Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Löysin asunnostani lutikoita ja en pysty nukkumaan, koska itkettää

Vierailija
13.09.2026 |

Pahin painajainen kävi toteen, vaikka kuinka olen pessyt kaiken pyykin 60 asteessa ja pakastanut kirpputorivaatteet enkä ole matkustellut niin nyt niitä silti löytyi. Yhden löysin sattumalta ja sen jälkeen kävin asunnon läpi taskulampulla ja sängystä löytyi toinen nuori yksilö. Olen paniikissa ja itkettää. Olen varma, että nämä ovat tulleet naapurista rakenteita pitkin, koska olen tehnyt kaikkeni välttääkseni luteita. 

Kertokaa jotain lohduttavaa, koska nyt vain itken ja olo on epäonnistunut ja toivoton. Minulla ei ole varaa hävittää omaisuutta. En uskalla edes nukkua. En voi kuin itkeä tällä hetkellä. 

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itket itsesi uneen ja heti aamulla poltat koko talon.

Vierailija
62/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut naapurista?

Väitän tulleen naapurista, olen ollut niin varovainen enkä matkustele. Ymmärtääkö esim naapurissa asuvat vanhukset miten lutikat leviävät tai huomaavatko saati välittävät koko asiasta? Ja miten kerrostalossa edes tietää mistä asunnosta nämä ovat peräisin? Ap 

Oletko ostanut sängyn tai sohvan käytettynä? Sieltä ne voi tulla tai ne saakutin kirppisjutut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sängystä löytyi nuori yksilö" 😂

Erotatko todella lutikoiden eri ikävaiheet? 

Nykyään kyllä, koska opiskelin Googlesta lutikat läpikotaisin tämän seurauksena. Nuoret yksilöt ovat läpikuultavia ja pieniä. Siksi vaikea havaita. Tiedoksi muillekin. Ap 

Vierailija
64/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tarkistaa etteivät ne syöpäläiset ole enneaikaisesti kutistuneita persussuomalaisia. Varmennettu aika on vasta kevällä 2027,eduskuntavaalien aikaan. Tosin innokasta ennakointia on ilmennyt.

Vierailija
65/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä itseäsi äläkä muita. Ostelet käytettyjä kalusteita. 

Vierailija
66/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut naapurista?

Väitän tulleen naapurista, olen ollut niin varovainen enkä matkustele. Ymmärtääkö esim naapurissa asuvat vanhukset miten lutikat leviävät tai huomaavatko saati välittävät koko asiasta? Ja miten kerrostalossa edes tietää mistä asunnosta nämä ovat peräisin? Ap 

Oletko ostanut sängyn tai sohvan käytettynä? Sieltä ne voi tulla tai ne saakutin kirppisjutut.

En ole, mutta tarkoitin, että nyt työttömänä on todella huono taloudelinen tilanne eli tämä tuli huonoon aikaan. Eikä olisi varaa uutta sänkyä ja patjaa ostaa. Ja käytettynä en uskaltaisi edes tämän kokemuksen jälkeen. Ap 

Vierailija
67/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ostanut käytettyjä kalusteita! Vaan vaatteita ja nekin pakastan ja pesen 60 asteessa aina. 

Vierailija
68/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuukohan Vintedin kautta kuinka paljon näitä! Maasta toiseen lähetellään käytettyjä tavaroita. Onko muissa maissa mikä tilanne lutikoiden kanssa, kuten Puolassa? Vintedissä on paljon puolalaisia myyjiä. Toki ongelma on varmasti levinnyt Suomessakin jo laajasti. 

Vierailija
69/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ostanut käytettyjä kalusteita! Vaan vaatteita ja nekin pakastan ja pesen 60 asteessa aina. 

Voihan vaatteistakin tippua kun laitat niitä pesukoneeseen. Pitäisi tyhjätä koneessa ja viedä pussi roskiin.

Vierailija
70/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteita ei tarvitse hävittää, mutta sänkngyn, sohvan yms kiinteät huonekalut joiden rankenteihin pääsee joudut kuskaamaan kaatopaikalle. Olen oikeasti ihan tosi pahoillani, oli kokemusta näistä USAssa asuessa (hotellista tulivat kotiin). Oli aivan kamalaa ja jäi kyllä loppuelämän traumat. Heti huomenna otat yhteyttä isännöitsijänä/huoltoyhtiöön tms, joiden tulee hankkia paikalle tuholaistorjunta! 

No nimenomaan sänky ja sohvat ovat ne kodin kalleimmat huonekalut ja niiden hävittäminen tuntuu taloudellisesti mahdottomalta nyt ja etenkin kun tämän jälkeen en käytettyinä niitä uskalla hankkia! Rahasta on nyt tiukkaa ja vielä tämä tuli. Ap 

Etelä-Koreassakin ja ulkomailla asuvien korealaisten perinteinen nukkumismuoto on patjalla lattialla. Sänkyä ei tarvita mihinkään keskuslämmitetyissä taloissa.

https://youtube.com/shorts/ex-Nd25qxjw?si=sr48sRqB7MQUP215

Japanilaisia aluspatjalevyä saa tilattua Suomeenkin, jos tulisi luteita niin isompaa pakastimeen nuo mahtuvat ja viikko -20*c niin ei tarvitse joka kerran ostaa uutta sänkyä. Luteet ovat kasvava ongelma tietyistä syistä, kannattaa miettiä ongelmanratkaisukeinoja jo ennakolta.

https://youtube.com/shorts/07zACqL9rlg?si=AU5wyy-1_Ko0-ZI6

Vierailija
71/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmiset pelkää jotain lutikoita. En minä niistä piittaa jos kämpässäni näen! 

Jos asialle ei tee mitään niin lopulta koko asunto kuhisee luteita myös päiväsaikaan. Youtubessa on video Venäjältä lutikkatalosta missä niitä on ulkoseinilläkin, siinä kerrostalossa niitä on varmaan miljoonia.

Vierailija
72/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmiset pelkää jotain lutikoita. En minä niistä piittaa jos kämpässäni näen! 

Jos asialle ei tee mitään niin lopulta koko asunto kuhisee luteita myös päiväsaikaan. Youtubessa on video Venäjältä lutikkatalosta missä niitä on ulkoseinilläkin, siinä kerrostalossa niitä on varmaan miljoonia.

Tämän jälkeen en ainakaan nuku. Ap 

Vierailija
73/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä, että pk-seutu on käytännössä Suomen ainoa alue, jossa on tuo ongelma. Kunnon likaista roskavãkeä.

No, Pariisi on nykyään täynnä lutikoita sattuneista syistä. Niistä ei saa tänne kirjoittaa.

Vierailija
74/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se edes lutikka? Niin moni luulee mitä tahansa ötökkää aina pahimmaksi mahdolliseksi vaihtoehdoksi.

Olen 100% varma ja minulla on kuvakin siitä ja on 100% samannäköinen kuin netissä olevat kuvat. Ap 

Pistä näytille niin katotaan.

Vierailija
75/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Oulu, Tre, Jyväskylä, Kuopio. Kaikki missä eräitä asuu on rottaongelma, torakoita, lutikoita, roskia ei vaivauduta lajittelemaan.