Miksi lasten ja nuorten kahvinjuomista paheksuttiin ennen?
Aikuiset sai juoda mutta oliko sille mitään järkiperusteita ettei muut saisi?
Oliko se siis vain "syntiä" ja huono tapa?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennenhän just lapsillekin annettiin kahvia, toisin kuin nykyään.
Olen 50-luvulla syntynyt ja äiti antoi jo vauvana teelusikalla kahvia, tavallinen mutta tavallista parempaa kahvia juova olen edelleen.
Olen 60-luvulla syntynyt, enkä saanut kahvia. Äiti oli sairaanhoitaja ja tarkka lastensa terveydestä.
Jäikö traumat vai mitä itket?
Pitää miettiä historiaa. Ennen kahvinjuonnin alkua täällä vedettiin viinaksia. Raittiusliike sai tuotua kahvin viinan tilalle. Se oli tavallaan sallittu pahe, johon kaikilla ei ollut varaa. En usko että ennen tiedettiin kahvin haitoista. Se oli piriste ja sosiaalinen tapa. Kahvia annettiin lapsillekin, kunnes huomattiin että kofeiini piristi lapsia liikaakin ja siitä alkoi rajoittaminen aikuisten juomaksi.
Minulla on nykyään kofeiini riippuvuus. Kofeiini pitää saada kahvista. Vieroitus oireet on päänsärky, vetoomottomuus, turhaantuneisuus, yleinen vitutus. Opetettu lapsena juomaan kahvia, ilman maitoa. Kunnon pannukahvit sokerinpala huulien välissä hörppien. Ostan aina mieluummin sen kahvipaketin, kuin ruokaa tai tupakkaa viimeisillä rahoillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kait nykyäänkään lapset ja nuoret juo kahvia, ei ainakaan omassa- ja ystäväperheissä, koska se ei ole hyväksi kofeiinin vuoksi.
Mutta energiajuomat lisäaineineen ja kaikenmaailman limut sallitaan. Kahvi on sentään luonnontuote.
Nimenomaan energiajuomia ei sallita. Limuja lapset ovat juoneet aina.
Aina, täh? Lapsena saatiin lasillinen saunajuomaksi jotain limua kuten silloin oli Jaffaa. Ei juotu jättipulloja kun sellaisia ei ollut myynnissäkään. Nykyisin kaikki pitää olla hemmetin isoa ja kaikkea pitää syödä ja juoda PALJON. Ennen oltiin hoikkia kun ei ollut tuollaisia ahmimistapoja, se olisi ollut ihan hävettävää.
Olen syntynyt 1983 ja kyllä meillä oli lapsuudessa jo isoja limupulloja yleensä. Siihen aikaan isot pullot olivat selvästi pieniä edullisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kofeiini ei ole lapsille hyväksi. Paheksutaan sitä edelleen.
Ei se ole hyväksi aikuisellekkaan.
Kahvillahan on paljon terveydelle hyödyllisiä vaikutuksia.
Energiajuomia litkivät nykynuoret ja -lapset.
En tiedä, kun Äitini sitä kertoi myös ( oli Syntynyt 1944) eli vielä oli sotaa jäljellä, niin kertoi että kun hän meni äitinsä kanssa kylään annettiin 10- vuotiaalle vain mehua siinä oli sanonu, että mennään kotiin saan kahvia , niin äitinsä oli pitänyt lähteä kotiin ja antaa kahvia 10 vuotiaalle , vielä vuoteen 1950 saakka oli säänöstelyä, ja säästöä kun oli pula- aika kaikesta ,
kahvia oikeaa kahvia kun ei saanut, oli vain kahvin vastiketta , jossa oli 30 prosenttia Rukiita ja loput kahvia ,sitten oli kokonaan korviketta jossa oli kokonaan kahvi korvattu joko kuivatulla , voikulilla tai rukiilla.Niin kahvihan jauhettiin myllyssä ja papuja pashdettiin . Ennen tätä säänöstelyä.
Joo ja jos oli kunnon kahvia jäänyt johonkin kylläpä sitä oltiin , erittäin harvoin juotu kunnon kahvia ei annettu kun juhlissa. Ja Aikuisille .Sitten 1950 oli säännöstely loppunut , joissakin oli ollut tapana,
..laittaa suolaa kahvin sekaan ,niin tämä on varmasti ollut yksi syy,ollut kun ollut säänöstelyä, jo juurtunut ammoisista ajoista sitä paheksuntaa,sitä minä en muista mitä vanhemmat ovat kertoneet, omasta lapsuudesta kyllä muistan joo ei mullekkaan pikku lapsena annettu kahvia ei, siinä sai kahtoa kun mummu hörppi kahvia tasetilta,( kahvi vati) kaatoi kahvia tasetille ja pisti sokerin suupieleen ja hörppi siitä huivi korvilla kahvia.
Ja Äiti myös kupista , pappa isäni isä , kahvin juotuaan otti piipun ja poltti tyytyväisenä sitä kun oli saanu juoda kahvia ja nisua( pullaa , tai pitkoa).
Joo sanottiin ,että kasvaa parta ( tytölle😅) jos juo kahvia , joo koulun kolmanella luokalla sain juoda kahvia oli se hyvää.
Joo sellaiset sievät kahvikupin oli ei mitään isoja mukeja.
Niin se kahvin juonti on muuttunut .
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nykyään kofeiini riippuvuus. Kofeiini pitää saada kahvista. Vieroitus oireet on päänsärky, vetoomottomuus, turhaantuneisuus, yleinen vitutus. Opetettu lapsena juomaan kahvia, ilman maitoa. Kunnon pannukahvit sokerinpala huulien välissä hörppien. Ostan aina mieluummin sen kahvipaketin, kuin ruokaa tai tupakkaa viimeisillä rahoillani.
Se menee ohi. Ei mulla enää viiskymppisenä tule mitään vieroitusoireita.
Silloin oli samanlainen järjetön pelottelukulttuuri ja kieltosysteemi kuin nykypäivän energiajuomat.
Jokaisen sukupolven median pitää keksiä joku näennäinen "paha" asia jota sitten kielletään täysin turhaan. Oli se sitten kahvi, voi, kananmuna, energiajuoma, nikotiini, proteiini tai vaikka pakastemarjat.
Nyt juovat energiajuomia joissa ehkä tuplasti kofeiinia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt juovat energiajuomia joissa ehkä tuplasti kofeiinia.
Tää on se kaiken salliva kasvatuskulttuuri. Joka näkyy kaikessa. Vanhemmat eivät uskalla sanoa ei. Käytöstavat ovat mitä ovat, niin vanhemmilla kuin lapsilla ja nuorilla ja aikuisten sana on kuin ilmaa.
Opettajilta vaaditaan enemmän kuin mihin vanhemmat itse kykenevät. Lapselle ojennetaan suklaapatukka aphan mielen takia kun on ope rajannut haitallista toimintaa kuten aggressivista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla päinvastoin
Olen 1970 syntynyt ja juonut kahvia varmaan 5-vuotiaasta. Tuskin mitään päivittäin tai isoja määriä mutta kyllä silloin annettiin lapsille kahvia. Nykyään tuskin annetaan.
Aina, täh? Lapsena saatiin lasillinen saunajuomaksi jotain limua kuten silloin oli Jaffaa. Ei juotu jättipulloja kun sellaisia ei ollut myynnissäkään. Nykyisin kaikki pitää olla hemmetin isoa ja kaikkea pitää syödä ja juoda PALJON. Ennen oltiin hoikkia kun ei ollut tuollaisia ahmimistapoja, se olisi ollut ihan hävettävää.