Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

luetko e-kirjat lukulaitteelta vai läppäriltä tai padilta vai kuunteletko mieluiten?

Vierailija
26.09.2026 |

Olen ajatellut siirtyä kirjojen ostamisesta aineettomaan kulutukseen, mutta mikä olisi kätevintä? Kirjat vievät tilaa eikä niitä saa kierrätettyäkään tehokkaasti.  Lukuhaluja on mutta kirjaston kirjoista en oikein pidä.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettehan te kirjoja?

Vierailija
2/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta kertakäyttökirjoja.

Olen kirjantekijä ja joudun työni puolesta lukemaan kirjallisuutta pdf-muotoisena läppäriltä. Omiin tarpeisiini hankin fyysisiä kirjoja, joita voi selata ja alleviivata. Ne ovat luettavissa myös ilman teknologiaa ja jopa ilman sähköä.

Kirjallisuuden ammattilainen saa digitoiduista kirjoista kaikkein pienimmän korvauksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luettehan te kirjoja?

Totta kai me luemme kirjoja. Me myös kirjoitamme, suomennamme ja editoimme niitä.

Vierailija
4/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Daylight dc-1, kindle scribe, boox 13.3" tab x c.

Noi on mun laitteet. Dc-1 käytän eniten vaikka näyttö on huonoin noista, koska se on myös vähiten tahmea.

Vierailija
5/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona läppäriltä, tien päällä puhelimesta.

Vierailija
6/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjantekijä ja joudun työni puolesta lukemaan kirjallisuutta pdf-muotoisena läppäriltä. Omiin tarpeisiini hankin fyysisiä kirjoja, joita voi selata ja alleviivata. Ne ovat luettavissa myös ilman teknologiaa ja jopa ilman sähköä.

Kirjallisuuden ammattilainen saa digitoiduista kirjoista kaikkein pienimmän korvauksen.

Onneksi tekoäly ja piratointi nakertaa teidän oksaa. Tekijänoikeudet on kaikista suurin kuppaus yhteiskunnalta. Ja kohta tulee rysähtämään kun tekoäly korvaa teidät kaikki.

Vierailija
7/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaan kirjastosta enkä lue e-kirjoja, koska ne on sieluttomia enkä halua tuijotella ruutuja ihan koko päivää.

Vierailija
8/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tekoäly ja piratointi nakertaa teidän oksaa. Tekijänoikeudet on kaikista suurin kuppaus yhteiskunnalta. Ja kohta tulee rysähtämään kun tekoäly korvaa teidät kaikki.

Tekijänoikeuskorvaukset ovat kirjailijan ansiotuloa, idiootti. Teetkö sinä työtäsi ilmaiseksi?

Tekoäly tulee myös lukemaan kirjat puolestasi, eikä sinuakaan enää tarvita mihinkään https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000012291077.html

Vierailija
9/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimesta yleensä. Joskus ipadista. 

Vierailija
10/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäät ihmiset lukevat oikeita paperikirjoja. Muille tekoäly vois lukea "kirjat" heidän puolestaan.

Vierailija
11/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain paperimuodossa olevia kirjoja luen. Juuri ostin 15, entisiä on noin 300.

Vierailija
12/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivat silmät eivät kestä laitteilta lukemista.

Vierailija
13/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekijänoikeuskorvaukset ovat kirjailijan ansiotuloa, idiootti. Teetkö sinä työtäsi ilmaiseksi?

Tekoäly tulee myös lukemaan kirjat puolestasi, eikä sinuakaan enää tarvita mihinkään https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000012291077.html

Ihanaa voisiko tekoäly myös katsoa tv:tä ja kuunnella musiikkia puolestani?

Vierailija
14/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukulaite eli Amazonin Kindle. Siihen olen ostanut kaikki kirjat jo monen vuoden ajan. 

Luen etupäässä englanniksi, en tiedä onko kindleen saatavilla suomenkielisiä kirjoja. 

Mutta lukulaite ihan ehdottomasti. Se on niin paljon parempi käyttöliittymä kuin paperikirja, helppo kantaa mukana ja koko kirjasto kulkee taskussa. Lukemisen aikana helppo tehdä hakuja vaikka henkilön nimellä että kukas tämä hahmo olikaan. 

Tabletin ongelma on se näyttötekniikka eli taustavalo joka rasittaa silmiä ja näkyy huonosti auringonvalossa. Kindleä voi lukea vaikka rannalla ja taustavalon saa halutessaan pois. 

Vierailija
15/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi tabletilla on helpompi harhautua kirjanparista surffaamaan netissä tai somettamaan kun ne sovellukset ovat siinä samalla laitteella ja popup viestit yms tulee näkyviin. Siksikin pidän lukulaitteesta koska siinä ei ole mitään muuta kuin ne kirjat. 

En vie puhelinta tai tablettia iltaisin makuuhuoneeseen lainkaan, mutta lukulaite on aina yöpöydällä. 

Vierailija
16/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kirjallisuuden ammattilaiset ovat aika tampioita jos tekevät tuollaisia sopimuksia joissa heidän osuutensa on pienempi digitaalisissa kirjoissa vaikka nimenomaan niissä on parempi kate! 

Vierailija
17/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noin tyhmäksi pääsee? Pitääkö olla erityisen lahjakas?

Vierailija
18/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen rehellistä työtä josta pitääkin ansaita palkkaa.

Olen jo koodannut tekoälyn lukemaan kirjat puolestani, poistaen kaiken turhan ja jättäen tärkeimmät kohdat. Älä sä siitä huolehdi. En malta odottaa päivää jolloin ei tarvitse enää lukea yhtäkään kirjaa, niin tehoton tapa se on. Ja jokaikinen kirja on piratoitu, multa ette saa penniäkään.

Vierailija
19/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan perus halpa Kindle. Luen paljon, myös fyysisiä kirjoja ja kirjastokirjoja, mutta erityisesti tietokirjat saa paljon nopeammin luettavakseen ostamalla ne sähköisenä.

Vierailija
20/30 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkäät ihmiset lukevat oikeita paperikirjoja. Muille tekoäly vois lukea "kirjat" heidän puolestaan.

Tuokaa tälle mitali. Se on niin meitä muita parempi ihminen koska se lukee paperikirjoja. 🎖🎖🎖

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan