Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttöystävä komentelee koko ajan enemmän

Vierailija
16.09.2026 |

Koko ajan komentelemassa ja alkaa mitta täyttyä. Ei kiinnosta olla hänen palvelijansa. Ja tiedän kyllä, mistä tämä komentelu on opittu. Hänen äitinsä on vielä pahempi, käy jopa sääliksi tyttöystävän isää, kun häntä viedään kuin litran mittaa. Aluksi hän vaikutti aivan ihanalta, mutta mitä pidempään suhde on jatkunut, niin sitä enemmän on tätä komentelua alkanut tulemaan. Olen pari kertaa yrittänyt ottaa asian puheeksi, mutta on suuttunut. Ikää meillä molemmilla 23v. Millaisia kokemuksia, voiko tuollaisesta ns. rahoittua ja luonne tasaantua vai meneekö kahjommaksi iän myötä?

Kommentit (110)

Vierailija
101/110 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muutu, kokemusta on. Seurustelin opiskeluaikana pari vuotta pahansisuisen akan kanssa. Olin liian kiltti ja nielin ihan liikaa sitä komentelua. Kun lopulta päätin että nyt riittää, niin lopetin suhteen kerralla. Ei siis mitään riitaa, jonka päätteeksi olisin tämän tehnyt. Olin vuotta aikaisemmin muuttanut naisen asuntoon, joten eipä siellä paljoa omia tavaroita ollut vaatteiden ja tv:n lisäksi. Kaveri tuli autolla hakemaan, ja laulua lainaten "kamat autoon ja helvettiin". Tuli naiselle ihan puskista ja järkytyksenä. Käytiin hieman myöhemmin asiallinen keskustelu ja nainen pahoitteli omaa käytöstään ja lupasi muuttua. En lähtenyt takaisin. Elämäni paras päätös, jota en ole katunut. Myöhemmin löysin naisen, jonka kanssa parisuhde on ollut jo yli 20 vuotta tasapainoinen ja onnellinen. 

Vierailija
102/110 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvon ap, pikku kullanmuru: Vakka kantensa valitsee. Pohdipa sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/110 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muutu, kokemusta on. Seurustelin opiskeluaikana pari vuotta pahansisuisen akan kanssa. Olin liian kiltti ja nielin ihan liikaa sitä komentelua. Kun lopulta päätin että nyt riittää, niin lopetin suhteen kerralla. Ei siis mitään riitaa, jonka päätteeksi olisin tämän tehnyt. Olin vuotta aikaisemmin muuttanut naisen asuntoon, joten eipä siellä paljoa omia tavaroita ollut vaatteiden ja tv:n lisäksi. Kaveri tuli autolla hakemaan, ja laulua lainaten "kamat autoon ja helvettiin". Tuli naiselle ihan puskista ja järkytyksenä. Käytiin hieman myöhemmin asiallinen keskustelu ja nainen pahoitteli omaa käytöstään ja lupasi muuttua. En lähtenyt takaisin. Elämäni paras päätös, jota en ole katunut. Myöhemmin löysin naisen, jonka kanssa parisuhde on ollut jo yli 20 vuotta tasapainoinen ja onnellinen. 

Miksi seurustelit akan kanssa?  Etkö löytänyt ikäistäsi seuraa?

Vierailija
104/110 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ap poraa palstalla? On siinä kristitty valkoinen hetero mies ...

Ai nuori mieskö ei saa itkeä vaikka palstalla? Puolihyvä provoyritys.

Vierailija
105/110 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai onko ap niin, että sinä olet tullut laiskemmaksi esim. kotitöiden suhteen, eli et tee omaa osuuttasi ja sinua pitää käskyttää kuin pientä lasta? Tuli vain mieleeni oma ex-mieheni, joka vuosi vuodelta tuli laiskemmaksi tekemään kotitöitä ja sitten perusteli sitä niin, kun annoin palautetta siitä, että ei kait sitä nyt halua tehdä kun koko ajan komennellaan... No minä en todellakaan komennellut koko ajan, vaan kerran odottelin 5 viikkoa, että mahtaisiko hänen aikatauluihn sopia asunnon imurointi (oli sovittu, että hänen ainoa siivousvelvollisuus on se, että imuroi asunnon kerran viikossa, minä hoidan loput) ja ehdotin vielä hänelle, kun sanoi että mistä tietää milloin pitää imuroida, että ei tarvitse ajatella, vaan imuroit aina vaikka lauantaina aamupäivällä asunnon. 

No tuostakaan ei tullut mitään, kun hän sitten perusteli tuota 5 viikon imuroimattomuutta sillä, että oli muuta ohjelmaa ollut lauantaille.... ei sitten itse älynnyt, että no imuroi sitten vaikka perjantain tai sunnuntai. Ja tämä miest todellakin tosissaan väitti, että kun pitää kuunnella komentelua. Jopa hänen siskonsa sanoi, että vaimosi ei todellaan komentele koko ajan, joten älä yritä, jos olisi minun mies niin minä kyllä komentelisin sinua ihan joka päivä, koska tarvetta on. No on nyt ex-mies, joten se siitä.

Hienosti oikeutat huonon käytöksesi. 

Tuo mies taas oikeuttaa huonosti. "On muuta tekemistä lauantaille", oikeasti :D

Vierailija
106/110 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisista akoista ei ole kuin harmiksi. Yksi vinkki: tee itsesi hyödyttömäksi niin hän jättää sinut oma-aloitteisesti….sitten tee ghostaus etkä enää kuule etkä tiedä hänestä mitään. Ja olet vapaa.

Miksi mies ei voi itse jättää toista? Eikö uskalla? Mies, ole Mies ja ota vastuu elämästäsi!

Vierailija
107/110 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos komentelu on epäreilua eli teet puolet kotitöistä, pakene. Jos lintsaat kotitöistä, niin hyvä että komentelee sut tavoille.

No joo jos äiti käy vielä aikuisen miehen asunnon siivoamassa kuten joissakin tapauksissa, odottavat, että tyttöystävä alkaa samanlaiseksi. Ap:n tarinassa ei nyt ihan ota selvää, että luistaako hän kotitöistä vai tekeekö hän kotityöt ja siihen lisäksi vielä tyttöystävä määräilee kaikkea ylimääräistä kuten tuo sipsien tuonti ja muu sellainen. Kotitöistä riitely on ainakin hyvin yleinen parisuhde riita aihe jos toinen tekee enemmän kuin toinen. 

Osallistun kotitöihin oma-aloitteisesti ja enemmän kuin nainen itse. Ei voi olla siitä kyse. Toki teen ne hänen mielestään yleensä huonosti. Mutta kuinka monella tavalla esim. roskat voi viedä? Ja äitini ei käy siivoamassa minun asuntoa, jos sitä epäilit.

Ap

Noniin, sitten tyttöystäväsi on jyräävä pomotteleva luonne. Ei sinun tarvitse sietää tuollaista. Älä ole liian kiltti. Tiedän kun olen itse saman luonteinen eli ns liian kiltti, tunnollinen ja avulias nainen. Ihmiset käyttää sitä vaan hyväkseen, etenkin tuollaiset pomottaja määräilijä luonteet. Eikä se lopu parisuhteeseen kun noita saa ja joutuu kestämään töissäkin. Ja sitten kun saat lapsia niin kilttien yli kävellään siinäkin. Raskasta pitää jatkuvasti omia puoliaan kun nää pomottaja ei välttämättä suostu muuttumaan. Käy se vaikea keskustelu hänen kanssaan ja jos ei muut niin eroa. Et sinä ole hänen palvelija. Tunne oma arvosi. Tuollaiset parisuhteet on kaiken energian vieviä lopulta, jossa toinen määräilee miten kaikki tehdään. Tiedän, sovittelevalle kiltille voi olla vaikea pitää omia puoliaan. Jos teille tulisi lapsia niin sitten olisit loukossa määräilijän kanssa, joten nyt kannattaa oikeasti tehdä jotakin. Jos ette asu yhdessä niin sekin on sinulle pelastus, et joudu etsimään asuntoa tai pistämään häntä pihalle. Sikäli ihan hyvä tilanne ja helpompi erota jos homma ei muutu.

Tämä on niin totta. Minulla työkaveri, joka välillä heikkona hetkenä avautuu tilanteestaan. Vaimo on pirttihirmu ja kolme tytärtä oppineet samaan. Teini-ikäiset tyttäretkin vievät isäänsä kuin pässi narusssa.

Kyllä mun täytyy tyttärenä  myöntää, että on tullut joskus pyydettyä isältä, että korjailee asioita ja käyttää minua esim. ostoksilla kun mulla ei ole autoa, että silleen tulee kyllä kiedottua iskä pikkusormen ympärille vaikka onkin isokoinen pelottava mies :D. Mutta siinä on tietysti joku raja, että ei voi pyydellä jatkuvasti vaan sopivassa määrin eikä määräilevästi. 

Vierailija
108/110 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi seurustelit akan kanssa?  Etkö löytänyt ikäistäsi seuraa?

Tämä on monissa parisuhteissa ongelma. Ei olla onnellisia, mutta on kuitenkin mukavampi olla jonkun kanssa, kuin yksin. Ja parisuhteessa saa ainakin seksiä, jne. Tiedän muutamankin tapauksen, jotka ainakin vierestä katsottuna ihmetyttää.

Vierailija
109/110 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilttimiehen ongelma. Jännämies ei jäisi kuuntelemaan nalkutusta.

Vierailija
110/110 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos komentelu on epäreilua eli teet puolet kotitöistä, pakene. Jos lintsaat kotitöistä, niin hyvä että komentelee sut tavoille.

No joo jos äiti käy vielä aikuisen miehen asunnon siivoamassa kuten joissakin tapauksissa, odottavat, että tyttöystävä alkaa samanlaiseksi. Ap:n tarinassa ei nyt ihan ota selvää, että luistaako hän kotitöistä vai tekeekö hän kotityöt ja siihen lisäksi vielä tyttöystävä määräilee kaikkea ylimääräistä kuten tuo sipsien tuonti ja muu sellainen. Kotitöistä riitely on ainakin hyvin yleinen parisuhde riita aihe jos toinen tekee enemmän kuin toinen. 

Osallistun kotitöihin oma-aloitteisesti ja enemmän kuin nainen itse. Ei voi olla siitä kyse. Toki teen ne hänen mielestään yleensä huonosti. Mutta kuinka monella tavalla esim. roskat voi viedä? Ja äitini ei käy siivoamassa minun asuntoa, jos sitä epäilit.

Ap

Noniin, sitten tyttöystäväsi on jyräävä pomotteleva luonne. Ei sinun tarvitse sietää tuollaista. Älä ole liian kiltti. Tiedän kun olen itse saman luonteinen eli ns liian kiltti, tunnollinen ja avulias nainen. Ihmiset käyttää sitä vaan hyväkseen, etenkin tuollaiset pomottaja määräilijä luonteet. Eikä se lopu parisuhteeseen kun noita saa ja joutuu kestämään töissäkin. Ja sitten kun saat lapsia niin kilttien yli kävellään siinäkin. Raskasta pitää jatkuvasti omia puoliaan kun nää pomottaja ei välttämättä suostu muuttumaan. Käy se vaikea keskustelu hänen kanssaan ja jos ei muut niin eroa. Et sinä ole hänen palvelija. Tunne oma arvosi. Tuollaiset parisuhteet on kaiken energian vieviä lopulta, jossa toinen määräilee miten kaikki tehdään. Tiedän, sovittelevalle kiltille voi olla vaikea pitää omia puoliaan. Jos teille tulisi lapsia niin sitten olisit loukossa määräilijän kanssa, joten nyt kannattaa oikeasti tehdä jotakin. Jos ette asu yhdessä niin sekin on sinulle pelastus, et joudu etsimään asuntoa tai pistämään häntä pihalle. Sikäli ihan hyvä tilanne ja helpompi erota jos homma ei muutu.

Tuon esiin toisen näkökulman: näillä on vaan epäsopivat energiat. 

Itsensä kiltiksi mieltävä saattaa olla iilimatomainen seurailija, parasiittimainen, tai jollakin muulla tavalla epämiellyttävä tai ihan vaan toisen elämään epätoivottua energiaa tuova. Kohde ei kerro tästä ja jos kertoisi, itsensä "kiltiksi" mieltävä vaan suuttuisi ja tulkitsisi tämän haukkumisena, kiusaamisena, alkaisi uhriutumaan.

Minulla on ollut lähelläni tällaisia ihmisiä useita kertoja elämässäni ja minua raivostuttaa sellainen alistuva seurailijuus, kuin kyseessä olisi joku 3v lapsi jolla ei ole oma-aloitteisuutta tai omaa identiteettiä. Tulen taustasta, missä jokainen perheenjäsen on menevä, johtava, oman polkunsa kulkija, aloitteellinen, reipas, toimeen tarttuva, aktiivinen. Tuollainen iilimatomainen "kiltteys" ja "miellyttäjyys" on yksinkertaiseesti inhottava energia, jonka lähellä en halua olla. Sitä sietää aina hetken ja sympatiasta iilimatoa kohtaan vähän aikaa johdattaa tätä johonkin suuntaan, mutta se iilimato ei tajua, että tämän teki vain kohteliaisuudesta tai hyvyydestä, eikä siksi että haluaisi olla tämän seurassa. Sitten siitä joko hankkiutuu eroon, tai alkaa tuo äksyily, koska sen iilimadon lähellä on vaan niin huono olla.

Nämä ihmiset lähes poikkeuksetta pitävät itseään tosi hyvinä ja mukavina, nimenomaan kiltteinä. Mutta he ovat parasiittisia. 

Olet ärsyttävä määräilijä. Kartan kaukaa. Ei tarvita yleensä ketään päsmäröimään. Asiat hoituvat itsestään. 
Luulet myös olevasi korvaamaton. Et ole. Ihmiset ovat helpottuneita, kun poistut. 

Nimenomaan en halua määräillä ketään ja siksi tällaisten nysvääjien ja miellyttäjien läsnäolo on itselleni todella rasittavaa. En pidä nysväämis-energiasta, mutta en halua myöskään määräillä ketään, joten voin heidän lähellään huonosti. Sitten jos ajan pois, he uhriutuvat, jos taas ovat lähelläni parasitoimassa niin minun on pakko muovata heitä siedettävämmäksi eli aktiivisemmaksi ja koska he eivät oma-aloitteisesti sitä tee, niin sitten on komennettava. Aluksi on ok pyytää, jos tapa ei tartu niin sitten se managerointi alkaa käymään rasittavaksi.

Normaalisti esimiestyöstä maksetaan reilua palkkaa. Siksi sitä siedetään. Parasiitti poikaystävänä kuulostaa yhdenlaiselta helvetiltä. 

Voe ristuksen perse. Lakkaat vain olemasta sellaisten ihmisten seurassa, joista et pidä. Ei sulla ole mitään tekosyytä kohdella heitä huonosti, joten turha yrittää sitä oikeuttaa. Vielä väität roikkuvasi heissä jostain "kohteliaisuudesta" tai jopa "hyvyydestä" vaikka olet itse vain kusipää eikä toiminnassasi ole mitään kohteliasta tai hyvää. Sun ei tarvitse komentaa, muokata, äksyillä tai yhtään mitään muutakaan noista paskamaisista jutuista, mitä tuossa kerrot tekeväsi, kun vain lakkaat olemasta heidän seurassaan ja jätät heidät rauhaan.

"Sitten jos ajan pois, he uhriutuvat" - no mitä sitten? Eivät he ole enää sinun lähelläsi, joten ei vaikuta sinuun. Haluat vain keksiä tekosyitä huonolle käytöksellesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän