Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko Palkkaa Lastenhoitajalle

30.05.2007 |

Varmaan ollut ennenkin aiheena, mutten löytänyt vaikka koitin hakea.

Teidän mielipiteitä haluaisin, minkä verran maksaa nuorelle tytölle (14v) palkkaa lastenhoidosta? Hänellä pyyntönä on 6¿/tunti. Pidän sitä aika korkeana.

Muuten edelleen kaiken markoiksi ja 36 markkaa on mielestäni paljon. Tiedän, että lapsenhoito on vastuullista hommaa, mutta suhteessa ajateltuna pidän sitä edelleen aikas suurena summana

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona asuvalle peruskoululaiselle voi mielestäni hyvinkin maksaa pienempää palkkaa kuin omillaan asuvalle aikuiselle tai opiskelijalle. Kotona asuvalle lapselle kyse on tosiaan taskurahoista, joilla voi hankkia itselleen jotain kivaa palkkioksi tehdystä työstä. Omillaan asuva opiskelija joutuu kustantamaan palkoistaan myös vuokran (tai yhtiövastikkeen), ruoat ja muut pakolliset kulut aina pesuaineisiin ja vessapapereihin saakka.

En kuitenkaan itse jättäisi lapsiani toisten lasten hoitoon. Voisin käyttää peruskouluikäistä hoitajaa leikittäjäksi silloin kun olen paikalla, mutta en jättäisi sen ikäisen vastuulle lasta (tai lapsia) omin nokkineen useammaksi tunniksi.

Lyhyestä keikasta (1-3 tuntia) tulisi maksaa korkeampaa tuntipalkkaa, kuin esim. koko päivästä tai viikosta, tai etenkin jatkuvasta kuukausityöstä.

Euromääriin en osaa ottaa mitään kantaa, koska olemme asuneet jo useita vuosia ulkomailla ja täällä meillä on paikalliseen tapaan kotona kokopäiväinen lastenhoitaja sekä kotiapulainen.

Vierailija
2/30 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on nyt se että, hoitajan olen päättänyt (valinnut) ja kysäisin josko hänelle kävisi se että on täällä mielummin vaikka parina-kolmena päivän viikossa ja 5 tuntia kerralla. Silloin ei joka päivä tarvitse tänne lähteä. Ajattelin maksaa myös matkakulut, vaikkei hän niitä pyytänytkään. Alustavasti sovimme 4,50 mutta ajattelin antaa 5euroa tunnilta jos on vähääkään sen oloinen minkä kuvan sain.

Joskus muinoin meillä oli aikuinen hoitaja, joka oli aivan rasittava, istui ja joten kuten katsoi perään, soitteli ja laitteli tekstareita ja moitti lasta. Hän todellakin oli aikuinen ihminen! Viimeisen kerran kun hän tuli, oli hän mokkahame päällä ja kun lapsi oli kahluualtaassa ja roiskutti vettä, jota sitten osui hameellekin, tämä hoitaja hermostui ja suuttui kun menee hame pilalle. Niin maallehan lastenhoitotyöhön kannattaa pukeutua parhaimpiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut opiskelijoita hoitamassa, siis ihan aikuisia, ja heille on maksettu 5-6 euroa/tunti riippuen hoitoajasta. 14-vuotiaalle maksaisin ehkä 4 euroa tunti (tosin en uskaltaisi vielä noin nuoreen hoitajaan luottaa).

Vierailija
4/30 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietippä kuka viitsisi tulla teille hoitamaan muksuja pariksi tunniksi ja saisi siitä 8e? No ei kukaan! Jos neljällä eurolla hoitaa niin pitäs hoitaa monta tuntia enneko viittii ees keikalle lähteä... Entä matkakorvaukset? yks 4e menee jo matkoihinki jos esim bussilla tulee. Mitenkö se ikä tekee siitä tehdystä työstä vähempi arvoista että voi maksaa ihan alimitotettua liksaa? Ihan sama duuni siinä on ku aikuisellakin ja aikuinen ei lähe varmana hoitamaan alle 10e/h.

Tietty tuntiliksa vois olla hieman alempi ku aikuisen hoitajan, sillä nuori ei kuluta niin paljon rahaa pakollisiin menoihin mutta ihan yhtä kalliissa maailmassa se nuorikin joutuu elämään ku aikuinen. Kaikki maksaa!

Olen siis itse ollut aikoinaan MLL:n hoitaja ja tehnyt lastenhoitokeikkoja yksityisenähenkilönä sekä aikuisiällä päiväkodissa lastenhoitsuna.

Tälläisiä mietteitä mulla, joita mietin sillon ku itse keikkailin nuorena hoitajana.

Vierailija
5/30 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielipiteestäsi!

Juu, en ajatellutkaan jättää hoitajaa lapsen kanssa kaksin, vaan ideana se että pääsen tekemään kotihommia, jos leikkivät sisällä tai pihahommia, jos ovat pihalla. Olen vissiin hieman saamaton kun on käsittämätön määrä rästihommia...

Itsekin mietin ja tosiaan pidin 6 euroa aika korkeana.

Toisaalta (ei sinällään mikään puolustuspuhe) viime kesänä meillä oli samanikäinen tyttö hoitamassa vähän aikaa ja meidän tyttöhän oli vajaan vuoden ja melkein sanoisin että hoitaja katsoi jopa tarkemmin pikkuisen perään kun mieheni :). Viime kesä oli hieman härdelli kun oli pennutkin, silloin tuli todella tarpeeseen erittäin omatoiminen ja reipas hoitaja.

Vierailija
6/30 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinullekin mielipiteestä, vastaan vielä kun nyt koneella vielä olen.

Katselin palkkoja ja sellaisen löysin kuin 1587 euroa kuussa saa koulutettu lastenhoitaja ja työaikahan lasketaan kai keskimäärin 40h/vko ali noin 160 tuntia kuukaudessa. En tiedä missäpäin suomea tuo palkkaluokka oli, kunhan sain jotain osviittaa.

Tuntipalkaksi muodostuu alle 10 euroa tunti, josta vähennetään verot aj sotumaksut (n.5%) ja joutuuhan ihan normi työntekijäkin kotoaan lähtemään töihin, harvemmin matkakorvauksia saa. Jos koulutetulle lastenhoitajalle, jolla on monta lasta hoidettavana (esim. tarhassa), jää palkkaa alle 8euroa (jos veropros. on 15 ja siihen 5% sotumaksuja) käteen pidän siihen nähden 6 euroa liian kovana.

Pyysin vastauksia ja niitä olen saanut, enkä halua alkaa riitelemään tai pitämään päätäni. Käväisinpä vain katsomassa " virallisia" palkkauksia ja nyt niihin koitan suhteuttaa. Tarkoituksena ei ole saada ketään " orjatyövoimaksi" , kyseessähän on tärkeä pikku ihmiseni ja hänen viihtyvyys ja turvallisuuskin loppupeleissä.

Vierailija
7/30 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tätä ei voi siinä mielessä verrata päiväkodin henkilökunnan palkkaan sillä he saavat kuukaisipalkan (juu, ei erillisiä matkakuluja) mutta tyttö käy teillä sovitusti sen kerran ja on aika inhottavaa jos suurin osa palkasta menee matkoihin. Siis keikkalaisen silmin ajattelen aina vain yhtä kertaa.

Tarkkoja summia en muista mutta käsitys siitä on että 10e/h suurinpiirtein se palkka taitaa nykyään olla. Tosiaan tässäkin ajattelen sitä yhtä keikkaa mistä jää tietty summa käteen. Voithan sanoa että ei onnistu jos hinta on susta kova mutta sitten et saa hoitajaa.... Näin yksinkertaista se on.

Nyt paljastit että olet itse kotona kuitenkin joten musta se vaikuttaa asiaan. Sillä silloin kokonaisvastuu ei ole yksin tällä hoitajalla, se voi mielestäni ehkä vähentää hiukan palkanmäärää. Siltikään en usko että tyttö lähtee 4e/h tekemään keikkaa vaikka se summa olisi sinusta kuinka oikeutettua.

Tätä ajattelen vain hoitajan kannalta! Minä en lähtisi hoitajana, mutta äitinä tietysti ottaisin hoitajan joka olisi mahd halpa. Se vaan ei käytännössä onnistu kun kukaan harmi kyllä ei tule hoitamaan nykypäivänä taskurahalla.

Vaikka kuka laskis mitä hoitajanpalkkoja yms yms niin sitä hoitajaahan se ei kiinnosta pätkääkään. Vaikka kuinka todistelisi että ammattilainenkaan ei saa kun tän ja tän verran. Siltikään kaikkien todistelujen jälkeen en lähtis 8e/keikka tekee sitä.

Ettekö voisi sopia jotain könttäsummaa joka olisi semmoinen sopiva?

En minäkään mitään riitaa haasta vaan esitän vaan kantani ja aattelen hoitajan näkökulmasta asiaa. Toivottavasti saat hoitajan mutta jos tarjoat liian vähän palkkaa, saat itse hoitaa lapsesi! =D

Vierailija
8/30 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritan mukauttaa tuota jonkun verran myos siihen pita hoitajan pitaa tehda: jos hanen taytyy hakea lapsi hoidosta, lammittaa ruokaa ja antaa se hanelle, pesta ja laittaa nukkumaan jne. olen valmiimpi maksamaan enemma kuin silloin jos olen kuitenkin esim. itsekin kotona (ap:n tilanne). Tassa tapauksessahan koko vastuu-juttu jaa hoitajalta vahemmalle, kun riittaa etta leikkii ja pitaa lapsen poissa aidin ' tielta' . Toki, ymmarran etta tunti se on tunti, vaikka tekisi helpompaa tai rankempaa tyota, mutta olen silti vahan ajatellut sen nain.

Samoin kerran jouduimme palkkaamaan hoitajan 26 tunniksi. Silloin teimme sopimuksen summasta etukateen, eika se ollut kylla kovin kova tuntipalkaa! Mutta toisaalta varsinaista hoitoaikaa jai kai jotain 7 tuntia, kun lapsi nukkuin kuitenkin 10-11 tuntia yolla ja oli paivan paivakodissa.

Vierailija
9/30 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä meillä käyneet opiskelijat (3 eri tyttöä) ovat itse kertoneet taksakseen tuon 5-6 euroa. Yhdelle maksoin bussiliput päälle hänen pyynnöstään. Tämä siis vastauksena sille, joka kritisoi liian alhaista palkkaa. Viimeksi maksoin 15 euroa 2,5 tunnin työstä ja tyttö oli onnellinen, kun sai käytyä tuolla summalla ruokakaupassa. Opiskelijalle iso asia.

MLL:n sivuilta kopsattua: Perhe maksaa käteisellä lasten hoitajalle palkkiona 6,20 e/tunti, puolen tunnin tarkkuudella. Kymi-Uusimaa alueella tuntipalkkio on 8,20 e/tunti.

Nuo maksetaan siis koulutetulle, useimmiten täysi-ikäiselle hoitajalle.

Ja haloo, 14-vuotias on ihan lapsi vielä eikä mistään kesätyöstäkään saa 6 euroa tunti -siis sellaisesta työstä, jota 14-vuotias voi tehdä tai työpaikan saa. Sen ikäisellä on enemmänkin kyse taskurahasta kuin oikeasta palkasta.

Naapurin 4h-kerhoon kuuluva 15-vuotias on otettu saadessaan 5 euroa tunnin lenkistä koiran kanssa (okei, ei ihan sama asia), mutta siis hänestä se on ihan hyvä summa tunnin työstä.

Vierailija
10/30 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jostain hoito-alan liitosta. Tosin sanosin, että marjanpoiminnassa, jos sitä tehdään tuntihommina, maksetaan peruskoulussa tai lukiossa opiskelevalle koululaiselle 4,77 ¿/h.

Minä en kyllä maksaisi lastenkaitsennastakaan enempää.

Itse olin nuorempana 50 mk:lla koko päivän lastenvahtina. Ei kait palkat ole NIIIIN hirveesti nousseet?? :)

Vierailija
11/30 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käy pari kertaa kuussa luotettava 20v lähihoitajaopiskelija hoitamassa kahta lasta (1 ja 4v). Olemme sopineet 20¿/3t ja pidän summaa kohtuullisena. Tyttö siis hoitaa lapset täysin, lämmittää ruuat, laittaa tarvittaessa päiväunille, ulkoilee lasten kanssa.

Jos tunniksi palkaa hoitajan, tuskin kukaan tulee 5¿:lla, mutta mielestäni 15¿/3t pitäisi riittää koululaiselle, etenkin jos äiti on kotona.

Vierailija
12/30 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan maksaisin könttäsummia. Meillä on vakituinen lastenhoitaja tyttö, joka tulee kun tarve vaatiin, hänellä maksamme 8e/h, hän on kyllä jo aikuinen ja tämä on ns. sivutyö opiskeluiden ohella. Itse hän olisi ehdottanut 5-6e/h, mutta mielelläni maksan, kun saan todella hyvää hoitoa lapsille.

14-vuotiaalle maksaisin jonkun könttäsumman. esim 15e/3h tms.

Mareila

Vierailija
13/30 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hoitovapaalla ja saan 300e kuussa, tekee 10e päivässä. Toki saamme asumistukea ja lapsilisää mutta ne menevät viimeistä senttiä myöten asumiseen ja lapsiin.

Minun päivätuloni siis 24 tunnilta on 10e. Tekee tunnissa 41senttiä.

Kuulostaa todella kohtuuttomalta että maksaisin jollekulle 14-vuotiaalle tunnissa 6e kun saan itse samassa ajassa 41 senttiä.

Kuulostaa ehkä kärjistetyltä mutta ainakaan pienituloisilla ei ole yksinkertaisesti varaa maksaa noin paljoa.

PS. Itse ollessani töissä kaupan kassalla sain 8,2e tunnissa miinus tietysti verot. Jää hyvässä lykyssä kuusi euroa. En todellakaan maksaisi kenellekään enempää kuin itse saan.

Vierailija
14/30 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on tosin jo nainen, 22v ja opiskelee sosionomiaa ja erikoistuu lapsiin. Hän tulee julkisilla noin 10km matkan meille. Me taas emme voisi ajatellakaan pienempää summaa, koska se on jo aika vaiva tulla pariksi tunniksi toisen kotiin omien opiskelujen ohessa lapsia hoitamaan. Pysyy ainakin motivaatio yllä!

nykyrahaa ei mielestäni voi verrata markkoihin. 60mk tuntuu nyt tietenkin paljolta, mutta mitä loppupeleissä 10 eurolla saa? Eipä juuri mitään. Siksi summa on kohtuullinen.

Vierailija
15/30 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurin tyttö viikoksi lapsenvahdiksi. Maksoin viime kesänä hänelle MLL:n taksan mukaan josta sitten hänen vanhempansa antoivat palautetta, että on ihan liikaa.

Nyt sitten miehen kanssa just mietittiin, että mitä maksetaan - mies laskeskeli, että (markka-aikaan) oli näitä tonnilaisia eli 1000mk/kuukausi kesätyöntekijöinä - siitä tulee tuntipalkaksi noin 1¿/ tunti ja ajateltiin maksaa siis 1¿/lapsi/tunti eli 2¿ tunnissa ja viikon palkaksi tulisi sitten 80¿ ja pyöristetään se sitten sataseen.

Mitä mieltä olette onko teidän mielestä ihan liian vähän? - hoitolapset ovat omatoimisia 8v. ja 5v. -teen tietenkin ruoan valmiiksi (aamupalat, lounaat ja välipalat tietysti kaikille kolmelle). Ja nyt oli pyyntönä, että josko he SAISIVAT joku päivä tehdä ruoan itse (tietysti hankin ainekset ja ohjeet jne. valmiiksi). Kertokaa mielipiteenne.

Vierailija
16/30 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielipide on se että jos kerran silloin tällöin haluaa lapselleen hoitajan / leikittäjän tietyksi ajaksi,oli se sitten tunti tai useampi, niin täytyy maksaa kunnon korvaus, niin on hoitajallakin jonkinlaista motivaatiota sitä lasta hoitaa, ja nuorella ihmisellä varsinkin. En nyt tarkoita kavereeiden lapsia, joita nyt voi itsekin hoitaa ihan hyvää hyvyyttää jos ystävällä on menoa,mutta jos siis varta vasten ottaa jonkun hoitaja ihmisen. Miettikääpä millä summalla itse hoitaisitte tuntematonta lasta, jos olisitte vähissä rahoissa, ei varmaan paljon mieltä kohentais joku 4¿ tunti, euroaika on kuitenkin niin kovasti nostanut kaikkien tuotteiden ja ruokien hintoja ettei 4¿:lla saa mitään, ja jos hoidat kaksikin tuntia niin saat hikiset 8¿. Minimi mielestäni on se MLL taksa minkä ne ottavat jos sitä kautta tulee nuori hoitamaan.Oman tunnon mukaan voi maksaa enemmänkin. täytyy osata ajatella asiaa niin että joku hyvää hyvyyttää edes suostuu toisen lasta hoitamaan vaikkakin saa siitä palkkaa. Ja huono lähtökohta on lähteä omia tuloja per päivä laskemaan ja sen mukaan suhteuttaa hoitajan palkka, jos ei raski/ole varaa palkata hoitajaa jolle voi maksaa ihmisarvoista palkkaa niiin sitten mielestäni pitäisi hoitaa itse. Rianna

Vierailija
17/30 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...nyt oli kyse 14-vuotiaasta lapsesta, jolle tuskin on kesätöitä tarjolla eli kyse on taskurahasta, jolla lapsi voi ostaa itselleen jotain ekstraa, ei kenekään elinkeinosta.

Vierailija
18/30 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli eilen mieleen uutisia katsellessani,kun siellä puhuttiin Suomen julkisen liikenteen olevan Euroopan kalleimpia...että jos hoitaja joutuu käyttämään yleisiä kulkuneuvoja tullakseen hoitamaan lapsiaan ja yhteen suuntaan lippu maksaa kaupungin sisällä (täällä meillä) 2,40, ei jostain kuuden euron tuntiliksasta jää juuri mitään käteen, kun rahat menevät pelkästään jo liikkumiseen!

Eli niin on maailman muuttunut euron myötä, ettei todella voi enää ajatella, mitä mikäkin olisi markoiksi muunnettuna!

Vierailija
19/30 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulossa noin 1 krt/viikko sosionomiopiskelija, 23 v, aikaisempaa lastenhoitokokemusta on, aluksi ollaan yhdessä lasten kanssa, jatkossa mahd. käyn asioilla vauvan kanssa ja jää taaperon kanssa kotiin. maksetaan 7 e/h + bussikortti

Vierailija
20/30 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka paljon kuukausipalkkalainen tienaa tunnissa kuin sellainen, joka tekee työtä vain pari tuntia viikossa tms. ja tulee niiden parin hassun tunnin vuoksi toisen kotiin kenties kaukaakin. Toisaalta on myös eri asia tekeekö (mitään) työtä alan ammattilainen, kokenut aikuinen, vai teini, jolla ei ole mitään koulutusta. Mielestäni palkan pitäisi vähintäänkin kattaa matkakustannukset ja sen päälle vielä jäädä rahaa sen verran että tuntee saaneensa palkkaa.

Sen sijaan tuosta tienaa tonni -jutusta nousi itselleni hieman hymy huulille. Juu, minäkin muistan omasta nuoruudestani (kesä 1994) kun hain tienaa tonni-kampanjalla töihin - kahdeksi viikoksi, en suinkaan kuukaudeksi. Sen sijaan rahan arvo on lievästi sanottuna muuttunut sitten noiden aikojen. Ei ole kovinkaan kohtuullista verrata yli kymmenen vuoden takaisia palkkoja tämänhetkisiin!

Onneksi näissä asioissa keskustelu palkattavan kanssa on oiva lääke, mutta kannattaa pitää mielessä em. seikkoja.