Jäätynyt olkapää, kokemuksia?
Kävin ortopedillä Mehiläisessä ja diagnoosi kipeytyneeseen käteen oli jäätynyt olkapää.Vaivannut kuukauden verran,yösärkyä,liikerajoitusta,kipua äkkinäisissä liikkeissä.
Särkylääkkeet eivät tunnu tehoavan,kylmähoito jonkin verran.
Olisiko jollakin antaa vinkkejä kipuun,vai auttaako siihen tosiaan muu kuin aika?
Kommentit (38)
Jäätynyt olkapää on hyvin usein pitkäaikainen vaiva. Siihen ei oikein muuta apua ole kuin ahkera jokapäiväinen jumppaaminen. Itse sain fysioterapeutilta hyvät jumppaohjeet, joita tein ahkerasti joka päivä aamua iltaa ja noin puolen vuoden päästä alkoi helpottaa. Mutta siis tosi kamala vaiva, käden joutuessa "väärään" asentoon kipu singahti niin että taju meinasi lähteä.
Kaipaisin nimenomaan tuohon yösärkyyn vinkkejä,miten olette pystyneet olkakivun kanssa nukkumaan ja olisiko asentoneuvoja?
Mulla oli kanssa vaarassa jäätyä, tuskin pystyin kivuiltani nukkumaan, kovia särkylääkkeitä kului ja yöt tuskaa täynnä... Orton käsikirurgi katsoi tilanteen ja passitti fysiatrille, jonka luona kävin kuntoutamassa kättäni. Aloitettiin mm. niin, että olin sängyssä selälläni ja toisella kädellä tuin kipeää kättä ja nostin sen suorana väkisin 8 kertaa ylös kolme kertaa päivässä. Tätä 1-2 viikoa ja sattui älyttömästi. Sitten lisää pieniä toistettavia liikkeitä. Hiljalleen ja kivulla käsi aukeni ja nyt on ihan ok. Aikaa meni noin 3-4 kuukautta. Mutta kannatti! Suosittelen, että voisit etsiä hyvän fysiatrin, joka voi katsoa tilanteesi.
jäätyneenolkapään syy oli kiertäjäkalvosimenrepeytymä, joka todettiin ultralla sekä magneetilla. Leikkausta vaati minulla että korjaantui, nyt parempi.
Nyt jo paranemisvaiheessa, onneksi. Sanoi, että kesällä lähti paranemaan nopeasti, kun sahasi meille polttopuita. Rauhallinen sahausliike oli kuulemma hyväksi.
Eli jokin vastaava voisi helpottaa sinullakin. Valitettavasti mitään taikakeinoa ei ole. :(
Voimia sinulle, tiedän, että olet kipeä!
Mä epäilen tätä itselläni. Pitäis varmaan mennä lääkäriin, vaikkei siihen kai muuta parannuskeinoo oo kuin sätkylääkkeet ja jumppa.
Mulla on ollut jäätynyt olkapää jo kuudetta vuotta, joskus se on niin kipeä, ettei pysty kun kiemurtelemaan sängyllä/sohvalla kuin mato ja itkemään. Pitkät automatkat, lentomatkat, tms on aivan helvetillisiä. Kosmetologilla käyminen on helvetillistä. Herään monia kertoja yössä, kun olkapää on niin kipeä, että käsi pitää liikuttaa tyynyllä, terveen käden avulla, ei pysty sitä kipeää liikuttamaan. Aivan mahtavaa elämää ja ikää 30vuotta :(
Täällä yksi "jäätynyt" ilmoittautuu. Perustautina reuma, olkapää tulehtuneena yli vuoden, reumapolilla laitettu kortisonia sen minkä uskaltavat (liika kuulemma haurastuttaa ja altistaa lihasrepeämille). Vuoden verran odottelin ja yritin fyssarin ohjeiden mukaan kuntouttaa (kokemusta on venyttelyistä ja lihaskunnon palautuksesta kun on noita niveliä pari vaihdettu). Lopulta kyllästyin kun tilanne vain huononi, liikeradat olivat olemattomat ja särky vahvoista lääkkeistä huolimatta kovaa. Käännyin (yksityisellä) ortopedin puoleen ja sain lähetteen Peijakseen jossa magneetin jälkeen päätettiin ensin kokeilla ns. narkoosimanipulaatiota eli käsi avattiin humautuksessa oikeisiin liikeratoihin, rutina oli kuulemma melkoista kun kiinnikkeet jotka olivat vuoden aikana kehittyneet murtuivat. Heräämössä tehtiin, eli ei tarvinnut pitkään odottaa toimenpide aikaa. Henkilökunta otti kympin arvoisesti huomioon toiveeni esim. kipulääkityksestä herättyäni ja fyssari sekä "venyttelyn" tehnyt ortopedi antoivat tarkat ohjeet suullisesti ja paperilla jatkoista. Nyt operaatiosta on n. kk. käsi valitettavasti särkee yhä, mutta liikeradat ovat täysin auki olkapään kohdalla..ja seuraavaksi sitten saman käden kyynärpää luultavasti operoidaan kun reumakyhmy sekä tulehdus ovat aiheuttaneet ns. pinteen joka puuduttaa kädestä kolme sormea melko käyttökelvottomiksi. Hmm.. sinänsä ei huono koska ne puutuvat sormet on myös tulehtuneet ja puutuneina ne ei särje niin ikävästi.
Eli jos homma kroonistuu eikä esim. 6 kk aikana tunnu muuttuvan yhtään paremmaksi niin olkapäähän erikoistuneelle ortopedille mars.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 19:18"]
Mulla on ollut jäätynyt olkapää jo kuudetta vuotta, joskus se on niin kipeä, ettei pysty kun kiemurtelemaan sängyllä/sohvalla kuin mato ja itkemään. Pitkät automatkat, lentomatkat, tms on aivan helvetillisiä. Kosmetologilla käyminen on helvetillistä. Herään monia kertoja yössä, kun olkapää on niin kipeä, että käsi pitää liikuttaa tyynyllä, terveen käden avulla, ei pysty sitä kipeää liikuttamaan. Aivan mahtavaa elämää ja ikää 30vuotta :(
[/quote]
Trigenics® OAT –toimenpide jäätyneen olkapään hoitoon on ei-kirurginen operaatio, johon lääketieteellisissä artikkeleissa viitataan myös OAT “Manual Capsular Dissection” (OAT-MCD). Toimenpide takaa nopean toimintakyvyn palautumisen jäätyneestä olkapäästä kärsiville.
Pari vuotta sitten sairastin jäätyneen olkapään , kipua kesti 3 kk , kivunlievitys tramal ja tulehduskipulääkkeet. Viikko sitten se taas alkoi samassa olkapäässä. Kivut aivan järkyttävät , minkään laisia liikeitä ei pystynyt tekemään. Kaksi kertaa lääkärissä , kivunlievitys ei riittänyt tramal 100 , sirdalud 4mg ja tulehduskipu lääkeet. valvonut käytännössä nyt viikon. Hermot aivan lopussa koska tiedän entuudestaan mitä tuleman pitää ja kestää kauan.
Eilen taas lääkäriin vaatimaan jotain kovempia kivunlievityksiä yöksi , mutta lääkäripä halusi puuduttaa olkapään Lidocain puudutusaineella tutkiakseen että löytyykö niitä liikeitä yhtään enempää. Kaksi piikkiä olkapään kipeimpiin kohtii , aivan hirveä kipuhan siitä syntyi. Käsi meni todella kipeäksi , ei siis puudutus auttanut mitään. Vahvemmat kipulääkkeet ja kiitos hei.
Illalla otin normi setin lääkeitä " tramal 150mg nyt ", yöllä en heräilyt kuin parikertaa enkä kipuihin. Kirjoitan tätä nyt aamulla aivan ihmeissäni , kovimmat kivut hävinneet , pieni särky jäljellä , jos tälläisenä jatkuu niin en tarvitse ainakaan mitään kipuun. Käsi taipuu 60 astetta sivulle ilman kipua, eilen ei yhtään.
Netissä näyttäisi olevan jonkin verran lidocainista juttua , täytyy lukea ja toivoa että tila pysyisi tälläisenä. Ihme on . tutkikaa ja toivottavasti tästä olisi hyötyä muillekkin.
Mulle kälyni neuvoi hyvän konstin. Seistessä kumarrutaan hieman eteenpäin ja aletaan heiluttaa kipeää kättä siis koko käsivartta olkavarresta alkaen edespäin-taaksepäin liikerataa pikkuhiljaa lisäten. Joka päivä 5-10 minuuttia. Vaikka telkkaria katsellen, koska on aika tylsää hommaa se heiluttelu. Mulla jo viikossa tapahtui huima ero ja parantui tällä kotikuntoutuksella pikkuhiljaa.
Minulla alkoi 2013 ja 2017 alussa parantui itsekseen. Elämä oli kipeän olkapään kanssa toivotonta.Nyt Lokakuulla 2017 alkoi toisessa olkapäässä ja tämähän on ihan toivotonta taas. Huudan ja kiroan yökaudet kun pakottaa silmittömästi vähäisenkin väärän liikkeen ja asennon takia. Päivisin on yhtä hullua kun pitää varoa vähäistäkin sivuliikettä ja kurkottelua. Tuskasta menen polvilleen ja huudan ja kiroan. Fillaroin paljon ja tuntuu kuin ei ikinä olisi ollut kipeä, mutta ne on nuo sivuliikkeet ja taaksetaivutus jotka laittaa huutamaan kun vahingossa niitä tekee. Varmaan menee taas vuosia mutta onnekseni olen jo eläkkeellä niin voin yrittää päivälläkin nukkua.
Pystyikö kukaan olemaan työssä, jossa vaaditaa käsivoimia, tämän jäätyneen olkapään kanssa?
Kaatuessani käsi murtui ja olkavarteeni laitettiin lasta, joka kiristettiin tarranauhalla kehoni ympäri kehon,
käsi ei liikkunut olkapäästä juuri lainkaan, eikä muualtakaan.
Olo oli kuin pakkopaidassa. Se oli 8 viikkoa.
Se lasta hankasi ja iho tulehtui ja vähän iho rikkoutuikin. Lastaa pois ottaessa käsi ei liikkunut juuri ollenkaan.
Sitten alkoi jäätynyt olkapää kaiken tämän seurauksena. Aika kivulista on, etenkin öisin.
Nyt käsi on kipeä ja turvoksissa. On mennyt lastan pois otosta 1kk.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin nimenomaan tuohon yösärkyyn vinkkejä,miten olette pystyneet olkakivun kanssa nukkumaan ja olisiko asentoneuvoja?
Eikö sinulle laitettu kortisonipiikkiä olkapäähän?
Tässä yksi potilaskertomus, jos siitä olisi jollekin hyötyä.
Jäätyneen olkapään oireet alkoivat minulla keväällä 2017, ollessani 55-vuotias (olen nainen). Mitään perussairautta kuten sepelvaltimotautia minulla ei ole todettu (jotkut sairaudet kai altistavat jäätyneelle olkapäälle). Ensimmäinen oire oli voimakas kipu äkkinäisissä liikkeissä (esim. jos koiralenkillä koira yhtäkkiä veti ja piti jarrutella, tai jos kaapista tippui esine jonka piti äkkiä saada kiinni). Alkuvaiheessa ei muuta kipua tai oiretta ollut.
Kesällä alkoi yhtäjaksoisempi kipu, joka vaivasi etenkin yöllä. Yöaikaan kipu oli todella kova, jomottava, eikä kyseisellä olkapäällä voinut ollenkaan maata. Nukkumisesta ei kivun takia oikein tullut mitään. Suurinpiirtein samoihin aikoihin ilmaantui myös liikerajoitus, ja käsivarsi nousi lopulta loppukesästä vain 30 astetta.
Kävin terveyskeskuksessa, jossa sanoivat että olisi kiertäjäkalvosimen oireyhtymä. Koska kivut vain pahenivat kävin vielä varmuuden vuoksi erikoislääkärillä Helsingissä (Ilkka Sinisaari, voin lämpimästi suositella!), joka totesi heti, että kyseessä on jäätynyt olkapää. Hän sanoi, että olkapää olisi OK noin vuoden päästä. Hän lähetti minut vielä varmuuden vuoksi röntgeniin (kävin terveyskeskuksessa), ja määräsi fysioterapiaa ja särkylääkettä kipuun.
Fysioterapian sijasta katsoin Youtube-videoista jäätyneen olkapään treeniliikkeitä, joita tein silloin tällöin. Paljon en pystynyt tekemään kivun vuoksi. Mutta käytin kättä esim. kotiaskareita tehdessäni niin paljon kuin vain pystyin.
Pahin kipuvaihe kesti muistaakseni parisen kuukautta, jonka jälkeen kipu vähitellen hellitti, ja jäljelle jäi vain liikerajoitus, joka sekin sitten vähitellen hävisi.
Eräs terveyskeskuksen hoitaja kertoi, että hänellä oli myös ollut jäätynyt olkapää, ja hän oli tehnyt sen virheen, että oli pitänyt kättä täysin liikkumattomana. Hän joutui leikkaukseen, koska olkapää ei parantunut kunnolla.
Oma olkapääni parantui vähitellen täysin ennalleen noin vuodessa, mitään liikerajoituksia tms ei jäänyt.
Mulla auttoi lopulta yin-jooga, joka on aika lempeää. Kuukausia kesti, mutta eipä ole uusinut. Liikerajoitus väheni joogalla nopeasti. Ei pidä kuitenkaan tehdä yhtään liikaa tai kivun yli.
Vaan selällä pystyi nukkumaan. Se oli niin kipeä että tuntui ettei ikinä enää selviä, voi kestää 1-2 vuotta.
Mutta niin se aika kului, aivan tk-fysioterapeutilta sain jumppaohjeet joita teen yhä vaikka aivan on parantunut. paitsi säkkiä ei enää hakata.
Muuta kyllä kestää.
Minulla ortopedin diagnosoima jäätynyt olkapää ja kivut paranivat triggerpiste-hieronnalla.
Tein itsehoitona hierontaa niin että tennispallon avulla hieroin lapaluun kipupisteitä (vaikuttaa
olkapään liikkuvuuteen) seinää vasten, sain vinkin youtube videosta. Ja toimi jo muutamassa viikossa,
kannatta kokeilla!