Te, joiden vanhemmat on jo kuolleet: paljonko sait perintöä?
Ja mikä oli perinnönjättäjän ammatti?
Itse sain 140.000e isältäni joka oli tv-korjaaja yrittäjänä = tosi pieni eläke. Sisko sai saman verran.
Äiti elää vielä jä häneltä tulossa suurinpiirtein sama, tiedän koska olen evv ja kulut ei enää muutu
Kommentit (85)
Laadukkaat perinnöt laadukkaalla väellä, ei ole porukat olleet mitään kelaloisijoita ja kelan tunkilunkalla nojailijoita. Pakko arvostaa ja onnitella.
Vierailija kirjoitti:
Mies sai hyvin perintöä, esim. metsää josta tuli tarjous 50 000 yli alkupyynnin. Aika hyvin pitää metsät arvonsa jos ei ole hakattu. Minä en saanut juuri mitään, vanhemmat vähävaraisia. Jouduin lainaamaan äidin hautajaisiinkiin rahat, koska jäin juuri samaan aikaan työttömäksi. Näin se menee. On muuten tylsää retostella perinnöllä. Sehän on yksityisasia.
Hakkaamatonta metsää pitää suojella . Enää ei ole marjoja metsissä työkoneet parturoi niin . Sitten maa kuivuu ja kun kannot ei enää pidä maata kasassa tulee vyörymiä ja tulvia . Ei ole enää mitään suojaa . Älkää myyjä hakkaamatonta metsää missä kasvaa marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Laadukkaat perinnöt laadukkaalla väellä, ei ole porukat olleet mitään kelaloisijoita ja kelan tunkilunkalla nojailijoita. Pakko arvostaa ja onnitella.
Meillä elämän pilasi ulkomaaiaiset muu uskontoiset ihan täysin . Ja loput äärilahkoiset noidat . Ei auta uskoa mitään oleskelulupa huijauksia .
Vanhemmat ovat molemmat elossa vielä. Mutta perin nuorempana isovanhempani (isäni luopui perinnöstä minun ja sisarusteni eduksi). Sain perintöä muistaakseni 27 000 €, mikä oli hyvä raha opiskelijalle ja käytinkin ison osan siitä ensimmäisen oman asunnon käsirahana.
Ei kaikki hanki omistus asuntoa koska ei ajattele 20-30 vuotiaana elävänsä niin vanhaksi .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas aloitus. Onko minun siis syytä onnitella ap että nettosit niin mukavasti ja pääsit knääkistä eroon? Ällöttää kyselysi, sorry.
Ennenvanhaan oli kunnia-asia jättää vaikka maatila tms perintönä lapsille, tai vaikka ihan rahaa että lapsilla olisi helpompi elämä.
Miksi rahasta ja omaisuudesta puhuminen ällöttää sinua, onko joku trauma?
Ikävöin edesmenneitä rakkaitani ja minua suorastaan inhottaa, kun kieli pitkällä odotetaan mökkien ja talojen tyhjenemistä. Halveksitaan mummon kutomia sukkia ja kaikkea arvotonta paskaa jota joudutaan hautajaisten jälkeen siirtämään kaatopaikalle, maksusta. Kaikki puhtaana käteen mulle ja heti, on rumaa! Tämä käytös vain tuntuu yleistyvän.
Asiasta voi hyvin keskustella olematta kieli pitkällä. Minä tulen saamaan perintöä jossain vaiheessa reilusti, tiedostan asian ja voin siitä keskustella, keskustelenkin. Vanhemmilleni on tärkeää, että me lapset olemme tietoisia omaisuudesta ja sen hoidosta.
En silti perintöä mitenkään odota, minulla on itselläni aivan riittävä elintaso ja tule perintö tulee olemaan ylimääräinen taakka.
Muutama kymppidona, yksityisyrittäjä rakentamiseen kytköksessä olevalla alalla (ei varsinaista rakentamista, kuten muurari, purkari, sähkäri, raksapena tms.). Pk-seutu.
Asumisoikeus asunnoissa on nykyään yhtä kovat vuokrat kuin tavallisissa. Lähes ne on nostettu joka vuosi nousee vuokra johtajien palkkoihin 400 000€ vuosi per johtaja .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas aloitus. Onko minun siis syytä onnitella ap että nettosit niin mukavasti ja pääsit knääkistä eroon? Ällöttää kyselysi, sorry.
Ennenvanhaan oli kunnia-asia jättää vaikka maatila tms perintönä lapsille, tai vaikka ihan rahaa että lapsilla olisi helpompi elämä.
Miksi rahasta ja omaisuudesta puhuminen ällöttää sinua, onko joku trauma?
On trauma ja suru vanhempieni kuolemasta.
Minulle perintö tuottaa iloa ja kauniita muistoja. Sen ajatteleminen on eri asia kuin läheisen kuoleman ajattelu. Päin vastoin, itse asiassa. Perityt asiat saavat minut muistamaan läheiseni hyväkuntoisena ja elämäniloisena.
Aika moni jättää lapsilleen velkaa . Kiitos heidän puolesta . Ja moni jättää lapsilleen väkivaltaa ja varastettua kuin vankila historiaa , huostaanottoja ja sijaiskoteja. Kiitos siitä heidän puolesta . Moni vanhempi on imenyt huumeita sisäänsä koko rahan edestä niin sanotusti kiitos lasten puolesta .
Jos sulla on kodinkoneita jaa ne ennen kuolemaansa lapsillesi ja muistoesineitä . Kuin jätä asunto ehdolla että se pysyy omassa käytössä muuten ne myy sen tuhlaa rahat .
Äiti lähti ensin, isä 2 v päästä hänestä.
Isä oli laitosasentaja, äiti suurkeittiökokki eli ihan perinteiset pienipalkkaiset duunariammatit heillä. Silti onnistuivat hankkimaan omakotitalon, kesämökin, kerrostaloasunnon sijoitustarkoitukseen ja vielä säästämään ja kerryttämään osakesalkun.
Kuolinpesät meni niin, että äidin kuolinpesä muodostui isästä (talon, kt-asunnon ja mökin omistusosuus 50 %) ja meistä 3 lapsesta, joille tuli 50 % kiinteistöistä, 1/3 kaikille plus 140 000 euron osakesalkku.
Kuolinpesä myi mökin, okt:n ja kt-asunnon ja isä sai omista puolikkaistaan niin paljon rahaa että osti käteisellä itselleen sopivamman uuden asunnon. Kaikki olivat velattomia.
Kun isä kuoli, kuolinpesä muodostui meistä 3 lapsesta. Perittävää raha- ja osakevarallisuutta oli reilut puoli miljoonaa euroa + isän velaton asunto, jonka arvoksi kirjattiin 160 000 euroa.
Ja vanhemmat oli tosiaan pienipalkkaisia perusduunareita, äiti oli käynyt vain kansalaiskoulun, isä sentään suorittanut amis-tutkinnon. Heidän bruttoeläkkeensä olivat pienet, äidillä alle 2000 euroa, isällä noin 2500 euroa.
Jotenkin mahdoton ymmärtää miten olivat saaneet kartutettua varallisuuttaan. Toki ajankohta kun hankintoja olivat tehneet, oli edullinen kun inflaatio söi asuntovelan ja elinkustannukset olivat alhaiset. Kt-asunnon olivat kuitenkin ostaneet 1990-l lopulla käteisellä, heillä oli jo silloin ollut varaa heittää siihen euroissa laskettuna yli satatuhatta. Meille lapsille asuntosijoitus valkeni vasta äidin kuoltua.
Hattua täytyy nostaa!
Matkustakaa nyt ihmeessä että ennen kuolemaa näkee luontoa ja käy hiihtämässä kuin uimassa ja lomilla . Kyllä lapset hankkii itse omansa .
Ja lapsien velkoja maksellessa menee monen vanhemman elämä .
Totuus on, että niitä satojentuhansien perintöjä on vähän mutta media antaa valheellista tietoa. Miksi? Tavallisimpia ovat 20-50.000 perinnöt, riippuu toki perillisten määrästäkin. Aika moni saa tyytyä geeniperimäänsä eli elämäänsä, jonka vanhemmat antoi, siinä se.
Faija kuoli 90-luvulla yllättäen. Oli keskinäinen testamentti, en surun keskellä hakenut lakiosaa, eikä varhaiseläkkeellä ollut mutsi sitä mulle ja siskolle edes mainostanut. Inflaatiokorjattuna ja euroiksi muutettuna sain pari vuotta sen jälkeen mutsilta "perintöä" 3000€. 15v vuotta sitten vielä tonnin.
Laskeskelin just, että vanhempien talo ja metsät olivat inflaatiokorjattuna arvoltaan 180 tonnia, eli faijan osuus olisi ollut 90 tonnia. Mulle ja siskolle siis perintöä kahtena tippana yhteensä 4t kummallekin. Mutsi myi myöhemmin kaiken ja tuhlasi sen. Pari vuotta sitten kehui, että tilillään on vielä 20 tonnia. Minä siihen sitten oman faktani, että jaa, tililläni on just nyt 65 tonnia. Hän siihen silmät kiiluen, että perinköhän minä sinut poika, kun et ole naimisissa... minä siihen, että sori vaan, mutta mullahan on kuitenkin 2 lasta ja ne perii mut. Että sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Matkustakaa nyt ihmeessä että ennen kuolemaa näkee luontoa ja käy hiihtämässä kuin uimassa ja lomilla . Kyllä lapset hankkii itse omansa .
Missä sanottiin etteivät matkustele? Ei matkustelu estä varallisuuden kertymistä.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni jättää lapsilleen velkaa . Kiitos heidän puolesta . Ja moni jättää lapsilleen väkivaltaa ja varastettua kuin vankila historiaa , huostaanottoja ja sijaiskoteja. Kiitos siitä heidän puolesta . Moni vanhempi on imenyt huumeita sisäänsä koko rahan edestä niin sanotusti kiitos lasten puolesta .
Kuules nyt Sirkka 76v, vastailet täysin ohi aiheen
TIESITKÖ ETTÄ JOS VANHEMPASI ON MAKSANUT VELKOJASI SE TULEE SITTEN ETEEN KUIN ULOSOTTOKIN SIINÄ VAIHEESSA KUN HE KUOLEE / sinä kuolet . Mitä vanhemmat on jollekin antanut / maksanut velkoja tulee sitten mukavasti sulle perunkirjoituksessa . Miinuksena vähennetään sun osuudestasi . Ja jos sulla on itselläsi ulosotto velkaa se vähennetään sun osuudestasi niin ettet saa itse päättää . Sillä siinä on silloin myyntikielto ettei mitään voi myydä kun ulosotto ottaa sen . Meilläkin oli yksi osakas ulosotossa ja kielto tuli kaikille . Kuolinpesästä ei saa mitään hävittää jakaa ei myydä . Tähän ei voi kela mitään . Sitten menee vero erikseen. Kela ei voi katsoa jakamatonta ulosotettua tuloksi .
Köyhyys periytyy.