G: Uskossa oleville (ja muillekin)! Mikä on mielestäsi syntiä?
Missä menee suvaitsevaisuuden raja? Kerrothan mitä uskontokuntaa edustat, kiitos:)
Omalla kohdalla uskonto perusluterilaisuus, mutta uskon kysymykset ja seurakunnan valinta nyt ajankohtaisia.
Kuten toisessa ketjussa mainitsin, uskon Raamatun kymmenen käskyn sanomaan. Joissain asioissa olen ehkä tiukkapipo, toisissa en. Esimerkkejä omista käsityksistäni:
Syntiä EI ole homoseksuaalisten parien avioliitto - syntiä ON ns. yhden illan jutut tai avioliiton ulkopuoliset suhteet. Uskottomuutta on jo flirttailu ja tanssiminen toisen kanssa. Se loukkaa puolisoa.
Syntiä EI ole, jos nainen käyttää vartalonmyötäisiä vaatteita - syntiä ON pukeutua liian paljastavasti (minihameet tms.).
Syntiä EI ole juoda kohtuudella alkoholia - syntiä ON ns. liiallinen humalahakuinen juominen = ryyppääminen.
Ja olkaa niin hyvät, älkää alkako arvostella toisten käsityksiä, vaan kertokaa mieluummin omanne.
Kommentit (33)
Ei siis ollut tarkoitus tuomita toistemme uskoa. Morrelle satanismi on hänen uskonsa, vaikkemme sitä omassa mielessämme hyväksyisikään. Kävin katsomassa ihan mielenkiinnosta antamassasi linkissä, sillä satanismi on sinällään aika vieras juttu.
Olen itsekin ollut vasta pari vuotta uskossa, sitä ennen täysin ateisti. Aina olen kuitenkin ollut kiinnostunut vaihtamaan mielipiteitä niin uskovien kuin ei-uskovien kanssa. Oma uskoni on ehkä joidenkin mielestä ahdasmielistä, mutta se nyt on oma tapani elää.
Ap
kristitty ei voi kunnioittaa mitään sellaista, joka on Saatanasta lähtöisin. Ihmistä toki pitää kunnioittaa ja rakastaa, mutta
kristityn ensisijainen tehtävä on evankelioida ja kertoa Jeesuksesta Kristuksesta, joka on ainoa valo pimeässä vaeltaville
Morre on eksynyt. Hän ei tiedä sitä itse, koska Saatana on sokaissut hänen silmänsä. Mutta toivottavasti hän jonakin päivänä löytää oikean valon ja suunnan elämäänsä.
mikä sai sinut tekemään uskonratkaisusi? Oli varmasti iso muutos, jos aiemmin olit ateisti. Onnea valitsemallasi tiellä!
Saatananpalvonnan, satanismin sekä myös vieraiden uskontojen kohdalla on aina kyse epäjumalien eli viime kädessä itse paholaisen palvomisesta. Saatananpalvonta on toki sikäli vakavampaa, että siinä suoraan ja tietoisesti palvotaan Saatanaa eikä kyse ole eksyneistä ihmisistä, jotka kuvittelevat palvovansa oikeaa Jumalaa, joka ei ensinkään ole oikea.
On vain yksi ainoa elävä Jumala, joka on sama eilen, tänään ja huomenna. Raamatun sanoma ei muutu eikä kumoudu, vaan se kertoo meille siitä millainen Jumala on ja mikä on hänen tahtonsa.
tarkoituksellisesti satuttaa toista, henkisesti tai fyysisesti.
Se, jos arvostaa rahaa liikaa
Saituus, juoruaminen, tuomitsevaisuus
se, jos väheksyy toisen ihmisen arvoa, halventaa tai jättää ulkopuolelle
Ainoa aikuisten välinen seksiakti jota osaan pitää syntinä on raiskaus.
En tiedä mihin uskon, kuitenkin uskon että " yliluonnollista" on, oli se sitten jumala tai mikä tahansa muu. Oikeastaan ajattelen että jumala on vain nimi sille mikä on hyvää eikä mikään persoona jolla on tahto ja laki.
Vierailija:
tarkoituksellisesti satuttaa toista, henkisesti tai fyysisesti.
Se, jos arvostaa rahaa liikaa
Saituus, juoruaminen, tuomitsevaisuus
se, jos väheksyy toisen ihmisen arvoa, halventaa tai jättää ulkopuolelleAinoa aikuisten välinen seksiakti jota osaan pitää syntinä on raiskaus.
En tiedä mihin uskon, kuitenkin uskon että " yliluonnollista" on, oli se sitten jumala tai mikä tahansa muu. Oikeastaan ajattelen että jumala on vain nimi sille mikä on hyvää eikä mikään persoona jolla on tahto ja laki.
En tietoisesti tehnyt mitään ratkaisuja ateismista uskoon. Päällepäin elämässäni oli asiat ihan ok, sisäisesti olin rikki. Uskon että Jumala tuli silloin johdattamaan minua, sillä tein sellaisia valintoja, joita en tod. olisi aikaisemmin tehnyt. Hain ja pääsin töihin kristilliseen järjestöön, vaikken edes kirkkoon kuulunut, enkä ollut rippikoulua käynyt. Tapasin työpaikalla kauan etsimäni, ihanan, uskossa olevan miehen, jonka kanssa olen nyt onnellisesti naimisissa (kolme lasta). Mulle tuli niihin aikoihin suuri tarve käydä aikuisrippikoulu ja kuulla lisää Jumalasta. Jossain vaiheessa sitten huomasin saaneeni rauhan sydämeeni, kaikki kävi niin luontevasti, ihan kuin jokin itseäni isompi olisi kannatellut kädellään ja ohjannut oikeaan suuntaan.
Merkillinen kokemus. Olin ihan oikeasti täysin ateisti ennen näitä tapahtumia.
Vierailija:
mikä sai sinut tekemään uskonratkaisusi? Oli varmasti iso muutos, jos aiemmin olit ateisti. Onnea valitsemallasi tiellä!
syntiä on se, että mikä vie kauemmas nöyryydestä ja Jumalasta. Pahinta syntiä uskon, kuten Lutherkin, on se, että kuvittelee voivansa selvitä ilman syntiä, voivansa tuomita mitään tai ketään muuta kuin omalla kohdallaan.
Koska en voi tuomita muuta kuin omalla kohdallani, esim homoavioliitot ovat täysin irrelevantti kysymys: mitä järkeä miniun olisi tuomita jotain, mikä ei itseäni edes koske. Päin vastoin, sen tuomiotseminen olisi syntiä, koska silloin " tekisin itsestäni parempaa" eli " nostaisin itseäni" tuomitsemalla muita. Helppohan se on sanoa " ei" jollekin mikä ei edes houkuta. Sama koskee paljastavaa pukeutumista jne. Siitä voisi tulla kohdallani synti, jos esim ihastuisin vieraaseen mieheen ja ryhtyisin pukeutumisellani houkuttelemaan häntä aviorikokseen, mutta kun kerran en ole moisessa tilanteessa, pukeutuminenkin on ihan yhdentekevä kysymys.
Omia suurimpia syntejäni ovat tällä hetkellä tyytymättömyys siihen mitä olen saanut, vaikka olen saanut paljon (esim hyvä väitöskirja ja vastaava menestys), ja katkeruus kokemaani epäreiluuteen, sillä mielestäni olisin ansainnut enemmän kuin olen saanut (ihmiset joilla ei ole vielä väitöskirjaa ollenkaan saavat minua parempaa palkkaa työssä vaikka ollaan yliopistolla ihan vain siksi että ovat miehiä ja käyvät pelaamassa sulkapalloa laitoksen johtajan kanssa). Tästä minun täytyisi pyrkiä eroon, oilen tietoinen siitä, että katkeruus ja kateus ovat tuhoisia sekä minulle että läheisilleni, eikä taatusti paranna tilannetta millään lailla. Minun pitäisi luottaa johdatukseen enemmän ja ajatella, että tätä tietä minua viedään kohti jotain, missä voin olla suuremmaksi hyödyksi. Mutta hammasta kiristää silti.
Ja ap:lle haluaisin vielä sanoa, että vastasin illalla aika kärkkäästi. Anteeksi, olisin voinut esittää näkemykseni rauhallisemminkin. Nyt kun sanoit että olet ollut 2 vuotta uskossa, ymmärrän tietyn ehdottomuutesi paremmin. Yleensä se meneekin juuri noin: uskontaipaleen alkuvaiheessa ihminen haluaa tehdä selvän pesäeron aikasempaan elämäntapaan, varsinkin jos kokee sen tehneen hallaa itselleen tai muille. Älä kuitenkaan ylläty jos mielesi myöhemmin muuttuu - usein yhdestä ääripäästä toiseen heilahtaminen tasoittuu vuosien myötä.
Minä olen ollut uskossa jo 17 vuotta ja kokenut uskovien ja seurakuntien tiimoilta monenlaista, hyvää ja huonoa. Kun asioita pohtii ja käy läpi riittävän kauan ja monelta kantilta, niin huomaa että useimpiin kysymyksiin ei olekaan yksiselitteistä vastausta.
5
ja siitä tilanteesta meidät voi pelastaa ainoastaan Kristuksen armo.
Se on täysin ihmisten keksimä käsite.
Olen teosofi.
samoilla linjoilla vastaajien numerot 5 ja 32 kanssa. Luterilainen, mutta vaikutteita myös viidennestä herätysliikkeestä ja vapaista suunnista.
Noh... Ainakin hupia riittää tällä helvetinmatkalla :D