Työpaikkailmoitukset, joissa palkattavan työntekijän edellytetään tekevän 10 ihmisen työt
Mikä ihmeen juttu nämä oikein ovat? Palkattavan henkilön pitäisi toimia sisäänostajana, siivoojana, kielenkääntäjänä, sihteerinä, johtaa tiimiä, tehdä etätyötä, mutta työskennellä myös toimistolla, koska on vastuussa "ryhmäytymisestä", raportoida, organisoida, hoitaa varauksia, puhdistaa kahvikonetta ja lista jatkuu ja jatkuu.
Jo useampia tällaisia ilmoituksia tullut vastaan viime aikoina. Alkaa hengästyttää jo ilmoitusta lukiessa, kun työntekijän pitäisi itsenäisesti pyörittää verkkokauppaa, hoitaa tilauksia sekä varastoa, somettaa, kuvata sekä editoida videoita firman someen, markkinoida, mainostaa ja tehdä vielä sitä, tätä ja tuota.
Ymmärrän, että pienessä yrityksessä kaikki tekevät kaikkea, mutta nämä on monesti olleet ihan suuria ja keskisuuria yrityksiä sekä tahoja, jotka ovat palkkaamassa yhtä ihmistä tekemään monen työt. Näistä ilmoituksista haistaa jo tulevan burnoutin ja painajaismaisen olotilan työpaikalla, kun pitäisi revetä moneen paikkaan yhtäaikaa. Ja mielellään vieläpä ilman minkäänlaista perehdytystä tai annettua aikaa sopeutua uuteen työhön ja oppia talon tavoille.
Onko ihmekään, että firmat potevat jatkuvaa "huutavaa työvoimapulaa", kun edellytetään täydellistä ihmistä, joka koneen tavoin tekee usean ihmisen työt?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä itse makoilee Kanarialla laittaen tsemppiviestejä - ja nauraa ihmetellen, miten kukaan on niin tyhmä että tekee 10 ihmisen työt 1 ihmisen palkalla.
T. Työtön
Yksityisissä päiväkodissa olen törmännyt joskus moiseen röyhkeyteen ja . . . hyvien ihmisten hyväksikäyttöön.
Ei kiitos.
Elämä on tärkeämpää kuin työ. En halua ennenaikaisesti hautuumaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätän moiset suosiolla väliin. Jos ei kyse ole kusetuksesta niin paikka on varattu tietylle henkilölle ja jostakin syystä pitää laittaa avoimeen hakuun.
Vou olla myös tarkoitus saada ulkomaasta sukulainen tuotua Suomeen.
Niinpä. Sitten ollaankin jo tuomassa Filippiineiltä, Intiasta, tai Romaniasta "huippuosaajaa", joka tekee nämä kaikki hommat murto-osalla suomalaisen palkasta. Samaan syssyyn haukutaan kaikki suomalaiset työttömät, jotka eivät ole osaajia eikä heille työt kelpaa...
Juuri näin. Filippiineiltä ja intiasta . . . heille pomo on jumala jota ei kyseenalaisteta vaikka tekisi mitä. Suomalaiset toki tuntee lain , eivätkä suostu alentavaan kohteluun.
Palkka näissä naisllle suunnitelluissa jokapaikan sihteeri-assari-siistijä-passari-tulosvastuullinen kaikesta vastaava -tyypeille on siinä 2000 e:n tuntumassa ja vastuulla voi olla kokonaisen rakennuksen turvallisuus, siisteys, laskutus, asiakaspalvelu, viranomaisilmoitukset, myynti, verkkokaupan hoitaminen ja organisaation kaikki mahdollinen organisointi. Tosiasiassa tehtävä vastaa johtajan vastuuta mutta nimike on joku alemman tason sihteeri.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos.
Elämä on tärkeämpää kuin työ. En halua ennenaikaisesti hautuumaalle.
työtä ei kannata tässä maassa liikaa tehdä, siitä ei palkita ikinä riittävästi. itse vihaan nykyistä työpaikkaani.
Käyttää kato tekoälyä tiäksä niin kyllä se menee. Näinä aikoina pitää olla tyytyväinen että on edes jotain työtä.
Vierailija kirjoitti:
Palkka näissä naisllle suunnitelluissa jokapaikan sihteeri-assari-siistijä-passari-tulosvastuullinen kaikesta vastaava -tyypeille on siinä 2000 e:n tuntumassa ja vastuulla voi olla kokonaisen rakennuksen turvallisuus, siisteys, laskutus, asiakaspalvelu, viranomaisilmoitukset, myynti, verkkokaupan hoitaminen ja organisaation kaikki mahdollinen organisointi. Tosiasiassa tehtävä vastaa johtajan vastuuta mutta nimike on joku alemman tason sihteeri.
...ja bussin alle heitetään ekana jos ongelmia ilmenee. Johtaja antaa lausunnon että " en ole ollut kyllä tietoinen että ....mutta jatkossa pyrimme blaablaa blaa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistönhoitajaa etsittiin hostelliin:
''Työtehtäviin kuuluu kiinteistön huoltotyöt, maalaus- ja remonttityöt, ympäristön hoitaminen, huoneiden ja yleisten tilojen siivous, asiakkaiden vastaanottaminen suomeksi sekä englanniksi, aamiaisten valmistus ja tarjoilu, kokous-ja juhlatilojen järjestely ja tarjoilujen valmistelu.''
Henkilön tulee olla tuohon hommaan; kerroshoitaja, siivooja, vastaanottovirkailija, aamiaiskokki, kokki, tarjoilija, puutarhuri, maalari, huoltomies ja kirvesmies
Onnea rekrytointiin. Mikä putiikki tätä ihmemiestä/naista hakee?
Olen varmaan ainoa, jonka mielestä tuo lista ei kuulosta mitenkään oudolta tai kohtuuttomalta. Todennäköisesti kyse pienemmästä hotellista, niin ei noita remontti/huoltotöitä ole mitenkään koko aikaa. Jos tuo ei mikään kartano megapihoineen ole, niin kadulla hotellin edessä olevien kukkaistutusten kasteluun tms. ei kyllä koko päivää mene ja tuskin niitä asiakkaita on satoja per päivä, niin respaan tuskin tarvitsee omaa työntekijää. Isossa hotellissa eri asia, mutta joku pienempi majoituspulju niin ihan ok työnkuva tuo minusta on. Ihan hyvin voisin kuvitella hakevani jos olisin töitä vailla.
Muuten kyllä, mutta ei ole realistista, että sama henkilö toimii kokkina, vastaanottovirkailijana, huoltohenkilönä, puutarhurina ja vielä remontoi huoneita. On tuossa ihan liikaa.
Aamiainen tuossa vie eniten aikaa. Sekä mahdolliset konffistarjoilujen järkkäämiset paikoilleen, niiden kerääminen ja tiskit. Mutta harvemmin pienissä paikoissa on aamiaisella jatkuvasti henkilökuntaa paikalla (yleensä tsekataan pari kertaa, että tarjottavia on ja monesti pienet paikat pyytää sisäänkirjautumisen yhteydessä sen aikataulun jo tietoon, jolloin aamiaiselle tullaan ja sen perusteella voi vähän määrittää milloin on ruuhkaa). Yleensä näissä paikoissa myös astiat pyydetään palauttamaan keräyspisteeseen. Tiskit hoitaa kone. Konffistarjoiluja ei varmastikaan ole joka päivä ja ne on yleensä tuotteiden kerääminen tarkoiluvaunuun valmiiksi ja astioiden poisnouto kun tilaisuus on loppunut.
Remontti- ja ylläpitotöitä tehdään hiljaisempina aikoina. Joku loisteputken vaihto tai muu pikkujuttu voi toki huoltoihin kuulua, mutta ei niitäkään joka päivä tule ja niissä ei kauaa mene.
Edelleen, ei kaikki hotellit ole mitään massiivisia, satoja vieraita vetäviä scandiceja.
Jo pelkästään huoneiden siivoaminen, lakanoiden vaihdot yms vie todellakin paljon aikaa, samalla pitäisi tehdä aterioita ja olla vastaanottamassa asiakkaita/kuunnella valituksia/opastaa. Kaiken muun ohella.
Vierailija kirjoitti:
Koneen kuljettaja ISS monipuolinen työnkuva. Palkka 13,88 e, brutto 2250 kk
Koneenkuljettajan keskimääräinen kuukausipalkka Suomessa on noin 3 400–3 600 euroa bruttona.
Halpuutus huipussaan.
meillä voit rakentaa oman urapolkusi
Tässä tehtävässä vastaat kiinteistöjen ulkoaluekunnossapidosta koneellisesti sekä tarvittaessa käsimenetelminkin. Talvikaudella pääpaino on aurauksessa, hiekoituksessa ja muissa konetöissä. Kesäkaudella puolestaan operoit imulakaisukoneella ja pyöräkuormaajalla sekä huolehdit viheralueista ajoleikkureilla ja raivaussahalla. Käytössäsi on nykyaikaiset ja laadukkaat työkoneet. Konetöiden lisäksi tehtäviisi kuuluu kiinteistöjen sisätilojen kunnossapito-, korjaus- ja huoltotehtävistä.
Ammattilaisen meinaavat saada raskaaseen työhön naurettavalla tuntipalkalla.
Vierailija kirjoitti:
''Työtehtäviin kuuluu kiinteistön huoltotyöt, maalaus- ja remonttityöt, ympäristön hoitaminen, huoneiden ja yleisten tilojen siivous, asiakkaiden vastaanottaminen suomeksi sekä englanniksi, aamiaisten valmistus ja tarjoilu, kokous-ja juhlatilojen järjestely ja tarjoilujen valmistelu.''
Kyllä. Kieli- ja remppataitoisia kokki-vastaanottovirkailijoita on tarjolla pilvin pimein. Palkka oli kuitenkin varmasti ruhtinaallinen. Oliko yli 2000 eur/kk?
Isoissakin organisaatioissa saattaa olla pikku tiimi joka pyörittää kymmenien miljoonien liikevaihtoa ja se pikku tiimi toimii kuin pieni yritys eli kaikki tekevät kaikenlaista.
Turha noista mitään stressiä on ottaa. Mieti ennemminkin siltä kannalta, että onko tuo se työnkuva, mitä sinä haluat. Itse asiassa sitä kannattaa miettiä ihan ensin, mitä itse haluaa tehdä, ja sitten vasta alkaa edes etsimään sitä työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kieli- ja remppataitoisia kokki-vastaanottovirkailijoita on tarjolla pilvin pimein. Palkka oli kuitenkin varmasti ruhtinaallinen. Oliko yli 2000 eur/kk?
Palkka on aina sopimuskysymys. Palkkatoive hakemukseen. Ylipäätään firma joka on pa ei ole hyvä paikka olla edes asianmukaisella työnkuvalla, sillä siellä ei pääse etenemään ja oppii vanhentuneita taitoja.
Nykyään työelämä on tuollaista. Enää ei ole erikseen kahvinkeittäjää, jonka tehtävä on vain keittää kahvia, nyt kaikki ovat moniosaajia. Pitää ehtiä ja revetä joka paikkaan ja sen lisäksi hoitaa kaikkien muidenkin työt, kun joka paikassa on itsepalvelu.
Paholainen pukeutuu Pradaan on hyvä esimerkki.
Just selasin työpaikkoja, ja piti ihan teidän iloksi kaivaa ilmoitus esiin. Olkaa hyvät:
PROJEKTIPÄÄLLIKKÖ – Oletko valmis johtamaan terästettyjä ratkaisuja melkein mahdottomiin haasteisiin?
Joo en ole.
Aamiaisen valmistus ja tarjoilu, kansainvälinen asiakaspalvelu, rakennuksen maalaus ja remontointi 😂 varmasti selviää ajan mittaan, että pitäisi myös suunnitella ja rakentaa toinenkin rakennus. Siinä kokin ja tarjoilijan töiden ja huoneiden siivoamisen ohessa.
Olen ollut nyt nelisen vuotta työtön. Olen keittiötöitä tehnyt koko ikäni, mutta huonosti vetää se puoli, kun on näitä urantuomia kulumia. Jäin työttömäksi, kun covid vei asiakkaat ja firma meni nurin. Idea oli työkkärin kanssa, että haen jotain muuta... Kokeilen!
Ensimmäinen työkokeilupaikka oli tämmöinen yhden miehen pyörittämä kalastusliike. Ymmärrän kalastuksesta jonkin verran ja vieheistä yms. Ehkä onnistuisin myymään jotain, kirjanpito yms asiat hoituu ja tietyn sorttisen paperityöt.
Naivisti lähdin sitten työkokeilun kautta siihen hommaan.. jos vaikka ottais palkkatuen kautta vakkariksi. :D Olin silloin vielä sinisilmäinen höppänä.
Perehdytys oli vähän, että tuossa on tuota, tuolla on tuota, tuolla ja noin. Mun kontolle siis jäi kaikki! Viikossa tyyppi lähti kalastamaan jonnekin päin maailmaa ja vaan sano, että kyllä sä pärjäät. Siinä sitten pari päivää tutustuin jigeihin ja juttuihin... mutta ei mun harrastuneisuus riittänyt sinnepäinkään.
Tyyppi vielä sanoi, että jos jää luppoaikaa, niin voisin vilkasta firman nettisivuja ja jos saan niistä jotain tolkkua. Vilkasin, niitä ei ollut. Eli ne olisi pitänyt tehdä kokonaan.
Siivosin varaston, liikkeen ja samalla myin ja tsekkasin kirjanpitoa, joka oli vähintäänkin mielenkiintoinen. Myynnissä pärjäsin siten, että heittäydyin täysin blondiksi. Ikäiseni miehet sitten osti vissiin säälistä ja vähän nauroin sinne tänne väliin ja niin käytin mekkoja ja huulipunaa. < neuvot palstalta. ;)
Tokan viikon jälkeen otin työkkäriin yhteyttä, ettei tässä touhussa ole mitään pointtia. Mä en saa sitä omistajaa kiinni, että haluan purkaa sopimuksen.
Olin vielä viikon ja olin jättänyt kymmeniä viestejä omistajalle ja taas työkkärin kanssa käytiin asiaa läpi. Hei, mä en suostu tähän duuniin edes palkallisena, mun tietotaito ei vaan riitä, ei aika, eikä kärsivällisyys. Nyt oli työkokeilussa, eikä ohjaajaa!
Työkkäri antoi suostumuksen jättää kesken. Suljin liikkeen ja häivyin paikalta. Omistajalle jätin viestin, että oli hauska tutustua, mutta moiccu.
Ekana tuli karenssia useampi viikko, mutta sain sitten todistettua, että tän hemmon vaatimukset yms. Sehän haukku mut tietty lyttyyn ja uhkasi oikeustoimilla, kun olin jättänyt kaiken levälleen. Enpä ollut. Firma oli siistein ikinä ja myyntiäkin olin aika hyvin tehnyt osaamiseni nähden.
Siitä sitten opin yhtä ja toista, miten luetaan niitä työhakuilmoituksia ja mihin suostutaan milläkin nimikkeellä.
Kyllä tässä itsensä lahjattomaksi ja kyvyttömäksi tuntee usein noiden hakujen edessä. Pitää vaan osata arvostaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Jep tai myyjä
Mua on pitkään häirinnyt työsopimuksissa "kaikki työnantajan määräämät tehtävät". Eli siinä on ensin lueteltu mitä hommaan kuuluu ja vikana sitten tuo lause. Sehän siis tarkoittaa sitä, että olen antanut suostumuksen ihan mihin vaan, mitä esimies keksii. Onneksi meillä ei kovin kekseliäs ole, että pysyttelee siellä osaamisalueella.
Monesti miettinyt, että miten nuoret työllistyy, kun vaatimuslista on älytön ja sitten kaikkien pitäisi olla pelottomia, reippaita ja ulospäinsuuntautuneita, oma-aloitteisia jne.
Mihin hiljaisemmat ei niin touhukkaat ihmiset työllistyy...
Tuossahan käy sillä tavalla, että saa lopulta tyypin töihin, joka kehtaa valehdella eniten.
Vaihtoehtoisesti voi saada tyypin, joka vain luulee osaavansa kaiken.
Jälkimmäinen tyyppi on vaarallisempi, kun yleensä hän vain sotkee/rikkoo kaiken.
firma kun on ahnepaska ja vaihtuvuus henkilöstössä sen mukainen