Saunaolut-case: toimiko myyjä oikein ja millä perusteella?
Yritin ostaa saunaoluen muiden ostosten seassa. Olen 36 vuotias ja henkkarit tultiin kuitenkin tarkastamaan. Henkkari oli mennyt vanhaksi n. 2 viikkoa sitten, en ollut huomannut koko asiaa. Ei voi myydä, vaikka ikä ja kuva näkyy selvästi siinä kortissa.
Ei siinä mitään, ookoo jos on oltava voimassa oleva henkkari. Huusin sitten kaveria apuun siihen. Oli toisella kassalla maksamassa omia ostoksia, ja kysyin että otatko tän oluen kun mun henkkarit meni vanhaks?
Ei voi myydä kuulemma, sanoi myyjä. Kaveri saman ikäinen kuin minä ja voimassaolevat henkkarit.
Miksi ei voi myydä kaverille vaikka juoma olisi minulle?? Ei se mitään laitonta alaikäiselle välittämistä ole, olen tosiaan 36. Laissa ei lue että täysi-ikäiselle ei saisi ostaa alkoholia.
Tarina päättyi pienen vaivan kanssa onnellisesti, hain Alkosta saunaoluen. Jäi vaan ihmetyttämään.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Teini sä olet kun piti tällaisesta asiasta postata tänne...
Ai? No kiva kuulla, tässähän ihan nuortuu.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Parempi tää juttu oli kuin iänikuiset oikeistovassari plääplää öyhötykset.
Vierailija kirjoitti:
36 ja huutelukaveri kaupassa
Niin?
-ap
Kerran kassa kieltäytyi myymästä olutta humalatilan takia edelläni olleelle asiakkaalle. Tämä asiakas kääntyi minun puoleeni, että "voisikko sä ostaa, nää" hänen puolestaan. No, en todellakaan riskeerannut omia oluitani, lupautumalla kassan kuullen ostamaan alkoholia päihtyneelle. Sitten ei olisi myyty kummallekaan. Näihin sääntöihin on mukauduttava.
Tosin kuulostaa oudolta, että muutaman viikon vanhentunut kortti olisi este.
Vierailija kirjoitti:
Kerran kassa kieltäytyi myymästä olutta humalatilan takia edelläni olleelle asiakkaalle. Tämä asiakas kääntyi minun puoleeni, että "voisikko sä ostaa, nää" hänen puolestaan. No, en todellakaan riskeerannut omia oluitani, lupautumalla kassan kuullen ostamaan alkoholia päihtyneelle. Sitten ei olisi myyty kummallekaan. Näihin sääntöihin on mukauduttava.
Tosin kuulostaa oudolta, että muutaman viikon vanhentunut kortti olisi este.
Tämä antoi vähän perspektiiviä, kiitos! Voisi sanoa että kassa ei tekisi laittomasti vaikka olisi sinun kautta myynyt alkot päihtyneelle… laki kieltää vain alaikäisille välittämisen ja siksi aikuisten holhous nyppii.
Mutta tuo olisi ollut tavallaan heidän säännön kiertäminen, jos olisi ”myynyt” alkoholia päihtyneelle sinun kauttasi. Kaksipiippuinen juttu.
Mutta tuo että vähän vanha henkkari ei kelpaa on vähän outoa. Ikä kuitenkin näkyy selvästi ja kuvasta tunnistaa. Ja ikähän on koko myyntikiellon pointti.
-ap
Minulle Alko kieltäytyi kerran myymästä viinipulloa lauantaiaamupäivällä, kun käteni tärisivät. Sairastan Parkinsonin tautia.
Vierailija kirjoitti:
Minulle Alko kieltäytyi kerran myymästä viinipulloa lauantaiaamupäivällä, kun käteni tärisivät. Sairastan Parkinsonin tautia.
Toivottavasti pistit palautteen jälkikäteen! Ymmärrän että laki on laki ja säännöt sääntöjä mutta tuo ei voi olla ok. Ihme kyttäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pistit palautteen jälkikäteen! Ymmärrän että laki on laki ja säännöt sääntöjä mutta tuo ei voi olla ok. Ihme kyttäämistä.
Sitä paitsi eikai krapulaiselle myyminen edes ole lain mukaan kiellettyä. Ainoastaan päihtyneelle.