Miks linnut matkustaa Suomesta aina talveksi etelään? Miks ne ei pysy siellä? 😃
Mielestäni vähän tyhmää tommonen. Jos niitä ei sido mikään tänne... esim. asunto, työt, perhe, ystävät.... niin eikö ois vaan helpompaa asua jossain missä on hyvä sää aina?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kyllä tulee kesäksi Suomeen pesimään eli lähtevät sieltä etelästä vehreimmille maille.
Mutta miksi pitää tulla Suomeen pesimään?
Suomi on paras paikka synnyttää.
Linnut ovat ihania. Kiva, että tulevat kesäksi Suomeen ilahduttamaan laulullaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon joskus oikeesti miettiny minne asti ne lentää kun ne lentää etelään? Ei kai minnekään Afrikkaan asti?
Pääskyset lentää jopa Etelä-Afrikkaan.
paljonko miljardien lintujen muuttolennot tuottavat hiilidioksidia ja paljonko niiden muuttolennoilla järviin ja jokiin päästämä kakkamäärä lisää rehevöitymistä ja happikatoa vesistöissä?
Vierailija kirjoitti:
Oon joskus oikeesti miettiny minne asti ne lentää kun ne lentää etelään? Ei kai minnekään Afrikkaan asti?
Kirjosieppo lentää Afrikkaan asti.
Naapurin katolla on lokkien kesäasunto ja kissa on niiden paras kaveri, tuo on kyllä vähän yksipuoleinen ystävyys kun ne lokit ei tiedä miten paljon kissa niistä tykkää. Niiden kesätyö on kakkia joka paikkaan ja huutaa kurkku suorana, siksi ne tulee joka vuosi takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pikkulinnutkin saattavat lentää Afrikkaan asti. On se kunnioitettava suoritus.
Täällä pohjoisessa on kesäisin jatkuva noutopöytä tarjolla linnuille, talvi on sitten tietenkin toinen asia.
Ovat syntyneet Suomessa ja ovat siksi luontaisesti rasisteja. Eivät siis viihdy yhtään siellä mutta eivät tarkene täälläkään talvella.
Linnut harmistuu kesän myötä möykkääviin ihmisiin ja musiikkiin. Lähtevät poikasten vartuttua etelän maille. Linnuilla on muisti ja laumahenki. Kun suolakuivuuden ja näivettyneiden hyönteisten jyrsintä alkaa maistumaan petulle, tulee tipusilla mieleen veripulleat paarmat, mäkäräiset ja hyttyset .Ei muuta kuin nokka Soomen suuntiin ja menoksi. Ja perillä paluumuuttajiin iskee lisääntynisinto. Titityydinderi huutaa kevään kutsuja. Munat pesään ja hautomaan. Sitä se on. Kulkureiden elämä kuluu kuin siivillä.
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan lajista. Monet lähtevät Afrikkaan asti. Lapintiirat menevät vielä kauemmas, etelämantereelle.
Siks että etelän linnut kiljuu niille "menkää takaisin sieltä mistä olette tulleet". Jos lintu kerran on syntynyt Suomessa, mikä ihmeen oikeus sillä olisi talveksi muuttaa etelään syömään sikäläisten lintujen ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne tulee Suomeen ja vie meidän hyttyset?
Ne on syntyneet täällä, höhlä! Ne on niiden omia hyttysiä. Kysyisit mieluummin, millä oikeudella ne muuttaa talveksi syömään muiden hyttysiä.
Vierailija kirjoitti:
Miks soma linnut matkustaa Suomesta aina talveksi etelään? Miks ne ei pysy siellä? 😃
Miks ne ei pysy syntymämaassaan eli Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kyllä tulee kesäksi Suomeen pesimään eli lähtevät sieltä etelästä vehreimmille maille.
Mutta miksi pitää tulla Suomeen pesimään?
Suomi on paras paikka synnyttää.
Eli lapsilisien takia.
Ihan kuin mun naapurit