miten te olette onnistuneet välttämään ultraprosessoitua ruokaa?
Kommentit (24)
Sillä tavalla, että metsästän, kalastan, kerään ja viljelen itse kaiken mitä syön.
Helposti!
Teen itse kaiken ruuan, kasvatan ja säilön osan. Luen sisällysluettelot pakkauksista.
Käytän järkeäni
En osta koskaan esim. makkaroita tai eineksiä. Ostan vain lihaa ja kasviksia. Toki osa lihasta on tehotuotettua mutta ei kuitenkaan ultraprosessoitua. Mieheni myös metsästää ja kalastaa. Itse kerään marjoja ja sieniä.
Jätin pois hapatetun ruisleivän ja tofun.
En ole edes yrittäny. Olen onnistunut vältteleen ylipainoa, ja lääkityksiä, vaikka olen 69 v
Ei kai se mitään erityistä onnistumista vaadi, kun itse tekee ruokansa eikä syö mitään sipsejä ym. turhia herkkuja.
? Ostamalla tuoreita raaka-aineita vihannesosastolta. Lihansyöjä voi ostaa lihaosastolta. Papuja saa myös purkissa ja salaattibaarista. Ravintolasta saa raaka-aineista kokattua ruokaa.
Viljoja saa jauhohyllystä, mutta omaan makuun jauho on jo ultraprosessoitua. Riisiä syön. Toisinaan hapatettua leipää
Teen itse ruokaa. En syö eineksiä. Syön kyllä juustoja ym, mutta mahdollisimman normaalirasvaisena ja ilman turhia lisäaineita.
Vältän vain kolesterolia ja alkoa, olen jo ohittanut ultraprosessoidun välttämisiän.
Jauhoista vähiten prosessoitua taitaa olla graham-jauho, mutta viljat pitää aina hapattaa, ne eivät sovi ihmiselle sellaisenaan. Paitsi riisi.
Kun oppii lukemaan tuoteselosteita niin nopeasti oppii. Mitä vähemmän ainesosia sen parempi. Tyyliin, peruna, sipuli, tuoreliha, tomaattimurska, suola ja yrtit..saapi hyvää, täyttävää ja terveellistä ruokaa ihan mutkattomasti.
En osta valmiita eineksiä. Laitan ruokani itse.
Metsästä, järvestä, pellosta, mehiläisistä ja kaivosta saa tarpeellisen, Kanojakin sekä kukko on. Kahvin ja suolan hommattava.
En kokonaan mitenkään pystykään. Mutta vältän keksejä, kaupan valmisleivonnaisia, limsoja, sipsejä, leikkeleitä ja eineksiä. Yritän tehdä mahdollisimman paljon ruokaa alusta saakka.
Vierailija kirjoitti:
Jauhoista vähiten prosessoitua taitaa olla graham-jauho, mutta viljat pitää aina hapattaa, ne eivät sovi ihmiselle sellaisenaan. Paitsi riisi.
Mitä ihmeen eroa siinä on, onko jauhanut kauraa vai vehnää? Samanlainen prosessi molemmissa.
Jos tuolle tielle lähdetään, niin porkkanakin on prosessoitu, sehän on nostettu ylös maasta, siitä on poistettu varret ja lisäksi se on pesty ja usein jopa kuorittu.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se mitään erityistä onnistumista vaadi, kun itse tekee ruokansa eikä syö mitään sipsejä ym. turhia herkkuja.
Jos ei joudu syömään muualla esim. joissakin kouluissa tai joissakin laitoksissa, joissa osa ruoista on eineksiä.
Vierailija kirjoitti:
Jätin pois hapatetun ruisleivän ja tofun.
Oletkos sinä se mukahauska vitsinikkari, joka ei ymmärrä prosessoinnin ja ultraprosessoidun ruuan eroa?
Vierailija kirjoitti:
En kokonaan mitenkään pystykään. Mutta vältän keksejä, kaupan valmisleivonnaisia, limsoja, sipsejä, leikkeleitä ja eineksiä. Yritän tehdä mahdollisimman paljon ruokaa alusta saakka.
Prosessoitu ja ultraprosessoitu ovat kaksi eri asiaa.
Itse tehty on niin paljon parempaa 😋