Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka suomalaisia naisia voitaisi kannustaa synnyttämään enemmän vauvoja ettei suomen väestö ikäänny?

Vierailija
27.09.2026 |

Miten siis naisia voitaisiin kannustaa synnytystalkoisiin? Suomessa väestö ikääntyy, suomi autioituu ja lopulta kantaväestön määrä vähenee joka vuosi kymmenillätuhansilla suomalaisilla. 

Miten siis suominaisia voitaisi kannustaa synnyttämään enemmän vauvoja? 

Kommentit (347)

Vierailija
281/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin eksäni kanssa lapsettomuushoidoissa. Hän oli ollut aiemmin niissä myös kahden eksänsä kanssa. Minulla on yksi iso lapsi ennestään. Exä on hyvin varakas ja työorientoitunut. Olisimme mielestäni olleet hyvä sijaisperhe, mutta hän tahtoi omia lapsia eikä koulutus mennyt yhteen hänen työmatkojen kanssa. Adoptointi kestää Suomessa vuosia ja meillä olisi jonottaessa tullut ikä vastaan. Edelleen olen sitä mieltä, että olimme hyvä perhe, mutta  käsittelemätön lapsettomuus johti eroon. 

Eli joustavampi adoptointi helpottaisi myös.

Vierailija
282/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nussitaan naiset raskaiksi ja kielletään abortti!

Kukaan ei sinun pientä nakkia halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kasvattaminen maksaa Suomessa 120 - 150 000 euroa, enkä tiedä onko tuossa summassa vielä huomioitu äidin tulonmenetyksiä.

Eli 150 000 euroa per lapsi tilille ja yhteiskunta kompensoi tulonmenetykset myös. Lisäksi ilmausta apua lasten- sekä kodinhoitoon useita kertoja viikossa, koska oman ikäiset sinkkumiehet eivät ole isämateriaalia. Tarvitsen sitten apua lapsesta huolehtimiseen, kun miehistä ei siihen ole.

Vierailija
284/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari sivua alusta toi mieleen, että naiset pitäisi saada jotenkin koulutettua parempiin käytöstapoihin. Vihainen tonnikeiju ei saa yhtäkään kikkeliä seisomaan.

Kyllä ne on miehet jotka pitäisi opettaa paremmille käytöstavoille. Naisilta milloin mitäkin vaativa, itsestään huolta pitämätön, vastuitaan välttelevä ja pahimmillaan vielä väkivaltainen mieslapsi ei todellakaan kiihota ketään.

No joo, eiköhän ole viisainta ettet lisäänny.

Menikö ihon alle? Vai miksi muuten reagoisit noin, kun huomautin ettei paskalaatuinen mies houkuttele pariutumaan?

Tietenkään en lisäänny, jos ei mies ole sen arvoinen. Ei ole mitään syytä tyytyä huonoon äijään.

Ei mennyt, Ajattelin vain, että kun sinun ihannemies on milloin mitäkin vaativa, itsestään huolta pitämätön, vastuitaan välttelevä ja pahimmillaan vielä väkivaltainen mieslapsi, niin sinuna jättäisin väliin lapsenteon.

Kyllä meni ja päätit siksi muka-nokkelasti yrittää vääntää tekstini miten sattuu. Kerroin hyvin selkeästi, ettei kuvailemani kaltainen mies kiihota ketään. Tyhmäkin ymmärtää etten kuvaillut ihannemiestä, mutta päätit silti ennemmin yrittää laittaa omia väitteitäsi suuhuni kuin yrittää keksiä pätevää argumenttia.

Vierailija
285/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten pitää ymmärtää roolinsa isinä ja puolisoina. Naisille pitää taata vakituiset työpaikat. Synnytysosastoja pitää laajentaa, että kaikki synnyttäjät pääsevät synnyttämään sinne minne haluavat eikä sinne, missä sattuu olemaan tilaa. Päivähoito, koulut ja asuminen on myös saatava laadukkaaksi.

Ei ole mitään vakituisia työpaikkoja, on vain toistaiseksi voimassaolevia työsuhteita. Tarkoittaa siis, että työsuhde on voimassa siihen asti kunnes jompi kumpi osapuoli sen irtisanoo. Mitään sellaista työsuhdetta, josta ei koskaan voi tulla irtisanotuksi, ei ole. 

Ja mitä hyötyä on yleensäkään tuhlata rahaa naisten työpaikkoihin, kun nehän istuu av-palstalla koko työaikansa.

Koska eivät tuhlaa vaan tuo väite on omaa keksintöäsi.

Vierailija
286/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Vanhemmuuden kustannukset siirretään työnantajilta valtiolle
- Vakituiset työpaikat kaikille
- Mahdollisuus edulliseen asuntolainaan
- Maksuton kodin/lastenhoitaja 1 krt/vko vauvavuonna
- Vapaus valita synnytystapa
- Maksuton synnytysfysioterapia
- Pakollinen perhevalmennus tulevalle isälle
- Miehen jättämä rahallinen vakuus siitä, että hoitaa lasta 50 %
- Koululaitos kuntoon
- Älypuhelimet pois

Ihan humpuukkia eikä vaikutusta. Palkkaa vähintään 5000e/kk on se tärkein. 

Vierailija
287/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kasvattaminen maksaa Suomessa 120 - 150 000 euroa, enkä tiedä onko tuossa summassa vielä huomioitu äidin tulonmenetyksiä.

Eli 150 000 euroa per lapsi tilille ja yhteiskunta kompensoi tulonmenetykset myös. Lisäksi ilmausta apua lasten- sekä kodinhoitoon useita kertoja viikossa, koska oman ikäiset sinkkumiehet eivät ole isämateriaalia. Tarvitsen sitten apua lapsesta huolehtimiseen, kun miehistä ei siihen ole.

Näillä ehdoilla itsekin harkitsisin. 

Vierailija
288/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko pikkuhiljaa aika ottaa ainakin tuet pois ja pistää lapsivero tilalle kun niin huonosti sosialisti suolella menee.

Jos ei tule tukia, niin sitten on pakotettava työnantajia palkkaamaan kaikki työttömät johonkin työhön. Toinen vaihtoehto on hyväksyä rikollisuuden kasvu, koska kukaan ei välitä paskaakaan lain kunnioittamisesta jos ei ole mitään laillista tapaa saada elantoaan.

Vierailija
289/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin sinulla olisi mitään saumaa mihinkään, pentu.

Vierailija
290/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, ai nyt se kelpaakin sitten alkaa isäksi? Entä sun sadat ketjut siitä, miten miehet ei halua lapsia ja miehet huijataan isiksi ja miten miehet joutuu maksamaan lastensa kuluista? Nyt se sitten sopiikin sulle? Sua ei haittaa hävitä rahallisesti? Oho.

Vierailija
291/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämää ei ole kuin tehostettu ja tehostettu ainakin viimeiset 25v, samaan aikaan kun digitalisaatio ml. Internet ovat nopeuttaneet aivan kaikkea viestintää varmaan satoja prosentteja. Kyllä meillä täytyisi olla mahdollisuus vähentää työaikaa. Mutta ei, nuoret aikuiset ajetaan työuupumukseen jo yliopistossa ja alku-uran aikana. 

Meillä on töissä joka vuosi valmistumisen kynnyksellä olevia harjoittelijoita. Lähes joka ikinen heistä on kertonut olevansa burnoutin partaalla. Sitten meillä on iso osa nuoria aikuisia jotka eivät pääse työelämään kiinni ollenkaan ja elää ihan kädestä suuhun.

Kummallista, että perhekoot laskee. 

Aamen. Itse paloin loppuun tuossa samassa tilanteessa. Oli pakko käydä töissä, koska opintovapaat oli käytetty ja jollain oli tietysti pakko elääkin. Noh, edelleen gradu on kesken. Ahdistusooreet palaavat voimakkaana aina, kun istun tietokoneelle ja avaan sen. Tuntuu, ettei henkeä saa.

Vierailija
292/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholiveroa alas reilusti. Naiset avaavat haaransa humalassa huomattavasti helpommin kuin selvinpäin.

Eivätkä silloinkaan sinulle.

Haista sinä paska! Olet pelkkä kiusaaja. Minulla on jo lapsia. 

Haista itse, olet pelkkä trolli. Jos sinulla on oikeasti lapsia, nämä joutuvat häpeämään kun isi/äiti puhuu tyhmiä netissä ja kutsuu silti muita kiusaajiksi.

Minä kerroin keinon miten naiset saadaan synnyttämään lisää lapsia ja sinä alat kiusaamaan minua siitä. Nyt vielä vedät lapseni ja heidän äitinsäkin tähän mukaan. 

Kuvittelet varmaankin olevasi joku hyväkin ihminen, mutta olet pelkkä kusipää kiusaaja ja sinunlaisia vastaan pitää aina taistella, jotta ette pääse valtaan. 

Vierailija
293/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisy kielto naisille. 

Oho. Suomesta uusi Romania. Just joo.

Vierailija
294/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maapallolla on jo nyt liikaa väkeä. Mistä ruoka ja vesi kaikille? 

Väestö vähenee ja ikääntyy ainoastaan kehittyneissä maissa. 

Lakataan tukemasta niitä kehitysmaita ja laitetaan se raha suomalaisten nuorten tukemiseen. Tänne pitäisi luoda vakituisia ja pysyviä työpaikkoja. Nuorilla tulisi olla turvattu tulevaisuus jotta uskaltaisivat perustaa perheen. Nyt työpaikat valuvat halpamaihin tai tekoäly vie ne. Myöskin halpatyövoimaa kuskataan tänne kolmansista maista. Ei riitä että saa lapsen, se pitää pystyä vielä elättämään, kunnes lapsi saa itse töitä. Sosiaalituet ovat pieniä ja työpaikkoja on vähän tai ne ovat niin matalapalkkaisia ettei niillä elätetä perhettä.

Vierailija
295/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten pitää ymmärtää roolinsa isinä ja puolisoina. Naisille pitää taata vakituiset työpaikat. Synnytysosastoja pitää laajentaa, että kaikki synnyttäjät pääsevät synnyttämään sinne minne haluavat eikä sinne, missä sattuu olemaan tilaa. Päivähoito, koulut ja asuminen on myös saatava laadukkaaksi.

Ei ole mitään vakituisia työpaikkoja, on vain toistaiseksi voimassaolevia työsuhteita. Tarkoittaa siis, että työsuhde on voimassa siihen asti kunnes jompi kumpi osapuoli sen irtisanoo. Mitään sellaista työsuhdetta, josta ei koskaan voi tulla irtisanotuksi, ei ole. 

Ja mitä hyötyä on yleensäkään tuhlata rahaa naisten työpaikkoihin, kun nehän istuu av-palstalla koko työaikansa.

Samaa mieltä ja mitään "vakituisia" työpaikkoja ei voi taata kellekään.

Vierailija
296/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten pitäisi ymmärtää, että vain hyvin harva yksilö pääsee maistamaan helppoa ja makeaa elämää. Eli siis rikkaan elämää jossa varallisuus ei rajoita sitä mitä huvittaa tehdä. Nyt on hyvin paljon harhaluuloja siitä, että jollain "uraputkella" voi tällaisen itselleen hommata kun vaan jaksaa juosta töissä ja jättää lapset hunningolle.

Moni nainen hemmotellaan jo lapsena ja nuorena pilalle "isin prinsessana" joilta ei vaadita käytännössä mitään muuta kuin jonkinlaista järkevää koulunkäyntiä. Ei mitään kotitöitä, tai ilta- tai viikonlopputöitä tai sukulaisten lasten perään katsomista tms. Yöt saa nukkua kuin prinsessa rauhassa jne. Muistan kun ex-vaimolle tuotti suurta ahdistusta pelkkä yöllä herääminen, koska oli saanut nukkua parikymppiseksi aina yöunet ilman häiriöitä. No senhän arvaa miten hyvin se sopi lapsiarjen kanssa yhteen.

Mikset sinä sitten hoitanut yöheräämisiä, kun se oli sinulle niin helppoa?

Minä rupesin pelkäämään nukahtamista, kun tiesin, että herätys tulee heti, kun pääsen syvään uneen. Siitä meni monta vuotta toipua.

Hoidin yöheräämisiä niin paljon kun pystyin, samalla kun kävin kolmivuorotöissä. Ja tein enemmän kuin oman osani kotitöistä.

Hyvä, niin pitääkin. Tuoreiden äitien uupumusta keventäisi myös se, että synnytyksen ja jälkivuodon aiheuttamaa raudanpuutetta hoidettaisiin edes jotenkin. Mutta ei, "se nyt vaan on sellaista", kuten moni naisten terveyteen liittyvä seikka. Kuitataan olankohautuksella niin tulee halvemmaksi.

Tämä on mulla yksi painava syy, miksi en uskalla hankkia lapsia. Olen muutenkin niin väsynyt ja kärsin monista muistakin oireista raudanpuutteen takia jo nyt, että en uskalla edes ajatella, miten rikki olisin raskauden ja synnyttämisen jälkeen. Varmasti ihmisraunio, enkä kykenisi huolehtimaan vauvasta. Apuhan tuohon ei saa. Sanotaan, että syö rautaa, mutta minulla suun lautta otettu rauta ei auta. Varmaan jokin imeytymisongelma kaupanpäällisinä.

Eli ei. En todellakaan uskalla hankkiutua raskaaksi. Jaksan nytkin hädintuskin huolehtia itsestäni. Terveydenhuollosta en ole saanut apua viimeiseen kymmeneen vuoteen.

Vierailija
297/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholiveroa alas reilusti. Naiset avaavat haaransa humalassa huomattavasti helpommin kuin selvinpäin.

Eivätkä silloinkaan sinulle.

Haista sinä paska! Olet pelkkä kiusaaja. Minulla on jo lapsia. 

Haista itse, olet pelkkä trolli. Jos sinulla on oikeasti lapsia, nämä joutuvat häpeämään kun isi/äiti puhuu tyhmiä netissä ja kutsuu silti muita kiusaajiksi.

Minä kerroin keinon miten naiset saadaan synnyttämään lisää lapsia ja sinä alat kiusaamaan minua siitä. Nyt vielä vedät lapseni ja heidän äitinsäkin tähän mukaan. 

Kuvittelet varmaankin olevasi joku hyväkin ihminen, mutta olet pelkkä kusipää kiusaaja ja sinunlaisia vastaan pitää aina taistella, jotta ette pääse valtaan. 

Et kertonut vaan puhuit tyhmiä ja sinulle vastattiin samalla mitalla. Kukaan ei kiusannut sinua siitä, ainoastaan vastasi trollailuusi. Älä lähde sellaiseen jos et vastareaktiota kestä. Ja lapsesi/perheesi sinä vedit itse mukaan mainitsemalla ihan oma-aloitteisesti heidät vaikkei kukaan kysynyt.

En kuvittele vaan tiedän olevani aika paljon parempi tai ainakin kypsempi ihminen kuin itseään perheenisäksi profiloiva keskustelija, jonka kielenkäyttö on lapsen tasolla ja jonka tapa vastata ansaittuun kuittailuun on itkupotkuraivari. Älä aloita tällaista hevosenleikkiä, jos et oikeasti kestä sitä.

Vierailija
298/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi USA:ssa maksaa paljon enemmän ja silti siellä ei ole vauvapulaa. Miten tämä on mahdollista?

Vierailija
299/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten pitäisi vakuutta naiset siitä että hoitavat tasa-arvoisesti vanhemmuuden, kodin, parisuhteen. Nyt moni noista jää naisen vastuulle. Mies korkeintaan vähän auttelee siinä sivussa.

Tässä viimeisten kymmenien vuosien aikana tuon osalta asiat ovat tasa-arvostuneet todella paljon. Silti syntyvyys on laskenut. 

Vierailija
300/347 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä ja mitään "vakituisia" työpaikkoja ei voi taata kellekään.

Jostain syystä se onnistui vielä toissavuosikymmenellä. Ja jos ei voi säännöllistä toimeentuloa taata, emme mekään sitten takaa lisääntymistä. En minä ainakaan ala lapsia tuottamaan, jos en voi olla edes jokseenkin varma etten joudu miettimään mistä saamme seuraavan lämpimän aterian.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan