Enää yksi sähköyhtiö tarjoaa kiinteää alle 10 sentin hintaan.
Kymmenestä sentistä on tullut uusi normaali. Viime vuonna sopimuksia sai alle 7 sentin.
Kommentit (47)
No mitä tsekkasin. Tänä vuonna ostamani sähkön keskihinta on ollut 7,78. Keskihinta muuten 7,41. Jos hinnat vielä nousoo. Nousee vuoden keskihinta 9.
Sähköyhtiöt haluaa aina tehdä voittoa. Toi kymppi on aika realistinen voiton saamiseksi.
Muilla soppareilla paitsi määriksellä. Voi vaihtaa vaikka joka kuu.
Minä tein just pösä sopimuksen, perusmaksu 0€ vuodeksi. Säästyy yli 70€ jolla maksaa parikin tosi kallista kuukautta kulutussähköä. Hirvittää kyllä talvikuukaudet mutta täytyy syödä kylmiä ruokia jos ei raaski kokata :D. Kulutus on pientä yhdellä kaukolämpöasunnossa (1200-1400 kWh/v).
Vierailija kirjoitti:
Katotaan nyt Black Friday. Voi olla hyviäkin tarjouksia.
Tuskin tulee. Viime vuonna oli puolisen senttiä tai vähän alle Blacin tarjoukset. Nyt sama tarkoittaisi 9,7 sentin tarjousta. Yleensä alkukesä on ollut halvinta aikaa ja nytkin toukokuussa sai vielä alle 8 sentin sopimuksia jopa kolmeksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein just pösä sopimuksen, perusmaksu 0€ vuodeksi. Säästyy yli 70€ jolla maksaa parikin tosi kallista kuukautta kulutussähköä. Hirvittää kyllä talvikuukaudet mutta täytyy syödä kylmiä ruokia jos ei raaski kokata :D. Kulutus on pientä yhdellä kaukolämpöasunnossa (1200-1400 kWh/v).
Pienellä kulutuksella tosiaan perusmaksulla on suurikin merkitys. Sitten kun talven kuukausikulutus on yli 10000 kilowattituntia, niin perusmaksu on kohinaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä yhtiö antaa pösän vuoden (12kk) ilman perusmaksuja?
Mulla nyt tuommoinen, etu päättymässä vuodenvaihteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut jo vuosia tuo. Kaukolämpö rivitalo asunnolla menee kesällä alle kwh/vrk ja mökillä ei mene talvella yhtään. Joutuu vaan 6 tai 12 kk välein kysymään sähköyhtiöltä että jatkuuko vielä nollasopimus. Yleensä jatkavat tai sitten on vaihdettava yhtiötä.
Vierailija kirjoitti:
Sähkön hinta halpenee huomattavasti tulevina vuosina. Kiinteät alle 5c.
Niin jos sähköautot ja datakeskukset kielletään.
Vierailija kirjoitti:
Loka–joulukuu (Q4) 2026: Futuurihinnat pyörivät noin 10,3 snt/kWh tasolla. Lokakuulle on ennustettu jopa yli 70 % nousua viime vuoteen verrattuna
Tammi–maaliskuu (Q1) 2027: Talven kylmimmille kuukausille futuurit ennustavat keskihinnaksi noin 11,6 snt/kWh (tai jopa lähes 12 snt/kWh lähteestä riippuen).(Huom. Hintoihin lisätään vielä kuluttajan arvonlisävero 25,5 % ja sähköyhtiön marginaali
Hönö, sähköyhtiöt pörssikeinottelee nuo futuurihinnat aina ylös talven kohden, ihan vaan spekulointia koko sähköpörssi, tutkipa hieman ketkä siellä operoivat ja kysy miksi edes talouselämän asiantuntijat ja tutkijatkaan eivät saa mitään tietoja sähköpörssin tarjoajista tai tarjouksista eikä myyjistä, sillä vastaus on "liikesalaisuus". Ainoa todellinen ja varma sähkön hinta on vain sillä hetkellä, kun se tuotetaan ja sitäkin manipuloidaan esim. laittamalla ydinvoimalat huollot aikaisin keväälle ja myöhään syksyyn, kysypä miksi niitä ei tehdä kesällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä yhtiö antaa pösän vuoden (12kk) ilman perusmaksuja?
Mulla nyt tuommoinen, etu päättymässä vuodenvaihteessa.
Mulla taitaa olla Vihreä Älyenergia nyt jossa sai 12kk. Toinen on Helen jossa jatkoivat 6kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienellä kulutuksella tosiaan perusmaksulla on suurikin merkitys. Sitten kun talven kuukausikulutus on yli 10000 kilowattituntia, niin perusmaksu on kohinaa.
Joo, mut me vähän kuluttavat elämme muutenkin pienissä asunnoissa, yksin maksamme kaiken pienistä tuloistamme.
Nämä 20.000 kWh vuosikuluttavat ovat kuin isoista veroistaan marisevat: täytyy olla isot tulot, että tuommoisessa "kartanossa" asuu. Ja siellä on yleensä yhtä sun toista muutakin sähköhärpäkettä, siitä Teslasta alkaen. Meikäläisillä ei ole kuin jääkaappi, pesukone ja lauantaisauna, löylyissä puoli tuntia. Tämäkin vain, kun pösä alle 5 c.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loka–joulukuu (Q4) 2026: Futuurihinnat pyörivät noin 10,3 snt/kWh tasolla. Lokakuulle on ennustettu jopa yli 70 % nousua viime vuoteen verrattuna
Tammi–maaliskuu (Q1) 2027: Talven kylmimmille kuukausille futuurit ennustavat keskihinnaksi noin 11,6 snt/kWh (tai jopa lähes 12 snt/kWh lähteestä riippuen).(Huom. Hintoihin lisätään vielä kuluttajan arvonlisävero 25,5 % ja sähköyhtiön marginaali
Hönö, sähköyhtiöt pörssikeinottelee nuo futuurihinnat aina ylös talven kohden, ihan vaan spekulointia koko sähköpörssi, tutkipa hieman ketkä siellä operoivat ja kysy miksi edes talouselämän asiantuntijat ja tutkijatkaan eivät saa mitään tietoja sähköpörssin tarjoajista tai tarjouksista eikä myyjistä, sillä vastaus on "liikesalaisuus". Ainoa todellinen ja varma sähkön hinta on vain sillä hetkellä, kun se tuotetaan ja sitäkin manipuloidaan esim. laittamalla ydinvoimalat huollot aikaisin keväälle ja myöhään syksyyn, kysypä miksi niitä ei tehdä kesällä?
Lahjaksiko ne kiinteät "halvat" sitten tulee. Poikkeuksetta joka vuosi 12kk ajan laskettuna pösä on tullut halvemmaksi. Silloinkin kun oli kiinteitä alle 4snt/kwh sopimukset.
Vierailija kirjoitti:
Ensi talvena yöajan pörssihinta nousee tuntuvasti ja päiväajan kalleimmat piikit taas halpenevat. Yösähkön käyttö lisääntyy teollisuuden mittakaavassa moninkertaisesti, kun uusia akkupankkeja ja kaukolämmön lämpöakkuja ladataan öisin. Halvan sähkön ajat ovat ohi, kun kokonaiset kaupungit siirtyvät akkujensa varassa sähkölämmittäjiksi ja datakeskukset tulevat lisäksi. Edes tuulivoimakapasiteetti ei enää riitä.
Nämä lämpöakut ovat sähkön hinnan kannalta turmiollisia. Halvat tunnit vähenevät niiden myötä. Lämpöakusta kun ei pureta sähköä takaisin päin, vaan niillä korvataan haketta, turvetta ja puuta ja muuta sellaista. Teoriassa hyviä laitoksia ilmaston kannalta, mutta sähkön hinta nousee ja halvat tunnit vähenevät talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut jo vuosia tuo. Kaukolämpö rivitalo asunnolla menee kesällä alle kwh/vrk ja mökillä ei mene talvella yhtään. Joutuu vaan 6 tai 12 kk välein kysymään sähköyhtiöltä että jatkuuko vielä nollasopimus. Yleensä jatkavat tai sitten on vaihdettava yhtiötä.
Jatkavatkohan mulle, kun viimeksi kodin sähköenergialasku oli 5€ ja mökin alle 2€. Laskutusväli 3 kk. Eli mulla eivät tienaa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjaksiko ne kiinteät "halvat" sitten tulee. Poikkeuksetta joka vuosi 12kk ajan laskettuna pösä on tullut halvemmaksi. Silloinkin kun oli kiinteitä alle 4snt/kwh sopimukset.
Se tulee halvemmaksi vain jos kulutus on vakio. Sähkölämmittäjille pösä on kallis, koska kulutus on kalliimman vuodenajan aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mut me vähän kuluttavat elämme muutenkin pienissä asunnoissa, yksin maksamme kaiken pienistä tuloistamme.
Nämä 20.000 kWh vuosikuluttavat ovat kuin isoista veroistaan marisevat: täytyy olla isot tulot, että tuommoisessa "kartanossa" asuu. Ja siellä on yleensä yhtä sun toista muutakin sähköhärpäkettä, siitä Teslasta alkaen. Meikäläisillä ei ole kuin jääkaappi, pesukone ja lauantaisauna, löylyissä puoli tuntia. Tämäkin vain, kun pösä alle 5 c.
Ihan tavalliset ihmiset asuvat omakotitaloissa, jotka kuluttavat 20 MWh/v tai yli. Monen leski mummon rintamiestalossa on suorasähkö ja kulutus tuota luokkaa tai yli ja eivät ymmärrä ilpistäkään mitään, jolla kulutusta saisi alaspäin. Toki sekin maksaa n. 2000 e asennuksineen.
Minä tein kahden vuoden määräaikaisen sopimuksen elokuun puolivälissä hintaan 9,35s/kwh, kuukausimaksu 3,25€. Kolme ensimmäistä kuukautta ilman kuukausimaksua, ei kulutusvaikutusta.
Sähköhtiö ei aina tee voittoa. Se voi myös tehdä tappiota tai jopa mennä konkurssiin. Energiakriisissä 21-22 niitä meni paljon nurin ja pataan ottivat myös isot yhtiöt. Suomi muistaa varmasti Uniperin ja Fortumin. Monelta meni myyjä nurin ja oli pakko tehdä järjettömän kalliita sopimuksia, että sai sähköä. Moni mökki jäi kylmilleen niillä hinnoilla, oli pösä tai mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä seikkailen pörssisähkön maailmassa. Huomenna keskihinta 0,98 snt/kWh.
Paljonko sulla kuluu kWtunteja vuodessa?
80 000
Vierailija kirjoitti:
Ensi talveksi povattu jopa 2 euroa tunnille. Sähköyhtiöt ottaa pörssisähköläisiltä vähän katetta.
Ei ota jos ei käytetä sähköä. Helppo ajastaa sähköä vaativat kotityöt edullisempiin tunteihin.
Ensi talveksi povattu jopa 2 euroa tunnille. Sähköyhtiöt ottaa pörssisähköläisiltä vähän katetta.