Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI helsinkiläisnuoret puhuu nykyisin niin oudosti??

Vierailija
25.09.2026 |

Ei viis vuotta sitten ollut tuollaista mongerrusta kuin nykyisin. Siis tiedätte varmasti mitä puhetapaa tarkoitan. Niin kuin eivät osaisi kunnolla suomea.  
Todella vastenmielistä kuunneltavaa!

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläisnuoret ovat aina puhuneet omaa kieltään. Sitä kutsutaan stadin slangiksi, ja se elää puhujiensa ehdoilla, vanhus.

Et ole tainnut viime aikoina kuunnella, miten he puhuvat? Ihan kantisnuoret puhuvat kuin "huippuosaajat". Siitä on stadin slangi kaukana.

Vierailija
22/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että suomi on eriytymässä kahdeksi eri kieleksi. On se mitä puhun äidinkielenäni ja mitä opetettiin koulussa. Sitten on se mitä nykynuoriso puhuu ja sitä näkee mediassakin.

Mutta näinhän on ollut aina Suomessa. 

Täsmennän: printtimediassa. En puhu erosta puhe- ja kirjakielen välillä. Sanat tarkoittaa ihan eri asioita ja kielioppikin muuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

V'ttu teitsä fart!

Vierailija
24/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂 Mua hävettää että turistit kuulevat sitä, ja pitävät suomalaisia kummallisina. Ei puhuta edes kunnolla?

Vierailija
25/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan ne on puhunu ku vajaamieliset

Miksi käänsit keskustelun perussuomalaisiin?

Vierailija
26/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wallahi mä vannon

Vierailija
27/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heii veliii mä myöhäst bussiiist. Mä tiedä mikä tuli. Ei ollu freshh.

Ja tämä kaikki mehmedin-venytysmongerruksella. 

Voeee tokkiiinsa ku linjuraueto justiiiinsa sat mänemöön. Vuan eepä toe mitttään.

Ja tämä kaikki savolaisen-venytysmongerruksella. 

Vierailija
28/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten puhekieli on aivan yhtä arvostettavaa kuin Pihtiputaan mummon puhekieli ja sokean Reetan viittomakieli. 

Vierailija
29/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin jonkun instavideon, jossa haastateltiin kahta helsinkiläistä nuorta (ihan kantiksia) ja ne puhui just sillä tavalla. Myötähäpeä tuli, kun kuunteli. Jos mun nuori puhuu mun kuullen noin, niin läpsin poskille, että puhu oikein, kun kerran suomea osaat. 

Vierailija
30/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläisnuoret ovat aina puhuneet omaa kieltään. Sitä kutsutaan stadin slangiksi, ja se elää puhujiensa ehdoilla, vanhus.

Oletko jotenkin typerä?

T. Ei nuori

Vierailija
31/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heii veliii mä myöhäst bussiiist. Mä tiedä mikä tuli. Ei ollu freshh.

Ja tämä kaikki mehmedin-venytysmongerruksella. 

Voeee tokkiiinsa ku linjuraueto justiiiinsa sat mänemöön. Vuan eepä toe mitttään.

Ja tämä kaikki savolaisen-venytysmongerruksella. 

Et selvästikään tiedä mistä puhutaan. Ei ole kyse murteesta tai slangista tmv. Vaan äänenpainottamisesta kuin olisi vieraskielinen. 

Vierailija
32/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näin jonkun instavideon, jossa haastateltiin kahta helsinkiläistä nuorta (ihan kantiksia) ja ne puhui just sillä tavalla. Myötähäpeä tuli, kun kuunteli. Jos mun nuori puhuu mun kuullen noin, niin läpsin poskille, että puhu oikein, kun kerran suomea osaat. 

Lestadiolaisperheissä on aina ollut omat kasvatussäännöt.

Vierailija
33/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläiset ovat Tukholma syndrooman uhreja. Luulevat että tuo on normaalia.

Vierailija
34/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut tuon ilmiön, kun muutin Pääkaupunkiseudulle! Siis kahdeksannelle luokalle menin.

Luokkatoverit puhuvat jotenkin ”Broo, miks sä teit nooin?” ”Mä vannon, mä vannon, ei mä se oo!”

Vierailija
35/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä Suomessa ole tainnut kukaan muu kuin Arvi Lind puhua puhdasta Suomen kieltä, joten turha asiasta on pöyristyä ja loukkaantua. 

Vierailija
36/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vannon! Broidi!

Vierailija
37/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieli muuttuu ja kehittyy koko ajan. Halusitte sitä eli ette. Chillatkaa boomerit.  

Vierailija
38/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, en tarkoita nyt slangia. Tarkoitan sitä ihan ihmeellistä ”aksenttia”. En osaa kuvailla. 

Nuorten pitää aina erottua. Tuo puhetapa on sitä erottautumista vanhemmista ja muusta Suomesta.

Jospa haista paskaa...

Vierailija
39/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂 Mua hävettää että turistit kuulevat sitä, ja pitävät suomalaisia kummallisina. Ei puhuta edes kunnolla?

Kyllähän tämä nuorten puhetapa on aika yleinen ilmiö pitkin eurooppaa. Vastaavaa ruotsissa ja briteissä, joissa olen nyt pari vuotta paljon ollut. Oikeastaan kielet alkaa sulautumaan yhdeksi samaksi, painotuksetkin samoja. Bruh.

Vierailija
40/62 |
25.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaarit ihme stadin ruotsi homppeli skeidaa, mä en bonjaa sitä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi