Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Kari Tapio teki pelkkiä kovereita?

Vierailija
20.09.2026 |

Miksi se kopioi niin paljon italialaista musiikkia? Oliko italiasta peräisin?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin teki monet muutkin kuten:

Danny

Lea Laven

Katri Helena

Kirka

Fredi

Pepe Willberg

Tapani Kansa

Paula Koivuniemi

Frederik

Vicky Rosti

Taiska

Juhamatti

Mona Carita

Ami Aspelund

Onko Suomessa ollut 60-80-luvun aikana muita oikeita muusikkoja kuin Hanoi Rocksin ja Hurricanesin tyypit?

Hurriganesin manageri teki sanoitukset bändin ns. omiin biiseihin. Remu ei edes osannut englantia. Mölisi vaan mikkiin ohjeiden mukaan.

Vierailija
42/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaalaisten covereiden esittäminen suomeksi on aina ollut suosittua iskelmämusiikissa.

Niin ku itse ei osaa tehdä musiikkia. lisäksi suomalaiset räppärit sitten kierrättää vielä uudestaan nämä samat biisit.. 🤣 säälittävää.

-60 -80-luvuilla levy-yhtiöiden valta oli suuri varsinkin iskelmämusiikissa, ja voitot saneli pitkälti mitä levytettiin. Hitti jossain länsimaassa oli varmempi hitti kuin artistin oma sävellys, jota kukaan ei ollut vielä kuullut. Italialaisia ja muita hittejä sai coveroida ja kääntää halvalla vs. että olisi pitänyt maksaa suomalaiselle säveltäjälle. Suomalaisten säveltäjien osaamiseen alettiin luottaa oikeastaan vasta myöhemmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Danny

Lea Laven

Katri Helena

Kirka

Fredi

Pepe Willberg

Tapani Kansa

Paula Koivuniemi

Frederik

Vicky Rosti

Taiska

Juhamatti

Mona Carita

Ami Aspelund

Onko Suomessa ollut 60-80-luvun aikana muita oikeita muusikkoja kuin Hanoi Rocksin ja Hurricanesin tyypit?

Hurriganesin manageri teki sanoitukset bändin ns. omiin biiseihin. Remu ei edes osannut englantia. Mölisi vaan mikkiin ohjeiden mukaan.

Eikö Cisse kirjoittanut Remulle sanat paperille, joissa sanat oli kirjoitettu niin kuin ne äännetään? Ainakin Roadrunner-albumin sisäkannessa näkyy sellainen paperi.

Vierailija
44/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Kari Tapio mitään tehnyt vaan esitti muiden tekeleitä.

Eivätkö taidot riittäneet omiin?

Aika harvakseltaan kai loppuviimeksi laulajat itse säveltää ja sanoittaa eli silloin puhutaan laulaja-lauluntekijästä eikä laulajasta. Kyllä ne on olleet Junnu Vainioiden, Vexi Salmien ja muiden sanaseppojen tekeleitä, joita laulajat laulaa. Suomalaisia tai ulkomaisia.

Kyllä Kari Tapion Olen suomalainen on minulle parempi versio kuin alkuperäinen, mutta olen savolaisena tietysti puolueellinen, kun taiteilija Klabbi oli sieltä kotoisin.

Kirjoitat vain sanoittajista, vaikka toki Junnu myös sävelsi itse. Vexi Salmi oli sanoittaja, ja mm. Irwin sävelsi itse paljon.

Vierailija
45/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970-luvulla oli suosittu tapa levyttää musiikkia valita valmiiksi tehty taustanauha. Niitä tehtiin ulkomaisista hittikappaleista. Ne kuulostivat hyviltä ja olivat edullisia ostaa ja tuottaa. Myivät hyvin.

Vierailija
46/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaalaisten covereiden esittäminen suomeksi on aina ollut suosittua iskelmämusiikissa.

Niin ku itse ei osaa tehdä musiikkia. lisäksi suomalaiset räppärit sitten kierrättää vielä uudestaan nämä samat biisit.. 🤣 säälittävää.

-60 -80-luvuilla levy-yhtiöiden valta oli suuri varsinkin iskelmämusiikissa, ja voitot saneli pitkälti mitä levytettiin. Hitti jossain länsimaassa oli varmempi hitti kuin artistin oma sävellys, jota kukaan ei ollut vielä kuullut. Italialaisia ja muita hittejä sai coveroida ja kääntää halvalla vs. että olisi pitänyt maksaa suomalaiselle säveltäjälle. Suomalaisten säveltäjien osaamiseen alettiin luottaa oikeastaan vasta myöhemmin. 

Mikään ei ole muuttunut noista päivistä. Edelleen levy-yhtiöiden valta on suuri ja sanelevat millaisia biisejä mikäkin listoilleen päässyt artisti esittää. Artistin valta saattaa kasvaa myöhemmin entisten sopimusten loppuessa. Uusi soppari voi olla parempi suosituksi tulleella tapauksella.

Vierailija
47/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole muuttunut noista päivistä. Edelleen levy-yhtiöiden valta on suuri ja sanelevat millaisia biisejä mikäkin listoilleen päässyt artisti esittää. Artistin valta saattaa kasvaa myöhemmin entisten sopimusten loppuessa. Uusi soppari voi olla parempi suosituksi tulleella tapauksella.

Sikäli totta, että levy-yhtiöt ja varsinkin ne omistavat mediatalot ovat valtansa huipulla tänä päivänä, mutta käännösiskelmää tehdään tuskin ollenkaan, vaan turvaudutaan pääosin suomalaisten säveltäjien, tuottajien ym. musiikin tekijöiden tuotoksiin, ja miksipä ei, ei suomalaiset tekijät huonompia ole kuin ulkomaiset kilpakumppaninsa, eikä aina edes suomen kielellä tekeminen estä suomalaisen musiikin levittämistä muualle maailmaan. 

Esimerkkinä se Etelä-Korealaisen ryhmän versioima Nylon Beat kappale. (vaikkakin kyseessä lienee englannin kielinen versio joka K-Pop piirit tavoitti)

Vierailija
48/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jimi Hendrix teki coverin "All Along the Watchtower". Eikö kyvyt riittäneet omiin biiseihin?

Yksi biisi on vähän eri asia, kuin se että koko ura on rakennettu cover biiseistä.

Totta. -studiomuusikko

Vierailija
49/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras on kyllä Living Next Door To Alice -> Viisitoista kesää

Vierailija
50/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Mikään ei ole niin kulunutta kuin tällaisille "käännösvirheille" naureskelu. Ei käännösbiisin ole tarkoitus olla kirjaimellisesti käännetty, vaan se on sisällöltään vastaava, sujuva suomenkielinen tarina. 

Vierailija
51/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii

Vierailija
52/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin on.

Vierailija
53/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kari Tapio ei tehnyt pelkkiä covereita, vaikka suuri osa hänen tunnetuimmista hiteistään olikin suomenkielisiä käännösversioita ulkomaisista kappaleista. Hänen uransa suurin ja merkittävin hitti, ”Myrskyn jälkeen” (1995), on täysin alkuperäinen suomalainen teos. Sen on säveltänyt Veikko Samuli ja sanoittanut Kaisu Liuhala. 

Kari Tapion tuotanto jakautui käytännössä kahteen osaan:

Alkuperäiset suomalaiset kappaleet: ”Myrskyn jälkeen” -kappaleen lisäksi hän levytti useita muita suomalaisten tekijöiden (kuten Veikko Samulin, Jukka Kuoppamäen ja Hectorin) hänelle räätälöimiä alkuperäiskappaleita. Esimerkiksi vuoden 2008 euroviisukarsinnoissa toiseksi sijoittunut ”Valaise yö” oli Pertti Haverisen ja Ilkka Vainion käsialaa. Kari Tapio toimi myös itse toisinaan sanoittajana. 

Käännösiskelmät (coverit): On totta, että monet hänen uransa isoimmista kulmakivistä olivat italialaisia tai amerikkalaisia lainakappaleita. Näistä kuuluisimpia ovat muun muassa ”Olen suomalainen” (alkup. L’Italiano), ”Viisitoista kesää” (alkup. Living Next Door to Alice) ja ”Juna kulkee” (alkup. Il treno va).

Myrskyn jälkeen on Kari Tapion oma sanoitus

Vierailija
54/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Danny

Lea Laven

Katri Helena

Kirka

Fredi

Pepe Willberg

Tapani Kansa

Paula Koivuniemi

Frederik

Vicky Rosti

Taiska

Juhamatti

Mona Carita

Ami Aspelund

Wigwam, Piirpauke, Pelle Miljoona, Eppu Normaali, Juice Leskinen, Hassisen kone, Blues Section, Dave Lindholm, Tuomari Nurmio, Yö, Popeda, Leevi and the Leavings, Irwin Goodman jne. Onhan noita ihan mukavasti.

Justiinsa näin.

Ottakaa selvää.

Vierailija
55/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin on.

..ja sitten sinun on pakko näitä kuunnella ja vielä tänne  rupeltaa. 🤭😝

Vierailija
56/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Italiasta peräisin 🤣

Vierailija
57/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Mikään ei ole niin kulunutta kuin tällaisille "käännösvirheille" naureskelu. Ei käännösbiisin ole tarkoitus olla kirjaimellisesti käännetty, vaan se on sisällöltään vastaava, sujuva suomenkielinen tarina. 

En minä mitään naureskellut vaan kerroin että se mielestäni hänen paras kappaleensa. Ja englanninkielinen versio on ihana ja lyriikoiltaan parempi kyllä, mutta en minä tuossa siihen ottanut kantaa. 

Vierailija
58/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jimi Hendrix teki coverin "All Along the Watchtower". Eikö kyvyt riittäneet omiin biiseihin?

Yksi biisi on vähän eri asia, kuin se että koko ura on rakennettu cover biiseistä.

Miten niin koko ura? Myrskyn jälkeen, Paalupaikka ja Valoon päin ovat Kari Tapion tunnetuimpia biisejä, eivätkä ole mitään covereita.

Säveltäjäkö itte?

Vierailija
59/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. -studiomuusikko

Mitä vaan. Rahapalkkaa. Rahaa. Palkkaduunari.

Vierailija
60/75 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka nuo sit suomeks sanoitti?