Pentulive 2026 OFFICIAL
Kommentit (361)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Historia toistaa itseään eli palstalle ilmaantuu aktiiviharrastajia, koirien asiantuntijoita ja kasvattajia. Yleensä nämä tyypit dissaavat pentuliven rotua ja arvostelevat kasvattajaa, mutta muutoin anti palstalle on.. ei mitään. Eli..
Eikö se ole ihan luonnollista, että kasvattajat, harrastajat ja ammattilaiset seuraa oman alansa asioita? Ihan jokainen kasvattaja seuraa pentuliveä jollain tasolla, tietenkin.
Ja kirjoittaa vauvassa? Oikeat aktiivit pyörii oman rodun ja harrastuksen sivuilla, ei höpöhöpö ja juorupalstalla nimeltä vauva. Tietysti jos haluaa nimettömänä ja randomina kuittailla ja viljellä paskea, tämä lanka on siihen oikeinkin oivallinen. Joka vuosi nämä "asiantuntijat" ovat enemmänkin arvostelleet ja haukkuneet kuin kirjoittaneet asiallisia viestejä. Nytkin alettiin arvostelemaan lagottoja negasti, vaikka pentuliven rotu on vielä arvoitus. Jos se onkin villis, niin kyllä siitäkin vikoja tulee löytymään 🤦
Nytkin alettiin arvostelemaan lagottoja negasti,
Siis me puhutaan nyt koirarodusta. Miksi siitä ei saisi puhua myös negatiivisesti? kaikissa roduissa on omat ongelmansa. Jos mulla olis vaikka saksanpaimenkoira ja joku sanois rodun ongelmia (mahdollinen aggressiivisuus, huonot jalat) niin sanoisin, että niin on, totta, olet aivan oikeassa.
Taidat itse olla kasvattaja kun haluat kieltää keskustelun :D
Millä lauseella olen ollut keskustelua kieltämässä? Ihmetyttää vaan nämä joka vuosi palstalle ilmestyvät kasvattajat joiden anti on vain kuraa niskaan. Etkö muka ole tätä ilmiötä havainnut?
Olenko kasvattaja? Lagotonko? Tee jotain noille harhoillesi.
Olen omistanut 8 koiraa kaikkiaan 4 roturyhmästä ja sekarotuisen rescueärrierrin. Nyt koiria on kaksi. Olen harrastanut koirieni kanssa mm. pk-lajeja ja paimennusta, enemmän tai vähemmän "tositarkoituksella". Entä sinä?
Muistutus taas koiraihmisille, että nyt puhutaan koiraroduista! ei kenenkään lapsista ja heidän luonteistaan :D ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti. On ihan fakta, että toisissa roduissa on enemmän ongelmia, oli ne sitten luonteessa tai terveydessä. Se ei tarkota kuitenkaan, että just se teidän puppe ois mielenvikainen!
Mulla on ollut sheltti ja toista en ihan heti ottaisi. Tykkään, että koira on rohkeampi ja kovapäisempi.
Mut hei onha toi ny ihan totta että aina tulee niit tyyppei jotka ei tee muuta ku haukkuu ja veetuilee pentuliven koirast. Ollaa mukamas kasvattajii vaik tuskin ees koiraa omistavatkaa. Rehelline kasvattaja ei hauku toisen rotuu vaik siitä e tykkäiskää. Pissapäät kyl sen sijaa räkyttää nimettöminä. Oha tää nähty.
Vierailija kirjoitti:
Muistutus taas koiraihmisille, että nyt puhutaan koiraroduista! ei kenenkään lapsista ja heidän luonteistaan :D ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti. On ihan fakta, että toisissa roduissa on enemmän ongelmia, oli ne sitten luonteessa tai terveydessä. Se ei tarkota kuitenkaan, että just se teidän puppe ois mielenvikainen!
Mulla on ollut sheltti ja toista en ihan heti ottaisi. Tykkään, että koira on rohkeampi ja kovapäisempi.
Ei yksi sheltti kesää tee. Shelteissäkin on eroja 🤗
Vierailija kirjoitti:
"aktiiviharrastaja ja toiden rodun kasvattaja"
Kerros rotu mitä kasvatat ja mitä koiries kans harrastat vai onks kivempi huuella puskista?
Kasvatan tällä hetkellä labbiksia, olen harrastanut tavoitteellisesti agilityä (toisen rodun kansss) ja nyt harrastan noutajien maastolajeja ja vepeilyä. Lagotot ovat tulleet tutuksi agilitystä ja vepestä.
Vierailija kirjoitti:
Historia toistaa itseään eli palstalle ilmaantuu aktiiviharrastajia, koirien asiantuntijoita ja kasvattajia. Yleensä nämä tyypit dissaavat pentuliven rotua ja arvostelevat kasvattajaa, mutta muutoin anti palstalle on.. ei mitään. Eli..
Mieluummin noita kuin niitä sekomummoja jotka näkee pennuissa viiltoja ja "tietää" että kasvattajan nuha on sitä kun itkee pennun kohtaloa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut sheltti ja toista en ihan heti ottaisi. Tykkään, että koira on rohkeampi ja kovapäisempi.Ei yksi sheltti kesää tee. Shelteissäkin on eroja 🤗
Touché!
Minulla oli 2 pk collieta joista toinen oli hyvin pehmeäluonteinen, mutta toinen laatua että sen kanssa harrastin jopa suojelua, leikkimielellä tosin eli ei tavoitteellisesti. Oli vain hyvä nähdä ja näyttää, että collarista on moneksi. Toisaalta taas metsästyspystärini ei ollut kovinkaan riistan perään vaan oli oman elämänsä palveluskoira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin noita kuin niitä sekomummoja jotka näkee pennuissa viiltoja ja "tietää" että kasvattajan nuha on sitä kun itkee pennun kohtaloa...
Joo, näitä on aina kuten se onneton mummeli joka luuli että Loimulan lattialla irrallaan olevaan siniseen nauhaan pennut kuristuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"aktiiviharrastaja ja toiden rodun kasvattaja"
Kerros rotu mitä kasvatat ja mitä koiries kans harrastat vai onks kivempi huuella puskista?
Kasvatan tällä hetkellä labbiksia, olen harrastanut tavoitteellisesti agilityä (toisen rodun kansss) ja nyt harrastan noutajien maastolajeja ja vepeilyä. Lagotot ovat tulleet tutuksi agilitystä ja vepestä.
Labukoissa on paljonkin agilitykoiria ja myös kasvattajia jotka ko. lajia harrastavat. Onko omasi ehkä näyttelylinjaisia jos eivät agiin taivu, vaikka kyllä niitäkin agikentillä näkee ja ihan hyviä tuloksia saavat.
Eiköhän kyse käyttölinjaisista kun harrastuksena noutajien maastolajit joita ovat NOME ja WT. Eri
SKL lagoton rotumäritelmästä ote
"KÄYTTÄYTYMINEN / LUONNE: Synnynnäinen hakutaipumus ja erit-
täin hyvä hajuaisti ovat tehneet rodusta hyvin tehokkaan tryffeleiden etsijän.
Rodun aiempaa metsästysviettiä on jalostuksella muokattu, joten riistan
haju ei häiritse sen työskentelyä. Lagotto romagnolo on mukautuva, vaati-
maton, innokas, lempeä, hyvin kiintynyt omistajaansa ja helposti koulutet-
tava. Se on myös erittäin hyvä seuralainen sekä erinomainen vahti."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut sheltti ja toista en ihan heti ottaisi. Tykkään, että koira on rohkeampi ja kovapäisempi.Ei yksi sheltti kesää tee. Shelteissäkin on eroja 🤗
Toivon, että kukaan ei hanki koiraa niin, että toivoo ominaisuutta x ja sitten vaan toivoo, että kyllä tää rotu varmaan siihen taipuu. Todennäköisyyksiä.
Mä tunnen 2 lagottoa ja 3 espanjalaista. Lagotoista toinen on vieraiden ihmisten kanssa hieman pidättyvä ja toinen haluaa tutustuu kaikkiin. Espanjan vesikoirista 1 on pidättyvä, 1 rapsuteltava ja 1 ei lainkaan lähestyttävä. Varhainen sosiaalistaminen, uusiin ihmisiin ja paikkoihin tutustuttaminen on jo pentuvaihees tärkeää kaikilla roduilla, mutta varsinkin näillä joilla perimässä on pidättyväisyyttä ja varautuneisuutta vieraita kohtaan, niin kyllä pitää ollaki, mut ei liioitellusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuasia.
Minua huolestuneet, ylihuolestuneet ja turhasta huolestuneet tyypit eivät häiritse tai haittaa. Kyse kuitenkin on empatiasta toisin kuin heillä jotka haukkuvat, kritisoivat, ilkeilevät, trollaavat ja muutenkin viljelevät lähinnä vain negaa. Kurtistan kulmiani myös ilmaisuille kuten "sekomummot", sillä tuollainen nimittely ei ole hyvää ja sivistynyttä käytöstä. Emme tiedä toistemme ikiä tai sukupuolia, eikä tarvitsekaan. Mummottelu on vauva.fi:n räkänokkien käyttämä ilmaus jolla halutaan väheksyä ja pilkata muita kirjoittajia. Kumma juttu, sillä mummothan ovat ihania.
Käytin ilmaisua räkänokka. Saa vetää herneet nenään. Olihan se sivistymätöntä, mutta totuus on joskus vain totuus.
Alanuolittaja taas tikkana paikalla 😅🤣😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuasia.
Minua huolestuneet, ylihuolestuneet ja turhasta huolestuneet tyypit eivät häiritse tai haittaa. Kyse kuitenkin on empatiasta toisin kuin heillä jotka haukkuvat, kritisoivat, ilkeilevät, trollaavat ja muutenkin viljelevät lähinnä vain negaa. Kurtistan kulmiani myös ilmaisuille kuten "sekomummot", sillä tuollainen nimittely ei ole hyvää ja sivistynyttä käytöstä. Emme tiedä toistemme ikiä tai sukupuolia, eikä tarvitsekaan. Mummottelu on vauva.fi:n räkänokkien käyttämä ilmaus jolla halutaan väheksyä ja pilkata muita kirjoittajia. Kumma juttu, sillä mummothan ovat ihania.
Käytin ilmaisua räkänokka. Saa vetää herneet nenään. Olihan se sivistymätöntä, mutta totuus on joskus vain totuus.
Draamanhakuisuus on eri asia kuin empatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuasia.
Draamanhakuisuus on eri asia kuin empatia.
🥱
Palataanko aiheeseen ja laitetaan vaikka pentumääräveikkaus pystyyn? :)
Mikä se koiraroru nyt sitten on? Vahvistettu?
"Tappelu" alkoi vaikkei varsinainen pentulive ole edes alkanut.
Puhutaan muista kommentoijista alentuvasti ja itse ollaan muka hyviä keskustelijoita.