Miksi eläkeläisten on pakko varata terveyskeskuksen, laboratorion ym. aikaisimmat aamuajat
Heillä olisi aikaa käydä keskipäivällä ja iltapäivällä. Minä en voi köydä kuin aamulla että ehdin töihin.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni myös kuvittelee että kaikkien verikokeisiin tarvitaan paasto. -> lisää kysyntää aamuajoille.
T ent ajanvaraaja
No sitten info olisi tarpeen.
Minä kävin lääkärissä ja lääkäri määräsi menemään klamydiakokeeseen. Lääkäri sano, että se on kusikoe. Menin kassalle varaamaan aikaa ja hoitaja sano, että se on verikoe. Tulin seuraavana päivänä labraan rakko tyhjänä, kun se oli verikoe, mutta nyt se oli taas kusikoe. On ollut myös tapaus, missä olen mennyt labran verikokeeseen ja kysyttiin, että olethan ollut syömättä ja juomatta? Vastasin, että en koska ei kukaan sanonut mistään paastoomisesta ja seuraavana päivänä uudestaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni myös kuvittelee että kaikkien verikokeisiin tarvitaan paasto. -> lisää kysyntää aamuajoille.
T ent ajanvaraaja
Totta. Kerroin kyllä kaikille soittamalla aikaa varaaville tarvitaanko paastoa vai ei. Pikku f kokeen edessä kertoo paaston tarpeen, mutta kukaan ei kerro, että tämän voi selvittää myös itse. Monta muutakin asiaa on hiljaista tietoa, vaikkapa se, että selkeään virtsikseen (ei komplikaatioita, ei eka kerta) saa sekä julkkarilta että privasta reseptin ilman mitään labroja tai lääkärikäyntejä.
nykyisin ei välttämättä saa, koska antibioottiresistenssiä pitää yrittää välttää ja näin aka usein kierrätetään viljelyn kautta
Sairaalasta laittavat ne ajat vanhuksille aamulla. Harmittaa kun 75 vuotiaalle parkinsonintautis sairastavalle äidilleni laitetaan aina lääkäriaika klo 9. Sairaalaan on 80km matka joten kelataksi tulee 7.30. Huonokuntoisen äidin pitäisi herätä klo 5 jotta ehtii syödä, ottaa aamulääkkeet ja pukeutua. Vaikka sairaalaan ilmoitettu ja pyydetty myöhäisempää aikaa niin usein käy näin. Aina aikaa ei viitsi perua/siirtää koska uusi lääkäriaika on sitten 1-2kk kuluttua.
Ekax terkkikseen, sit alkoon ja markettiin. T Teräsmummo 86v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T ent ajanvaraaja
Totta. Kerroin kyllä kaikille soittamalla aikaa varaaville tarvitaanko paastoa vai ei. Pikku f kokeen edessä kertoo paaston tarpeen, mutta kukaan ei kerro, että tämän voi selvittää myös itse. Monta muutakin asiaa on hiljaista tietoa, vaikkapa se, että selkeään virtsikseen (ei komplikaatioita, ei eka kerta) saa sekä julkkarilta että privasta reseptin ilman mitään labroja tai lääkärikäyntejä.
nykyisin ei välttämättä saa, koska antibioottiresistenssiä pitää yrittää välttää ja näin aka usein kierrätetään viljelyn kautta
Tapauskohtaistahan tuo, ihan ymmärrettävää, jos tarvitsee useita kuureja vuodessa. Siksikin noissa digipalveluissa kysellään että kuinka usein ja koska viimeksi.
Mistä tulikin mieleen, mun ikäluokka eli 40 - 50 v:t ampuvat itseään monesti pahasti jalkaan kieltäytymällä niiden käytöstä. "Emmää sellasta." Ok, mutta monessa asiassa ja alueella vaihtoehto etävastaanotoille ja vastaaville on sitten vaan "ei oo", myös privassa. Näitä ajettiin kuin käärmettä pyssyyn juuri siksi, että resurssien puutteessa lähivastaanottoajat jäisivät niille, jotka eivät pysty etään/joiden asiassa ei sovi siihen. Tässäkin asiassa voisi tiedottaa enemmän ja paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Joskus tympii, kun aamun labra-aikoja varaavat vanhukset, joilla ei edes ole paastokokeita tms tutkimuksia, jotka aamulla pitäisi ottaa. Ei niitä aamuaikoja kannata varalta varata, vaan oileasti lukea, vaatiiko se sinun tutkimuksesi paastoa. Iltapäivällä on labrassa aina runsaasti aikoja.
En tiennytkään, että ajanvarauksessa näkyy muiden varaajien iät. Kiusallista, koska olen aina ollut olevinani nuorempi kuin olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tympii, kun aamun labra-aikoja varaavat vanhukset, joilla ei edes ole paastokokeita tms tutkimuksia, jotka aamulla pitäisi ottaa. Ei niitä aamuaikoja kannata varalta varata, vaan oileasti lukea, vaatiiko se sinun tutkimuksesi paastoa. Iltapäivällä on labrassa aina runsaasti aikoja.
En tiennytkään, että ajanvarauksessa näkyy muiden varaajien iät. Kiusallista, koska olen aina ollut olevinani nuorempi kuin olen.
Tai että labran ajanvaraaja tietäisi, että onko aamuajalle yrittämässä joku työikäinen, jolta eläkeläinen olisi viemässä aikaa ja siksi eläkeläinen pyytää sellaista aikaa ettei työikäisiltä vie :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T ent ajanvaraaja
Ai enpä tuota ole tiennyt, vaikka siitä joutuu kyllä kärsimään tämäntästä tämän lääkityksen takia eikä anneta tarpeeksi tehokkaita antibioottejaan ekalla kerralla.
Ne antibiootit määrätään viljelyn perusteella. Viljelystä nähdään mikä antibiootti tepsii.
Vierailija kirjoitti:
meillä on pikanäytteenottopaikkoja kolme tai neljä labrassa. toimivat mainosti työikäisille. Vapaaseen boksiin vain istumaan, kääri hihan ylös, ottaa kortin esiin ja odottaa kun näytteenottaja saapuu. Olen itse pisimmillään joutunut odottamaan näytteenotajaa 5 minuuttia, boksiin olen päässyt yhtä kertaa lukuunottamatta heti istumaan
Itsellä lähin Nopsa-pikanäytteenotto on 80 kilsan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Niiden on pakko että ehtivät sitten ruokatunniksi kauppaan tukkimaan kassat, kun työläisten pitäisi ostaa äkkiä ruuat.
Eikö työläisten pitäisi syödä ruokatunnilla ja käydä kaupassa joko ennen töihin menoa tai sen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sullekin ongelmat. Sen sijaan että olisit töissä haiset täällä. Mene töihin! Mettät on täynnä risua mitä poimia!
Työt alkaa yhdeksältä. Kiire tuli kun labrasta lähdin.
Ilmoita työpaikalle, että sulla on labra ja saatat myöhästyä töistä. Asia hoidettu
No ei onnistu. Ei asiakasta jätetä odottamaan minun labrojen takia. Eri
Oletpa sinä tärkeä ihminen! Mitähän mahtaa tapahtuakaan, kun aikanaan kuolet? Tai jos satut sairastumaan sitä ennen, kun siellä labrassakin ramppaat?
Vierailija kirjoitti:
Mistä ap päättelee, että VAIN eläkeläiset varaavat aamuajat? Etkö siis ap (tai työssäkäyvä ihminen) itse osaa, pysty tai uskalla varata itselleen labraan aamuaikaa?
Miten joku voikin olla niin typerä kuin ap?
Tätä ihmettelin itsekin, että mistä tämä ap tietää, että siellä labrassa on vanhukset aamuisin, kun hän ei itse sinne silloin pääse. Käykö hän siis kurkkimassa siellä, että keitä siellä oikein on, kun hänelle ei riittänyt aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Köydä......???? Opetteles ensin kirjoittamaan. Okei ? Esim mulla, joka olen saanut eläkettä JO täytetttyäni 15 v, nyt olen 50-v nainen, niin, mul on mm tyypin 2 diabetes, ja onhan mullakin eräs NS työ, ainoa päivä, mikä sopii mulle, on ke ja aamu. Ja kannattaa katsoa myöhempiä päiviä, eiköhän sieltä löydy sopivaa aamu aika. Ja muualtakin, kuin vain yhdestä paikasta. On siellä varmasti monta eri paikkaa, mistä valita. Mulle lähin on kaupungissa, alle 6:n km:n päässä. Tai on yks vielä lähempänä.....ja musta on typerää kysellä kaikkea roskaa siellä ! Esim asiakaan synt. päivää, vaikka se näkyy selkeästi esim kela-kortista. Ja jos kysytään joistakin sairauksista, mistä vi*****a mäkään tiiön niitä ? Siis muista, mitä mulla EI ole. Mikään laki ei velvoita ketään kysymään mitään.
Opettele kirjoittamaan!
Vierailija kirjoitti:
Köydä......???? Opetteles ensin kirjoittamaan. Okei ? Esim mulla, joka olen saanut eläkettä JO täytetttyäni 15 v, nyt olen 50-v nainen, niin, mul on mm tyypin 2 diabetes, ja onhan mullakin eräs NS työ, ainoa päivä, mikä sopii mulle, on ke ja aamu. Ja kannattaa katsoa myöhempiä päiviä, eiköhän sieltä löydy sopivaa aamu aika. Ja muualtakin, kuin vain yhdestä paikasta. On siellä varmasti monta eri paikkaa, mistä valita. Mulle lähin on kaupungissa, alle 6:n km:n päässä. Tai on yks vielä lähempänä.....ja musta on typerää kysellä kaikkea roskaa siellä ! Esim asiakaan synt. päivää, vaikka se näkyy selkeästi esim kela-kortista. Ja jos kysytään joistakin sairauksista, mistä vi*****a mäkään tiiön niitä ? Siis muista, mitä mulla EI ole. Mikään laki ei velvoita ketään kysymään mitään.
Mitä ihmettä sinä selität, oletko juovuksissa vai vetänyt jotain muuta. Eiköhän tärkeintä ole että edelliset kirjoittajat ovat ihan asiallisesti kommentoineet ketjua. Annan neuvon, opettele kirjoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni haluaa aamuajan paaston takia. Ei ainoastaan eläkeläiset. Varaa se aika ajoissa niin saat vaikka klo 7
Miten varaat ajoissa jos käyt lekurissa ja lekuri sanoo että ylihuomenna labrat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni haluaa aamuajan paaston takia. Ei ainoastaan eläkeläiset. Varaa se aika ajoissa niin saat vaikka klo 7
Miten varaat ajoissa jos käyt lekurissa ja lekuri sanoo että ylihuomenna labrat?
Silloin yleensä saa päivystysajan labraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniin kokeisiin pitää olla ravinnotta.
Loppujen lopuksi paastoa vaativia verikokeita on varsin vähän. Sairaalassa teemme potilaille jatkuvasti labralähetteitä ja keskimäärin kerran viikossa yhdellä potilaalla on ravinnotta oloa edellyttävä verikoe. Toki lyhytaikaissokerin meillä ottaa yökkö, mutta moni tuntuu kuvittelevan myös esim. pitkäaikaissokerin vaativan paastoa.
Kyllä mulle sairaanhoitaja sanoi, että pitää paastota kun menin pitkäaikaissokerin mittauksen. Olen 2 tyypin diabeetikko.
Kolesterolimittaukseen ei kai tarvi enää paastota?
Vierailija kirjoitti:
T ent ajanvaraaja
Vanhoilla on usein paastokokeita. Ja virtsakokeita. Osassa labroista saa aikoja lauantainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene ajoissa jonottamaan. Eiköhän suurin osa labroista toimi myös jonottamisella. Eikä ainakaan Helsingissä ole mitään aikoja kahden päivän marginaalilla. Ehkä jos illalla käyttää peruutusaikoja.
Ai enpä tuota ole tiennyt, vaikka siitä joutuu kyllä kärsimään tämäntästä tämän lääkityksen takia eikä anneta tarpeeksi tehokkaita antibioottejaan ekalla kerralla.