Bonusvanhempien vastuu bonuslasten lomailusta ja kuluista
Millaisia kokemuksia teillä on uusperheissä lomailusta lasten kanssa? Teettekö koko perheenä lomareissut vai ainoastaan biologisten lasten kanssa ? Miten oli vaikka viime kesänä?
Eräs nainen kertoi, että hänellä on miehensä kanssa 7-vuotiaat kaksoset ja hän työskentelee pienipalkkaisessa työssä. Hänen miehensä on pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä ja hänellä on ex-puolison kanssa (esi)teini-ikäiset lapset ja nämä lapset asuvat pääosin äitinsä luona. Kun nainen oli alkukesällä kertonut ystävilleen, että he ovat tekemässä kesälomareissun Tampereelle/Särkänniemeen, mutta nämä miehen omat lapset eivät ole tulossa mukaan, koska lasten äiti oli kieltäytynyt maksamasta puolia lastensa kuluista, eikä lasten isällä ole varaa maksaa koko lystiä yksin. Tähän ne ystävät olivat syyllistäneet tätä naista, että miksei hän sitten voisi maksaa bonuslastensa rannekkeita ja muita kuluja, mitä siitä reissusta tulee (syöminen, majoitus, junaliput), johon nainen oli vastannut, että ei hänellä ole varaa maksaa toisten ihmisten lasten juttuja, että hänen pitää itsekin pienestä palkasta säästää, jotta saa edes omille lapsilleen tarjottua elämyksiä.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Ap:n esimerkissä, jos biologinen äiti kieltäytyy maksamasta niin hän ei halua lasten reissuun lähtevän. Miksi isän puolison pitäisi sitten maksaa? Asiat tehdään, kuten vanhemmat toivovat eikä jotain muuta voi velvoittaa maksajaksi. Raha on pois omilta lapsilta.
Itse ajattelen sen niin, että kun olen ottanut puolison jolla on niitä lapsia minun pitää välillä pureskella sitä pohjaakin, eikä vain nuolla kermoja päältä. Myötä- ja vastamäessä me ollaan ME! Meidän lapsista ihan jokainen on samalla viivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n esimerkissä, jos biologinen äiti kieltäytyy maksamasta niin hän ei halua lasten reissuun lähtevän. Miksi isän puolison pitäisi sitten maksaa? Asiat tehdään, kuten vanhemmat toivovat eikä jotain muuta voi velvoittaa maksajaksi. Raha on pois omilta lapsilta.
Itse ajattelen sen niin, että kun olen ottanut puolison jolla on niitä lapsia minun pitää välillä pureskella sitä pohjaakin, eikä vain nuolla kermoja päältä. Myötä- ja vastamäessä me ollaan ME! Meidän lapsista ihan jokainen on samalla viivalla.
Kunhan huomioi ettei se biologinen vanhempi käytä hyväksi ja maksata puolisolla. Miehet on tähän taipuvaisia. Nainen hoitaa, huolehtii ja maksaa.
Mieheni ex ei herännyt aamulla ja päättänyt, että tänään minä sairastun. Mieheni ei herännyt aamulla, että tänään minä jään työttömäksi. Me kaikki aikuiset olemme samassa veneessä, ja meillä on ne vanhemman velvollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla olisi bonuslapsia, niin olettaisin, että biologinen vanhempi maksaa matkat tai ainakin osallistuu siltä osin kuin pystyy. Mutta jos ei pystyisi, niin maksaisin matkan. Ei bonuslapsia voi kohdella siten, että eivät pääse reissuille mukaan, kun isä tai äiti on köyhä tai ei halua maksaa kiusanteon takia. Pois jättämällä kasvatetaan katkeria aikuisia.
Miten katkeria? Pitäähän lasten ymmärtää, että vanhemnat maksavat eikä voi velvoittaa muita maksamaan. Katkeruutta voi tulla biologisille lapsille, jos he huomaavat ettei ole varaa johonkin sen vuoksi, että pitää maksaa bonuksista.
Kumppanillani on lapsi ja heillä on lapsen toisen vanhemman kanssa yhteishuoltajuus. Kumppani pääsääntöisesti maksaa lapsen kulut yhteisessä vapaa-ajanvietossa, mutta lomamatkoilla minulla on ollut tapana maksaa puolet kuluista. Tähän päädyin oman harkinnan jälkeen, koska pidin sitä helppona ja pystyn talouteni puolesta maksamaan. Tarkkaa sääntöä tai periaatetta tässä ei minulla ole, vaan menemme tilanteen mukaan. Olennaista on, että haluan ja voin maksaa lapsen kuluja: kumppanini tai lapsen toinen vanhempi ei oleta minun maksavan euroakaan lapsen kuluja, ja kumppani kiittää minua osallistumisestani.
Vanhemmat ovat vastuussa lasten elatuksesta, myös lomailusta ja vapaa-ajasta. Eivät bonusvanhemmat. Ymmärrän toki, että voi tulla hankalia tilanteita etenkin perheissä, joissa on lapsia nykyisestä ja edellisistä suhteista ja jos kuviossa mukana olevilla vanhemmilla on isoja eroja taloudellisissa mahdollisuuksissa tarjota asioita ja elämyksiä lapsille. Perheen yhteiset puuhat pitää mielestäni mitoittaa niin, että niihin on vanhemmilla varaa, mutta ei pidä myöskään luoda tilannetta, jossa lapsia kohdellaan eriarvoisesti sen mukaan, mitä toinen vanhempi suostuu tai kykenee maksamaan. Tuo ap:n mainitsema tapaus ei mielestäni ole eriarvoista kohtelua: jos toinen vanhempi ei osallistu lapsen kustannuksiin ja sen takia Särkänniemi-päivä ei ole mahdollinen, sitten se on niin eikä bonusäidin tarvitse rientää hätiin maksamaan, etenkään kun hänenkin rahat ovat tiukalla. Reissu sitten vaan toteutetaan kaksosten kanssa silloin, kun miehet lapset ovat äidillään.
Meillä miehen exä on varakas, lapsi pääsee pari kertaa vuodessa ulkomaille, syyslomalla on kuulemma lähdössä Lontooseen, kesällä kävi eteläisessä Ranskassa äitinsä kanssa. Minulla ja miehellä pätkätyökierre, ei varaa edes mökin vuokraamiseen (miehen exällä oma mökki) eikä varaa viedä lapsia Linnanmäelle. Kyllähän se satuttaa, kun omat kyselee, koska mekin mennään ja on pakko vastata, että ei ainakaan tänä vuonna.
Mies kysyi, eikö exä voisi viedä kaikkia lapsia Linnanmäelle, onhan ne tytön sisaruksia (2 minun omaa ja 1 yhteinen), mutta exä totesi, että ei hänellä ole mitään vastuuta muiden lasten hauskanpidosta, omalla viikollaan hän voi viedä lapsensa ihan mihin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämässä joutuu jonkun verran sietämään sitä epätäydellisyyttäkin ja aina ei kaikki mene tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan huomioi ettei se biologinen vanhempi käytä hyväksi ja maksata puolisolla. Miehet on tähän taipuvaisia. Nainen hoitaa, huolehtii ja maksaa.
Miehen lapset ovat siellä uusiperheessä yleensä sen joka toisen viikonlopun ja sekin on naisille ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vähävaraiset ja -älyiset sikiävät usein montakin kertaa toisten vähävaraisten kanssa?
Kauniimminkin asian voisi sanoa. Lapsia ei voi hankkia useampaa kuin mihin on varaa.
Valitettavasti voi - mutta ei SAISI hankkia!
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehen exä on varakas, lapsi pääsee pari kertaa vuodessa ulkomaille, syyslomalla on kuulemma lähdössä Lontooseen, kesällä kävi eteläisessä Ranskassa äitinsä kanssa. Minulla ja miehellä pätkätyökierre, ei varaa edes mökin vuokraamiseen (miehen exällä oma mökki) eikä varaa viedä lapsia Linnanmäelle. Kyllähän se satuttaa, kun omat kyselee, koska mekin mennään ja on pakko vastata, että ei ainakaan tänä vuonna.
Mies kysyi, eikö exä voisi viedä kaikkia lapsia Linnanmäelle, onhan ne tytön sisaruksia (2 minun omaa ja 1 yhteinen), mutta exä totesi, että ei hänellä ole mitään vastuuta muiden lasten hauskanpidosta, omalla viikollaan hän voi viedä lapsensa ihan mihin haluaa.
Siinä on kuitenkin se ero, että sinun lapsesi ja sinun ja miehesi yhteinen lapsi eivät kuulu millään tapaa miehen exän perheeseen. Miehesi lapsi aiemmasta liitosta sen sijaan kuuluu sinun ja miehesi perheeseen. Olisi hän kyllä mielestäni silti voinut viedä koko porukan huvipuistoon jos kaikki tulevat hyvin toimeen keskenään.
Että minä inhoan syvästi ilmaisua boonus, ihmisten kohdalla! Onneksi meidän suvussa ei noita boonuksia jaella🤨
Vierailija kirjoitti:
Sattuuhan tuo, mutta miehen exällä ei ole mitään velvollisuutta viedä SINUN lapsiasi edes jäätelökioskille. Eikö ex-vaimon lasta voi pyytää olemaan kerskailematta matkoillaan?
Vierailija kirjoitti:
Lapset tulevat minulla aina ensin. Ja meidän pitäisi lopettaa höpöttäminen siitä, että juuri sillä on väliä, jakavatko ihmiset saman DNA:n. En edes mieti sitä, että he ovat jonkun muun lapsia. He ovat meidän perheen lapsia.
Joista toisia lapsia elättää 3 aikuista ja toisia 2? Niinpä
Näissä suhteissa usein bonukset ja anukset sekoittuvat, jolloin ei tehdä muuta kuin riidellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuuhan tuo, mutta miehen exällä ei ole mitään velvollisuutta viedä SINUN lapsiasi edes jäätelökioskille. Eikö ex-vaimon lasta voi pyytää olemaan kerskailematta matkoillaan?
Eihän missään sanottu, että ex-puolison lapsi kerskailee matkoilla? Kyllä lapsi saa olla innoissaan matkoista ja ajanvietosta äitinsä kanssa eikä se välttämättä ole kerskailua.
Tänne kirjoittaneen bonusäidin ja puolisonsa vastuulla taas on hoitaa tilanteet niin, että ex-vaimon lapsi ei joudu häpeilemään tai tuntemaan huonoa omaatuntoa äitinsä kanssa tekemistään asioista ja ikätasoisesti selittää muille lapsille, että ne ovat kyseisen lapsen ja hänen äitinsä yhteisiä juttuja, ei tämän perheen. Ei entisillä puolisoilla ole minkäänlaista velvollisuutta tai vastuuta tarjota matkoja ja elämyksiä entisen kumppaninsa uusille lapsille tai entisen kumppanin uuden puolison lapsille.
Olin lapsena se bonuslapsi. Minun jätettiin joskus ulos muun perheen reissuista (esim just pakettimatkat) ja joskus pääsin mukaan (lapin mökkireissut). Edelleen aikuisena harmittaa katsella lomakuvia missä en päässyt mukaan. Mutta toisaalta ymmärrän, tavalliseen hotellihuoneeseen ei mahduttu koko porukalla, joten bonuslapsi "tuplasi" lomakulut. Ja sitten taas sinne lapin mökille oli ihan sama miten monta otti mukaan.
Meillä maksetaan bonuslapset siinä missä omatkin lapset. Mutta meillä on puolin ja toisin varaa siihen. Varmaan tulisi vääntöä kuka maksaa, jos olisi taloudellisesti tiukempaa.
Kun ei avioeroa, niin ei tällaistakaan aihetta tarvii öyhöttää. Suurin osa avioeroista on kyllästymisestä ja leipääntymisestä johtuvaa. Jos sitä normaalin elämän asiaa ei osaa eroamatta ratkaista niin varmaan kusessa ollaan lastenhoitoasioissakin. lycka till vaan kaikille puolelle suomen kansasta.