämiseen ja itse vanhus taas lähinnä katseli ikkunasta eikä tunnistanu ketään.
Miten 15k mökkiin voi laittaa 120k ja arvo nousee vain 5k? Mihin 115k katosi?
Jos on mökki alueella, jossa sitä ei kukaan osta, niin arvo on äkkiä lähellä nollaa.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Ei tule aina riitaa. Minulla onkaksi veljeä ja perinnönjako sekä ensin isän että myöhemmin äidin kuoleman jälkeen sujui jouhevasti yhteisymmärryksessä. kun jaoimme pienmepiä esineitä kuten koruja, tauluja, huonekaluja, astioita yms. niin "kinaa" syntyi vain siitä, kun meistä kukin vuorollaan tunsi saaneensa arvokkaampa tavaraa kuin muut ja näitä asioita sitten naurussa sun selviteltiin. Perinnönjako ja vanhempien kodin tyhjentäminen voi olla myös sisaruksia yhdistävä tekijä, ainakin meille kävi niin.
Miksi naisen mieli menee aina ensimmäisenä epäoleelliseen irtaimistoon ja tingeltangeliin? Nuohan ovat aivan täysin ongelmajätettä meidän kaikkien kodeissa, perikunnan näkökulmasta.
Edelliselläkin homma meni hyvin, mutta tärkein mieleen jäänyt asia on joku esineiden kanssa pelaaminen. Voivoi.
Sisarussuhteet ovat niin tärkeitä ettei niitä kovin pienen rahan vuoksi kannata rikkoa. Tai rikkoa ylipäätään.
Varmaankin yleensä tulee. Meillä meni niin, että sisarus peri irtaimiston ja jonkun verran rahaa, mutta mulle jäi kiinteistö. Jäin selvästi voitolle, eikä riidelty.
"Tuollainen sopimus kuulostaa työläältä sille lähellä asuvalle, eikä ole mitään takuuta että sisarus lunastaa yhtään mitään ja miten se hinta edes määräytyy kymmenen vuoden vuokra-asumisen jälkeen. Vuokralaiset eivät yleensä sitä asuntoa paranna vaan lähinnä kuluttavat surkeaan kuntoon, kuka maksaa remontit. "
Tuskin se toinen siihen sopimukseen edes suostuu mutta sellaisen vaatiminen ehtona kertoo sille toiselle että kyse ei ole asiasta josta voisi noin vain suullisesti sopia vaan että tällainen suunnitelma edellyttää paperitöitä ja sitovuutta.
Meitä oli kaksi perijää. Minä hoisin yksin ihan kaiken paperityön, maksoin sairaalamaksuja, tyhjensin asunnon, irtisanoin liittymät, sopimukset kaiken. Joka ikinen paperi ja lasku oli mapitettuna tositteina ja helposti tarkastettavissa pankin tiliotteista, että yksikään sentti ei ollut hukassa. Silti sisareni alkoi valittamaan ettei ole maksukuitteja eikä nämä todista, että nämä ovat maksettu. Häkellyin etten osannut sanoa mitään vastausta.
Aina on se joku hankala ihminen.
Vierailija kirjoitti:
"Sisarukseni mielestä meidän kannattaa odottaa ainakin 10 vuotta, jona aikana minä hoitaisin sen vuokrauksen (asun lähempänä). Hän sitten aikanaan myisi omansa pois (hän asuu isossa etelän kaupungissa) ja lunastaisi minun osuuteni. Miltäs kuullostaa?"
Sisaruksesi saa kaikin mokomin vuokrata asuntoa miten pitkään vain mutta ainoastaan jos ostaa sinulta sen osuuden jo nyt heti. Se että hän haluaa ostaa sen vasta myöhemmin kertoo hyvin siitä että hän ei usko sen muuten kannattavan.
Juuri näin minunkin mielestä pitäisi tehdä. Lähivuosina asunnosta voisi saada vielä jotain, mutta 10v päästä sen hinta on laskenut ties kuinka paljon. Nytkin tullut 10 vuodessa alas 20 tuhatta ja taloyhtiöremontteidin on mennyt 10 tuhatta. Vuokrauksesta jäisi tyyliin 150e/per pää kuukaudessa. Eli ei mitään. Meillä kummallakaan ei ole lapsia, eli en edes ymmärrä miksi sisarukseni haluaisi ostaa vielä n.70 vuotiaana asunnon....
Ap.
"Jos on mökki alueella, jossa sitä ei kukaan osta, niin arvo on äkkiä lähellä nollaa."
Aika vähän sellaisia alueita on josta kukaan ikinä ei osta mökkiä.
Ei meille tullut. Myytiin kattohuoneisto, siirtolapuutarhamökki, auto ja vene ja jaettiin rahat. Johtui varmaan riidattomuus kun rahaa tuli kaikille loppuelämän tarpeisiin. Pienemmästä perinnöstä olisi varmaan tullut tappelu.
Vierailija kirjoitti:
Tulee. Kaikki vaan myyntiin. Rahat helppo jakaa. Ehkä. Paitsi jos yksi haluaa enemmän kuin muut. Tuli ihan turhaan kiva yli vuoden jumppa ja pesänjakajan lasku oli 7000e. Lopputulos oli sama kuin olisi ollut alunperinkin eli tasan 3 osaan meni perintö. 7000e meni tuhkana tuuleen. Mut vänkyrä sai valtakiksinsä.
Kaikkea perinnöksi saatua ei välttämättä halua myydä, vaikka suvussa kulkeneita metsiä. Jos on sijoitusasuntoja tms. niin kannattaa valita myyntiajankohta asunnon hintakehityksen mukaan eikä myydä vain mahdollisimman äkkiä pois.
Vierailija kirjoitti:
"Jos on mökki alueella, jossa sitä ei kukaan osta, niin arvo on äkkiä lähellä nollaa."
Aika vähän sellaisia alueita on josta kukaan ikinä ei osta mökkiä.
Suurin osa Suomesta on sellaista aluetta
Muuttotappiokunnassa tuollainen kämppä on vain rasite. Vuokra maltillinen, joka hädintuskin kattaa vastikkeita ja hinnan nousu on olematon jopa 10 vuoden ajalla. Kannattaisi myydä suosiolla pois, sillä tulevaisuudessa tulee olemaan vain kuluerä esim. pintaremontin ja kalusteiden uusimisen kanssa.
Jaatte perintö vaikka vanhemmat vielä elossa?
Ihan ei vaikuta uskottavalta. Kukaan ei voi olla noin ahne.
Minulla on yksi veli, eikä meille tullut riitaa.
veljen vaimo tosin yritti änkyttää jotain, mutta käskin olla puuttumatta asiaan, joka ei hänelle kuulu. Lopputuloksena hän poisti minut fb:n kavereista.
Hän koki epäoikeudenmukaisena sen, että vanhempani olivat merkinneey minut pienen henkivakuutuksen perijäksi, koska minä hoidin vanhempieni asiat 100 prosenttisesti. Veljeni vaimoineen näki vanhempiani yhden päivän ajan kolmen vuoden välein.
Onko asunnon putki- ja sähköremontit tehty? Onko kaikki asunnot käytössä? Jos ei saatte asunnosta nyt maks. 20000 € , myykää heti pois. Entä jos sisar heittää veivit seuraavien vuosien aikana?
ja "kadonneitakin" oli. Oli kääntyneet hopeakorut. Sarjaan kuului ainakin paljon käytetty rannekoru ja laatikossa korvakorut. Kerran sitten skidinä löysin katkenneen kaulakorun samaan sarjaan ja toin ettö saisi kokonaisen sarjan. Jälkeenpäin noita ei ollut missään.