Oliko ihmiset ennen vanhaan kateellisempia?
Ehkä vähän yleistävä otsikko mutta anyway.
Vanhemmiltani olen kuullut juttuja, että joskus ennen 90-lukua yhteiskunnassa esiintyi paljon sivistymätöntä käytöstä mm juoruilua ja jopa päin naamaa kateuden ilmaisua.
Esim. Äitini oli keskussairaalassa keittiöapulaisena. Hän oli aloittanut aika vasta tuolla ja eräänä päivänä kävi niin, että hänelle ei ollut tarjota asua, jossa luki hihassa ”keittiöapulainen”, vaan hän joutui pukemaan päälle univormun, jossa luki ”keittäjä”. Siitähän kollegat repesivät: ”mites tyttö yön aikana yleni keittäjäksi”, osa lakkasi jopa puhumasta äidilleni. Ja eivät lopulta puhuneet hänelle useaan vuoteen. Ei, vaikka tämä lopulta sai oikean univormun päälleen. Tämä juttu kuulosti aivan älyttömälle, kuin provo tältä palstalta. Tämä on tapahtunut 70-luvun lopulla.
Isälleni vittuiltiin hänen vanhempiensa ammateista ja koripalloharrastuksesta jossain Peräkylän Puulaakissa: ”on siinä rahaa millä mällätä”. Ja leviteltiin juoruja mistä nämä ”hulppeat” rahat ovat peräisin. Ja kuulemma kaikista ilkeimpiä ihmisiä eivät olleet nuoret tai vanhat, vaan työikäiset. Uskaltaisinko sanoa että boomereista kyse.
Tunnistaako moni tämän ilmiön? Itse olen sen verran nuori, että en tunnista omassa elämästäni aivan tällaista törkeää kateutta kohdanneeni.
Kommentit (26)
Olivat.
Tuo tarina keittäjän asusta kuvastaa niiiiiiiiiiiiiin hyvin 70-lukua nasivaltaisessa työpaikassa :D Meilläkin kävi kerran vähän vastaava tilanne. Siis herranpieksut meinaan tikahtua nauruun kun tässä muistelen, kuinka avoimesti lapsellisia jotkut kollegat kehtasivat olla.
"Kyllä sitä on munakasta saatu" hihkaisi yksi vanhempi työntekijä raskaana olevalle kollegalleen. Tämä tolvana oli (onneksi) itse jäänyt tahattomasti lapsettomaksi.
Kävin itse värjäämässä hiukset, pari tyyppiä lakkasi puhumasta moneksi kuukaudeksi ja supattivat, kun satuin kohdalle.
"Tuollaiset rumat ronttoset" totesi yksi kollega kengistäni.
Keksittiin mitä ihmeellisimpiä juoruja, mm. raskaana olevasta kollegastani väitettiin, että pomo on pannut tämän paksuksi.
Toisesta väitettiin, että on kääntynyt lestadiolaiseksi kun yhtenä päivänä tuli töihin freesinä.
Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Internet näyttää että osa on katkeria, kateellisia ja köyhiä alistavia. Kannattaisi aloittaa itsensä kehittäminen jos on aina vihainen, väsynyt ja katkera. Ottaa levollekin aikaa.
Tätähän tämä edelleenkin on kaikissa akkain työpaikoissa. Etenkin hoitoalalla.
En muista että kumpikaan isoäitini olisi ollut mitenkään kateellinen. Oli paljon perhettä, sukulaisia ja ystäviä sekä harrastuksia, joihin käyttivät kaiken aikansa.
Kateus vie kalatkin järvestä sanonta pitää vieläkin paikkansa. Kateus on ehkä voimaa antava pahe, yrittää sius itse paremmin? Aikanaan halveksittiin työttömiä, teki mitä teki oli parempi. En myönnä olevani kateellinen, mutta kyrsii jos itse mokaan ja toinen hoitaa homman loistavasti.
Toi on itse asiassa aika yleinen, minä olen kuullut molempien vanhempien isovanhempien puolelta samaa. Minusta tuossa ei kuitenkaan ole kyse varsinaisesti kateudesta, vaan on se oikeasti ollut kamala tilanne kun esim. vain perheen esikoinen on koulutettu kansakoulua pidemmälle ja muut jääneet ilman koulutusta kun rahaa ei ole enempään ollut. Kyllä tuosta on ihan syystäkin pientä katkeruutta ollut, eikä ihme. Mutta tuo taisi olla ajan tapa.