Kuinka saada lapselle vapautus pakkoruotsista?
Minä ja lapsi molemmat näemme ruotsin opiskelun täysin turhana (mitä se on) ja mielummin lapsi käyttää vapautuvan ajan tärkeiden aineiden opiskeluun
Kommentit (198)
Pistä lapsi lukemaan ihan tavallista ruotsia pakkoruotsin sijasta. Ei sitä kukaan huomaa - hämäys menee täydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä nyt lasta sivistää kannata.
On paljon muitakin tapoja sivistää lasta kuin yksi kieli pakotettuna. Ymmärrän aloittaa hyvin olisin itse myös halunnut opiskella ruotsin sijaan muuta kieltä tai ainetta. Olisi ollut nyt paljon hyödyllisempää osata espanjaa, saksaa tai vaikka kiinaa kuin ruotsia jota olen oikeasti tarvinnut yhden ainoa kerran elämässäni. Koko ruotsin kielen pakottaminen on jäänne menneisyydestä mikä pitäisi päivittää tähän päivään.
Miten niin "jäänne menneisyydestä"? Ruotsi on edelleen Suomen toinen virallinen kieli. Ja tuo mitä sinä ja monet muut ruotsinkielen vastustajat hoette että opiskelisitte muka jotain toista kieltä, jos ei olisi "pakkoruotsia", niin enpä jaksa uskoa siihen. Ruotsin opiskelu ei ole este muiden kielten opiskelulle. Itse onnistuin opiskelemaan äidinkielen ja toisen kotimaisen lisäksi sekä englantia, saksaa että ranskaa koulussa (ranska tuli mukaan lukiossa, muut ennen sitä). Asenteesta se on kiinni.
Miten niin "jäänne menneisyydestä"? Ruotsi on edelleen Suomen toinen virallinen kieli. Ja tuo mitä sinä ja monet muut ruotsinkielen vastustajat hoette että opiskelisitte muka jotain toista kieltä, jos ei olisi "pakkoruotsia", niin enpä jaksa uskoa siihen. Ruotsin opiskelu ei ole este muiden kielten opiskelulle. Itse onnistuin opiskelemaan äidinkielen ja toisen kotimaisen lisäksi sekä englantia, saksaa että ranskaa koulussa (ranska tuli mukaan lukiossa, muut ennen sitä). Asenteesta se on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon muitakin tapoja sivistää lasta kuin yksi kieli pakotettuna. Ymmärrän aloittaa hyvin olisin itse myös halunnut opiskella ruotsin sijaan muuta kieltä tai ainetta. Olisi ollut nyt paljon hyödyllisempää osata espanjaa, saksaa tai vaikka kiinaa kuin ruotsia jota olen oikeasti tarvinnut yhden ainoa kerran elämässäni. Koko ruotsin kielen pakottaminen on jäänne menneisyydestä mikä pitäisi päivittää tähän päivään.
Vierailija kirjoitti:
Äänestämällä sellaista puoluetta ja ehdokasta, jotka vastustavat ruotsin kielen asemaa.
Sillä ei ole vaikutusta. Rkp on kooltaan pieni puolue mutta todellisuudessa se hallitsee suomea.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei voi nähdä mikä on turha kouluaine. Hän imee vanhempiensa asenteet. Minulle ruotsin kielestä tuli väylä hyvin työllistävään ammattiin.
Itse asiassa olen pitänyt mielipiteeni pakkoruotsista täysin omanani, mutta lapsi on perinyt minulta älykkyytensä ja ymmärsi heti mistä on kyse. Hänen omien sanojen mukaan kyseessä on suomalaisten alistusrituaali, eikä hänellä ole mitään mielenkiintoa palvella vanhoja siirtomaaisäntiä ei nyt eikä tulevaisuudessa. Hänen mukaansa he voivat joko opiskella suomea tai muuttaa muualle
Ruotsissa koulun voi käydä englanniksi ja ilman minkäänlaista ruotsin opetusta tai vaatimusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita äidinkieleksi ruotsi DVV:ssä.
Ja tämä auttaa ruotsin opiskelun välttämiseen miten? Tuon muutoksen jälkeen kun ruotsia opiskellaan äidinkielenä, ei toisena kotimaisena kielenä.
Mutta silloin se ei enää ole pakkoruotsia vaan omaa äidinkieltä.
Minä en vain koskaan käynyt ruotsin tunneilla. Se siitä.
Ruotsinkieliset kaipaa palvelusväkeä, jotka puhuu kouluruotsia, sille sitten naureskellaan.
En koskaan puhu nykyisessä ammatissani ruotsia. Jos joku erehtyy puhumaan minulle, vastaan suomeksi.
Kyse ei ole siitä, ettenkö olisi oppinut tai olisin tyhmä. Ei, osaan kyllä muita kieliä. Alistuskieltä en vain suostu puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kieli ei kuulu yleissivistykseen, vaan sen opiskeluun tuhlattu aika ja vaiva on pois oikeasti arvokkaiden aineiden opiskelusta.
Ruotsin kieli nimenomaan kuuluu yleissivistykseen, eikä sen opiskelu ole mistään pois.
Pakkoruotsi pitäisi todellakin poistaa ihan ehdottomasti. Yhden vieraan kielen opiskelu riittää ja siinä voi sitten valita ruotsin jos kokee että tulee tarvitsemaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kieli ei kuulu yleissivistykseen, vaan sen opiskeluun tuhlattu aika ja vaiva on pois oikeasti arvokkaiden aineiden opiskelusta.
Ruotsin kieli nimenomaan kuuluu yleissivistykseen, eikä sen opiskelu ole mistään pois.
No mutta onhan se "jostain" pois!
Jonkun toisen, paljon tärkeämmän kielen opiskelusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät ole kielellisesti lahjakkaita. Ruotsin kielen pakko-opiskelu on pois muiden kielten opiskelusta. Ruotsin EI pitäisi olla Suomen toinen virallinen kieli.
Lakiin muutos sillä saat pakkoruotsin pois.
Pitäisi suomitoisenakielenä ja pakkoruotsin tilalle laittaa Englantia. Kansain välinen kieli jota puhuu suurin osa maailman väestöstä. Miksi maahanmuuttajillekkin on jotain pakkosuomea kun me osataan englantia täällä?
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsi pitäisi todellakin poistaa ihan ehdottomasti. Yhden vieraan kielen opiskelu riittää ja siinä voi sitten valita ruotsin jos kokee että tulee tarvitsemaan sitä.
Yksi vieras kieli ei todellakaan riitä. Kolme tai neljä olisi parempi mutta joskus pitää tyytyä kahteen. Kieliopintoja pitäisi olla myös ammattikoulussa.
Hanki muksulle kehitysvammadiagnoosi. Kumma ettei sellaista ole jo. Älyllisen kapasiteetin puutteesta saanee helpotuksia moneen muuhunkin oppiaineeseen.
Vieläkö lapset muuten käyvät kielikerhoissa, keskusteluryhmissä, kielileireillä ym. vapaa-ajallaan?
Sanot lapsellesi että tapppaa ruotsia puhuvan. Ei tästä homokielestä muuten päästä eroon.
Periaatteessa ymmärrän ihan Ap:n turhautuneisuuden. Mun kotona puhuttiin puolaa ja venäjää, minkä lisäksi mun piti luonnollisestikin oppia suomea. Koulussa alkoi sitten englanti ja myöhemmin myöskin ruotsi. Vaikka se onkin varsin helppo kieli, koen siihen uhratun ajan menneen hukkaan. En ole tarvinnut sitä ikinä yhtään missään.
Ja, men då är det modersmålet. Tvångsvenskan finns inte mera.