Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäätynyt olkapää, kokemuksia?

Vierailija
15.01.2012 |

Kävin ortopedillä Mehiläisessä ja diagnoosi kipeytyneeseen käteen oli jäätynyt olkapää.Vaivannut kuukauden verran,yösärkyä,liikerajoitusta,kipua äkkinäisissä liikkeissä.

Särkylääkkeet eivät tunnu tehoavan,kylmähoito jonkin verran.

Olisiko jollakin antaa vinkkejä kipuun,vai auttaako siihen tosiaan muu kuin aika?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinais-Suomessa apua kannattaa hakea Petri Matintalolta, (ortopedinen osteopaatti Raisiossa), muutamalla käyntikerralla mun jäätyneen olkapään liikeradat on vapautuneet noin 45 astetta per kerta (toisella hoitokerralla käsi sivukautta jo lähelle korvaa). Kolme kuukautta olin jumpannut fysioterapeutin ohjeiden mukaan ja edistys on muutamia senttejä, Petri sai yhdellä pehmytkudoskäsittelykerralla selkeästi lisää liikuvuutta. Suosittelen kokeilemaan! Reilun satasen riskillä ("jos parin kerran jälkeen ei näy tuloksia niin turha tuhlata enempää") voi paranemista nopeuttaa. Tuntuu toimivan ainakin minulle.

Vierailija
22/38 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä nyt minulla sitten jäätynyttä olkapäätä...tai mennyt siihen pisteeseen..

Käsi oireillut vuosia ja silloin myös diagnosoitu kiertäjäkalvosimen oireyhtymä. Ravannut fyssarilla viimeiset 6kk, koska samasta kädestä operoitiin ranne, mutta tämä olkapää myös ollut ns tapetilla nyt tuon ranneleikkauksen jälkeen ja viimeksi sain "tuomion" jostain kapseli ongelmasta.

Minusta käsivarteni oireilu/oireet ovat pahentuneet, sitä särkee ja varsinkin tietyissä liikkeissä, liikeradat jossain määrin rajoittuneet, öisin on vaikeata nukkua sillä kyljellä missä kyseinen käsivarsi ja olkapää jää ns patjaa vasten ja kropan painon alle ja eräs näkyvimpiä, tai tuntuvimpia, oireita on se kuinka joudun välillä ja tietyissä toimissa toisella kädellä auttamaan ja nostamaan tätä oireilevaa kättä, esim.saippuan hierominen vasemman olkapään alueelle tuntuu kipuna ja usein nostan  kättä sillä vasurilla saadakseni sen tehtyä.

Oireilevan käden totaalinen voimattomuus vaivaa aika ajoin myös ja välillä tuntuu jotain ihme puristusta jossain niin, että tekisi mieli jollainen suipolla tökkiä ja kovaa käsivarren alueita.

Hieman hankaloittaa työni tekemistä joka ei ole "vain sisällä kotitoimistossa istumista".

Vierailija
24/38 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni oli. Kaatui hiihtäessä.

Aika paransi. Meni 2 vuotta. 

Oli joku huononemisvaihe ja meni Tampereella julkiselle. Hatanpää tai tays. Siellä joku ulkomaalainen (arabi ehkä) ortopedi sanoi ensimmäiseksi, että en anna panacodia. Aika omituinen eka kommentti. Mieheni ei ollut sitä pyytämässäkään. (Välttelee lääkkeitä.) Hän oli hakemassa apua vaivaan. 

Ei kyl saanut mitään lähetteitä fysioterapiaan tms. Sanottiin parantuvan itsestään ja niin kävi. 

Vierailija
25/38 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranee  n  vuodessa kokemukseni  mukaan.

Vierailija
26/38 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jäätyneen olkapään kanssa tehdään töitä? Ja vielä sekin asiaan/asioihin vaikuttava seikka kuinka se valvottaa, tai pistää heräilemään öisin, koska kääntyminen unissaan ym aiheuttaa kipua ja on vaivalloista.

Vierailija
27/38 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä😐🤔

Vierailija
28/38 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jäätynyt olkapää. Ensin toisessa kädessä sitten molemmissa ja sit toinen parantui ja toinen jatkui. Kesti yhteensä 2 vuotta.

Jonkin verran särkylääkkeitä söin. Sain vahvempia lääkäriltä pahimpaan särkyyn (10 kpl). Sain myös jumppa-ohjeita.

Vierailija
29/38 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tällä palstalla on logiikka siinä, että tulee ilmoitus "asiattomasta viestistä" eikä teksti mene läpi?

Meneeköhän nyt...

Vierailija
30/38 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on. Kestää tilanteesta riippuen kuukausista jopa vuoteen, eli miten paha on, siitä siis kiinni. Särkylääkkeet eivät auta, yleensä särky pahenee yöaikaan.

Vierailija
31/38 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nähnyt miten jäätynyt OP palautetaan toimivaksi 15 minuutissa puhelimeen osaavan kansanparantaja käsittelyssä kandee käydä vaikka Mynämäellä.lahdessa tai padasjoella

Vierailija
32/38 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on parasta kuntoutusta ja sairaslomaa. Meillä on hyvä hallitusohjelma.

Vierailija
33/38 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaiva ollut jo 3 vuotta, eikä ole paljonkaan helpottanut. Kortisonipiikin sain olkapäähän 1 v. sitten, se auttoi aikansa, mutta ongelma jäi, enkä voinut enempää kortisonia ottaa, koska se kävi sydämmeen kovasti. Vuorotellen lepoa/harjoittelua ja Trampalgen vie kivun, Burana auttaa myös vähän. Epäilen lääkärien kommentteja paranemisesta/lääkityksestä/hoidosta, olisiko kyse säästöistä ?

Vierailija
34/38 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranee itsekseen vuodessa.

Kipeytyminen kestää n. puoli vuotta, sitten seuraa jäykkyys, joka on kivuton. Kun kipu lakkaa, alkaa hidas kuntoutuminen.

Koettu x2, vitunmoinen piina. Itkin julkisesti kivusta muutaman kerran tehtyäni väärän liikkeen.

Vierailija
35/38 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nähnyt miten jäätynyt OP palautetaan toimivaksi 15 minuutissa puhelimeen osaavan kansanparantaja käsittelyssä kandee käydä vaikka Mynämäellä.lahdessa tai padasjoella

Kantsii myös syödä poloniumia

Vierailija
36/38 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyikö kukaan olemaan työssä, jossa vaaditaa käsivoimia, tämän jäätyneen olkapään kanssa?

Ei pysty. Itse olin marketissa töissä enkä todellakaan pystynyt nostamaan mitään banaanilaatikoita tms. Siirryin tekemään sitten pelkästään kassatyötä joka onnistuu jos en liikuta kättä sivulle. Mulla on kipuvaihe nyt ohi, jäykkyysvaihe on kestänyt jo vuoden, fyssarin liikkeitä tehnyt koko ajan ja käden liikkuvuus parantunut ehkä 2cm. Aloin käymään hierojalla joka hieroo olkapään, käsivarren ja rintalihakset, hieronta sattuu paljon, mutta nyt liikkuvuus on alkanut vihdoin lisääntyä.

Vierailija
37/38 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä jotain salatiedettä?

Miten jäätynyt olkapää paranee?

Jäätyneen olkapään hoito on pääasiassa itsehoitoa. Kipuvaiheessa käytetään tulehduskipulääkkeitä ja harjoitellaan liikkeitä kivun sallimissa rajoissa. Liikkeet ovat olkavarren heiluri- ja pyöritysliikkeitä sekä venyttely- ja kuminauhaharjoituksia.

Vierailija
38/38 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset