Paljonko Palkkaa Lastenhoitajalle
Varmaan ollut ennenkin aiheena, mutten löytänyt vaikka koitin hakea.
Teidän mielipiteitä haluaisin, minkä verran maksaa nuorelle tytölle (14v) palkkaa lastenhoidosta? Hänellä pyyntönä on 6¿/tunti. Pidän sitä aika korkeana.
Muuten edelleen kaiken markoiksi ja 36 markkaa on mielestäni paljon. Tiedän, että lapsenhoito on vastuullista hommaa, mutta suhteessa ajateltuna pidän sitä edelleen aikas suurena summana
Kommentit (30)
Meillä käy joskus 20-vuotias miehen sisko auttamassa lastenhoidossa, ja omien sanojensa mukaan kävisi ilman palkkaakin, mutta aina on opiskelijalle maksettu! Yleensä on ollut n. 5 e tunnilta, mutta jos on ollut esim. klo 9- 15 niin on saatettu antaa vain 25 euroa. Sitten kun heinäkuussa tulee hoitamaan kaksi kokonaista työpäivää, niin todennäköisesti annan yhteensä 60 euroa. Hänkin saa vain hommasta taskurahaa, ei elantoaan. Ja tietysti viettää aikaansa muutenkin meidän lasten kanssa. Joskus olen myös tuonut hänelle jotain kivaa kaupungilta töistä tullessani, kuten erikoissuklaata tms. :-)
Kesällä hän tulee hoitamaan meidän koiraamme kun olemme matkalla, ja silloin uskoisin opiskelijalle kelpaavan koiranhoidosta ja kukkien kastelusta sen, että saa asua viikon ok-talossa, johon saa kutsua ystäviään saunailtaan ja saa käyttöönsä auton. :-) Että joskus tämmöistä erilaistakin palkkaa...
...nyt kesällä ja hän tulee hoitamaan joitakin ihan kokonaisiakin päiviä. Hän itse pyysi 2 euroa/tunti taskurahaa juteltuaan taksasta ensin vanhempiensa kanssa. Meistä oli liian vähän ja aiommekin sitten antaa aina könttäsummana hieman enemmän, kun niitä päiviä alkaa kertymään. MLL:n sivuilla näkyi olevan 6,20 euroa/tunti, mutta tuo meistä kuitenkin liian paljon, kun verottomana hoitajallemme tulee. Ehkäpä suhteutamme tuon hänelle maksamamme taksan saamaamme kodinhoidon tukeen.
Jos hoitaja tulee teille vain pariksi tunniksi kerrallaan, kyllä 2 x 6 euroa on ihan ok korvaus. Kuka viitsii vähemmällä lähteä liikkeelle? Lähtisitkö sinä? Jos taas aiot palkata hoitajan kuukaudeksi, se on sitten eri asia... ;)
Sok:lla nykyinen kampanja nuorille on tienaa 250 euroa kahdessa viikossa. Työpäiviä tulee 10 ja tunteja päivälle 6. Sukulaistyttö oli tuossa työssä viimekesänä ja menee tänäkin kesänä. Kertoi, että täyttä työtä nuo päivät ovat: tavaroiden purkua ja järjestelyä kaupassa. Palkkaahan siitä saa 4,16 euroa/tunti verottomana ja ainakin hän on ollut tyytyväinen palkkaan. Eihän hänellä vielä minkäänlaista koulutusta ole mihinkään. Kullanarvoista työkokemusta karttuu ja siitä hän on ollut tosi kiitollinen.
Onneksi meillä sattuu olemaan sellainen nuori hoitaja, joka hoitaa lastamme sydämenasiana ja rakkaudesta lapseemme, eikä välttämättä palkkaa edes olisi haluamassa, vaikka toki sitä maksamme. Kuitenkin vain taskurahan arvosta. On kai niitäkin nuoria, jotka vain rahan takia tätä tekevät välittämättä pienokaisistamme sen kummemmin.
Joku kyseli, että lähtisitkö itse vähemmällä niin minä kyllä olisin 14-15 vuoden iässä mielelläni lähtenyt vähemmälläkin ja taisimpa ollakkin juuri tuossa tienaa 1000 mk kampanjassa. Kesätyöt tuon ikäisenä oli kiven alla ja taitaapa edelleen niin olla. Jos jotain olisi saanut tehdäkseen niin onnellinen olisin varmasti ollut ja olisi kertynyt hieman kokemusta työelämästä. Vielä 19- vuotiaana olin kesätöissä ravintolassa tehden ihan tarjoilijan töitä juuri tuolla SOK:n silloisella 1000 mk kampanjalla. Silloin minun täytyi verotkin saamastani maksaa. Sinä kesänä hieman keljutti olla noin pienellä ensin, mutta sain sitten loppukesäksi oikean tarjoilijan paikan tuosta ravintolasta, joten se pelasti tilanteen.
Tänä päivänä en tietenkään lähtisi, onhan minulla korkeakoulutuskin sekä työkokemusta karttunut niin, että oletan siitä maksettavankin.
maksu? Maksatteko suoraan " pimeesti" rahat käteen? Meill siis tulossa noin 1-2 krt/viikossa hoitaja 3-4h kerralla, ei ole ole tuttu, minulla oli ilmoitus kaupan seinällä. Siis sosionomiopiskelija, jolla jkv hoitokokemusta, harjoitteluja päiväkodissa yms. Sovittiin siin 7 e/h + bussikortti, aluksi ollaan siis täs kotosalla yhdessä, myöhemmin tarvittaessa jää isomman kanssa jos mulla on asioita hoidettavana. (meillä ei isovanhempia paikkakunnalla) Ajattelin maksut ihan virallista kautta työsopimuksineen jolloin hoitaja saa myös työtodistuksen josta hyötyy. Nyt vaan ei jaksais alkaa netistä selvittämään mitä kaikkea lapppusta pitää täyttää. Jokatapauksessa tunteja tulee sen verran vähän noin 15/ kk et oon miettinyt oisko kauhean väärin maksaa kerran kuussa könttäsummana suoraan käteen?? On sovittu alustavasti kesästä.
Mielestäni 100 e/viikko on koululaisella hyvä taksa.
Mutta ap:nä maksaisin kyllä koululaiselle 6 euroa tunti, jos kyse on vain parista tunnista. En minä ainakaan kehtaisi maksaa vähempää. Eri juttu sitten jos aika on pitempi; sitten voisit tietysti maksaa vaikka 15e/3h.
Mll:n hoitajat eivät ole koulutettuja lastenhoitajia vaan kurssitettuja. Ovat käyneet mll:n kurssin eli eivät ns. ammattilaisia.
Mukavista paikoista sain satasen tai kaksi (mk)/ilta ja kotiinkuljetuksen tai yöpymisen. Sitten oli se paikka, jossa perheen äiti sanoi, että maksaa saman kuin joutuu maksamaan kodinhoitajalle. Oli muistaakseni jotain 7 mk/h. Siis 21-28 mk /ilta ja 8 km pyöräilymatka mennen tullen. Siinä vaiheessa olin jo työssäkäyvä nuori, joten tein vahtikeikkoja ihan lapsirakkaudesta. Kävin siis tuossakin paikassa tulla hinnalla ja tunsin jotain sisäistä ylemmyyttä, kun ymmärsin, että kodinhoitaja sai kuukausipalkkaa jolla ei ollut mitään tekemistä kunnan veloituksen kanssa :)
että yksi noista satasen/kahden paikoista oli sellainen perhe, jossa aloitin työurani 70-luvun lopulla. Kuukausipalkka oli alkuun 600 mk/kk ja 2,5 vuoden päästä 1000 mk/kk. Ruoat (itse tein) päälle. Työhön kuului lasten hoito (hauskimmillaan 0,5v, 1,5v ja 2,5v muksut, keskimmäinen toisesta perheestä), ruoan laitto ja viikkosiivous. Aloittaessani olin vielä alaikäinen. 600-1000 mk kuukausipalkkaan verrattuna 100-200 mk/ilta ei siis ollut missään suhteessa, mutta se olikin keikkapalkka.
Ne MLL:n tytöt ei ole mitenkään muuten koulutettuja kun ovat vaan käyneet MLL:n lastenhoitokurssin joka kestää pari iltaa.
Meillä oli talvella lastenhoitaja, jolle maksoin 8 e/tunti. Alle 8 e/tunti en löytänyt yhtäkään luotettavan tuntuista ihmistä, joka halusi hoitaa lapsia.
Kotitalous saa maksaa kalenterivuoden aikana lastenhoitotyöstä 1500 euroa per hoitaja ilman ennakonpidätys- tai sosiaaliturvamaksuvelvollisuuksia. MLL:n sivuilta löytyy enemmän infoa.
100 e/viikko. jos päivät kuusi tuntisiakin on mun mielestä tosi vähän, oli kyseessä sitten 13 v. tai 23 v. En ymmärrä miksi pitäisi harrastaa ikärasismia ja maksaa nuorelle vähemmän kuin vanhemmalle.
Monet tuttuni maksavat satunnaisille lastenhoitajilleen 10 e/tunti. 8-10 e/tunti on siis nykyinen käypä korvaus lastenhoitotyöstä Helsingin seudulla.
jolle ei tule minkäänlaisia matkakuluja eikä ole muita kesätöitä tarjolla. Kauhean vaikea miettiä, koska (vaikka hymyilyttäisikin) niin ymmärrän kyllä tytön vanhempiakin, kun maksoin yhdestä päivästä 40¿ niin onhan se tavallaan tuon ikäiselle aika iso raha (tai ainakin pitäisi olla) - suhteellisuuden taju hämärtyy helposti euroja laskeskellessa.
3¿ ilmeisesti voisin ihan maksimissaan maksaa koska siitä MLL:n taksasta tuli noottia tytön omilta vanhemmilta (ei kuitenkaan suostunut sanomaan, että mitä saa maksaa...). No, taidan maksaa sen 3¿/tunti = 120¿ viikosta.