Kertokaa Lapissa asuvat: Millaista elämä siellä oikeasti on?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ankealta ja tylsältä.
Joo onhan se tylsää jos ei viihdy neljän seinän sisällä ydintalvella.
Parasta hommata kattava ruokavarasto myös. Kaupat eivät ole lähellä. Mun pitää ajaa 100 km kauppareissun tehdessäni. Tammikuussa piti mennä taksilla kun auto jäätyi. Taksi maksoi 270 euroa edestakaisin. Oli noutolokerikkoon tehty 2 viikon ruokaostokset.
Keskellä Ivaloa on 3 kauppaa, joissa on parempi valikoima muutakin kuin ruokaa kuin monessa muussa pienen paikkakunnan kaupassa.
Asun Lapissa. Otsikko:Kertokaa Lapissa asuvat: Millaista elämä siellä oikeasti on?
Ja minä kerroin
Jet-settiä kuten Kaulasilla.
Mikäli jokin asia ei ole mieleen, alkaa heti itku ja vaikerrus saamelaisten oikeuksista.
Porukkahan on hyvin yksinkertaista ja käytöstavatonta junttieinatitasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä, kylmä ja runsasluminen talvi. Pimeää 20 tuntia vuorokaudessa joulu-tammikuussa
Jos olisit joskus käynyt joulukuussa Ivalossa, tietäisit että ei ole pimeää 20 tuntia vuorokaudessa. Kovin monta tuntia päivässä ei ole valoisaa, mutta hyvin pitkään näkee autolla liikkua ilman ajovaloja. Kesällä on valoisaa yli kolme kuukautta yhtä mittaa.
Ivalo asuinpaikkana ei muuten paljon poikkea mistä tahansa samankokoisesta kirkonkylästä. Rautatieasemaa ei ole, mutta on lentokenttä ja sinne on lentoja Helsingistä useamman kerran päivässä.
OTSIKKO:
Ja minä kerroin. Olen asunut 30 vuotra Lapissa
On syytä käydä silmälääkärissä, jos sinun Lapissasi on 20 tuntia pimeää joulu-tammikuussa. Tai avaa ainakin verhot ja käy jonakin päivänä ulkona.
T. 60 vuotta Lapissa, muutama niistä Ivalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä, kylmä ja runsasluminen talvi. Pimeää 20 tuntia vuorokaudessa joulu-tammikuussa
Tämähän ei pidä paikkaansa. Kaamos ei ole yhtäkuin pimeä.
Noin klo 10 alkaa valostua ja ko 14 on jo pimeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto ei käynnisty 40 asteen pakkasissa, ellei ole lämmin autotalli
Kyllä käynnistyy, kun ei ole adbluen jäädyttänyt diesel.
Miksi tähän ketjuun kirjoitatte te, jotka ette ole koskaan Ivalossa käyneetkään?
Otsikko:Kertokaa Lapissa asuvat: Millaista elämä siellä oikeasti on?
Lapissa on muitakin alueita kuin Ivalo arvoin tyhjäpää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit joskus käynyt joulukuussa Ivalossa, tietäisit että ei ole pimeää 20 tuntia vuorokaudessa. Kovin monta tuntia päivässä ei ole valoisaa, mutta hyvin pitkään näkee autolla liikkua ilman ajovaloja. Kesällä on valoisaa yli kolme kuukautta yhtä mittaa.
Ivalo asuinpaikkana ei muuten paljon poikkea mistä tahansa samankokoisesta kirkonkylästä. Rautatieasemaa ei ole, mutta on lentokenttä ja sinne on lentoja Helsingistä useamman kerran päivässä.
OTSIKKO:
Ja minä kerroin. Olen asunut 30 vuotra Lapissa
On syytä käydä silmälääkärissä, jos sinun Lapissasi on 20 tuntia pimeää joulu-tammikuussa. Tai avaa ainakin verhot ja käy jonakin päivänä ulkona.
T. 60 vuotta Lapissa, muutama niistä Ivalossa.
Vedä vàmmainen alahuuli pääsi yli ja nielaise 😆
Mitä pohjoisemmaksi menet Lapin maakunnassa, sitä ídíootimpaa väkeä kohtaat.
Ivalossa tyhminnät.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pohjoisemmaksi menet Lapin maakunnassa, sitä ídíootimpaa väkeä kohtaat.
Ivalossa tyhminnät.
Sisäsiittoisuus ja saamelaiset.
Ankeaa. Talvella on pimeää ja kylmää, kesällä on sääskiä.
Ehkäpä kaksi kuukautta vuodesta on siedettävää. Mitään palveluita ja kulttuuria ei ole.
Vuosi vielä tätä pskaa ja sitten onneksi päästään takaisin etelään.
Vierailija kirjoitti:
Ankeaa. Talvella on pimeää ja kylmää, kesällä on sääskiä.
Ehkäpä kaksi kuukautta vuodesta on siedettävää. Mitään palveluita ja kulttuuria ei ole.
Vuosi vielä tätä pskaa ja sitten onneksi päästään takaisin etelään.
Onneksi pääset Etelä-Suomeen.
Minä olen kurkkua myöten täynnä tätä junttikulttuuria. Ihan vaikuttaa jälkeenjääneeltä todella touhut näillä korkeuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä ihanaa. Talvellakin jos tykkää talvesta.
Hyttyset tykkää 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei pidä paikkaansa. Kaamos ei ole yhtäkuin pimeä.
No kutakuinkin on.
T. Käkkärämänty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vaara liikenteessä ilman ajovaloja Ivalossa kaamosaikaan
En asu Lapissa, mutta sukulaisia asuu siellä. Kivat maisemat, mutta räkkäaika, pitkä, pimeä ja kylmä talvi. Lyhyt ja kylmä kesä. Kauhean pitkä matka joka paikkaan, näillä bensan ja dieselin hinnoilla ei käy kateeksi. Sähköautotkaan ei siinä ilmastossa kannata. Varmaan sellaiset viihtyy jotka tykkää talviurheilulajeista ja ulkona liikkumisesta.
Helvetisti inisijä ötököitä, mene siinä sitten edes koiraa ulkoiluttamaan. Ei tule ikävä kun lähden kohta kohti etelää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kivaa. Koko ajan teemme lahjoja Joulupukin pajassa ja syömme poronkäristystä.
Poronliha ei enää säteile.
"Jatkuvassa seurannassa ovat Paistunturin, Kemin-Sompion ja Ivalon paliskunnat. Näissä paliskunnissa säteilyarvot ovat jo pitkään laskeneet ja saavuttaneet keskimääräisen arvon, joka on noin 100-150 becquerelia kilossa", laboratorionjohtaja Ari-Pekka Leppänen Säteilyturvakeskuksesta (STUK) kertoi Kaamasen Poropäivillä.
Ajovalot on pidettävä päällä jopa valoisaan aikaan. Pitkällä suoralla joku p@viaani ajoi vastaan valoitta. Oli ihan tuurista kiinni, että huomasin ajoissa tämän tumpelon ohitustilanteessa.