Olipa asenteellinen juttu etätöistä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5b267b25-42ab-45c2-965c-b9ec55268a03
Miksei haastateltu ollenkaan niitä, joiden työteho ja jaksaminen paranee kiitos etätöiden?
Suomi pysyisi huomattavasti laajemmin asuttuna joustavalla etätyöllä, ja tämä taas loisi syrjäseuduillekin mahdollisesti uusia työpaikkoja.
Kommentit (140)
pöh. kotikoneelle joku sovellus joka valvoo että vaadittu työmäärä myös toteutuu.
olisko vaikea kehittää...
pomojen kyttäämistarpeeseen vaikka rauhoittavia sitten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli nyt tälläinen näkökulma aiheeseen. Kaikissa ammateissa ei voi tehdä etätöitä.
Jos on töissä missä ei voi tehdä etätöitä, niin miksi edes kommentoi etätöistä? Ravintolayrittäjän kommentoinnin asiaan nyt osaltaan ymmärrän, koska valittaa asiakkaiden puutteesta.
Tämä. Ei meilläkään mies valita etätyön puutteesta, kun on valinnut ammatin jossa täytyy olla paikalla 😀
Ravintolayrittäjien kommentteja minä taas en ymmärrä. Ei niillä hinnoilla kukaan halua jatkuvasti syömässä käydä. Lisäksi siihen menisi enemmän aikaa, kuin kahvihuoneessa syömiseen. Omat eväät mukana aina.
Vierailija kirjoitti:
pöh. kotikoneelle joku sovellus joka valvoo että vaadittu työmäärä myös toteutuu.
Miten se sovellus mittaa esimerkiksi ajatustyön määrää? Ei kaikissa töissä jokainen saavutus näy tietokoneella (heti), kyllä iso osa ajatustyöstä tehdään oman pään sisällä ja vasta sitten lopputuotos jossain vaiheessa konkretisoituu siellä tietokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Se oli nyt tälläinen näkökulma aiheeseen. Kaikissa ammateissa ei voi tehdä etätöitä.
Niin, mitä järkeä on haastatella etätyötä käsittelevään juttuun sellaisia ihmisiä joiden työtä ei edes pystyisi tekemään etänä? Ei kai koko asian pitäisi heitä edes koskettaa millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne syrjäseuduille pitää keinotekoisesti luoda työpaikkoja? Miksi syrjäseuduilla asumista pitää tukea? Jos joku haluaa asua metsässä, hän patikoikoon sieltä töihin ja jos hänellä on lapsia, niin kuljettakoon itse jälkikasvunsa johonkin päiväkotiin tai kouluun.
Syrjäseuduilla kasvatetaan viljaa ja muita elintarvikkeita. Aika orpo olo sille viljelijälle tulee, jos lähin naapuri on 10 kilometrin päässä, eikä saa itse kaupasta mitään 50 kilometrin säteellä. Ja sillä viljelijällä saattaa olla itselläkin lapsia, joilla koulumatkaa kymmeniä kilometrejä. Ilman viljelijöitä ja karjankasvattaijia olisimme kus*ssa kriisritilanteessa.
"Hän myös kokee työpaikalla tapahtuvan vuorovaikutuksen tukevan hänen sosiaalista luonnettaan."
Ok hyvä jos on noin. Mutta entäs he, joiden sosiaalista luonnetta tukee juuri etätyö tai etäpainotteinen hybridityö? Miksei heidän hyvinvoinnista välitetä, vaan kaikki menisi niiden lähityötä ja ihmisten läsnäoloa tarvitsevien ekstroverttien mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitä järkeä on haastatella etätyötä käsittelevään juttuun sellaisia ihmisiä joiden työtä ei edes pystyisi tekemään etänä? Ei kai koko asian pitäisi heitä edes koskettaa millään tavalla.
Tämä. Kohta varmaan jyrähtää myös SPAL ja SPJL 😂😂
No eivät jyrähdä. Eivät ole noin noloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyöt vaativat kunnon yhteydet. Jos koko kylästä ei löydy valokuitua, on sen vetäminen yhteen mökkiin todella kallista.
Millaisiahan etätöitä sä teet että tarvitset siihen valokuidun? Jotain isoa datan rouhimista johon tarvitaan isot yhteydet? 5G riittää ainakin teams-palavereihin, datan siirtoon, jnejne. ja siihen riitti jo 4G ihan kuten suotatoistopalvelujen striimaukseenkin.
5G -verkon kattavuuskin on aika heikko syrjäseuduilla. Linkkimasto ei nouse pystyyn ilmaiseksi.
Mä olen 100% etätöissä. Työmatka olisi pitkä, noin 3 tuntia edestakaisin minimissään. Nyt jaksaa paremmin.
Töitä teen tehokkaammin ja tarvittaessa on helppo joustaa. En sairasta, en ole myöhässä ja olen se vakain työntekijä, jonka paikalla oloon voi luottaa.
Oli ihmetellyt että "miten tämmöinen ilmiö on päässyt syntymään, viitaten siihen, että osa esimerkiksi OP:n työntekijöistä asuu useiden tuntien päässä työkonttorista".
Siten kai se on syntynyt kun välillä oli se etätyöinnostus, jopa etätyöpakko, niin silloin palkattiin ihmisiä asuinpaikasta riippumatta töihin sillä ajatuksella että työt tehdään etänä. Osa on ehkä muuttanutkin edullisemman tai muuten paremman asuinympäristön perässä kauemmas, kun työt tehtiin kuitenkin joka tapauksessa etänä. Ei kai siinä sen kummempaa.
Joo en itse ole kaukana työpaikasta asuva. Välillä oli meilläkin aika pitkä pätkä pelkkää etätyötä ja nyt on palailtu aikalailla täysiaikaisesti toimistolle, vaikka virallisesti olisi lupa tehdä etätöitäkin 2 päivää viikossa. Jotkut sitä tekee, mutta suurin osa taitaa jo olla melkein joka päivä toimistolla ja vain joskus satunnaisesti etänä.
Maalla halvalla asuvat ulisevat ketjussa. Heidän pitää saada asua jossain pusikossa, työnantajien pitää maksaa samaa palkkaa (vaikka pyykit pestään työajalla ja ruokaa laitetaan palaverin aikana) ja valtion pitää tukea maalaisia. Just joo. Odottelen näiden tuettujen etä"työntekijöiden" alapeukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen, mikä into useisiin etätyön vastustamisartikkeleihin on etsiä joku lounasravintoloitsija inisemään, että ei ole asiakkaita. Ihan kuin ihmisillä olisi velvollisuus käyttää juuri hänen yrityksensä palvelua.
Lounasravintolat tulevat kalliiksi, vaikka epassittaisi. Jos joutuisin konttorille joka päivä, luultavasti kävisin max kerran viikossa, muina päivinä eväät.
Lounasravintoloiden ruuan taso nykyään surkeaa, ja ne valmisruuat roudattu viimeiset 10 vuotta jostain VIROSTA asti meille toistamiseen lämmitettäviksi. Miksi?!?!?!?
Joten ei mene suomalaisille ruuan tuottajille rahalliset tuotot.
Joka asialla on "puolensa ja puolensa." Itse työskentelen ulkomailla tehden etätöitä. Lähes joka kuukausi joudun matkustamaan 4-5 päiväksi pois perheeni luota. Työtehtäviä on ympäri eurooppaa. On siinä omat järjestelynsä Olen muuten puolitoistavuotiaan pikku prinsessan äitikin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne syrjäseuduille pitää keinotekoisesti luoda työpaikkoja? Miksi syrjäseuduilla asumista pitää tukea? Jos joku haluaa asua metsässä, hän patikoikoon sieltä töihin ja jos hänellä on lapsia, niin kuljettakoon itse jälkikasvunsa johonkin päiväkotiin tai kouluun.
Maan omavaraisuus on aika paljon parempi, jos maaseutu pysyy elävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyöt vaativat kunnon yhteydet. Jos koko kylästä ei löydy valokuitua, on sen vetäminen yhteen mökkiin todella kallista.
Millaisiahan etätöitä sä teet että tarvitset siihen valokuidun? Jotain isoa datan rouhimista johon tarvitaan isot yhteydet? 5G riittää ainakin teams-palavereihin, datan siirtoon, jnejne. ja siihen riitti jo 4G ihan kuten suotatoistopalvelujen striimaukseenkin.
5G -verkon kattavuuskin on aika heikko syrjäseuduilla. Linkkimasto ei nouse pystyyn ilmaiseksi.
Saat kyllä mennä todella syrjään. Asun pikkukylässä Itä-Suomessa, lähimpään kaupunkiin on 80km, eikä ikinä ole ollut verkon kanssa ongelmia kun olen tehnyt etätöitä. Ei kotona sen pahemmin kuin 100km päässä olevalla mökilläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syrjäseuduilla kasvatetaan viljaa ja muita elintarvikkeita. Aika orpo olo sille viljelijälle tulee, jos lähin naapuri on 10 kilometrin päässä, eikä saa itse kaupasta mitään 50 kilometrin säteellä. Ja sillä viljelijällä saattaa olla itselläkin lapsia, joilla koulumatkaa kymmeniä kilometrejä. Ilman viljelijöitä ja karjankasvattaijia olisimme kus*ssa kriisritilanteessa.
Maanviljelijät asuvat työpaikallaan, etätyökeskustelu tuskin liittyy heihin.
Tietotyöläisten ei tarvitse muuttaa jyväjemmarien maille.
Verkkouutiset on kokoomuksen virallinen media, mutta Iltalehti on kokoomuksen epävirallinen media.
Uutisia lukiessa asenteet paistaa läpi koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä stasin isovelivalvontaa oikein yrität ajaa? Työt tehdään työkoneilla eikä kotikoneilla. Ja kunnollisilla pomoilla on muutakin tekemistä kuin kytätä työntekijöidensä hiirten liikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että lähes kaikkialla on riittävän nopea yhteys jo pelkästään kännykkäverkkojen kautta. Niitä megoja ei tarvita kuin poikkeustapauksissa.