Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen astmakohtaus

30.05.2007 |

Epäilen, että meidän poika sai eilen astmakohtauksen. On ollut nuhainen ja räkäinen jo pari viikkoa, mutta ei ole allerginen. Eilen aamulla herätessään poika oksensi limaa. Eilen ruokailun jälkeen alkoi hengitys vinkua tosi voimakkaasti, poika oli ollut itkuinen koko ruokailun ajan. Kuuntelin tuota hengityksen vinkumista n. 10 min ja soitin terveyskeskukseen, jossa käskivät tulla heti paikalle. Meni n. 20-30 min ennen kuin pääsin paikalle ja sitten siellä jouduin odottamaan ilmoittautumiseenkin 30 min. Pojan hengitys vinkui edelleen, mutta se lieveni koko ajan. Kun sitten vihdoin ja viimein pääsimme lääkärille, ei hengitys enää vinkunut ja lääkäri totesi, ettei mitään hätää ja kuunteli keuhkot+katsoi korvat. Ei osannut oikein ottaa kantaa siihen, oliko kyseessä astmakohtaus, joten arvoitukseksi jää. Lääkäri vaikutti kokemattomalta ja minulle jäi sellainen olo, että hänelle merkkasi paljon enemmän se, että pojan hengitys ei enää vinkunut hänet tavatessamme, kuin se, että se oli vinkunut 1½-2h, josta 30min. tosi voimakkaasti.

Nyt tietysti pelottaa, että jos kohtaus toistuu ja lääkärissä käynnin jälkeen en ole yhtään viisaampi. Onneksi, jos sama toistuu voimme mennä terveyskeskukseen suoraan ottamaan lääkettä.

Meillä ei kellään suvussa ole astmaa, joten ei hajuakaan millainen on astmakohtaus. Joten mietin, olikohan kyse sellaisesta vai jostain muusta?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mahdollista on että oli astmakohtaus.

Seuraavalla kerralla (toivottavasti sitä ei tule) ota lapselta paita pois ja jos on isosta lapsesta kyse niin nosta seisomaan. Sen jälkeen katso pumppaako lapsen maha todella voimakkaasti. Katso myös selkäpuolelta, tuleeko kylkiluiden väliin selvät kuopat hengityksen tahtiin. Kaulallekin voi myös tulla kuopat. Nämä ovat merkkejä siitä että lapsi käyttää hengitykseen apuhengityslihaksia, siis henkeä ahdistaa.

Sitten soita päivystykseen ja sinne päästyäsi vaadit VÄLITTÖMÄSTI pääsyä edes sairaanhoitajalle ja että ottavat SATURAATIOMITTARILLA lukemat, se ilmoittaa miten lapsi hapettuu. Sitten alkaa kyllä tapahtumaan.

Tiedän oikein hyvin tuon pelon tunteesi. Omallakin lapsella on infektioastma ja omasta astmasti huolimatta, joka kerran kun lapsella ahdistaa henkeä, pelottaa. Ensimmäisen kerran jälkeen tuntui että olin ihan lamaantunut. Nyt niitä on ollut kaikenkaikkiaan 5 kertaa ja vähitellen sitä alkaa tottumaan, tietyllä tavalla turtumaan. Tottakai hengenahdistuksen ottaa joka kerta tosissaan, mutta enää ei niin pahasti säikäytä.

Vierailija
2/8 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

" Meillä ihan sama tilanne. Mun mielestä ihan selviä astmakohtauksia, mutta terveyskeskuksen lääkärit luonnehtivat " pitkittyneeksi ylätieinfektioksi" . Olisinkin kiinnostunut tietämään miten ongelma diagnosoitiin ja saitteko (minkälaisen) lääkityksen?! Joudutko joka kerta viemään lapsen terveyskeskuselle vai onnistuuko hoito jo kotikonstein? Mikä ikäisenä ongelmat alkoivat? Onko korvia putkitettu/risoja leikattu? Meillä on täällä jatkuvasti nuhainen poika, korvatulehduksia min kerran kuussa ja nyt pari " astmakohtausta" . Huoli on aivan kamalaa, masentaa ja tekee pahaa... Kun voisi ottaa vaivan toiselta pois ja kärsiä mielumi itse...

Kakki kertomasi olisi kullan arvoista, joten toivottavasti palailet astialle!!!

Ja kysyjälle. Mene tosiaan suoraa paikan päälle ja sano hoitsuille että tämä lapsi tarvitsee N Y T apua! Toimii kyllä. Ollaa joka kerta saatu lääkäri viimana paikalle ja spiiran kautta ventolinea. Ja sen tosiaan näkee kun lapsi hengittää apulihaksilla, kuten puolukanvarpu tuossa kuvaili!

Koekmuksia kaivataan, kirjoitelkaa muutkin!!!

Terv.

Äiti rv 38+1 ja poika 1 v 4 kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun sähköpostiosoite on katjam76@hotmail.com

Laitatko viestiä tulemaan, niin voin vastailla sinulle sitä kautta. Kun en halua täällä ihan jokaisen ihmisen nähden kokemuksistamme kertoa.

Vierailija
4/8 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän pojalla on kumpiakin. Kurkunpääntulehduksessa on yleensä sellainen tosi paha kumea yskä, jossa poika on oksentanutkin. Joka kerta yskä ei ole kuitenkaan ollut sellaista haukkuvaa metallista, mistä laryngiitin yleensä tunnistaa. Siinä vinkuu sisäänhengitys, kun lapsi yskänpuuskan jälkeen vetää voimakkaasti henkeä. Tämä on juuri siitä erikoinen tauti, että se paranee matkalla lääkäriin eli ulkona istuvassa asennossa, ja saattaa tulla takaisin sitten kotona kun menee makuulle.

Astmakohtauksessa vinkuu uloshengitys, ja lapsi puhkuu ilmaa ulos, saattaa puhua katkonaisesti. Siihen auttaa avaavat astmalääkkeet yleensä melko hyvin, jos niitä pystyy antamaan ajoissa ja riittävän isolla annoksella.

Mutta aina kun lapsella on hengitysvaikeuksia eikä kotona olevat lääkkeet tai ulos vieminen auta, niin päivystykseen kannattaa mennä ja vaatia hoitoa nopeasti. Aina hoitajat eivät näe tilanteen vakavuutta päälle päin.

Vierailija
5/8 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi aina päätellä onko astmakohtaus tai vinkuuko keuhkot. Oma lapseni on sairastanut n. 10 infektioastamaa kuluneen kevään aikana. Kokemusta siis kertynyt roimasti. Muutaman kerran olen vienyt varmuuden vuoksi, tai kuumeen vuoksi lapsen lääkäriin, mutta sitten keuhkot vinkuneet, spiraa kotona (meillä vaikea tapaus, joten spiralaite kotona) ja kortisonia nesteenä suun kautta. Kortisonia on joutunut ottamaan melkein joka kerta, kun keuhkot vinkuneet niin pahasti. Apunhengityslihasista huomaa toki heti, kun hengitys vaikeaa. Itse masennuin täysin lapseni sairastumisen myötä, kun infektiot uusiutuivat ihan muutaman viikon välein! Lisäksi toinenkin lapsi sairastui samaan sairauteen, onneksi lievemmin, mutta olivat usein joko yhtä aikaa tai peräkanaa samassa taudissa, lisäksi korvat tulehtuivat joka ikinen kerta molemmilla, yleensä molemmat yhtäaika. Nyt olen aivan kauhuissani jo, kun kuulen lapseni yskäisevän. Pelkkä kirkkaan rään vuoto nenästä on jo varoittava merkki, lisäksi jos yskii kuivaa yskää tiedän jo heti, mitä tuleman pitää ja pelkästä yskimisestä aloitamme spiran antamisen, siltikin keuhkot voivat alkaa vinkumaan ja kortisoniakin pitää alkaa käyttämään.

Vierailija
6/8 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiminut sellainen lastenlääkäri kuin Ove Mickelsson, joka aikoinaan hoiti minua kun minulla todettiin 16v astma. On alansa huippulääkäreitä. Suosittelen luomaan, jos mahdollista, hyvän suhteen erikoislääkäriin, joka erikoistunut astmaan, jos jatkossa tulee vielä näitä. Opit paremmin hoitamaan lastasi ja on luotettavampi olo, kun tiedät lapsesi olevan hyvissä käsissä. Helsingissä myös suosittelen kääntymään suoraan hätätilanteissa Lastenklinikan päivystyksen puoleen, sillä sinne joutuu joka tapauksessa, mikäli pahempi tilanne. Näin meillä, olimme ekana Mehiläisessä, josta lähete lisätutkimuksiin Lastenklinikalle. Olisi kannattanut siis melkein mennä päivystyksen kautta.

Vierailija
7/8 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran, että meillä (poika 2 v, infektioastma) on tällä hetkellä jatkuvassa käytössä kortisonilääkitys ja tarvittaessa sitten ventoline. Meillä oli samanlainen kevät kuin tässä edellinen kirjoittaja kertoi, jokaisesta nuhasta iski kauhea tauti päälle vinkumisineen. Todella kauan saimme odottaa, ennen kuin mitään jatkuvaa lääkitystä aloitettiin, peräti monta kuukautta. Ventolinea saimme kyllä annettavaksi nesteenä tarvittaessa, mutta ei se auttanut yksistään juuri mitään.

Tuo on niin tuttu fiilis, kun kuiva yskäisy tai kirkas räkä nenästä saa masennuksen ja epätoivon iskemään välittömästi. Poika on nyt ollut viikon (jippii...) täysin terveenä, mutta viime yönä kuului yskimistä. Heräsin tikkana ja aloin itkeä. Ihan typerää, sillä poikahan infektioastmasta kärsii, en minä. On vain niin kauheaa katsoa vierestä, kun lapsi on koko ajan kipeä.

No oli miten oli, tällä kertaa osasin kuitenkin heti antaa Ventolinea suihkeena. Ja meillä on siis jatkuva kortisonilääkitys toistaiseksi, joten todella toivon, ettei tällä kertaa tarvitsisi tehdä tuota tässä pinossa monesti mainostettua ja kieltämättä toimivaa temppua: Siis marssia terveysasemalle, ilmoittaa, että lapsi ei saa ilmaa ja vaatia saturaatiomittausta.

Silloin, kun infektioastmaa ei ollut meidän pojalla vielä diagnosoitu eivätkä lääkärit oikein halunneet tehdä asialle mitään ja lähettivät meidät aina vain kotiin " katselemaan tilannetta" , sain näiltä sivuilta kovasti tukea. Minua kehotettiin viemään lääkäriin aina vain uudestaan, jos vaikuttaa siltä, että hengitys on vaikeata. Samaten opin täältä, miten apulihasten toiminta näkyy. Olen tästä avusta hirveän kiitollinen, se antoi voimaa vaatia pojalle kunnon hoitoa.

Vierailija
8/8 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että itku tulee silmään! Kuten anoppini sanoi, minkäs sille pieni voi, mutta kun ei se sitä ole! Ja vielä jos joutuu jossain terveyskeskuksessa anelemaan apua, ihan kauheaa!!!!!

Tässä meidän kotihoitoohjeet, jos tästä jollekulle on jotain apua ja antaa osviittaa mitä tehdä. Mutta nämä siis vain meidän lapsillemme.

Voidaan hyvin päivittäin, Pulmicort 0.5 x 2 päivässä

- Hengitys on hyvää

- Ei yskää tai vinkumista

- Nukkuvat hyvin läpi yön

- Leikkivät normaalisti

Huomio, pitää aloittaa avaava lääkitys välittömästi, Lääkityksenä edellisen lisäksi Xoponex avaava lääke spiralla höyrynä joka 4.tunti.

JOS:

- Ensimmäinenkin oire nuhasta tai flunssasta

- Altistuminen flunssalle, eli esim. jos vieraillaan sairaan lapsen luona tai ollaan jossain jossa sairaita ihmisia ja altistuminen mahdollista

- Yskä

- Pientä vinkumista

- Kireä rinta, eli toisinsanoen hengittää nopeasti ylälihaksilla

- Yskimistä, vinkumista tai vaikeuksia nukkua öisin

Pitää hankkia välittömästi apua, eli lääkäriin! Pulmicortin lisäksi Xopenexia joka 4.tunti läpi vuorokauden tai lääkärin ohjeiden mukaan, meillä aina toisella lapsella lisäksi nesteenä kortisonia 3-6vrk.

JOS:

- Lääkitys ei auta

- Hengitys vaikeaa ja nopeaa

- Sieraimet suurenevat

- Kylkiluut näkyvät

- Ei voi puhua kunnolla tai hyvin

- Jos lääkäriin ei saa yhteyttä niin lapsi suoraan ensiapuun!!!!