Miksi minulle väläytellään valoja tiellä
Kommentit (43)
Mulla oli ja on edelleen vika, että lyhyet valot jää syntymättä, jos vaihtaa pitkiä ja lyhyitä.
Pimeällä tuon tietysti huomaa itsekin, niin osaa rämpyttää viiksiä.
onko sumuvalot päällä keskellä päivää.onko ajovaloissa manuaali säätö yläasennossa.onko lamppu saatu väärään asentoon umpioon.
Vastaantulioilla vois olla tarvis mennä silmälääkärille tarkistuttaan silmät jos vastaantulian lähivalot häikäsee tai sitten on väärä tapa tuijottaa vastaantulian valoja ja siksi häikästyy.
Todennäköisin on tosiaan se valojen suuntaus.
Siihen voisi myös olettaa ammattikuskien kiinnittävän enemmän huomiota kuin muiden autoilijoiden.
Vierailija kirjoitti:
onko sumuvalot päällä keskellä päivää.onko ajovaloissa manuaali säätö yläasennossa.onko lamppu saatu väärään asentoon umpioon.
Ylä-asento on niiden ajovalojen perusasento ja siitä sitten alennetaan joko manuaalisesti tsi automaattisesti mikäli auton perä painuu kuormasta johtuen
Vierailija kirjoitti:
Siihen voisi myös olettaa ammattikuskien kiinnittävän enemmän huomiota kuin muiden autoilijoiden.
On kyllä aika perseestä suunnattu valot, jos ylettää ylös ohjaamoon asti.
Monesti ne vastaantulijoiden valot näyttävät siltä että välähtelevät pelkästtään tien epätasaisuuden takia.
Ota ne etusumarit pois päältä jotka kytket aina päälle kun lähdet liikenteeseen, saman opetit sun eukolle !
Vierailija kirjoitti:
Tietyn merkkiset autot käyttää sumuvaloja yötä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Aja kahden metrin päähän seinästä ja lähivalot päälle. Merkkaa sormella jalkaasi umpion keskikohta siirry seinän viereen..valokuvion pitäisi olla 2cm alempana kun umpion keskikohta. (Metri/sentti)
Vierailija kirjoitti:
Ajat ilman ajovaloja ja vanhukset luulevat, että niitä pitää edelleen käyttää myös valoisalla?
Just näin. Eri automallien sensorit laittaa ajovalot päälle eri hämäryyden asteilla. Minä en väläyttelystä ole kiinnostunut. Tiedän että auto tietää, milloin valot tarvitaan.
Toki pidän asetukset kohdassa, jossa automaatti on päällä ja tarkastan ajovalojen toimivuuden säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen voisi myös olettaa ammattikuskien kiinnittävän enemmän huomiota kuin muiden autoilijoiden.Aja kahden metrin päähän seinästä ja lähivalot päälle. Merkkaa sormella jalkaasi umpion keskikohta siirry seinän viereen..valokuvion pitäisi olla 2cm alempana kun umpion keskikohta. (Metri/sentti)
Mikä on umpio?
toinen lamppu palanut tai peuroja nähty tien vieressä ja varoitetaan. nämä yleisimmät syyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen voisi myös olettaa ammattikuskien kiinnittävän enemmän huomiota kuin muiden autoilijoiden.Aja kahden metrin päähän seinästä ja lähivalot päälle. Merkkaa sormella jalkaasi umpion keskikohta siirry seinän viereen..valokuvion pitäisi olla 2cm alempana kun umpion keskikohta. (Metri/sentti)
Aja auto tasaiselle alustalle noin 5–10 metrin päähän suorasta seinästä.
Vierailija kirjoitti:
Onko autossasi matriisivalot? Minullekin joskus joku välkyttelee valoja. Ilmeisesti eivät huomaa että kyllä ne pitkät on jo pois päältä vaikka eivät sammu kerrasta niinkuin tavalliset valot, vaan pikkuhiljaa "lyhenee".
Ne sun matriisis lyhennee turhan pikkuhiljaa, häikäsevät niin perkeleesti.
Tuskin koko aikaa on peuroja tms elukoita tienvarsillakaan, niistähän varoitetaan valoja vilkuttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on umpio?
KVG
Yleensä valoissa joku ongelma, jos muut välkyttelee. Paitsi vähän aikaa sitten olin motarilla vasemmalla kaistalla ohittamassa autoa ja joku mersukuski pyyhälsi takapuskuriin 140-150 kymppiä pitkiä vilkutellen. Ajoin jo pientä ylinopeutta, niin enpä lähtenyt hänen vilkuttelusta kaahaamaan vaan ohtiin normaalisti ja palasin oikealle kaistalle. Tämä kaistapää sitten lähti melkein pientareen puolella kivet pöllyten ohi ennen kuin olin kunnolla päässyt takaisin oikealle.
Mutta tämnöisestä kuspäästä ei varmaan ollut kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on umpio?
Se lasisen näköinen malja jonka sisällä polttimo hehkuu antaen valoa pimeyteen.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin koko aikaa on peuroja tms elukoita tienvarsillakaan, niistähän varoitetaan valoja vilkuttamalla.
Minulle välkäytti bussipysäkille pysähtynyt rekka talvella ajovaloja. En tajunnut heti mistä on kyse, kunnes näin välkkyvalot edessäpäin. Siellä oli kolari ja oli niin helvetin liukasta, että en meinannut saada pitkästä jarrutusmatkasta huolimatta ajoissa autoa pysäytettyä. Auto vain liukui tien pinnalla ja luistonesto huusi hoosiannaa.
Itse pisti heti tilanteen tajuttuani hätävilkut päälle, koska takanakin tuli rekka, enkä halunnut jäädä sen jyräämäksi. Rekka teki samoin ja niin myös sen takana tulevat autot.
Eli voi olla vaikea tietää, mitä valojen välkäyttelyllä tarkoitetaan. Minusta hätävilkut on parempi signaali, jos on esim edessäpäin onnettomuus. Todennäköisesti autossasi on ulkoisesti jotain häikkää, joka aiheuttaa välkäyttelyn, jos tuo on toistuvaa.
Vastaantulevat, ja yleensä vielä ammattiautoilijat, niin siksi olen varma että jotain on pielessä mutta en vaan keksi mitä. Useammalla kerralla vielä. Ap.