Heidi-poika vetäisi sitten pohjat näissä ph-keskusteluissa... pakko kopioida tännekin.
heidi-poika05 - 30.05. 07:04 (11/25)
eikö
kukaan ajattele sitä lasta?
miksi tässä jauhetaan vain vanhempia ja heidän työssä käymistään tai työttömyyttään?
eiköhän tuo hoito ole ihan lapsenkin parhaaksi ja eduksi, oli vanhemmat kotona tai ei.
Meillä poika aloitti 11kk päiväkodissa, isä oli kotona, minä töissä 3-4 päivänä viikossa, hoitomaksu oli 0¿.
Lapsi oli tyytyväinen, oppi olemaan muiden lasten kanssa ja leikki paljon.
Tällä hetkellä poika on 1v ja 7kk, joulukuussa siirtyi pph:lle. Maksu on 200¿. Itse olen ollut reilun kuukauden äitiyslomalla, enkä aijo ottaa poikaa pois hoidosta siksi aikaa kun olen kotona.
itsekkyyttänikö? en todellakaan.
Meillä poika kaipaa ja vaatii toisen lapsen seuraa, oppimista toiselta lapselta, muutakin kuin kotona oloa.
kotiin on kiva tulla ja kotona on mukava olla, mutta hoito on kuitenkin ihan pop! miten tuon ikäinen lapsi oppi sosiaalista käyttäytymistä jos on vain kotona?
meillä ei esimerkiksi ole tuttavapiirissä muita noin pieniä lapsia, esikoulu ikäisiä ja sitä vanhempia kyllä löytyy.
ajatelkaa myös lasta, heitä varten se hoitopaikka on ei vanhempia.
korotuksiin sanoisin sen että onhan tuo 200¿/kk toisaalta vähän rahaa yhdestä, jos on hyvät tulot. mutta entä kun lapsia onkin enemmän?
meillä tullaan uuden tulokkaan siirtyessä vuoden ikäisenä hoitoon maksamaan täyttä hoitomaksua 380¿/kk, saman verran kuin maksamme periaatteessa vuokraa.
se jos joku laittaa miettimään hoitomaksujen korottamista.
lisäksi monella paikkakunnalla voisi miettiä myös sitä miten hoito on järjestetty.
meillä poika on kotona 2-6 päivään kuussa koska oma hoitaja on kipeä ja varahoitoa on vaikea saada järjestymään vaikean hoitotilanteen takia, silti missään ei korvata noita kotona olo päiviä kun se ei johdu meistä.
mielestäni päivähoito pitäisi saada koko maanlaajuisesti toimimaan hyvin ennen kuin ruvetaan nostamaan hoitomaksuja.
en nimittäin lähtisi maksamaan vielä enemmän lapseni hoidosta kun jo nyt joudun tappelemaan hoito asian kanssa, varsinkin saadakseni lapseni hoidon taspainoiseksi ja lapseni edun mukaiseksi.
Kommentit (81)
jos tämä on tosissaan kirjoitettu niin uskomatonta! Etenkin tuo varahoidon saaminen hoitajan sairaspäivien ajaksi, siis ei edes niitä päiviä pystytä oman lapsen kanssa olemaan ilman tappelua, lapsiparka, ei voi muuta sanoa.
Kyllä meillä ainakin 1 v lapsi hakeutuu koko ajan isompien sisarusten seuraan. Ei ollenkaan viihdy yksin. On ihan hukassa ja istuu isompien sisarusten huoneessa harmssaan jos eivät ole kotona.
Ja kyllä kuule pieni lapsi oppii paljon isommilta lapsilta, pienet lapsethan ovat aivan mainioita " apinoimaan" , matkimalla he oppivat paljon uusia asioita. Kyllä minä olen huomannut että nuorempi on oppinut monta asiaa aiemmin kun on seurannut isompaa sisarusta kuin ensimmäinen aikoinaan kun ei ollut mallia mistä seurata.
Ettekö te tätä oikeiasti ymmärrä. Onko teillä vain yksi lapsi vai eikö teidän sisarukset kaipaa toistensa seuraa ja opi toisiltaan mitään, omituisia lapsia sitten on.
Vierailija:
Että oikein janoaa oppimista toisilta lapsilta ja toisten lasten seuraa...?
Vierailija:
(en tosin 11kk vanhalle), mutta että pph? Siis lapsi viedään toiseen perheeseen kun oma perhe on kotona.
Mutta tottakai lapset tykkäävät leikkiä keskenään, eihän se liity tähän mitenkään.
11kk laittaminen päivähoitoon sosiaalistumaan on hieman liioiteltua. Pienikin voi nauttia muiden lasten seurasta, mutta sen vuoksi ei lasta päiväkotiin kuitenkaan tarvitse laittaa.
Tottakai pienet lapset nauttivat isompien seurasta. Mutta onhan niitä erilaisia kerhoja missä voi lapsia käyttää, vieläpä ilmaiseksi! Ihan yhtä lailla siellä saa seuraa ja virikkeitä, kun kyse noin pienestä lapsesta.
Ai niin, mutta siellähän pitää olla itse mukana... ei onnistu. Paljon mukavampi kun toinen hoitaa ja voi itse vetää lonkkaa!
~kolmen äiti
Hän saa lapsikontakteja pihalla, puistossa, perhekahvilassa ja muskarissa. Kotiäitikin voi nääs nostaa perseensä penkistä ja viedä lapsen niitä kontakteja hakemaan, eikä odottaa että kaikki tuodaan tarjottimella eteen, ja itse voi vain laiskotella.
Meillä on tuon 1v:n lisäksi 3½v tyttö (kerhossa 2 päivänä viikossa, lisäksi satujumppa, muskari, perhekahvila ja ulkoilua pihalla, puistossa muiden lasten kanssa) sekä 7-vuotias koululainen.
Päivähoidolle on tarvetta vasta sitten, kun menen takaisin töihin.
Vierailija:
Kyllä meillä ainakin 1 v lapsi hakeutuu koko ajan isompien sisarusten seuraan. Ei ollenkaan viihdy yksin. On ihan hukassa ja istuu isompien sisarusten huoneessa harmssaan jos eivät ole kotona.
Ja kyllä kuule pieni lapsi oppii paljon isommilta lapsilta, pienet lapsethan ovat aivan mainioita " apinoimaan" , matkimalla he oppivat paljon uusia asioita. Kyllä minä olen huomannut että nuorempi on oppinut monta asiaa aiemmin kun on seurannut isompaa sisarusta kuin ensimmäinen aikoinaan kun ei ollut mallia mistä seurata.
Ettekö te tätä oikeiasti ymmärrä. Onko teillä vain yksi lapsi vai eikö teidän sisarukset kaipaa toistensa seuraa ja opi toisiltaan mitään, omituisia lapsia sitten on.Vierailija:
Että oikein janoaa oppimista toisilta lapsilta ja toisten lasten seuraa...?
Suosittelen samaa. Erityisen törkeää on tuoda tänne riistapalstalle näkyviin jonkun nimimerkki ilman, että itse " paljastuu" . Eikö asiaa olisi voinut ennemmin nostaa asiana esiin? Silloin sen kommentointi on ok ilman nikkiäkin (joskin edelleen taitaa monelta unohtua, että myös av:n kirjoitteluun voidaan puuttua joa oikeuskantein...).
Ja missäs sun nimimerkki näkyy?
Vierailija:
korotuksiin sanoisin sen että onhan tuo 200¿/kk toisaalta vähän rahaa yhdestä, jos on hyvät tulot. mutta entä kun lapsia onkin enemmän?
meillä tullaan uuden tulokkaan siirtyessä vuoden ikäisenä hoitoon maksamaan täyttä hoitomaksua 380¿/kk, saman verran kuin maksamme periaatteessa vuokraa.
se jos joku laittaa miettimään hoitomaksujen korottamista.
.
Kyllä se aika paljon tuntuu kun kolmesta lapsesta maksaa 200e/kk. On se paljon jos se vielä tästä nousee. Meilläkään ei esim ole koskaan lapset saaneet aamupalaa hoidossa vaan ovat syöneet kotona ja silti maksamme ikäänkuin siitäkin. Tietty olemme olleet tyhmiä kun olemme lapsemme syöttäneet kotona, mutta kun yhteinen aamupalahetki ennen töihin menoa on niin mukava.
Meillä päin ei ole kerhoja alle 3 v. Sori vaan.
Vierailija:
Mutta onhan niitä erilaisia kerhoja missä voi lapsia käyttää, vieläpä ilmaiseksi! Ihan yhtä lailla siellä saa seuraa ja virikkeitä, kun kyse noin pienestä lapsesta.
~kolmen äiti
Vierailija:
joskin edelleen taitaa monelta unohtua, että myös av:n kirjoitteluun voidaan puuttua joa oikeuskantein...).Ja missäs sun nimimerkki näkyy?
ihmisiä asuu sellaisissakin paikoissa, missä ei ole kerhoja ja leikkikenttiä.
Mutta seurakunnan perhekerho löytyy joka tuppukylästäkin, MLL:n perhekahvilakin todella monelta paikkakunnalta. Muskaritoimintaakin löytyy lähes kaikkialta, ja leikkipuistoja nyt ainakin on joka paikassa.
Pointti tässä keskustelussa on se, että sen pienen, alle 3-vuotiaan lapsen KANSSA voi käydä niissä perhekerhoissa jne.
Vierailija:
Meillä päin ei ole kerhoja alle 3 v. Sori vaan.Vierailija:
Mutta onhan niitä erilaisia kerhoja missä voi lapsia käyttää, vieläpä ilmaiseksi! Ihan yhtä lailla siellä saa seuraa ja virikkeitä, kun kyse noin pienestä lapsesta.
~kolmen äiti
Vierailija:
Vanhemmissa vikaa, jos lapsi janoaa toisten lasten seuraa 8h päivässä, vaikka vanhemmatkin ovat läsnä
Mutta tottakai lapset tykkäävät leikkiä keskenään, eihän se liity tähän mitenkään.
Mitähän vikaa vanhemmissa on jos lapsi tykkää toisen lapsen seurasta joka leikkii hänen kanssaan. Minä olen ja leikin lasten kanssa todella paljon, enemmän kuin keskivertoäiti. (moni ystävä-äiti ihmettelee miten ihmeessä jaksan leikkiä niin paljon) Silti nuorimmainen oikeasti leikkii mieluummin sisarusten kuin vanhempien kanssa. En tiedä mitä vikaa minussa sitten on kun nuorimmainen selvästi " janoaa" sisarusten seuraa.
Hohhoijaa...
Suomalaiset ovat tottuneet liian hyvään kun kaikki pitäisi aina saada ilmaiseksi. 2000¿ ei todellakaan ole paljon 3 lapsen hoidosta!
Taas kerran herää kysymys, että miksi ihmeessä teette niitä lapsia jos heidän elättäminen on liian raskasta? Ei yhteiskunnan kuulu kaikkea maksaa.
Vierailija:
Kyllä se aika paljon tuntuu kun kolmesta lapsesta maksaa 200e/kk. On se paljon jos se vielä tästä nousee. Meilläkään ei esim ole koskaan lapset saaneet aamupalaa hoidossa vaan ovat syöneet kotona ja silti maksamme ikäänkuin siitäkin. Tietty olemme olleet tyhmiä kun olemme lapsemme syöttäneet kotona, mutta kun yhteinen aamupalahetki ennen töihin menoa on niin mukava.
Vierailija:
ihmisiä asuu sellaisissakin paikoissa, missä ei ole kerhoja ja leikkikenttiä.
tai perhepäivähoitoon. Aamulla kiskotaan ties kuinka aikasin sängystä ylös ja roudataan hoitoon kun voisi nukkua ensin tarpeeksi ja leikkiä omia juttuja rauhassa kotona äidin tai isän kanssa.
MLL:n perhekahvila löytyy, mutta oikeasti se on niin sisäpiiri juttu että kun muutaman kerran kävin tuli sellainen olo että ei tänne " ulkopuolisia" kaivata. Enkä ole ainoa joka on sielä saman kokenut, eli sielä käy vain pieni piiri.
Vierailija:
Mutta seurakunnan perhekerho löytyy joka tuppukylästäkin, MLL:n perhekahvilakin todella monelta paikkakunnalta. Muskaritoimintaakin löytyy lähes kaikkialta, ja leikkipuistoja nyt ainakin on joka paikassa.Pointti tässä keskustelussa on se, että sen pienen, alle 3-vuotiaan lapsen KANSSA voi käydä niissä perhekerhoissa jne.
Vierailija:
Meillä päin ei ole kerhoja alle 3 v. Sori vaan.Vierailija:
~kolmen äiti
Jäi täsmentämättä ja en muistanut että täälä on niin yksinkertaista porukkaa että eivät ymmärrä kuin rautalangasta väännettyä.
Vierailija:
Hohhoijaa...
Suomalaiset ovat tottuneet liian hyvään kun kaikki pitäisi aina saada ilmaiseksi. 2000¿ ei todellakaan ole paljon 3 lapsen hoidosta!Taas kerran herää kysymys, että miksi ihmeessä teette niitä lapsia jos heidän elättäminen on liian raskasta? Ei yhteiskunnan kuulu kaikkea maksaa.
Vierailija:
Vierailija: