Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pentulive 2026 OFFICIAL

Vierailija
22.09.2026 |

Keskustelua vuoden 2026 Pentulivestä.

Kommentit (1407)

Vierailija
1381/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pennut ovat tosi pontevia,uskomatonta että ovat mahtuneet Hilkan masuun ,nyt kun heitä katselee. Oliko synnytyksen alussa vähän hankaluuksia? Minua ainakin jännitti tosi paljon. Onneksi nyt kaikki hyvin.

Vierailija
1382/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden ensimmäisen tarkat syntymäajat olivat 2:31 ja 3:05. Vahtasin, kuinka paljon pentuliven kello näytti sillä hetkellä, kun pentu oli kokonaan ulkona.  Toisen pennun jälkeen menin nukkumaan. Näköjään Hilkka sai synnytettyä loputkin, vaikken ollut enää henkisenä tukena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, missasin kaikki syntymät. Sinnittelin pitkään, mutta menin nukkumaan vähän ennen kuin eka pentu syntyi.

https://yle.fi/a/74-20249876?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…

Tässä kaikkien syntymät. Joku laittoikin tän linkin tänne.

Itse missasin ekan ja viimeisen. Heräsin vähän sen jälkeen kun tuli ilmoitus, että Hilkan eka pentu on syntynyt. Ja viimosta en jaksanut jäädä seuraamaan. Päätin, että katon  sitten aamulla minkä värinen pentu viimeinen on. 

Mutta lukumäärän sentään arvasin oikein, 2 ja 4. 🤗

Vierailija
1384/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin yöllä chattiin runon:

"Hilkka jaksaa ponnistaa, kohta häntä onnistaa: tuloillaan on värisuora, katkeaa näin napanuora". 🥰

Ihana. 🤗

Vierailija
1385/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin heti ekan pennun syntymän jälkeen, että siitä tulee mun suosikkipentu. Kokovalkoinen jääkarhutyttö. 🥰

Vierailija
1386/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintulautalivestä: en saa näitä linkkejä auki. Muuta kautta olen sen nähnyt, ja kyllä se tulee vielä esiin uudestaankin.

Vierailija
1387/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi nukkuu pepussa, pikku pökäle. 😍

Vierailija
1388/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pennut ovat tosi pontevia,uskomatonta että ovat mahtuneet Hilkan masuun ,nyt kun heitä katselee. Oliko synnytyksen alussa vähän hankaluuksia? Minua ainakin jännitti tosi paljon. Onneksi nyt kaikki hyvin.

Ai niin,minä jaksoin valvoa 2 ekaa pentua ja sitten aamulla näin että kaikki 6 voivat hyvin ja Hilkka myös,ihanaa. Paljon Onnea!

Vierailija
1389/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä ja täysin turha ohjelma. Rakkeja palvotaan aivan liikaa.

Vierailija
1390/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ei tiedä, niin ainakin aikaisemmilla kausilla pennut on nimetty näin:

Katsojat saavat ehdottaa erilaisia teemoja, joiden mukaan pennut voitaisiin nimetä (tai siis antaa ns. "Pentulive-nimet, virallinen kasvattajanimi on eri, mutta niillä nimillä koiria kutsutaan Pentulivessä) joiden mukaan pennut voitaisiin nimetä. Tämän jälkeen Yle poimii ehdotuksista muutaman teeman (en ole varma onko ne ehdotetut vai vaan ne mistä yle tykkää eniten) ja keksii niihin pentujen määrän verran sopivia nimiä. Katsojat saavat sitten äänestää suosikkiteemaansa, ja eniten ääniä saanut teema valitaan. Tämän jälkeen pennuille järjestetään ns. "Ristiäiset", joissa pennut laitetaan valitsemaan lappu jossa on nimi, ja siitä pennusta tulee sitten Pentulivessä sen niminen. Tosiaan virallinen kasvattajanimi se nimi ei ole, Hilkan omistaja ainakin sanoi että hänelle on ok että tuolla tavalla valitaan Pentulive-nimet mutta viralliset nimet haluaa valita itse. 

Vierailija
1391/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole asiantuntija joten en tiedä oliko normaalia vai ei, mutta Hilkka ponnisti ensimmäistä pentua yli tunnin ajan. Kello oli noin 1.10 kun ensimmäistä kertaa näytti alkavan ponnistaa, ja ensimmäinen pentu syntyi klo 2.32. Useamman kerran tuli niin vahva ponnistus että ajattelin jo että nyt tulee, mutta ei tullut. Mutta kasvattaja ja hänen apujoukkonsa eivät vaikuttaneet hirveän huolestuneilta, ehkä siis oli vielä normaalin rajoissa. Onneksi kaikki meni hyvin ja kuusi elävää ja hyvinvoivaa pentua tuli maailmaan.

Vierailija
1392/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää et noin monta lähes valkoista pentua tuolla vanhempien väriyhdistelmällä. 

Vierailija
1393/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhen pennun mukana tuli ruskeeta vettä ja toinen pentu oli syntyessään vihertävä? Onko tämmönen normaalia? 

Vierailija
1394/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävää et noin monta lähes valkoista pentua tuolla vanhempien väriyhdistelmällä. 

Eikä tullut yhtään Hilkan tavoin punertavaa. Eikä isän tavoin harmaata. 

Vierailija
1395/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin heti ekan pennun syntymän jälkeen, että siitä tulee mun suosikkipentu. Kokovalkoinen jääkarhutyttö. 🥰

Niin suloinen kun on vaaleanpunaiset anturat ja korvannipukat. 😍

Vierailija
1396/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se jossain vaiheessa näytti että onkohan kaikki hyvin. Mutta onneksi oli.

Minusta tuntuu että kasvattaja apureineen myös alkoi stressaantuu.

YLE ehkä turhan aikaisin alkoi hösdöttää synnytyksestä. Olisi annettu koiran rauhassa avautua ja kasvattajan hoitaa ilman valtavaa yleisöhehkutusta.

Vierailija
1397/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä värisiä Hilkan ekan pentueen pennut oli? Mistä löytyi linkki siihen videoon?

Vierailija
1398/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska miten nuo 4 vaaleeta pentua erottuu hyvin maitobaarilta,mutta ruskeita saa etsiä tarkemmin.

Vierailija
1399/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieleeni tuli heti A. Kiven tuotanto, kun pennut syntyivätkin tänään.  Ja sitten luin, että sitä oli täällä jo ehdotettukin. 😊  Kyllä löytyisi veljeksille hienoja nimiä, ja varmasti tytöillekin.  Olisi hieno valinta!

Anna ja Venla!

Tämä on hyvä ajatus. Katsoin pentuliven avajaisia, emäntäkin toivoi suomenkielisiä nimiä. Sopisi hyvin myös Hilkan pennuille. Poikien nimissä riittää valikoimaa. Miten olisi Juhani, Aapo, Lauri ja Eero?

Vierailija
1400/1407 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tullut yhtään Hilkan tavoin punertavaa. Eikä isän tavoin harmaata. 

Ehkä noista tummanruskeista pennuista tulee isoina saman värisiä kuin Hilkka. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi