*JOULUKUISTEN LOKAKUU*
Mitäs mitäs viel ei oo meille pinoa avattu...piti katsoa ihan monesti et onko näin...
nyt kirjottelemaan kuulumisia joulukuiset...
kertokaas mitä teidän "viikarit"osaa...ja miten päivät menee...
meillä Elias kävelee työntö koiran kanssa kovaa vauhtia-joskus ennemmin "juoksee"sen kanssa kun menee rauhallisesti.
paljon tykkää itsekseen touhuta ja ajelee autoilla ja lelut mistä ääntä vain kuuluu on IN !
laululeikit on myös mieleen ja niistä suosituin on vedetään nuottaa,saadaan kaloja... ja ih ha haa....
tv jää katsomaan jos joku kiva sävel tulee ja lasten ohjelmista lilli on suosikki=) niin kuin siskollakin.
Elias höpöttää omiaan ja nyt on tullut kiljahdukset-kokeilee omaa ääntään... sanoja ei tule mutta pari kertaa ns.vahingossa äiti on sanonut...
kaikki murut kerätään lattialta suuhun ja leikitään"koiraa" kerjää pöydän reunalla aina kun joku syö...
halit ja pusut ovat nyt tulleet myös-tulee päivisin useasti halimaan(paijaamaan) ja pusuttaa suoraan suulle ihania kuola pusuja=)
mut nyt äitiä kutsutaan joten palataas...
manja ja "eikka deikka" huomena jo 10kk
Kommentit (13)
voikun tuntuu että kaikki muut joulukuiset on niin kovia menijöitä, meidän jössikkä ei muuta kuin peruuttaa lattialla, ei konttaa, ei nouse istumaan. kaipa se siitä vielä joskus liikkeelle lähtee(ja toisekseen ei niin kauheesti harmita vaikkei vielä liikukkaan). 8kk(melkein 9kk) mitat oli 10,9kg ja 74cm. allergia asioissa mentiin nyt lujasti takapakkia ku ei almiron pepti korvike tuntus sopivan ja joudutaan uudelleen altistukseen jne jne. kiinteiden uusine maistelu on ihan jäissä. mut haluan sen korvikkeen ja pian, alkaa kyllästyttää tämä iänikuinen tissimaidon antaminen. normielämään jo tekis mieli.
odottelijalle kovasti onnea vaikka toisaalta voisin sanoa että "otan osaa" ;))) ei vaiskaan kivahan se on että lisää lapsia tulee, eipä ole teilläkään jatkossa tekemisen puutetta. mies on ollu nyt 3vk kotona ja vaikka kahdestaan tässä puuhaillaan niin kokoaika on jotain juttua menossa ja tuntuu vallan hurjalle taas jäädä päiviksi yksin noiden kanssa, miten ihmeessä sitä kykenee jakamaan aikaa tasapuolisesti molemmille.
lasten vaatteita ja vauvatavaraa olen kovasti myymässä pois, hieman haikealla mielellä täytyy myöntää, en ihan 100 varmalla mielellä, tilanpuute on niin valtava. jotta siitäpä tuli mieleeni odottelijalta kysyä että onkons teillä tuplarattaille tarvetta, meillä nekin on nyt jääny esikoiselle pieneks jotta myydään pois.
Elmille tiedoksi että olet harkinnu semmosta kosteussuojattua pukua jos pukeminen on hankalaa? meillä on talvihaalarina semmoinen ja tosi näppärä vaan vetästä päälle ja koko on just 74cm, oli jossain tarjouksessa viime keväänä. ei vielä olla kuopukselle kokeiltu ja hieman hirivttääkin että jääköhän pienekis jo ennen talvea, esikoiselle vastaavia pukuja on useampia ja aivan loistava juttu.
nyt kuuluu jo semmosta rytinää että pakko lähteä puuhaamaan noiden kanssa
tamatu ja pojat
eli nyt kulkaas äipät nyt tutustumaan ja tilauksia tekemään=)
Lähdin kotigastronomiksi eli minun kautta saa kotimaisia mausteita,kuivarouheet,dippijauheet,kastikejauheet,keitot,pata ainekset,maustekahvit,teet... mieletön valikoima vaikka mitä=)
jos kiinnostaa käys tutustumassa www.kotigastronomi.fi
minun kautta voi tilata ja nyt teen 13.10 ensimmäisen tilauksen kaikki tilauksen tehneet saa minulta yllätyksen.
kysellä voi myös minulta lisää manja-82@suomi24.fi tai tämän sivun kautta.
kotiäitinä uusi harrastus ja hiukan tienestiä...
-manja-
Luettu on kaikkien jutut mut en ole jaksanut alkaa itse kirjoittamaan. Eikä meille kauheasti mitään uutta kuulu. Maitotuotteita ollaan alettu syömään, viili ja maustamaton jogutti on tosi namia. Kotiruokaakin olen aina sillon tällön antanut ja puuron teen maitoon. Mitään oireita ei ole tullut joten ajattelin vasten neuvolan ohjeita alkaa juottaan tavallista maitoa jo ennen 1vee ikää.
Kauheeta! kohta meiän pienet on jo yksi vuotiaita! Olen tässä jo hyvissä ajoin mietiskellyt mitä tarjotaan ja ketä kutsutaan. Tykkään järjestää juhlia mut ennen lasta ei oikein ollut aiheita juhlimiseen kun ei enää noi omat synttäritkään niin juhlituta!
Meillä mennään kans kovaa vauhtia etenpäin kävelytuen kanssa, on nyt oppinut jo vähän säätelemään omaa vauhtiaan. Ei vielä itsestään seiso ilman tukea paitsi eilen kun keskittyi käsissään olevaan kaukosäätimeen eikä huomannut ettei kuukaan pitänyt kiinni. Ja hyvin pysyi pystyssä mutta itse ei vielä luota itseensä. Hyvin kyllä kävelee vaikka pitäisi vaan paidan selkämyksestä kiinni.
Meillä on pientä flunssan poikasta. Poitsu on aika räkänen mut ei oo kuumetta eikä vaikuta muuten kipeeltä. Saa kyl välil sellasii kohtauksii et ihan yhtäkki rupee itkemään, eikä mitään kiukuttelu itkua vaan ihan ku sattuis. Oisko hampaat? Meillä niitä tosiaan on jo neljä ylhäällä ja kolme alhaalla, neljäs tuloillaan. Oisko kellään mitään hyviä ideoita kuinka helpottaa tuota oloa. Ollaan otettu taas purulelut käyttöön mut jos särky äityy tosi pahaks mitä vois tehä?
Kävin Manja katselemassa tuota sinun uuden harrastuksesi kotisivuja. Vielä en mitään tarvitse kun vasta äskettäin olen kaapit täyttänyt mutta kun ne käyvät vähiin niin ehdottomasta teen tilausta. Siellä oli muutama hieman erikoinen tuote mitä tarvitsen koirammekin ruokavalioon. Mahtavaa!!
Eipä taida olla nyt muuta...
Salla ja Kasper 10kk
tänään oli oma lääkäri ja koepaloissa oli onneksi kaik ok-lääkitys kun nyt itellä on olokin hyvä.
poitsulla räkätauti ollu monta viikkoa ja välil helpottanu ja tullu koht uusiks,nyt taas tukkoinen ja silmät rähmii... sekä kitisyttää kun niitä hampia puskee nyt tulla useampi...
kimsu85 otas yhteyttä kun tarvis tulee... ja muutkin jos kiinnostaa!
teen nyt 12.10 tilauksen ja marraskuus teen tilausta...
nyt poitsu tarvii äippää-joten moikkelis!
manja ja elias 10kk
Pikainen viesti. Aika on mennyt huimaa vauhtia, meillä on tuouhuja niin paljon, että meinaa äiti olla välillä vähän pulassa ;o)! Joo elikkäs meillä neiti lähti kävelemään 5pvä ennen kuin täytti 10kk. Nyt kävelee jo pitkiäkin matkoja, mutta tasapaino ei kyllä ihan varmaa vielä ole.
Sanoja ei vielä tule äittä on yleissana vähän kaikelle. Kovasti yrittää matkia sanoja, mutta eihän ne nyt ole vielä "sinnepäinkään". Siansaksaa puhuu kyllä jua on sen avulla kova seurustelemaan! Telkkarin tahtiin tykkää tanssia, mutta muuten ei kyllä ymmärrä siitä mitään vaikka veikka katseleekin jonkin verran tv:tä.
Hampaita meillä ei ole vieläkään, vaikka tuloillaan on olleet (alahampaat) jo monta monta kuukautta. Ei ole vielä tarttenu hampaita rueta pesemään eikä neiti päässyt puremaan ketään :) !
Nuhaa ollut reilu viikon verran ja yöt on sen aikaa olleet hiukan levottomia, tuttia saa antaa monta kertaa yössä. Välillä oli jo yöt hyviä, nukku aamuun asti (21-7/8) lähestulkoon joka yö ilman herätyksiä. Jospa joskus taas palattaisiin siihen :p !
Nyt bb:tä katsomaan! Heido!
Janica ja Aada 10kk 5pvä
TAMATULLE kiitokset onnitteluista ja osanotosta. ; ) Kyllä tässä on itelläki käyny välillä mielessä et mihin piruun sitä on ittensä laittanu... Paljonkos teillä olikaan pojilla ikäeroa? ja kyllä sitä liikkeelle vielä ehtii. Varmaan helpottaa vaan arkea kun pieni on suht paikoillaan. Ei siis kiipeä jne... Ja sitä paitsi teidän poitsullahan on moniin ikäeroa lähes kuukausi. : )
JANICAN Aadalla on sitten taas ollu kiirus liikkeelle. : )
meillä kiivetään sohvalle mistä tultais mielellään pää edellä alas ja ikkunalaudalla oleva kukka on niin kovin kiinnostava, harjotellaan tuetta seisomista, sanotaan "anna" ja "äiti" taputetaan, vilkutetaan, osaa näyttää lampun ja kellon kysyttäessä, pussaillaan (nuollaan) halaillaan... On tän mamman selkä kovilla kun alkaa toi etureppu kasvamaan ja toista saa olla kokoajan nostamassa pois jostain. Kun kieltää niin vaan yltyy. : ) Mutta on kyllä muuten ihana ja iloinen ipana. Joka on äitistä nyt jo kovasti mustasukkanen.
Yöt on vaihteeks menny paremmin. herää vaan aamusin turhan aikasin, tänäänki jo 5.30, vaikka nukkumaan meno viivästy. Monesti herää ihan kesken uniensa kakkahätään, vääntää sitte tortut joko sängyssä tai pottaan. Onko kellään hyviä vinkkejä tähän? Vähemmän ruokaa illalla? Parina iltana syötin kaappiin unohtuneet vellit illalla pois, puuron sijasta. Ja aamulla nukku lähes klo7.30 asti!! Ajattelin nyt kokeilla parina iltana oliko vaan sattumaa vai toimisko tämä.
jeps, jospa painuis itekki untenmaille niin jaksaa sitten aamulla nousta. : )
Mukavaa syksyn jatkoa kaikille, lunta odotellessa...
odottelija, Eemil noin 9,5kk + onni 17+2
mutta kirjotan itse kuulumisia hiukan ajan kuluksi=)
meillä poika nukkunu tuolla nyt jo 2h...kipeänä edelleen nyt on antibiotti ja yskänlääke jos olo alkais helpottaa...ollu tosi itkuinen poika ja sylissä vaan viihtyis...
kylmä on jo ulkona...ihan outoa että kohta se olis talvi ja meidän vauvat kasvaneet ja täyttää vuoden-hui miten se aika menee nopeasti!
itse jo suunnitellu 1-v kekkereitä ja valokuvausta...meinattiin 1-v kuvassa käyttää ja samalla ottaa sisar kuvia.
jaahas sieltä alkoikin kuulua ääntä...taitaa nyt sit herätä...
manja ja kipeä poika
Piiitkästä aikaa.. En oo kirjoittanut tänne vissiin sit lapsen syntymän jälkeen. Mutta tuttuja nimiä täällä näköjään vieläkin löytyy, manja, janica:)
Must tuntuu, etr mulla menee kahden muksun kaa sen verran aikaa, et harvemmin jaksaa/ehtii olla tietsikal kauempaa kuin 20min. Mut yritetäänpä..
Anyways. Mullekin tuli yllätyksenä, että monet 9kk täällä jo kävelee. Meien iso (12kg, 80cm) ukko nousi kyl jo 6kk seisomaan ja on 7kuisesta lähtien kävellyt tukia pitkin, mut ei todellakaan ole valmis vielä kävelemään ittekseen. Mut ei tarttekaan olla hoppua mun mielest, kun sittenhan se vahtiminen on vielkin rankempaa:O
Miten teillä muilla yöt sujuu? Herätäänkö viel monesti, siis normaalisti?
Meien poika heräs viel 8kuisena syömään yöl kun ei muuten meinannu rauhoittua, onneks enää ei syödä yöl, mut aamuheräätys on sitten jo klo5!!! ihan kamalaa. Kyl hän sen jälke viel tunnin tirsat ottaa, mut on se kyl aivan liian aikaista:O
Yritän nyt enemmän ruveta käymään tääl, kiva kuulla muiten kuulumisia
Ja onnee odottajille!
Terkuin: Crobin B
piti sanoa, että ehdinkö enenn kuin kuu vaihtuu? :)
Kyllä on hassua ajatella että jotkut 9kk jo kävelee. Meillä poitsu on kävellyt kerran vahingossa kolme askelta kun tutki jotain lelua.
Nukkumisesta: Nyt on mennyt kivasti yöt putkeen, kun toteutin vihdoin kunnon unikoulun. Tassuttelut ei auttanut vaan toteutin tuon "kontrolloidun itkettämisen". Ja toimi muutamassa yössä ja viikossa sitten mentiin jo ilman itkuja nukkumaan. Lähtötilanne kun oli se, että poitsu vaati minut sängynvierelle vahtimaan ja paijaamaan eikä osannut nukahtaa itse ollenkaan. Heräsi sitten noin 3-4 kertaa yössä itkemää ja vaatimaan paijaamista. Ihana katsoa, kun nyt poika oikeesti menee tyytyväisenä omaan sänkyyn ja laittaa pään tyynyyn itse ja alkaa vetää sikeitä.
Maitotuotteita ei olla aloitettu.. nyt vasta testataan kävisikö korvikkeet. Riisimaidolla ja öljyllä mennään eteenpäin. Viljat ja porkkana ovat myös kiellettyjä.
yt poitsu tuli riehumaan täytyy mennä :)
Mymeli ja poitsu kohta 11kk ja isoveikka 2v 5kk.
Ajattelin taas tulla pyörähtämään..!
Täytyy kyllä sanoa odottajalle, että paljon voimia sinne päin. Aika jännää varmaan "vauvan" kanssa odottaa vauvaa. Vaikka taaperohan pikkuisesta ehtii tulla ennen kun uusi vauva syntyy. Onko odotus mennyt muuten ihan hyvin?
Noi aamuherätykset on muuten tosi ilkeitä. Meillä on aamut alkaa 7-8 välillä ja sekin tuntuu välillä liian aikaiselta, onneksi ei sentään niin aikaisin meillä herätä kuin ainakin odottelijalla ja crobin b:llä oli herätykset jo kukonlaulun aikaan. Toivottavasti aamulla alkaisi lapset nukkumaan vähän pidempään!
Manjan muksu on ollut kipee, se on tosi kurjaa myös. Tuntuu et joka paikka on nyt täynnä pöpöjä. Meillä ei ole onneksi ollut vielä muuta kuin nuhaa ja vähän yskää. (KOP-KOP) Kuumetta ei tytöllä ole vielä koskaan ollutkaan ja toivottavasti ei ihan heti tulekaan. Räkäinen on tosin tälläkin hetkellä, jospa menis ohi ilman kuumetta.
Me käytiin viime viikonloppuna kylpylälomalla. Oltiin kaksi yötä siellä ja kerettiin neitin kanssa käydä kerran uimassa, niin tuli ihottumaa ympäri kroppaa. Ajattelin ensin että olin antanut jotain ihan hassua ruokaa (ei ole oikeasti mitään ruoka-aine allergioita). Mentiin vielä toisen kerran uimaan ja ihottuma paheni vaan oli koko kroppa ihan punaisilla laikuilla. No eipähän toista kertaa tartte mennä loma-aikoina kylpylöihin. Tais olla laitettu extra määrä klooria tai jotain, mistä oireili. Nyt on nimittäin jo ihottuma parantunut, enää kuiva iho niiltä kohin, missä ihottumaläikät oli.
Ruoka-asioista vielä. Joko olette antaneet maitotuotteita kenellä ei allergioita ole? Mä oon muutaman kerran antanut maustamatonta jugurttia (tykkää kauheasti) ja yksi aamu tein koko porukalle puuron ja laitoin vähän maitoa sekaan. Ei ainakaan erityisemmin maha ole oireillut. Herkkämahainen tyttö on kyllä, mutta en ole huomannut että erityisesti jostain tulisi.
Meillä oli 10kk neuvolassa 73cm ja 8,8kg.
Kävelee jo melko hyvin. Harvemmin enää konttailee vaan kävelee jo paikasta toiseen. Kyllä kuhmuja tulee, kun kaatuilee. Mutta onneksi isommilta haavereilta on säästytty.
Janica ja Aada 10kk
Jooh, viimeks ku kirjoitin, et ei näytä meiden poika viel kävelevän piakkoin, niin ottikin ekan askeleen ja nyt opettelee ilman tukea seisomista minkä kerkee, näin ne piskuset vaan kehityy:)
Maidosta oli juttuu, mä ajattelen täs piakkoin alkaa antaa vähän maitoa, vaikka aamu puuroon. Jogurtti maistuu ainakin täällä, eikä mitään oireita.
meilläkin oli unikoulua 8kuisena, ku poika heräs 3 kertaa yöl vaatimaan maitoa. Ei siin menny kun yksi yö kun tunnin verran laitoin poikaa maate n. ziljoona kertaa, ja heti paranivat yöt. Suosittelen kyl kaikile!
Meil on tiukka nuha molemmilla muksuilla ja pientä yskää. Ei pahene, mut ei oike paranekaan, tää on näitä syksyn kirouksia kai.
Palatan taas, aatelka meien mukulat täyttävät pian jo VUODEN, voi haikeeta, en henk.koht haluisi viel luopua tästä vauva-.ajasta!
Crobin ja Ukkeli eilen 10kk
Onpa aika hurahtanut! En vaan ole kerennyt edes lukemaan juttuja mutta tilanne korjattu!
Jotkut puhu maidosta: meillä sis jo kuukauden ajan on syöty viiliä ja maustamatonta jogurttia sekä maitoa ruuan seassa. Olen aina silloin tällöin antanut kotiruokaa. Oli vain itselle hirveä opetteleminen ettei laita ruokaan suolaa eikä mausteitakaan niin paljoa. Maitoa ihan lasista ajattelin kohta alkaa maistattelemaan korvikkeen seassa. Meillähän ollaan kohta jo 11kk!
Kaper ei vielkään itse kävele mutta tukea pitkin mennään lujaa eikä tarvitse pitää kuin paidasta kiinni niin jo kävellään mutta pakko kuintenkin jostain on pakko saada tukea, ei luota vielä itseensä! Seisoo kyllä jo ilman tukea.
Meillä mennään vuoden alusta päiväkotiin. Saatiin paikka tuosta ihan "takapihan" päiväkodista. Siitä olen tosi tyytyväinen mutta kyllä tässä on jo muutamat itkut asian takia itketty. Vaikeaampaahan se äidille on kun lapselle. Sanoinkin miehelle et "se on sellanen juttu et meiän on pakko äkkiä tehä toinen lapsi jotta saan tuon ekan pois sieltä päiväkodista". Mies ei vielä oikein tykänny ideasta, käski vaan keksii ne seitsemän oikeaa numeroa jotta lottovoitto tupsahtais tilille ni sit voidaan tehä vaik sata lasta. Just joo, helppo nakki!
Nyt on pakko mennä valmistautuu kauppaan ennen ku miäs lähtee illaks duuniin.
Salla ja kasper
Kirjoittelinkin jo tuonne viime kuun ketjun loppuun, että vieläkö uusia mahtuu ja kerroin meistä taustoja.
Kävely on meillä muuttunut lähes juoksuksi. Hauskin mahdollinen leikki on se, kun tyttöä leikillään ajaa takaa ja hän juoksee karkuun. Tavallaan siis meidän oma hippamme. Tämä saa lapsen joka kerta kikattamaan kovaan ääneen. Heiluttamista harjoitellaa joka välissä ja on ihan käsittämätöntä miten tyttö bongaa hei hei sanan telkkarista vaikka ääni olisi miten hiljaisella ja ryhtyy heti heiluttamaan. :D
Neitokainen tuntee jo monia sanoja. Hän osaa näyttää missä on lamppu/haukku/puu/pallo jne... Tosin vain silloin kun häntä itseään huvittaa. :)
Ulkona leikkiminen on hurjan hauskaa ja aina sisällä pitääkin vähän väliä käydä näyttämässä ovea, että eikö jo taas mentäisi. Näillä keleillä pitäisi vaan hankkia jotkut kurahaalarit/ housut, koska vesilätäköt ovat neidin mielestä erityisen hauskoja. Onko kellaan tietoa mistä löytyisi kurahousuja 74 kokoa? Tuntuu, että joka paikassa kurahousuja löytyy vain isompien osastolta.
Pukeminen on meillä edelleen melkoista taistelua ja neuvot tulisivat tässäkin tarpeeseen.
Elomme on siis lyhyesti kiteytettynä touhun, tohinan, pusujen, halien, hymyjen, oman tahdon ja kiukun täyttämää mukavaa arkea.
Äiti ja Milli, pian 10 kk (14 pvä)