Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työtön takea mitä vaan random työpaikkoja

Vierailija
27.09.2026 |

Että työnhakuvelvoite täyttyy?

Meillä yt:t menossa ja jos menetän työni, riittääkö työttömyskorvauksen saamiseen että haem mol:n sivuilta 4 ekaa työpaikkaa, vaikka ne olis hitsari, lääkäri, metsuri, lvi-asentaja. En ole koulutukseltani mikään näistä.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikkojen tulee olla sellaisia, joihin voisit perustellusti työllistyä. Eli ei voi, mikäli haluaa täyttää työnhakuvelvoitteen niillä hauilla.

Mitä jos sellaisia paikkoja ei ole? Silloinhan on pakko hakea tuollaisia kuin aloituksessa.

Asun itse pienellä paikkakunnalla ja täällä ei oo oman alan töitä (just valmistuin ja ala kiinnostaa isosti) joten pakko hakea muualta ja toki sen oon tiennytkin. Mutta tässä työmarkkinatilanteessa niitä mun alan paikkoja ei ole tarjolla edes isoissa kaupungeissa eli oon joutunut hakee tosi moneen eri isoon kaupunkiin. Onneksi ala on kyllä työllistävä, nyt ei vaan rekrytoida. Mut hassu tunne ku ei tiedä yhtään et minne sitä päätyy. Plus haastattelumatkat ei oo mitään halpoja. N

No juu sehän on hienoa jos on mahdollisuus muuttaa työn perässä. Mutta jos on talo, lapset, puoliso jonka työ sillä kotipaikkakunnalla, niin ei muutto työn perässä ole mitenkään mahdollinen.

On se. Muutat kakkosasuntoon työpaikkakunnalle.

Montaa työtä voi tehdä myös ainakin osittain eräänä tai yöpyä siellä työpaikkakunnalla vaikka ti-ke ja to-pe.

Kakkosasunto tulee tosi kalliiksi

Mutta työttömyys ei tule kalliiksi?

Palkka ei välttämättä riitä 2 asuntoon. Kuka nyt miinukselle haluaa mennä töiden takia.

Vierailija
42/47 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikkojen tulee olla sellaisia, joihin voisit perustellusti työllistyä. Eli ei voi, mikäli haluaa täyttää työnhakuvelvoitteen niillä hauilla.

Eli Avaruuslentäjä voi hakea vain avaruuslentäjän paikkoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos sellaisia paikkoja ei ole? Silloinhan on pakko hakea tuollaisia kuin aloituksessa.

No sehän se ongelma onkin. Silloin pitää hakea paikkoja, joihin ei vaadita koulutusta. Niitä vaan on aika vähän nykyään.

Vierailija
44/47 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun itse pienellä paikkakunnalla ja täällä ei oo oman alan töitä (just valmistuin ja ala kiinnostaa isosti) joten pakko hakea muualta ja toki sen oon tiennytkin. Mutta tässä työmarkkinatilanteessa niitä mun alan paikkoja ei ole tarjolla edes isoissa kaupungeissa eli oon joutunut hakee tosi moneen eri isoon kaupunkiin. Onneksi ala on kyllä työllistävä, nyt ei vaan rekrytoida. Mut hassu tunne ku ei tiedä yhtään et minne sitä päätyy. Plus haastattelumatkat ei oo mitään halpoja. N

Eikös matkoihin voi hakea jotain tukea..?

Vierailija
45/47 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin sivuilla on ihan selkeästi kerrottu millaisia paikkoja voi hakea. Työkkäri haluaa sut töihin mukä ei toteudu jos räiskit menemään hakemuksia paikkoihin joihin et varmasti pääse. Pitäisi sun itsesi myös haluta töihin. Lisäksi asia käydään läpi niin että tyhmempikin ymmärtää siinä työkkärin alkuhaastattelussa.

Siis olen eri, mutta myös irtisanomisuhan alla ja koko ajan olen seurannut alueeni (siis koko maakunnan ja osan lähimaakuntien) työpaikkoja. Oman alani työpaikkoja, johon edes pieni mahdollisuus työllistyä ei ollut yhtään. 

Hirvittää todellakin että jää työttömäksi. Ansioisidonnainen on ihan naurettavan pieni verojen jälkeen ja pienenee nopeasti. Sen lisäksi pitää hakea paikkoja joihin ei ole mitään osaamista. 

Vierailija
46/47 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän se ongelma onkin. Silloin pitää hakea paikkoja, joihin ei vaadita koulutusta. Niitä vaan on aika vähän nykyään.

No mutta neljää pitää kuussa hakea. 

Vierailija
47/47 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KELA haluaa että joudut paskaduuniin pienellä palkalla

kun taas sosiaalityöntekijät ovat vakinaisia hyvällä palkalla

Mikset sitten kouluttaudu sossuksi ja mene sinne hyväpalkkaiseen työhön.

Me muut painetaan duunarina kurahommia koska halutaan olla omasta elämästä itse vastuussa ja ennen kaikkea määrätä itse elämästämme 

AI tulee ja korvaa palkatta kaikkien sosiaalitanttojen ja virkakalkkunoiden muitten ihmisten kiusaamiseen keskittyneet diipadaapahommat.

Sitten meillä on uusi, iso ongelma käsissä: aivan turhat ylikoulutetut naikkoset, jotka eivät osaa edes kananmunaa keittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän