Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Löysin asunnostani lutikoita ja en pysty nukkumaan, koska itkettää

Vierailija
13.09.2026 |

Pahin painajainen kävi toteen, vaikka kuinka olen pessyt kaiken pyykin 60 asteessa ja pakastanut kirpputorivaatteet enkä ole matkustellut niin nyt niitä silti löytyi. Yhden löysin sattumalta ja sen jälkeen kävin asunnon läpi taskulampulla ja sängystä löytyi toinen nuori yksilö. Olen paniikissa ja itkettää. Olen varma, että nämä ovat tulleet naapurista rakenteita pitkin, koska olen tehnyt kaikkeni välttääkseni luteita. 

Kertokaa jotain lohduttavaa, koska nyt vain itken ja olo on epäonnistunut ja toivoton. Minulla ei ole varaa hävittää omaisuutta. En uskalla edes nukkua. En voi kuin itkeä tällä hetkellä. 

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kauheasti sokeritoukkia. Niitä nousee naapureista tänne rakenteita pitkin, lattiakaivosta, käsienpesualtaasta, ilmanvaihtokanavista. Menevät putkistoon, pesukoneen alle, toiseen huoneeseen uunin alle, lattialistojen alle. En jaksa. Kaikki aika menee vain niihin. Tein ansoja niille. Ei niitä kiinnosta. Imuroin usein. Lattialistat teippasin. Kiehuvaa vettä olen kaatanut. Siivoussoodaa ja etikkaa olen kokeillut. Ei tehoa kuin hetken. Raidia olen kokeillut. Ei tehoa kunnolla. Koko aika menee vain tähän. Huoh.

Vierailija
22/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut naapurista?

Väitän tulleen naapurista, olen ollut niin varovainen enkä matkustele. Ymmärtääkö esim naapurissa asuvat vanhukset miten lutikat leviävät tai huomaavatko saati välittävät koko asiasta? Ja miten kerrostalossa edes tietää mistä asunnosta nämä ovat peräisin? Ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaverini ainakaan joutunut huonekaluja håvittämään. Kyllä ne myrkytysfirmat osaa hommansa. Ensiapuna sänky irti seinästä ja kaksi puolista teippiä sängynjalkoihin ja imuroit sängyn oikein hyvin. Että pystyt ensi yön nukkumaan.

Vierailija
24/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kauheasti sokeritoukkia. Niitä nousee naapureista tänne rakenteita pitkin, lattiakaivosta, käsienpesualtaasta, ilmanvaihtokanavista. Menevät putkistoon, pesukoneen alle, toiseen huoneeseen uunin alle, lattialistojen alle. En jaksa. Kaikki aika menee vain niihin. Tein ansoja niille. Ei niitä kiinnosta. Imuroin usein. Lattialistat teippasin. Kiehuvaa vettä olen kaatanut. Siivoussoodaa ja etikkaa olen kokeillut. Ei tehoa kuin hetken. Raidia olen kokeillut. Ei tehoa kunnolla. Koko aika menee vain tähän. Huoh.

Nuo ei tule mielellään valoisaan. Kannattaa jättää valot päälle kylppäriin/vessaan. Ja jättää kaikki näkemänsä hämähäkit henkiin.

Vierailija
25/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunaa ei valitettavasti ole. Pakastinkin on pieni. Kuinkakohan nopealla aikataululla tuholaisfirman saa yleensä paikalle? Jos puhutaan viikoista niin en tiedä miten selviän. Olen niin vainoharhainen nyt asian kanssa enkä pysty lainkaan rentoutumaan kotonani. Ap 

Vierailija
26/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut naapurista?

Väitän tulleen naapurista, olen ollut niin varovainen enkä matkustele. Ymmärtääkö esim naapurissa asuvat vanhukset miten lutikat leviävät tai huomaavatko saati välittävät koko asiasta? Ja miten kerrostalossa edes tietää mistä asunnosta nämä ovat peräisin? Ap 

Tiedän yhden tyypin, joka levitti lutikoita tahallaan ennen kuin muutti asunnosta muualle. Taitaa olla mahdotonta tietää mistä kerrostalon asunnosta ovat alunperin tulleet.

Vierailija
27/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee kylppärin kautta niin eikö se viittaa, että naapurista tulevat? Auttaako valojen pitäminen päällä oikeasti?

Vierailija
28/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja en... Eli enkä. 

Vierailija
29/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee kylppärin kautta niin eikö se viittaa, että naapurista tulevat? Auttaako valojen pitäminen päällä oikeasti?

Sokeritoukat elää viemäreissä, ei varsinaisesti asunnossa. Kulkevat viemäreiden kautta asuntojen välillä. Olen kokenut että valojen päällä pitäminen on auttanut. Ja itseltäni ne kyllä hävisi kokonaan noiden hämähäkkien avulla. En tehnyt muuta kuin annoin hämähäkkien olla. Oli joku iso laji.

Vierailija
30/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole lemmikkiä, voit suihkuttaa Bio killiä niihin paikkoihin joissa nuo lymyilevät. Ainoa joka on toiminut minulla sokeritoukkiin. 

Vierailija
31/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitus heti isännöitsijälle joka tilaa myrkytyksen. Laittavat sängyt ( patjan ja rungot)ja sohvat sellaisiin pusseihin että voit jatkaa elämää ihan normaalisti. Ja sängyn sekä sohvan jalkojen alle kipot missä myrkkyä. Jos sängyn rakenteissa on lutikoita niin ne kuolee sinne kun eivät saa ravintoa eivätkä pääse lisääntymään. Kupit/ ansat jalkojen alla estävät lutikoita kiipeämästä, jäävät ansoihin kiinni.

Tuholaistorjunta tekee useamman tarkistuskäynnin asuntoosi sekä naapureille. Ja myrkyttävät useamman kerran. Vaatteet ym pitää pestä pitkään 60 asteessa, sänkyyn mennä vain puhtaana ja puhtaissa vaatteissa. Mitään tekstiilejä ei saa jättää lattialle. Imuroida usein lattialistat, pistokkeet jne. Aina uusi pussi vaihtaa. Kyllä niistä eroon pääsee kun noudattaa ohjeita. Naapurista tuli meille lutikat ja nopealla toiminnalla hävisivät koko taloyhtiöstä.

Tsemppiä!!!

Vierailija
32/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele vaan elämään niiden kanssa. Eivät ne niin vaarallisia ole.

Tuo alytön asenne levittää ongelman koko taloon.

Vierailija
33/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteita ei tarvitse hävittää, mutta sänkngyn, sohvan yms kiinteät huonekalut joiden rankenteihin pääsee joudut kuskaamaan kaatopaikalle. Olen oikeasti ihan tosi pahoillani, oli kokemusta näistä USAssa asuessa (hotellista tulivat kotiin). Oli aivan kamalaa ja jäi kyllä loppuelämän traumat. Heti huomenna otat yhteyttä isännöitsijänä/huoltoyhtiöön tms, joiden tulee hankkia paikalle tuholaistorjunta! 

No nimenomaan sänky ja sohvat ovat ne kodin kalleimmat huonekalut ja niiden hävittäminen tuntuu taloudellisesti mahdottomalta nyt ja etenkin kun tämän jälkeen en käytettyinä niitä uskalla hankkia! Rahasta on nyt tiukkaa ja vielä tämä tuli. Ap 

Ei kai niitä missään välissä ole uskaltanut hankkia kirpparilta. Ei ennen eikä nyt ongelman alkaessa.

Itse en ikinä ustausi mitään sänkyä, sohvaa tms. kirpparilta. Siellä voi olla syyhyä ja vaikka mitä tarttuvaa.

Kirpparilta ostettu pitää voida pestä 60 asteessa, että loiset kuolee.

Ennemmin ostaisin vaikka (uuden) paksun patjan ja nukkuisin sen päällä lattialla, just muuhun ei ole varaa.

Kengät ovat myös niitä mitä en ostaisi käytettynä. Ovat lintattu väärään muotoon + jalkasilsavaara.

T. Pienituloinen  

Vierailija
34/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteita ei tarvitse hävittää, mutta sänkngyn, sohvan yms kiinteät huonekalut joiden rankenteihin pääsee joudut kuskaamaan kaatopaikalle. Olen oikeasti ihan tosi pahoillani, oli kokemusta näistä USAssa asuessa (hotellista tulivat kotiin). Oli aivan kamalaa ja jäi kyllä loppuelämän traumat. Heti huomenna otat yhteyttä isännöitsijänä/huoltoyhtiöön tms, joiden tulee hankkia paikalle tuholaistorjunta! 

No eikä joudu hävittämään mitään.

Milläs sängyn/sohvan sisältä myrkytät jos elävät siellä? Ei ole esim täihavaintoon/syyhyyn verrattavissa. Joskus luin kyllä jutun jostain Suomessa toimivasta tuholaistorjuntafirmasta jolla on kuumakontteja, johon voi omaisuutensa viedä jolloin munat kuolevat tietyssä lämpötilassa. Esim saunottaminen ei riitä, koska lämpötila ei ole tasainen. En tosiaan ole mikään alan ihminen, mutta valitettavasti näistä ällötyksistä kokemusta.

Saunottaminen ei todellakaan riitä, koska lämpötila ei ole tasainen ja siinä mielessä jopa vain pahentaa tilannetta, että kun lämpötila nousee lutikoille epämiellyttäväksi, ne lähtevät siitä saunottamisen kohteena olevasta vuodevaatteesta tai kalusteesta liikkeelle ja voivat päätyä silloin muualle asunnossa ties minne.

Vierailija
35/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se edes lutikka? Niin moni luulee mitä tahansa ötökkää aina pahimmaksi mahdolliseksi vaihtoehdoksi.

Vierailija
36/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs elät paskassa. Sen siitä saa kun kirppareilta ostaa vanhaa paskaa 

Yhtä lailla niitä tulee ihmisten matkalaukuissa ulkomaanmatkoilta tai koululaiselle kun takit roikkuvat vieri vieressä naulakossa jne.

Vierailija
37/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtaimiston voi pakastaa, on eri firmoja, jotka tekevät sitä. Tässä yksi.

https://www.rentokil.com/fi/palvelut/tuholaistorjuntapalvelut/luteet/pa…

Voi kai sitä vaikka am_pua sängyn avaruuteen jos on rahaa.

Mutta aloittaja kertoo ettei ole varaa/uskallusta ostaa kirpparilta uutta sänkyä niin rahat ilmeisesti vähissä.

Tuollainen pakastus varmasti maksaa. Ja kannattaako sellaista edes tehdä halpaan kirpparisänkyyn.

Vierailija
38/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut muurahaissirotetta? Sillä ne meillä lähtivät kun sitä sirotteli etenkin sinne, missä ne eniten liikkuivat. 

Vierailija
39/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä, että pk-seutu on käytännössä Suomen ainoa alue, jossa on tuo ongelma. Kunnon likaista roskavãkeä.

Vierailija
40/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita pikaisesti isännöijälle, laita välittömästi sähköposti, siis nyt illalla jo. Mitä nopeammin ammattifirma myrkyttää, sitä todennäköisemmin niistä pääsee eroon. Naapurin asuntokin pitää myrkyttää.

Ja jos luteita on edes yhdessä muussa huoneistossa, myrkytyksen maksaa asunto-osakeyhtiö, et sinä!