Minä tein jotain todella kamalaa ja vieläpä selvinpäin. En ymmärrä mikä minuun meni, olen ollut vain todella ahdistunut viime aikoina.
Ollut todella paljon vaikeita asioita itsellä tässä viime kuukausina.. Sitten tuli vielä yksi päätös viralliselta taholta, joka ei edennyt minnekään. Olen pitkään ollut hyvin ahdistunut, vihainen ja maassa. Elän yksin ja yritän selvitä tästä elämästä parhaani mukaan. Sitten kun tuo päätös tuli, että viranomaiset ei edistä asiaa mitenkään (rikosilmoitus) niin minun on ollut vaikea hyväksyä sitä. Muutaman päivän päästä julkaisin someen selvinpäin, tosin hyvin tunteellisena tarinan elämästäni, jossa kerron omista vaikeuksistani koko elämän ajalta, jotain typerää filosointia sekä lisäksi kerroin tuosta asiasta, joka on saanut minut pois tolaltani. Se liittyy toiseen henkilöön ja vaikka en tietenkään hänen nimeään paljastanut niin kerroin kuitenkin liikaa ja sen millaisesta asiasta oli kyse.
En vain välittänyt siinä hetkessä koska kun sitä on liian tiukassa paineessa ollut pitkään, niin kaikki vaan minun kohdallani tulee ulos. Poistin pian päivityksen mutta hävettää aivan helvetin paljon.
Olen inhonnut itseäni tämän jälkeen entistä syvemmin ja oloni vain paheni tuon myötä vaikka tarkoitukseni oli kai saada kannustavaa ja tukea antavaa reaktiota ihmisiltä, sen sijaan häpäisin itseni enkä käsitä mikä minuun tuli.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saitko edes niitä tsemppikommentteja?
Sain jokusen sydänreaktion ja viestin. Yksi kertoi sen olleen hyvin vahva ja inspiroiva viesti, joten ei se nyt ehkä ihan kamala ollut mutta kuitenkin aivan liian vahva ja tunteellinen kun palasin maan pinnalle omista syövereistäni vaikka oikeaa asiaakin sekä pointtinsa siinä oli. Olin kirjoitushetkellä olevinaan aivan varma, että minun kannattaa tuoda julki asioita koska eihän se voi aina mennä niin, että kaikki lakaistaan maton alle piiloon. Sitten kun rauhoituin, niin olin toista mieltä. Minusta varmaan saa todella "luotettavan ja tasapainoisen" ihmisen kuvan enkä käsitä miksi toimin tuolla tavalla. Mitään suurta virhettä nyt ei tavallaan tapahtunut mutta varmaan osalle lukijoita kiusallista luettavaa. Ap
Joskus käy niin, että tuollaiset purkaukset ahdistavat itseä jälkikäteen, vaikka niissä yleisesti ei olisi mitään noloa, päinvastoin. Mutta ahdistus voi johtua siitä, jos purkaus on ollut itselle epätyypillistä, eikä tavallaan tunnista itseään siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on sinusta jotain todella kamalaa, miten kuvailet sellaista tekoa, jossa toinen ihminen vahingoittaa tahallaan ja vakavasti jotakuta toista ihmistä?
Tilanne, josta avauduin oli tuollainen, että vaikka vuosia ihminen käyttää hyväksi jotakuta, niin silti voi olla, että se ihminen ei joudu siitä koskaan vastuuseen. Minusta se on todella musertavaa ja tuollaista ei saisi tapahtua, että heikomassa asemassa olevia ihmisiä manipuloidaan omaan käyttötarkoitukseen. Ap
Niin, mutta pointti on siinä, että miten sitä, että julkaiset jonkun somepäivityksen omasta elämästäsi, voi kutsua joksikin todella kamalaksi?
No tuli sellainen olo, että olen hirveä ihminen, että puhun vaikeista asioista niin suoraan ja se oli aika vahva viesti ja etenkin se, että puhuin myös toista ihmistä koskevasta asiasta omien ahdistuksieni kautta vaikka en juuri mitään tunnistettavaa sanonut. Ei se nyt varmaan niin ylivoimaisen kamalaa ollut mutta se on tuntunut häpeälliseltä jälkikäteen kun tuollaisia impulsiivisia ratkaisuja tekee. Nyt kun tästä kirjoitan ja kerroin tämän "syntini" ääneen, niin vähän helpottaa. Eilen tuli eräässä vertaistukiryhmässä sellainen hetki kun olisin voinut puhua tästä, että ylijaan joskus asioita mutta tunsin itseni niin paskaksi ihmiseksi sen vuoksi, että en kehdannut kertoa. Minulla on aika paljon häpeää taustalla itsessäni, että siksi varmaan reagoin vahvasti tällaisiin. Ap
Tarjoan sulle perspektiiviä: selvästi jokunen ihminen oli lukenut sen ajatuksella ja pitänyt päivityksestäsi, siis kokenut sen jotenkin resovoivaksi. Moni varmasti skrollasi ohi. Joku saattaa ajatella sitä nyt, mutta todennäköisemmin ei. Todennäköisemmin päivityksesi nähneet ajattelevat jotain muuta. Päivityksesi ei ollut heille kauhean merkityksellinen asia. Et varmaankaan ole itsekeskeinen ihminen, mutta kun lähtee jäljittämään näitä häpeäjuttuja, ne usein lähtevät lopulta siitä, että kuvittelee muiden antavan itselle enemmän huomiota kuin ihmiset lopulta antavat. Et itsekään varmaankaan syynää toisten ihmisten asioita niin tarkasti tai koe muiden päivityksiä kauhean keskeisinä?
Niin, tämä varmasti pitää paikkansa ja varmaan suuri osa jo unohtanutkin koko päivityksen tyystin. Olen aika empaattinen ihminen, niin ymmärrän hyvin muiden tunteellisia päivityksiä mutta unohdan ne myös aika nopeasti. No, joo. Ei tämä nyt niin vakavaa ollut mutta jatkossa en moisia enää julkaise. Ap
Vierailija kirjoitti:
ADHD?
Itsesasiassa olen menossa juuri tutkimuksiin koska minulla on ollut paljon haasteita elämässäni itseni kanssa vaikka olenkin tietyltä osin järkevä ihminen, niin joskus menee yli tai ali sekä muutenkin on hankaluuksia omien aivojen kanssa ollut aina esimerkiksi tarkkaavaisuuden suhteen. Uupumisia, masennusta jne. Lähes kaikki oireet sopivat mitä olen lukenut. Pari viikkoa sitten otin yhteyttä lääkäriin ja nyt on se prosessi, että sen mahdollisuutta tutkitaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saitko edes niitä tsemppikommentteja?
Sain jokusen sydänreaktion ja viestin. Yksi kertoi sen olleen hyvin vahva ja inspiroiva viesti, joten ei se nyt ehkä ihan kamala ollut mutta kuitenkin aivan liian vahva ja tunteellinen kun palasin maan pinnalle omista syövereistäni vaikka oikeaa asiaakin sekä pointtinsa siinä oli. Olin kirjoitushetkellä olevinaan aivan varma, että minun kannattaa tuoda julki asioita koska eihän se voi aina mennä niin, että kaikki lakaistaan maton alle piiloon. Sitten kun rauhoituin, niin olin toista mieltä. Minusta varmaan saa todella "luotettavan ja tasapainoisen" ihmisen kuvan enkä käsitä miksi toimin tuolla tavalla. Mitään suurta virhettä nyt ei tavallaan tapahtunut mutta varmaan osalle lukijoita kiusallista luettavaa. Ap
Joskus käy niin, että tuollaiset purkaukset ahdistavat itseä jälkikäteen, vaikka niissä yleisesti ei olisi mitään noloa, päinvastoin. Mutta ahdistus voi johtua siitä, jos purkaus on ollut itselle epätyypillistä, eikä tavallaan tunnista itseään siinä.
Niin, olen aika herkkä mutta myös vahva ja rohkea tavallaan. On hankala säädellä välillä itseään ja koska olen aina kuullut olevani herkkä, niin kai siellä aktivoituu se, että minua lähinnä pilkataan ja pidetään "liian tunteellisena" tai ehkä olenkin sellainen tai tiedän joskus olevani. Mutta olen myös oikeasti kokenut niitä vaikeita asioita, silti hävettää, että tunnenko niidenkin suhteen "liikaa". Ongelmani on ehkä se, että haluaisin ilmaista itseäni joskus mutta koska olen voimakas ja tunteellinen persoona, niin koen sen olevan suurimalle osalle ihmisistä liikaa, joten se kääntyy häpeäksi itseäni vastaan. Minun pitäisi oppia jotenkin uskomaan siihen, että saan olla mitä olen mutta myös oppia olemaan hitusen rauhallisempi ulosannissani. Ap
Ette usko kuinka helpottavaa tästä oli nyt puhua kun asia on pyörinyt paljon omassa mielessä, että kun minä menin punaiselle alueelle tunnekuohussani, niin tein siitä ison asian päässäni, tavallaan syystäkin mutta ehkä silti vähän turhan ankarana itselleni. Nyt voin vetää syvän henkäyksen ja antaa olla, mennä eteenpäin ja todeta, että voin antaa itselleni anteeksi ja ehkä kaikki eivät pidä minua sekopäänä tai sairaana yksilönä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on sinusta jotain todella kamalaa, miten kuvailet sellaista tekoa, jossa toinen ihminen vahingoittaa tahallaan ja vakavasti jotakuta toista ihmistä?
Tilanne, josta avauduin oli tuollainen, että vaikka vuosia ihminen käyttää hyväksi jotakuta, niin silti voi olla, että se ihminen ei joudu siitä koskaan vastuuseen. Minusta se on todella musertavaa ja tuollaista ei saisi tapahtua, että heikomassa asemassa olevia ihmisiä manipuloidaan omaan käyttötarkoitukseen. Ap
Kaverin faija käytti hyväksi kun olin alaikäinen, rikos vanhentunut, joten vain julkinen info olis kova, mutta väärin. Jep, tekijää tulee suojella.
Olen pahoillani. Juuri tällaisissa asioissa omat tunteet kuohahtaa todella suuresti. Olen itsekin kokenut asioita lapsena sekä myöhemmin aikustuessani ja nähnyt läheltä muille tapahtuneita asioita ja valitettavasti harva niistä on joutunut vastuuseen koskaan. Ensinnäkin nuo tapahtumat traumatisoivat ihmisiä, eivät kykene välttämättä koskaan puhumaan asiasta tai ihminen menettää oman voimansa vähättelemällä tapahtunutta ja pahimmassa tapauksessa tuo trauma alkaa toistamaan itseään - joko joutumalla vastaavanlaisiin tilanteisiin kerta toisensa jälkeen tai valitettavasti toteuttamaan sitä omalta taholtaan toisille. Lisäksi päihderiippuvuudet ja muut ihmissuhdeongelmat ovat myös tuohon kaiken päälle useilla seksuaalitraumaa kokeneilla. Traumat jatkavat kulkuaan niin kauan kunnes joku reagoi ja alkaa etsimään ratkaisua. Ymmärrän, että nämä ovat hankalia asioita ja onneksi näistä on alettu puhumaan nykyään avoimemmin. Minulle vain alkanut hlökohtaisesti riittämään ja viha näiden asioiden ympärillä on ollut valtava. Ap
Joillakin voi olla kova hätä päivityksessä. Ja muut vain juoruavat tai ovat hiljaa. Sellainen paikka on huono. Pitää olla vähän empatiaa ja ymmärrystä muilla.
Jotain kautta sen patouman piti sitten purkautua. Ei ole terveellistä sulloa asioita sisäänsä liian pitkään. Lopulta siinä käy noin.
ADHD?