Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

0-tuntisopimus, tekisitkö tässä tilanteessa?

Vierailija
16.09.2026 |

Olen siis työtön työnhakija, joka ei ole Kelan tukien piirissä (en lähde avaamaan syitä enempää). Käytännössä siis elättäisin itseni kokonaan sillä työllä, jota saan. (Tällä hetkellä puoliso auttaa.)

Nyt minulle tarjottiin töitä niin kutsutulla nollatuntisopimuksella eli tarvittaessa töihin kutsuttavana keikkailijana. Muutama asia kuitenkin mietityttää ennen sopimuksen allekirjoittamista:

1) Voiko vuorojen riittävään toteutumiseen luottaa? (Tähän ei varmaankaan kukaan voi antaa minulle tyhjentävää vastausta, mutta kokemuksenne voivat tässä kohtaa toimia osviittana.)

2) Kuinka paljon tällainen sopimus käytännössä sitoo työntekijää? Eli miten suhtaudutaan esimerkiksi puolestaan työstä kieltäytymiseen? Työtehtävät ja niiden sijainti kun ilmeisesti vaihtelevat erittäin paljon.

3) Onko tässä joitain riskejä, joita en vielä osaa tiedostaa?

Kiitos!

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollatuntisopimukset pitäisi kieltää lailla. Niillä työnantaja siirtää työnantajalle kuuluvaa riskiä työntekijälle ja yhteiskunta (eli kaikki me) maksaa liian pienet tunnit sosiaaliturvana.

Työttömän kannalta voi toki olla houkutteleva ja ihan toimiva, jos tunteja kertyy. Yhteiskunnalisesti arveluttava systeemi.

Vierailija
22/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0 tuntia tarkoittaa, että sulle ei tarvitse tarjota mitään ja voit myös kieltäytyä siitä mitä tarjotaan. 

Ilmeisesti se menisi jotenkin niin, että he kysyisivät ensin minulta kuukausittaista työtuntimäärää, ja sitten tekisivät työvuorolistan sen tiedon sekä muun oman harkintansa perusteella. Vuoroja ei siis varattaisi itse nopeusperiaatteella.

Ap

Miksi alapeukutus? Kerron vain, mitä minulle kerrottiin.

Ap

Mitä luulet, saatko seuraavan työn helpommin

- työttömyysjakson jälkeen

- työpaikkaa vaihtaen?

Kannattaisiko kokeilla?

Juu, tiedän, että siinä mielessä kannattaisi. Mutta pelottaa, että jos vuoroja ei yksinkertaisesti ole. Jos tienaan vaikkapa 200-300€ kuussa, sillä ei pitkälle pötkitä? Toki voin jatkaa työnhakua, vaikka sopimuksen allekirjoittaisinkin.

Ap

Millainen tää nykyinen systeemi on. Ennen sai soviteltua päivärahaa tai työttömyyskorvausta niiltä päiviltä kun ei ollut töitä. Onko se nykyisin niin, että jos tienaat vaikka sen 200-300 niin sun tukia leikataan etkä saa senkään vertaa? Joku 200 ei voi olettaa aikuisen ihmisen pystyvän elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nollatuntisopimukset pitäisi kieltää lailla. Niillä työnantaja siirtää työnantajalle kuuluvaa riskiä työntekijälle ja yhteiskunta (eli kaikki me) maksaa liian pienet tunnit sosiaaliturvana.

Työttömän kannalta voi toki olla houkutteleva ja ihan toimiva, jos tunteja kertyy. Yhteiskunnalisesti arveluttava systeemi.

Nollatunti töitä tehneenä sanoisin, että pääasiallisesti on vain lisätyöksi sopiva malli niille ketkä on esim. opiskelijoita tai jotka oman työn ohella haluaa tehdä keikkaa, mutta ei pidä yleistää kokopäivätyö malliksi kuten nyt on tehty. On vahingollista ja antaa liikaa työnantajille valtaa kikkailla esim. just siten, että sitä vuokratyöläistä pidetään extrana ns ylimääräisenä jolla voi teetättää myös kohtuuttomasti töitä sillävälin kun vakioporukka ottaa rennommin ja saa muita etuja paljon enemmän ja sitä hierotaan sen vuokratekijän naamalle. 

Vierailija
24/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0 tuntia tarkoittaa, että sulle ei tarvitse tarjota mitään ja voit myös kieltäytyä siitä mitä tarjotaan. 

Ilmeisesti se menisi jotenkin niin, että he kysyisivät ensin minulta kuukausittaista työtuntimäärää, ja sitten tekisivät työvuorolistan sen tiedon sekä muun oman harkintansa perusteella. Vuoroja ei siis varattaisi itse nopeusperiaatteella.

Ap

Ap

- työpaikkaa vaihtaen?

Kannattaisiko kokeilla?

Juu, tiedän, että siinä mielessä kannattaisi. Mutta pelottaa, että jos vuoroja ei yksinkertaisesti ole. Jos tienaan vaikkapa 200-300€ kuussa, sillä ei pitkälle pötkitä? Toki voin jatkaa työnhakua, vaikka sopimuksen allekirjoittaisinkin.

Ap

Mikä siinä pelottaa, jos sun tulot on tällä hetkellä 0 euroa? 200 euroakin on enemmän kuin 0.

Vierailija
25/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nollatuntisopimus voi sotkea koko rahakuvion aivan totaalisesti eli jos saat lokakuussa palkkaa 1500 e et saa asumistukea etkä mitään ja sitten taas vaikka marraskuussa saat vain 100e niin joudut taas hakemaan sille kuulle kaikki tuet tai jos saat tunteja ja palkkaa vain sen 500e, loput haet tukina. Toki se ainakin ennen onnistui, mutta on äärimmäisen turvatonta ja henkisesti todella raskasta. Tosin sitten jos työn tilaajat tykkää niin niitä tunteja voi alkaa saada jopa enemmän kuin jaksaisi tehdä. Käsittääkseni nollatuntisopimuksellakin pitää olla tietty tuntimäärä sovittuna lain mukaan. Jotkut työnantajat osaa kikkailla ja kiristää noilla siten, että jos ei suostu johonkin niin sitten ne ei anna yhtään tunteja tai kostaa antamalla vähemmän tunteja, eli tuo on työntekijän kannalta huonoin ja se vallankäyttö kohdistuu tietysti kiltteihin tunnollisiin ihmisiin ketä on helpoin alistaa. Ei niihin työpaikan sisäpiirin lusmuihin. Olin itse nollatunti sopparilla ja työantaja oli niin häikäilemätön, että lopulta odotti, että teen lähes 2 kertaa enemmän töitä ja nopeammin kuin hänen ns. vakiotyöntekijät. Nollatunti soppari sopii mielestäni esim. opiskelijalle lisätuloksi, mutta ei kokopäivä työksi. On todella epäinhimillistä ellei satu hyvä firma, joka pitää vuokratyöntekijöidensä puolia ettei nyt sentään ihan mitä tahansa. 

Ei mene noin. Jos tulot vaihtelevat, niin asumistuki lasketaan keskiarvotulojen mukaan. 

No jos se keskiarvo on vaikkapa 200e ja jonakin kuuna saa vain 500e palkkaa niin eihän sillä makseta kuin ehkä vuokra, sitten kuitenkin tarvii vielä ruokarahaa eli joutuu kuitenkin hakemaan sen lisäksi työttömyysrahaa vai mitä se lienee nykyisin onkaan. Eikö kokkarit just poistaneet mahdollisuuden tällaisiin kuvioihin? Ei voi enää tienata sitä 300e kuussa? 

Nyt en ymmärtänyt.

Vierailija
26/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes epäröit? Yhtään tuntia ei ole pakko tehdä, jos et halua, ja voit aivan normaalisti jatkaa kokopäivätyön hakemista samalla, jos haluat mieluummin sellaisen.

Vierailija
27/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onpa mielenkiintoinen tapa toteuttaa asia, mutta toki antaa työnantajalle vapaat kädet sijoitella sut mihin vain vuoroihin. Onko mahdollista sopia, että tekisit vuoroja vain jonain tiettyinä päivinä? Silloin tietäisit milloin olet todennäköisesti kiinni (jos töitä sitten on) ja milloin vapaalla. Helpottaisi muun elämän suunnittelua. Toki voisivat sitten jälkikäteen kysyä pääsetkö muihin vuoroihin tuuraamaan ns. vapaa päivinäsi.

Yleensä vuorot tehdään ensin ja jos listoihin jää "aukkoja", niin niihin kysytään esim. 0-sopimuksella olevia.  

Tuo tapa jakaa vuorot "tuntimäärän mukaan" sokkona = sama kuin olisit tunti / kokoaikaisella sopparilla esim. kaupan alalla. Työnantaja jakaa tunteja sovitun tuntimäärän mukaan ja vuorot sijoitellaan miten sattuu, etkä tiedä kovin pitkälle etukäteen milloin olet töissä ja milloin vapaalla. Tämä vaikeuttaa muun elämän suunnittelua. 

Jos töitä on ollut vaikea saada ja koska et ole kiinni Kelassa, niin ottaisin paikan vastaan. Voihan se olla hyväkin juttu, ja antaa aina paremmat mahdollisuudet myöhemmin vaihtaa paikkaa. Lisäksi sopimuksen voi aina irtisanoa.

Vierailija
28/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet nollatuntisopparin, pidä huoli että sopimuksessa lukee että saat vastaanottaa töitä myös muualta! Tämän vinkin sain entiseltä kelan työntekijältä.

Vierailija
29/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teet nollatuntisopparin, pidä huoli että sopimuksessa lukee että saat vastaanottaa töitä myös muualta! Tämän vinkin sain entiseltä kelan työntekijältä.

Nollasopimuksessa ehdoton sivutyökielto on usein kohtuuton, koska työnantaja ei sitoudu tarjoamaan sinulle täysiä tunteja. Täysin laiton on siis sellainen ehto, ettei saa tehdä muita töitä.

Vierailija
30/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos minulla olisi kaunaa nollatuntifirmojen kanssa, trollailisin niitä tekemällä nollasopimuksen, sopimalla nolla-keikasta ja tekemällä nolla-oharit :—-D

Vierailija
31/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0-sopimus tarkoittaa just sitä, ettei sulle välttämättä tarjota yhtään vuoroa. Tai sitten niitä voi olla 40h/viikko (hyvin epätodennäköistä). Kieltäytymisistä voi saada leiman ja tarjotaan jatkossa vähemmän. Toisaalta jos oot hyvä, saat enemmän tunteja. Eli paljon on itsestä kiinni, miten alkaa sujua. Koska sulla nää ei vaikuta tukiin, niin et tosiaan häviä mitään. Ja näitä 0-soppareita voi ottaa muualtakin, selvitä ennen allekirjoittamista, miten suhtautuvat tähän. Jos ovat nihkeitä, kertoo myös työnantajasta paljon! Sano vaan, että sun pitää itsesi jotenkin elättää ja 0-soppari ei sitä takaa.

Mä olen parhaimmillaan tehnyt nollasopparilla 50-tuntisia viikkoja ja niin, että ei ole edes kysytty haluanko tulla tekemään nämä vuorot tai haluanko jäädä ylitöihin. Nimi vaan merkittiin listaan ja pakko oli jäädä tekemään työt loppuun, kun koko talossa ei ollut ainuttakaan muuta ihmistä. 

Ei varmaan tarvitse edes kertoa, etten viihtynyt tuolla kauaa.

Huono firma. Mulla kokemus sekä hyvistä, että huonoista. Parhaassa oli systeemi, johon pystyi itse ilmoittamaan milloin on käytettävissä. Yleensä se asiakaskin on huono jos tuollaista on. 

Tässä oli huono vain tuo asiakas, vuokrafirmassa ei ollut mitään vikaa. 

Vierailija
32/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

- työpaikkaa vaihtaen?

Kannattaisiko kokeilla?

Ap

Se on kuitenkin osoitus aktiivisuudesta, että olet hakenut ja saanut töitä vaikka ne tunnit jäisivät vähäisiksi.

Vierailija
33/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nollatuntisopimus voi sotkea koko rahakuvion aivan totaalisesti eli jos saat lokakuussa palkkaa 1500 e et saa asumistukea etkä mitään ja sitten taas vaikka marraskuussa saat vain 100e niin joudut taas hakemaan sille kuulle kaikki tuet tai jos saat tunteja ja palkkaa vain sen 500e, loput haet tukina. Toki se ainakin ennen onnistui, mutta on äärimmäisen turvatonta ja henkisesti todella raskasta. Tosin sitten jos työn tilaajat tykkää niin niitä tunteja voi alkaa saada jopa enemmän kuin jaksaisi tehdä. Käsittääkseni nollatuntisopimuksellakin pitää olla tietty tuntimäärä sovittuna lain mukaan. Jotkut työnantajat osaa kikkailla ja kiristää noilla siten, että jos ei suostu johonkin niin sitten ne ei anna yhtään tunteja tai kostaa antamalla vähemmän tunteja, eli tuo on työntekijän kannalta huonoin ja se vallankäyttö kohdistuu tietysti kiltteihin tunnollisiin ihmisiin ketä on helpoin alistaa. Ei niihin työpaikan sisäpiirin lusmuihin. Olin itse nollatunti sopparilla ja työantaja oli niin häikäilemätön, että lopulta odotti, että teen lähes 2 kertaa enemmän töitä ja nopeammin kuin hänen ns. vakiotyöntekijät. Nollatunti soppari sopii mielestäni esim. opiskelijalle lisätuloksi, mutta ei kokopäivä työksi. On todella epäinhimillistä ellei satu hyvä firma, joka pitää vuokratyöntekijöidensä puolia ettei nyt sentään ihan mitä tahansa. 

Ei mene noin. Jos tulot vaihtelevat, niin asumistuki lasketaan keskiarvotulojen mukaan. 

Eikä noinkaan.  Ei mullakaan ole koskaan laskettu mitään keskiarvo tuloja tai muutakaan kun en ole mitään tukia hakenutkaan.  Täällä vaan on itsestään selvyys että palstalla ei olisi yhtään itseään elättävää.

"Olen siis työtön työnhakija, joka ei ole Kelan tukien piirissä"

Vierailija
34/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

- työpaikkaa vaihtaen?

Kannattaisiko kokeilla?

Ap

Niin voit, ja voit vaikka perustaa yrityksen. Jos saat muita töitä, voit lopettaa nuo. Mikä siis on ongelma?

Vierailija
35/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä noinkaan.  Ei mullakaan ole koskaan laskettu mitään keskiarvo tuloja tai muutakaan kun en ole mitään tukia hakenutkaan.  Täällä vaan on itsestään selvyys että palstalla ei olisi yhtään itseään elättävää.

"Olen siis työtön työnhakija, joka ei ole Kelan tukien piirissä"

Yleisesti menee eikä asumistuen määrää lasketa joka kuukausi uudelleen mikäli sellaista saa.

Vierailija
36/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

- työpaikkaa vaihtaen?

Kannattaisiko kokeilla?

En ole ap, mutten ole koskaan saanut työpaikkaa yhtään sen helpommin, vaikka olisi toinen työpaikka jo alla ja haluaisin vain vaihtaa. Tuskin olen ainoa tässä tilanteessa. 

Vierailija
37/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt minulle tarjottiin töitä niin kutsutulla nollatuntisopimuksella "

Tarjottiinko ihan tyhjästä tuosta vaan, vai haitko itse? Jos hait, mikset miettinyt näitä kysymyksiä jo ennakkoon?

Eihän sinulla ole mitään menetettävää 0-tuntisopparissa, jos nytkin jo elät ilman tukia. 

Vierailija
38/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

- työpaikkaa vaihtaen?

Kannattaisiko kokeilla?

Ap

Kuinka pitkälle sillä pitäisi pötkiä, kun et nytkään mitään tienaa, ja silti olet hengissä?

Yritätkö eroon puolisostasi ja sitä varten tarvitset nyt rahaa?

Vierailija
39/39 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii tilanteisiin, joissa ei ole riippuvainen työstä ja vapaus molempiin suuntiin on ok. Sopimus mahdollistaa käytännössä ilman irtisanomisaikaa irtisanomisen, koska tunnit voi lopettaa irtisanomisajaksi. Tämäkin toki toimii molempiin suuntiin.

Jos ei ole tukien varassa, on tilanne helpompi sillä vaihtelevat tulot ovat painajaismaista kelan kanssa.

Ota työ vastaan ja jatka työnhakua. Älä jätä yhtäkään tilaisuutta käyttämättä työn takia, älä uhraudu. Koska seuraavassa hetkessä voitkin yhtäkkiä olla tyhjänpäällä. 

Isoin riski ehkä on, että saat 40h/vk ja unohdat sopimuksen ja sitten yhtäkkiä 2v kuluttua sut jätetään ilman töitä. Ilman mitään perustelua, ilman asiallista syytä, ilman irtisanomisaikaa. Tuut esim. raskaaksi ja samana päivänä loppuu sulle tarjotut työt seinään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan