Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adhd ja vammaistuki

Vierailija
20.09.2026 |

Kelasta saa ilmeisesti vammaistukea jos hakee lapselle adhd diagnoosin. Summa on minimissään 100€ ja jopa yli 250€. Opettajana en ymmärrä tätä tuhlausta lainkaan. Suurin osa lapsista, joille vanhemmat diagnoosia hakee, on ihan tavallisia lapsia ja lapsen ongelmat johtuvat suurimmaksi osaksi haasteista vanhemmuudessa. Ei osata asettaa rajoja, olla vanhempia, eikä ottaa lasten kiukkuja vastaan, niin lahjotaan hiljaiseksi. Ja kun ei jakseta kasvattaa, niin haetaan dg että saa selitellä muille, että vika on lapsessa. Melkoisen karhunpalveluksen tekevät lapselle ja muille oppilaille koulussa. Ja tästä vielä maksetaan. Ennemmin maksaisin niille vanhemmille, jotka jaksavat vielä kasvattaa lapsiaan. 

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se 100 tai 200e kuukaudessa vanhemmalle maksettuna helpottaa sen lapsen adhd oireita? Sitä en vaan ymmärrä. Mieluummin joku ammattilainen kotiin tunniksi tai pariksi tukemaan lasta/perhettä. 

Lääkkeet maksavat ja satasella voi saada kotiin lapsenvahdin. 

Vierailija
42/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä AP:lla on ikävä ja kaikkitietävä asenne. Opetetaanko teille opettajankoulutuslaitoksessa suhtautumaan oppilaisiin ja heidän perheisiinsä tuolla tavalla, vai oletko säilyttänyt tuollaisen asenteen koulutuksesta huolimatta?

Näin useamman äitinä, jolle lasten kautta tullut paljon tuttavia oon nähnyt myös että joidenkin lasten vanhemmat shoppailee diagnoosit lapsille. Elämässä ei ole mitään sääntöjä ja rutiineja, paitsi adhd lääkkeet joita lapsi syö 3x päivässä.. 

Adhd lääkettä ei oteta noin usein. Olet ollut tuttavien kotona ja nähnyt miten menee. Autoitko jotenkin? Olet ollut mukana myös erikoislääkärillä perheiden kanssa. Olet jopa nähnyt diagnooseja ostettavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä AP:lla on ikävä ja kaikkitietävä asenne. Opetetaanko teille opettajankoulutuslaitoksessa suhtautumaan oppilaisiin ja heidän perheisiinsä tuolla tavalla, vai oletko säilyttänyt tuollaisen asenteen koulutuksesta huolimatta?

Huonosti käyttäytyvistä öykkäreistä on luokassa haittaa muiden oppimiselle. Oman lapsen luokassa nämä oikeasti ovat ongelma ja opettamisen sijaan, opettajan aika menee näiden paimentamiseen. Ei yksikään opettaja oikeasti pidä näistä lapsista, enkä yhtään moiti opettajia siitä. 

Minä olen opettaja, jolla on adhd-diagnoosi. Pidän kaikista oppilaistani. Adhd-lapset eivät useinkaan ole mitään riehuvia tappelijoita, vaan älykkäitä ja hauskoja ihmisiä. Jos lapsi ei osaa käyttäytyä, on yleensä kasvatuksessa puutteita tai sitten lapsen elämässä on usein todella isoja haasteita. Tämä ketju on oletettavasti provo, koskapa aloitus ja suurin osa kommenteista on ihan uskomatonta kuraa ja näyttää siltä, että aloittaja on aika paljolti vastaillut itselleen. Syitä voi vain arvailla.  0/5

Minä olen opettaja, enkä todellakaan pidä näistä lapsista ja vielä vähemmän näiden vanhemmista. Ymmärsin aikani ja ymmärrykseni on käytetty loppuun. Opetan mielelläni, mutta puutteet kasvatuksessa ovat oikeasti ongelma. Mulla on luokassa lapsia, jotka osaavat toimia käyttäytymisodotusten mukaan ja haluavat oppia. He kärsivät näistä joita pitäisi olla ymmärtämässä. Jos ei ole koulukypsä, niin päiväkoti on oikea paikka tai erkkaluokka ja rimanalitus. Mutta mielestäni nyt saisi jo loppua se, että muiden oppimista häiritään tai se tehdään jopa mahdottomaksi. 

Vierailija
44/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se 100 tai 200e kuukaudessa vanhemmalle maksettuna helpottaa sen lapsen adhd oireita? Sitä en vaan ymmärrä. Mieluummin joku ammattilainen kotiin tunniksi tai pariksi tukemaan lasta/perhettä. 

No lääkkeet ja lapsenvahdit menevät meillä muillakin omasta pussista. 

Vierailija
45/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just yhdessä FB -keskustelussa yksi kyselee kelan lomakkeen täyttämiseen tukea, että mitä muut on kirjoittaneet, että ovat sitä tukea ja erityisesti suurempaa tukea saaneet. 

Vierailija
46/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonosti käyttäytyvistä öykkäreistä on luokassa haittaa muiden oppimiselle. Oman lapsen luokassa nämä oikeasti ovat ongelma ja opettamisen sijaan, opettajan aika menee näiden paimentamiseen. Ei yksikään opettaja oikeasti pidä näistä lapsista, enkä yhtään moiti opettajia siitä. 

Minä olen opettaja, jolla on adhd-diagnoosi. Pidän kaikista oppilaistani. Adhd-lapset eivät useinkaan ole mitään riehuvia tappelijoita, vaan älykkäitä ja hauskoja ihmisiä. Jos lapsi ei osaa käyttäytyä, on yleensä kasvatuksessa puutteita tai sitten lapsen elämässä on usein todella isoja haasteita. Tämä ketju on oletettavasti provo, koskapa aloitus ja suurin osa kommenteista on ihan uskomatonta kuraa ja näyttää siltä, että aloittaja on aika paljolti vastaillut itselleen. Syitä voi vain arvailla.  0/5

Minä olen opettaja, enkä todellakaan pidä näistä lapsista ja vielä vähemmän näiden vanhemmista. Ymmärsin aikani ja ymmärrykseni on käytetty loppuun. Opetan mielelläni, mutta puutteet kasvatuksessa ovat oikeasti ongelma. Mulla on luokassa lapsia, jotka osaavat toimia käyttäytymisodotusten mukaan ja haluavat oppia. He kärsivät näistä joita pitäisi olla ymmärtämässä. Jos ei ole koulukypsä, niin päiväkoti on oikea paikka tai erkkaluokka ja rimanalitus. Mutta mielestäni nyt saisi jo loppua se, että muiden oppimista häiritään tai se tehdään jopa mahdottomaksi. 

Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Olisi jo aika lopettaa hyssyttely ja palauttaa luokkaan oppimisrauha. Jos ei vanhempi saa lastaan keskittymään opiskeluun ja käyttäytymään koulun sääntöjen mukaan, tulisi lastensuojeluun olla yhteydessä. Koulussa ei kuitenkaan vaadita mahdottomia. Työskentelyrauha kavereille ja sääntöjen ja aikuisten ohjeiden noudattaminen. Ei pitäisi olla ylivoimaista. Jos ei nappaa opiskella, niin ihan sama, mutta sitten pureskelee vaikka kynää koulupäivän ajan, mutta muiden oppimista ei häiriköidä. 

Vierailija
47/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavalliselle lapselle voikin saada helpommin hoitajan. Eräässä perheessä on kaksi ADHD. Toisen hoitajalle maksoi että sai välillä levätä. Toinen oli meillä paljon.

Vierailija
48/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa luokassa olen ohjaajana ollut. Osa opettajista näyttää inhonsa ja huutaa pää punaisena jos ADHD tyyppi vähän äännähtää. On myös opettajia joiden ei tarvitse huutaa vaan osaavat olla rauhallisia ymmärtäviä. Näiden jälempänä mainittujen luokissa oppilaat eivät riehu. 

Vierailija
49/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo. 

Vierailija
50/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavalliselle lapselle voikin saada helpommin hoitajan. Eräässä perheessä on kaksi ADHD. Toisen hoitajalle maksoi että sai välillä levätä. Toinen oli meillä paljon.

Tavallista lasta ei ole olemassakaan. Kaikissa perheissä on haasteensa, mutta erona on se, että toisissa perheissä kasvatetaan niitä lapsia ja niille asetetaan rajoja, vaikka se ei olisikaan kivaa vanhemman mielestä. Toisissa ei vanhemmat kanna vastuutaan, eivätkä siedä epämukavuutta. Tästä kärsivät sitten muut. Jokainenhan palkkaa omasta pussistaan sitten tarvittavan määrän hoitajia. 

Vierailija
51/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis maksetaanko tuosta!!! Oli pakko käydä tarkistamassa, mutta näin näköjään on. Siinä on kyllä hyvä säästökohde! Käsittämätöntä! 

Ei, ei ADHD - diagnoosista makseta. Jos ADHD oireilee voimakkaastl, aiheuttaen vanhemmille huomattavasti enemmän työtä kuin normaalisti sen ikäisen kanssa, ja rahaa kuluu kuntoutuskäynteihin, niin noiden seikkojen perusteella voi saada vammaistukea. Sitä perusmuotoista, noin 100 e/kk. 

Vierailija
52/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän hakemukseen siis ilmeisesti kirjaa vanhempi itse, mitä haasteita on ja miten eroaa normaalista lapsesta. Eihän mitään normaalia ole ja tuohonhan voi satuilla mitä tahtoo. Kyllä mullekin kelpaisi lisäraha 250€/kk per lapsi. 

No ei, kun siihen hakemukseen tarvitaan lääkärin B-lausunto lisäksi. 

Ja tuota korotettua vammaistukea 250 e/kk ei millään ADHD -oireilla saa. 

Vierailija
53/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa luokassa olen ohjaajana ollut. Osa opettajista näyttää inhonsa ja huutaa pää punaisena jos ADHD tyyppi vähän äännähtää. On myös opettajia joiden ei tarvitse huutaa vaan osaavat olla rauhallisia ymmärtäviä. Näiden jälempänä mainittujen luokissa oppilaat eivät riehu. 

Ymmärrän hyvin, että opettajan pinna voi palaa. Voi olla todella turhauttavaa yrittää tehdä työtään, kun koulukelvottomat häiriköi. 

Ohjaajana sulla ei ole minkäänlaista vastuuta. Opettajalla on sen sijaan vastuullaan aika monen lapsen hyvinvointi, oppiminen ja koulumenestys. Vanhempana itse olen täysin opettajan puolella, sillä mun lapsen oppimista häiritään päivittäin. Ei ole muille reilua, että he joutuvat kärsimään yhden tai muutaman kyvyttömyydestä toimia sääntöjen mukaan.

Hävetkää oikeasti kaikki häiriköiden vanhemmat. Jokainen normaaliin peruskouluun kuuluva lapsi oppii nämä muutamat ohjeet, jotka mahdollistavat kaikille mukavan ja hyvän koulutien.  

Vierailija
54/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tukea ei saa automaattisesti. Mutta minusta olisi hyvä että nää tuet olisi diagnoosi kohtaisia. Tuntuu epäreilulta että kehitysvammainen ja adhd saa Kelasta yhtä paljon rahallista tukea vammaisuuden varjolla, vaikka adhd voi kehittyä huimasti mutta kehitysvammainen ei koskaan ylitä tiettyä tasoa.... 

No eivät saa yhtä paljon sitä tukea, vaan se kehitysvammainen todennäköisesti voi saada sitä korotettua vammaistukea, ja ADHD perusmuotoista. 

Vierailija
55/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän hakemukseen siis ilmeisesti kirjaa vanhempi itse, mitä haasteita on ja miten eroaa normaalista lapsesta. Eihän mitään normaalia ole ja tuohonhan voi satuilla mitä tahtoo. Kyllä mullekin kelpaisi lisäraha 250€/kk per lapsi. 

Ei ADHD lapsesta välttämättä saa edes sitä alinta sataa euroa, ei se ole mikään automaatio että kun diagnoosi on niin tuli myönnetään. Ja tuota 250€ ei Kela maksa, jos lapsi on sillä tasolla "normaali" että pärjää tavallisessa koululuokassa.

Tarkoitat varmaan, että tavallisella luokalla opiskeleva ADHD-lapsi ei voi saada keskitason vammaistukea. Koska vammaiset ja sairaat voivat tietysti saada, koska heillä on aitoa haittaa josta aiheutuu kustannuksia. Mitä kustannuksia ADHD:sta aiheutuu?

Tuon korkeamman vammaistuen lisäksi ADHD-lapsille kuulemma myönnetään nykyään myös liikkumisesteisen pysäköintitunnus, eli ns. invalätkä autoon. Eli kun minä menen useita apuvälineitä käyttävän lapseni kanssa kauppaan, en välttämättä pääse invaruutuun, jonka on saanut keskittymisongelmainen lapsi liikkumisesteisen lapsen sijaan. Tää vain ei mene mun ymmärrykseen, mihin he sitä oikein tarvitsevat? Me taas ei päästä tavallisessa ruudussa autosta edes ulos.

Kaikkea kuuleemaansa kuulemma juttua ei kannata uskoa.

Sairaalan sosiaalityöntekijä tästä kertoi, että lääkärit nykyään kirjoittavat ADHD-lapsillekin lääkärinlausunnon liikkumisesteisen pysäköintitunnukseen, koska lapsi voi parkkipaikalla juosta yhtäkkiä auton alle ja sen vuoksi jotenkin tämä invapaikan käyttö olisi jollain kummallisella logiikalla ok.

Enhän minä voi arvioida onko tämä totta vai ei, mutta kyllä pitäisi ainakin voida uskoa sosiaalityöntekijän kertomaan.

Vierailija
56/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis maksetaanko tuosta!!! Oli pakko käydä tarkistamassa, mutta näin näköjään on. Siinä on kyllä hyvä säästökohde! Käsittämätöntä! 

Ei, ei ADHD - diagnoosista makseta. Jos ADHD oireilee voimakkaastl, aiheuttaen vanhemmille huomattavasti enemmän työtä kuin normaalisti sen ikäisen kanssa, ja rahaa kuluu kuntoutuskäynteihin, niin noiden seikkojen perusteella voi saada vammaistukea. Sitä perusmuotoista, noin 100 e/kk. 

Kelan kuntoutus toteutetaan päiväkodissa tai koulussa. Näin siis vammaisilla lapsilla. Miten tää sitten ADHD:n kanssa menee, eikö terapeutit tule kouluun? Mitä kuluja siitä vanhemmille tulee?

Vierailija
57/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatuksella paranee ADHD, autismi, epilepsia, Tourette, migreeni ja ihan kaikki neurologiset ongelmat.

Vierailija
58/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan kuntoutus toteutetaan päiväkodissa tai koulussa. Näin siis vammaisilla lapsilla. Miten tää sitten ADHD:n kanssa menee, eikö terapeutit tule kouluun? Mitä kuluja siitä vanhemmille tulee?

En tiedä, kun mulla on autistilapsi, ei ADHD. Meillä ainakin oli viikottaiset käynnit lastenpsykologilla ja aika paljon tutkimuskäyntejä ja melkein joka kuussa joku palaveri, näistä tuli kuluja. 

Meidän tapauksessa en myöskään olisi pystynyt olemaan töissä, koska mun piti viedä lapsi kouluun ja hakea lapsi koulusta, eli oli pakko olla kotona. Tällä ei sitä korotettua vammaistukea saanut, vaan perusmuotoista. 

Vierailija
59/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismin kirjolla olevan lapsen kanssa käytiin fysioterapiassa, puheterapiassa ja parissa muussa. Joskus samalla viikolla kaikkia. Terapiaan piti mennä ihan sinne missä vastaanotto oli.

Vierailija
60/66 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt säälittää vanhemmat jotka eivät ole yhtään tällaista lasta saaneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan