Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ferritiini 15 aiheuttaa väsymystä?

Vierailija
24.09.2026 |

Voiko?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini-arvo ois hyvä olla lähempänä 100. 

Vierailija
22/32 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykää ihmiset hyvät eri rautavaihtoehdot läpi ja vaatikaa infuusiota jos muu ei auta. Itse tilaan Spatonea ulkomailta. Nyt on olemassa myös ruotsalainen hemi-rauta (eli eläinperäinen rauta) mitä kokeilisin jos muut ei sovi. Ottakaa itse selvää asioista älkääkö jääkö odottamaan että terveydenhoito ottaa asian vakavasti. 

Vaikea mitään vaatia jos lääkärit ei usko että matala ferritiini aiheuttaa oireita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini-arvo ois hyvä olla lähempänä 100. 

Mulla runsaat menkat. On koitettu eri pillereitä, ei lähde menkat niillä. Ja tarvitsen pillerit endometrioosia varten. Lisäksi normi pillereitä en voi käyttää veritullpariskin takia

Vierailija
24/32 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni puhkesi kilpirauhasongelmia. Raudanpuute ja kilpirauhashäiriöt kulkee usein käsi kädessä.

Vierailija
25/32 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni puhkesi kilpirauhasongelmia. Raudanpuute ja kilpirauhashäiriöt kulkee usein käsi kädessä.

Aa, hyvä tietää, seuraava muoti on siis kilppari.

Vierailija
26/32 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykää ihmiset hyvät eri rautavaihtoehdot läpi ja vaatikaa infuusiota jos muu ei auta. Itse tilaan Spatonea ulkomailta. Nyt on olemassa myös ruotsalainen hemi-rauta (eli eläinperäinen rauta) mitä kokeilisin jos muut ei sovi. Ottakaa itse selvää asioista älkääkö jääkö odottamaan että terveydenhoito ottaa asian vakavasti. 

Vaikea mitään vaatia jos lääkärit ei usko että matala ferritiini aiheuttaa oireita. 

jotkut lääkärit jopa kunnallisella ottaa tosissaan mutta jotkut taas ei! Kummallista

Vierailija
27/32 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ferritiini 20. Oireita on fyysinen väsymys, voimattomuus, tärinät, huimaus, huono suorituskyky (hengästyn tosi helposti) ja se että kunto ei nouse liikunnalla, vaan oikeastaan päinvastoin. Lisäksi kalpeus, hiusten kuiveneminen ja lähtö, ihon kuivuminen, heikko vastustuskyky.. Olen entistä uupuneempi ja voimattomampi, jos yritän harrastaa paljon liikuntaa. Jo 3 km työmatkapyöräily ottaa koville. 

On tutkittu ja hutkittu, minulla ferritiini on ainoa selittävä tekijä. Eipä se lääkäreitä ole kiinnostanut. Rautaa koitan syödä, mutta vatsa siitä vain menee ripulille eikä ole yhtään arvot noussut, pelkästään kärsimys ja ferritiini se vaan laskee tasaisesti. Jeij. 

Hei! Lähdetään perusasioista, jätä kahvi, vaaleat viljat vehnä, kaura pois ruokavaliosta. Tilalle vahvaa proteiinia, punaista lihaa, kalaa, kananmunia. Kotimaista uuden sadon vihanneksia porkkanaa, kaalia. Runsaasti eri pähkinöitä joista (hyvää rasvaa ja öljyjä) auttavat ihon ja kehon yleiseen kuivuuteen. Jatka vähintään kaksi, kolme viikkoa niin tilanne lähtee korjautumaan.

Vierailija
28/32 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ferritiini on 15, se on jo tosi alhainen. Eihän siihen kuole ja moni asia edelleen onnistuu, mutta olo on koko ajan vetämätön ja apaattinen.

Kun sain oman ferritiinini nostettua 15:sta 30:een, olo parani vähän. Nyt yritän saada sitä vielä ylemmäs. Tilannetta hankaloittavat kuitenkin kuukautiset, jotka aina poistavat osan raudasta kerran neljään viikkoon. Hormonit eivät sovi, joten ei kuukautisia saa poiskaan. Pitänee siis syödä rautaa jatkuvasti vaihdevuosiin saakka. Ikää on nyt 44 vuotta, joten ei tässä enää kauan kestä.

Vierailija
29/32 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ferritiini on 15, se on jo tosi alhainen. Eihän siihen kuole ja moni asia edelleen onnistuu, mutta olo on koko ajan vetämätön ja apaattinen.

Kun sain oman ferritiinini nostettua 15:sta 30:een, olo parani vähän. Nyt yritän saada sitä vielä ylemmäs. Tilannetta hankaloittavat kuitenkin kuukautiset, jotka aina poistavat osan raudasta kerran neljään viikkoon. Hormonit eivät sovi, joten ei kuukautisia saa poiskaan. Pitänee siis syödä rautaa jatkuvasti vaihdevuosiin saakka. Ikää on nyt 44 vuotta, joten ei tässä enää kauan kestä.

Kyllä juuri tuollainen apaattinen. Minulla on hormonit endometrioosin takia mutta niidenkin kanssa tulee runsaat vuodot. :( ap

Vierailija
30/32 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistata kohtu ja munasarjat niin varmasti siis vaiva poistuu.

Vierailija
31/32 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

eii jaksa siivota

Vierailija
32/32 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rauta ei meinaa niin kokeile kuparilisää. Minulla tuo oli merkittävä tekijä siinä että rauta-arvot lähtivät nousuun ja yleisolo parani. Kupari toimii jotenkin synkassa raudan kanssa ja parantaa sen imeytymistä. Tutkimuksia voi hakea verkosta, luin aikanaan Pubmedista asti asiasta.