Ovatko kirkot nykyään auki niin, että niitä voi käydä pällistelemässä sisältä?
Taiteen ja arkkitehtuurin vuoksi. Kuinka lähelle sitä papin paikkaa saa mennä sitä etuosaa katsomaan?
Kommentit (5)
Oletteko kuulleet kirkkolaivoista? Minä olin kesällä opastetulla kierroksella ja siinä kirkossa esiteltiin kirkkolaiva, aivan täysin vieras ilmiö vaikka onhan omassa kotikirkossakin sellainen olemassa, en ollut ikinä ennen tajunnut että se on oikeasti kirkollinen perinne! Miten mielenkiintoista! Eli jos mahdollista, ota opastettu kierros niin saat paljon enemmän irti arkkitehtuuristakin.
Vierailija kirjoitti:
Tiekirkot ovat jo sulkeneet ovensa tältä kesältä, mutta silloin on helpointa tutustua kirkkojen sisäarkkitehtuuriin. Jos et saa näppylöitä jumalanpalveluksista tai muista kirkon tapahtumista (ne puhuvat siellä jumalasta ja Jeesuskin mainitaan), niin semmosen tapahtuman jälkeen voi olla mahdollista kurkistella hiukan.
Etuosa on alttari ja minulla periaatteena on se, että en mene alttarikaiteen sisäpuolelle (käyn usein kirkoissa valokuvaamassa niitä). Se on vain papeille. En myöskään kiipeäisi saarnastuoliin. On sitten eri juttu, jos joku ko. seurakunnan edustaja, esim. pappi on läsnä, jos haluat mennä tutkimaan alttaritaulun signeerausta lähempää. Luterilaisissa kirkoissa maallikon meneminen alttarille ei ole kuitenkaan täysin kielletty, mutta uskonnollisissa rakennuksissa on syytä noudattaa nienotunteisúutta. Esimerkiksi ortodoksisissa kirkoissa naisten ei ollenkaan ole sopivaa mennä kaikkien pyhimpään tilaan, joka on varattu vain papeille.
No huh, mitä sukupuolisyrjintää ortodokseilla. Ei ole ne naiset tainneet kuulla tasa-arvosta?
Kirkot saattavat näyttää tyhjiltä kirkollistoimitusten ulkopuolella. Siellä on kuitenkin aina henkilökuntaa paikalla. He eivät vaan ole välttämättä näkyvillä. Pikku vihjeenä vaan…
Toivottavasti osaatte käyttäytyä aivan kuten jonkun kotiin kylään mennessä. Hyvät tavat antavat teille vierailijoillekin mukavan kokemuksen.
Menkää ihmeessä ja tutustukaa kirkkoihin.
kesäisin oon käynyt eri paikkakuntien tiekirkoissa. ja tampereella oli joskus kirkko auki kesällä ja kahvitarjoilu.piristi ja ilahdutti kesä retkeilijää tämä palvelu
.lisäksi vanhat kirkot kauniita ja mielenkiintoinen historia.käynti on myös ilmainen sopii myös lapsiperheille retki kohteeksi.
Tiekirkot ovat jo sulkeneet ovensa tältä kesältä, mutta silloin on helpointa tutustua kirkkojen sisäarkkitehtuuriin. Jos et saa näppylöitä jumalanpalveluksista tai muista kirkon tapahtumista (ne puhuvat siellä jumalasta ja Jeesuskin mainitaan), niin semmosen tapahtuman jälkeen voi olla mahdollista kurkistella hiukan.
Etuosa on alttari ja minulla periaatteena on se, että en mene alttarikaiteen sisäpuolelle (käyn usein kirkoissa valokuvaamassa niitä). Se on vain papeille. En myöskään kiipeäisi saarnastuoliin. On sitten eri juttu, jos joku ko. seurakunnan edustaja, esim. pappi on läsnä, jos haluat mennä tutkimaan alttaritaulun signeerausta lähempää. Luterilaisissa kirkoissa maallikon meneminen alttarille ei ole kuitenkaan täysin kielletty, mutta uskonnollisissa rakennuksissa on syytä noudattaa nienotunteisúutta. Esimerkiksi ortodoksisissa kirkoissa naisten ei ollenkaan ole sopivaa mennä kaikkien pyhimpään tilaan, joka on varattu vain papeille.