Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu että teen liikunnan ihan väärin kun tykkään vaan käydä juoksemassa

Vierailija
24.09.2026 |

Kun lukee vaikka keskusteluja aiheesta niin tulee olo että tekee itselleen jopa enemmän haittaa kun ei yhdistä juoksuun lihaskuntoa, intervalliharjoittelua, juoksuohjelmaa jamitäkaikkeasitäon. Mä tykkään vaan mennä juoksemaan, juoksen 1-2h ja se on siinä. 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia että menee liikkumaan

Vierailija
2/13 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki liikunta on parempi kuin ei liikuntaa. Mutta fakta on se, että varsinkin naisilla vaihdevuosien takia lihasmassa alkaa kadota estrogeenin vähenemisen myötä. Että vaikka mä aiemmin inhosin salilla käymistä, niin olen totutellut siellä käymään, jotta myös vanhemana pääsen sängystä, sohvalta ja vessanpöntöltä ylös, en kaadu niin helposti ja pystyn kantamaan kauppakassini.

Mutta lihaskuntotreeniin ei siis tarvita välttämättä salia, myös kotitreeni tai ulkokuntosali tms auttaa, tuo oli vain oma päätökseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksu on hyvä, ja kiva, että tykkäät siitä. Jatka vaan. Lisäksi voit hiukan treenata käsiä, punnerra vaikka, ja tee vatsa- ja selkälihasliikkeitä. Siinäpä ne tärkeimmät.

Kannattaa juoda vettä kunnolla ja syödä juoksun jälkeen, niin palautuminen sujuu hyvin. Voit hiukan venyttää lihaksia myös kun ovat lämpiminä. Älä päästä lihaksia kylmettymään.

Siinäpä se perus lihashuolto, ei vaikeaa.

Vierailija
4/13 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksu on hyvä, ja kiva, että tykkäät siitä. Jatka vaan. Lisäksi voit hiukan treenata käsiä, punnerra vaikka, ja tee vatsa- ja selkälihasliikkeitä. Siinäpä ne tärkeimmät.

Kannattaa juoda vettä kunnolla ja syödä juoksun jälkeen, niin palautuminen sujuu hyvin. Voit hiukan venyttää lihaksia myös kun ovat lämpiminä. Älä päästä lihaksia kylmettymään.

Siinäpä se perus lihashuolto, ei vaikeaa.

Ja mukavat juoksukengät vielä.

Vierailija
5/13 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihailen kaikkia, jotka jaksaa juosta tunnin tai jopa kaksi! Olen koko ikäni käynyt erilaisissa jumpissa ja olen ihan hyvässä fyysisessä kunnossa mutta annas olla kun aloitin tänä syksynä juoksemisen… jaksan juosta noin 5 kilsaa, 30 minuuttia ajallisesti on ihan maksimi. Olen ihan loppu sen jälkeen. Ihailen kaikkia gasellin lailla kiitäviä juoksijoita. Minusta juoksu olisi ihan se täydellinen liikuntamuoto. Ei tarvitse mennä minnekään suorittamaan, varusteet saa suht edullisesti, ei ole aikaan sidottua.

Vierailija
6/13 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Vierailija
7/13 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sun oma henkilökohtainen tavoite on sillä juoksemisella? Jos tuottaa hyvää mieltä ja pitää kuntoa yllä, niin sehän toimii just siihen. Jos sun tavoite on kasvattaa lihasmassaa, niin sitten varmaan aloitat sen salitreenin siihen oheen, mutta jos se ei ole sinun tavoitteesi, niin mitä väliä sillä on, mitä muut tekee tai on asiasta mieltä.

Vierailija
8/13 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurella osalla ihmisistä tilanne on se, että ihan sama mitä tekee, kunhan se vaan saa ihmisen säännöllisesti liikkeelle. Voi olla vaikka keppihevosratsastus tai aikuisten satujumppaa. Jos ne saavat ihmisen liikkumaan, niin hienoa. Ihan ensimmäiset ongelmat liikkumattomilla kun tulevat sydän- ja verisuonisairauksien sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksien muodossa. Itse näen työssäni nelikymppisiä vaivaisukkoja ja -eukkoja. 

Sitten kun ihminen on saatu aktiivisesti liikkumaan, niin voi alkaa miettiä, että oisko hyvä jossain vaiheessa ottaa ohjelmaan jokin tietty kuntoilumuoto myös, esim. punttitreeni estämään lihaskatoa ihmisen ikääntyessä. 

Vierailija
9/13 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sun oma henkilökohtainen tavoite on sillä juoksemisella? Jos tuottaa hyvää mieltä ja pitää kuntoa yllä, niin sehän toimii just siihen. Jos sun tavoite on kasvattaa lihasmassaa, niin sitten varmaan aloitat sen salitreenin siihen oheen, mutta jos se ei ole sinun tavoitteesi, niin mitä väliä sillä on, mitä muut tekee tai on asiasta mieltä.

Ei ole sen kummempaa tavoitetta. Käyn lenkillä koska se on kivaa ja olen ajatellut että se on ihan hyvä terveydelle. 

Vierailija
10/13 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sen kummempaa tavoitetta. Käyn lenkillä koska se on kivaa ja olen ajatellut että se on ihan hyvä terveydelle. 

No just niin. Sittenhän olet valinnut itsellesi täysin oikean tavan lähestyä liikuntaa. Joku toinen tekee jotain muuta, koska hänellä on erilaiset tavoitteet.

Vierailija
11/13 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tykkään vaan juosta, mutta yritän kerran viikkoon tehdä jotain lihaskuntoakin. Oon huomannu, että juoksussa kyllä kehittyy/pysyy yllä ihan hyvin keskivartalon ja jalkojen lihakset, mutta ylävartalo tarvis lisätreeniä. Lisäks iän myötä (oon 50-v) räjähtävä nopeus katoaa ihan kokonaan. Tätä olis tarkotus treenata edes joskus

Vierailija
12/13 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihailen kaikkia, jotka jaksaa juosta tunnin tai jopa kaksi! Olen koko ikäni käynyt erilaisissa jumpissa ja olen ihan hyvässä fyysisessä kunnossa mutta annas olla kun aloitin tänä syksynä juoksemisen… jaksan juosta noin 5 kilsaa, 30 minuuttia ajallisesti on ihan maksimi. Olen ihan loppu sen jälkeen. Ihailen kaikkia gasellin lailla kiitäviä juoksijoita. Minusta juoksu olisi ihan se täydellinen liikuntamuoto. Ei tarvitse mennä minnekään suorittamaan, varusteet saa suht edullisesti, ei ole aikaan sidottua.

5 km 30 minuuttiin on sen verran hyvä aika, että jos vähän pudottaisit vauhtia, jaksaisit hienosti pidemmän lenkin. Tuo on sellaista 6 min / km vauhtia.

Vierailija
13/13 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurella osalla ihmisistä tilanne on se, että ihan sama mitä tekee, kunhan se vaan saa ihmisen säännöllisesti liikkeelle. Voi olla vaikka keppihevosratsastus tai aikuisten satujumppaa. Jos ne saavat ihmisen liikkumaan, niin hienoa. Ihan ensimmäiset ongelmat liikkumattomilla kun tulevat sydän- ja verisuonisairauksien sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksien muodossa. Itse näen työssäni nelikymppisiä vaivaisukkoja ja -eukkoja. 

Sitten kun ihminen on saatu aktiivisesti liikkumaan, niin voi alkaa miettiä, että oisko hyvä jossain vaiheessa ottaa ohjelmaan jokin tietty kuntoilumuoto myös, esim. punttitreeni estämään lihaskatoa ihmisen ikääntyessä. 

Jep. Kun liikkuminen tulee vielä itsestään, niin rasituskin on todennäköisesti aika sopiva.

Tärkeintä on että ylipäätään tekee jotain, vaikka siivoaa ja kävelee kauppaan. Liiallinen kova liikunta on myös pahasta, esim. lyllertäjän 3x viikossa jumppatunti täysiä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä