Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lasten ja nuorten kahvinjuomista paheksuttiin ennen?

Vierailija
27.09.2026 |

Aikuiset sai juoda mutta oliko sille mitään järkiperusteita ettei muut saisi?

Oliko se siis vain "syntiä" ja huono tapa?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat muuttuu mustaksi.

Vierailija
2/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiini ei ole lapsille hyväksi. Paheksutaan sitä edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla päinvastoin

Vierailija
4/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin jos lapset pitäisivät keskimäärin kahvista niin siihenkin tulisi 15 vuoden suositusikäraja kuten enrgiajuomiinkin.

Vierailija
5/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait nykyäänkään lapset ja nuoret juo kahvia, ei ainakaan omassa- ja ystäväperheissä, koska se ei ole hyväksi kofeiinin vuoksi. 

Vierailija
6/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenhän just lapsillekin annettiin kahvia, toisin kuin nykyään. 

Vierailija
7/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsesta (2 v.) juonut kahvia ja tykkään kahvista edelleenkin. Lapsena tietty laitettiin sokeria ja maitoa joukkoon. En muista kyllä kenenkään paheksuneen tätä. Mummoni sisko sanoi silloin, että kyllä lapselle kans tarttee antaa kahvia ja siitä se alkoi. Koskaan en aikuisenakaan juonut litrakaupaulla, vaan maltillisesti pari kuppia (ei mukeja) päivässä. Nykyisin se on kolme espressoa per päivä. 

Vierailija
8/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiini ja lasten aivot ei ole hyvä yhdistelmä.

Vierailija
9/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kait nykyäänkään lapset ja nuoret juo kahvia, ei ainakaan omassa- ja ystäväperheissä, koska se ei ole hyväksi kofeiinin vuoksi. 

Mutta energiajuomat lisäaineineen ja kaikenmaailman limut sallitaan. Kahvi on sentään luonnontuote.

Vierailija
10/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kofeiini ja lasten aivot ei ole hyvä yhdistelmä.

Mitä siitä niille tapahtuu?

Vierailija
12/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50-luvulla syntynyt ja äiti antoi jo vauvana teelusikalla kahvia, tavallinen mutta tavallista parempaa kahvia juova olen edelleen.

Vierailija
13/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta energiajuomat lisäaineineen ja kaikenmaailman limut sallitaan. Kahvi on sentään luonnontuote.

Nimenomaan energiajuomia ei sallita. Limuja lapset ovat juoneet aina.

Vierailija
14/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde? Mutu ei kelpaa.

Vierailija
15/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ennen muinoin ylellisyystuote. Ei raaskittu antaa helmiä sioille. Sama kuin osterit ja kaviaari nykyään. Harvemmin lapset niitä vetelee.

Vierailija
16/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapsesta (2 v.) juonut kahvia ja tykkään kahvista edelleenkin. Lapsena tietty laitettiin sokeria ja maitoa joukkoon. En muista kyllä kenenkään paheksuneen tätä. Mummoni sisko sanoi silloin, että kyllä lapselle kans tarttee antaa kahvia ja siitä se alkoi. Koskaan en aikuisenakaan juonut litrakaupaulla, vaan maltillisesti pari kuppia (ei mukeja) päivässä. Nykyisin se on kolme espressoa per päivä. 

Sama juttu. Pullamössöäkin tehtiin, mutta join kyllä ihan silkkaa kahvia parivuotiaasta lähtien. Näin kotona, hoitopaikassa ja vieraisilla. Joskus kyllä varoiteltiin tukan tummuvan kahvinjuonnin seurauksena. Vähän huvittaa jälkikäteen, että olen istunut päivittäin äidin kanssa iltapäiväkahvia nauttimassa. 

Vierailija
17/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinka ennen?  Kuinka pitkä aika sitten? Minulle alettiin 70-luvulla tarjoaamaan kahvia ennen kuin olin edes koulussa. Tehtiin sitä pullamössöä. Eihän nykypäivänä 4-5 vuotiaille kahvia tarjota?

Vierailija
18/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei paheksuttu. 60-luvun alun muistan hyvin, kun äiti ja mummo opetti minut juomaan kahvia lisäämällä siihen paljon sokeria ja maitoa ja kastelemalla pullaa siihen. Tämä pullamössö oli suurta herkkua.

Vierailija
19/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole hyväksi aikuisellekkaan.

Vierailija
20/33 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 50-luvulla syntynyt ja äiti antoi jo vauvana teelusikalla kahvia, tavallinen mutta tavallista parempaa kahvia juova olen edelleen.

Olen 60-luvulla syntynyt, enkä saanut kahvia. Äiti oli sairaanhoitaja ja tarkka lastensa terveydestä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan