Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko joutua edunvalvontaan

Vierailija
15.09.2026 |

Vaikka maksaa vuokran, laskut, lääkkeet ja ruuan+muut kodintarvikkeet?

Minulle sosiaalityöntekijä toi esiin kyseisen asian ja olin kuin puulla päähän lyöty.

Minulla on ollut sosiaalityöntekijä äitini kuoleman jälkeen, jolloin sain tukea rahallista siis hautajaisiin. Sitten olen muutaman kerran saanut maksusitoumuksen bussikorttiin. Nyt tulen toimeen hyvin ja en saa esim. tuota bussikorttia enään vaan maksan sen omasta eläkkeestäni. En tiedä vaikuttaa taustalla kaksi psykoosia vaikka niistä on aikaa.

No saa nähdä mitä ehdottaa. Mutta jos rupeaa edunvalvontaa ehdottamaan niin minä menein oikeusaputoimistoon ja lääkärin juttusille hankkien todistukset siitä miten olen järjissään oleva ihminen.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tapauksessasi edunvalvonta on aiheellinen. 

Vierailija
2/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvontaa ei määrätä tietämättäsi. Viranomainen pyytää sen lääkärinlausunnon tarpeesta. Ja pyytää sinulta tietoa mielipiteestäsi.

Älä siis vielä keuli mihinkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt et kerro ihan kaikkea. 

Vierailija
4/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykai lapsena orvoksi jäänyt tuttu joutui aikuisena edunvalvontaan. Ei katsottu että on kykenevä mihinkään ilman sosiaaliviranomaisten apua.

Vierailija
5/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää pitäsisi tätäkään mahdottomana. Virkamiehet saavat Suomessa mellastaa niin kauan, kunnes tapauksia vedetään oikeuteen. Mene oikeasti lakimiehen juttusille. Jos soitat lyhyesti maksulliseen lakineuvontaan, noin 50 eurolla varmaan saat alustavat suuntaviivat, mitä kaikkea lakeja sosiaaliviranomainen on aikeissa rikkoa.

Vierailija
6/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt et kerro ihan kaikkea. 

Kerroin kaiken. Siksi ihmettelen sosiaalityöntekijän sanomaa. 

T: ap

Vierailija
7/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tapauksessasi edunvalvonta on aiheellinen. 

Kuinka niin? Tiedän ihmisiä, joilla on vuokrat maksamatta hyvinvointialue maksaa niitä rästejä pois. Silti ihminen ei ole edunvalvonnassa.

Vierailija
8/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edusvalvontapäätös edellyttää eläkepäätöstä lain mukaan. Ilman jonkin lajin eläkettä et edunvavontaan pääse tai joudu.

Vierailija
9/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvontaa ei määrätä tietämättäsi. Viranomainen pyytää sen lääkärinlausunnon tarpeesta. Ja pyytää sinulta tietoa mielipiteestäsi.

Edunvalvontapäätös edellyttää että on myönnetty joko työkyvyttömyys tai työeläke. Ilman eläkettä edunvalvontaan ei voi määrätä lain mukaan.

Vierailija
10/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaa siksi, että saat eläkettä. Silloin edunvalvontapäätös on mahdollinen.

Vierailija
11/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei psykôôsi-dg-historiaa

tai Ap:n kuvailemia tilanteita.

En ole eläkkeellä. Hautajaiset

omaisille omista,

ilman Hva-tukea. Ehkä 85-vna,

jos Alzheimer iskee. E

Vierailija
12/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudun hyvin varauksellisesti 

Itä-Suomen byrokraatteihin,

kaikessa on outo aikuiskiusaamisen

ja egovaltapelin epäterve sävy. E

Vierailija
13/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä jotain kóstohommaa

ryhmäseksi-/oviepisodi-/kôprofiili-

skeneistä? Ajattelin vain. 🤔E

Vierailija
14/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Bussikorttiin' en ole tukea saanut

enkä koskaan hakenut. Lisäys. E

Vierailija
15/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää minut rauhaan.

Tässä on jokin äärimmäisen 

epäterve, obsessionkatkuinen

sävy. Minua puistattaa. x

Vierailija
16/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse siitä todistetta hankkia, että olet järjissäsi vaan päin vastoin: jos edunvalvontaa haetaan, tarvitaan lääkärintodistus siitä, että olet kykenemätön hoitamaan raha-asioitasi.

Olisiko sosiaalityöntekijä kuitenkin ehdottanut välitystiliä? Eihän pelkkä eläke ole mikään syy edunvalvontaan, mutta se sairaus voi olla, jonka vuoksi on saanut eläkkeen.

Ei ole olemassa lakia, että vain eläkkeellä oleva voi saada edunvalvonnan. Käytännössä tosin on harvinaista, että edunvalvonnan tarve johtuisi jostakin sellaisesta tilapäisestä pitkän sairausloman vaativasta sairaudesta, jonka vuoksi ei kuitenkaan saa eläkettä tai muusta syystä. Esimerkiksi alkoholistille voidaan määrätä edunvalvonta, vaikka hän ei saisi eläkettä.

Tai laita tänne se laki, jossa niin määrätään, nro 8.

Vierailija
17/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edusvalvontapäätös edellyttää eläkepäätöstä lain mukaan. Ilman jonkin lajin eläkettä et edunvavontaan pääse tai joudu.

Laitapa tänne se laki. Minä löysin vain tämän pykälä laista holhoustoimesta 442/1999 eikä siinä sanota eläkkeestä mitään:

8

Tuomioistuin voi määrätä edunvalvojan täysi-ikäiselle, joka sairauden, henkisen toiminnan häiriintymisen, heikentyneen terveydentilan tai muun vastaavan syyn vuoksi on kykenemätön valvomaan etuaan taikka huolehtimaan itseään tai varallisuuttaan koskevista asioista, jotka vaativat hoitoa eivätkä tule asianmukaisesti hoidetuiksi muulla tavoin. Holhousviranomaisen tulee tarvittaessa tehdä käräjäoikeudelle hakemus edunvalvojan määräämiseksi. (29.8.2008/576)

Edunvalvoja voidaan määrätä, jos se, jonka etua olisi valvottava, ei tätä vastusta. Jos hän vastustaa edunvalvojan määräämistä, edunvalvoja voidaan kuitenkin määrätä, jos vastustamiselle ei hänen tilansa ja edunvalvonnan tarve huomioon ottaen ole riittävää aihetta.

Vierailija
18/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvontapäätös edellyttää että on myönnetty joko työkyvyttömyys tai työeläke. Ilman eläkettä edunvalvontaan ei voi määrätä lain mukaan.

Täyttä sontaa. Tiedän ihmisiä jotka ovat yleistuella ja toimeentulotuella. Ovat edunvalvonnassa.

Vierailija
19/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun tarvitse siitä todistetta hankkia, että olet järjissäsi vaan päin vastoin: jos edunvalvontaa haetaan, tarvitaan lääkärintodistus siitä, että olet kykenemätön hoitamaan raha-asioitasi.

Olisiko sosiaalityöntekijä kuitenkin ehdottanut välitystiliä? Eihän pelkkä eläke ole mikään syy edunvalvontaan, mutta se sairaus voi olla, jonka vuoksi on saanut eläkkeen.

Ei ole olemassa lakia, että vain eläkkeellä oleva voi saada edunvalvonnan. Käytännössä tosin on harvinaista, että edunvalvonnan tarve johtuisi jostakin sellaisesta tilapäisestä pitkän sairausloman vaativasta sairaudesta, jonka vuoksi ei kuitenkaan saa eläkettä tai muusta syystä. Esimerkiksi alkoholistille voidaan määrätä edunvalvonta, vaikka hän ei saisi eläkettä.

Tai laita tänne se laki, jossa niin määrätään, nro 8.

Ihan suoraan tuli edunvalvonta esiin. Onkohan sosiaalityöntekijä sotkenut minut johonkin toiseen?! 

T: ap

Vierailija
20/39 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla jokin sairaus, vamma yms. jolloin et itse ole kykenevä hoitamaan asioita tai tarvitset ylim

. palveluita. 

Vanhuksilla edunvalvoja yleistä ja sen saa helposti, sehän on etu ja palvelu esim. huolehtii laskuista, ettei joudu perintään, tai saa tarpeellisia palveluita jne. 

Itse näen sen vain hyvänä asiana, molemmilla vanhemmilla ollut aikanaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä