Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön on huonompi työntekijä sen takia, koska hän tietää

Vierailija
13.09.2026 |

Hän tietää, että tekipä hän työtä vaikka kuinka paljon "taloon päin" ja ajattelisi aina firmaa ensin pyytettömästi, tällä ei loppupeleissä ole merkitystä, vaan potkut voi tulla ihan hänestä riippumattomista syistä.

Kun hän pääsee uudestaan töihin, hän ajattelee töissä ensisijaisesti itseään ja omaa etuaan. Tämän takia monet työnantajat katsovat että "työtön on huonompi työntekijä".

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikais työtön ei välttämättä osaa tehdä yhtään mitään mikä edes työllistäisi. Monessa ammatissa oppii töissä enempi mitä koulussa. Ihminen jopa unohtaa paljon mitä ne on opiskelleet jos eivät uusi asioita tai harjoittele joita opiskelleet. Töissä käyvänä tullaan vasta ammattilaiseksi. Ei koulusta päästyä.

Oletko sinä työtön?

Vierailija
22/31 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein nuorena määräaikaista pätkätyötä ja työnantaja teetti ihan hulluna ylitöitä ilmaiseksi. Aina oli palaveria iltasella, iltatilaisuutta ym. Ei se auttanut yhtään. Kun vakityöntekijä tuli takaisin taloon, niin minä sain lähteä. 

Silloin päätin, että työ ei ikinä tule olemaan elässäni merkittävällä sijalla. Teen työni hyvin, nostan palkan, mutta mitään ylimääräistä en tee enkä veny. Työajalla olen ahkera, mutta vapaa-aikanani en töitä tee. Työnantajalle työntekijä on koneiston osa, jonka voi helposti vaihtaa, eikä häntä kiinnosta yhtään teenkö työt eriomaisesti vai ihan vain perushyvin. Siksi teen työt perushyvin.

Olet erkaanutunut työelämän todellisuudesta.

Ei, kun minä nimenomaan tiedän, millaista työelämä todellisuudessa on. Ennenhän työntekijöitä arvostettiin. Isot yritykset huolehtivat työntekijöistään ja heidän perheistään. Nykyisin firmat tekevät vain tulosta omistajilleen ja julkinen puoli tuottaa palvelut mahdollisimman halvalla. Nykyään todellisuus on se, että pomo ei välitä hevonpersettä työntekijöistään. Ihmisen täytyy olla typerä jos hän rakentaa elämänsä ja identiteettinsä ainoastaan työn varaan. 

70-luvulla joihinkin työpaikkoihin kuului ilmainen työsuhdekaksio Helsingissä. Vietin lapsuuteni sellaisissa. Miettikää, siinä on esimerkki sitouttamisesta firmaan, ilmainen kaksio Stadissa palkan päälle. Ei lähde työntekijä helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikais työtön ei välttämättä osaa tehdä yhtään mitään mikä edes työllistäisi. Monessa ammatissa oppii töissä enempi mitä koulussa. Ihminen jopa unohtaa paljon mitä ne on opiskelleet jos eivät uusi asioita tai harjoittele joita opiskelleet. Töissä käyvänä tullaan vasta ammattilaiseksi. Ei koulusta päästyä.

Oletko sinä työtön?

Olen pitkäaikaistyötön.

24/31 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. En oikeastaan halua töitä kun meno on kerran tällaista. Jännä että työttömiä kuitenkin ilkutaan yms patistellaan töihin. Vähän kuin haukkuisi ja syyttelisi r*iskauksen uhreja tilanteesta johon ei itse ole voinut paljoa vaikuttaa. 

Vierailija
25/31 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erilainen kokemus. Kun pitkään työttömänä on saanut pitkästä aikaa töitä, sitä yrittää olla yli-ihminen ja todistaa arvonsa, että saa jäädä. Toki ei se aina riitä, mutta silti joka kerta sama juttu…

Vierailija
26/31 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen sektorin irtisanomiset taitavat olla vasta alussa. Kohta tulee seuraava YT aalto joka pyyhkäisee yli. Minun yli pyyhkäistiin tässä viimeisimmässä. Ala jolla työllistyminen oli varma pari vuosikymmentä on mennyttä. Jäljelle jäävät tekevät lähtijöiden työt. 

Vierailija
27/31 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein nuorena määräaikaista pätkätyötä ja työnantaja teetti ihan hulluna ylitöitä ilmaiseksi. Aina oli palaveria iltasella, iltatilaisuutta ym. Ei se auttanut yhtään. Kun vakityöntekijä tuli takaisin taloon, niin minä sain lähteä. 

Silloin päätin, että työ ei ikinä tule olemaan elässäni merkittävällä sijalla. Teen työni hyvin, nostan palkan, mutta mitään ylimääräistä en tee enkä veny. Työajalla olen ahkera, mutta vapaa-aikanani en töitä tee. Työnantajalle työntekijä on koneiston osa, jonka voi helposti vaihtaa, eikä häntä kiinnosta yhtään teenkö työt eriomaisesti vai ihan vain perushyvin. Siksi teen työt perushyvin.

Olet erkaanutunut työelämän todellisuudesta.

Ei, kun minä nimenomaan tiedän, millaista työelämä todellisuudessa on. Ennenhän työntekijöitä arvostettiin. Isot yritykset huolehtivat työntekijöistään ja heidän perheistään. Nykyisin firmat tekevät vain tulosta omistajilleen ja julkinen puoli tuottaa palvelut mahdollisimman halvalla. Nykyään todellisuus on se, että pomo ei välitä hevonpersettä työntekijöistään. Ihmisen täytyy olla typerä jos hän rakentaa elämänsä ja identiteettinsä ainoastaan työn varaan. 

Tämä. Ja se aiheuttaa sen, että työntekijät ovat muuttuneet nuoleskeleviksi teennäisiksi matosiksi, kunnon ihmisen sijaan. Turvattomassa tilanteessa työntekijät muuttuvat toisiaan kyräileviksi kilpailijoiksi sen sijaan että olisi hyvä yhteishenki. Joillain kyräily jää päälle ja haukkuvat kaikkea maan ja taivaan välillä vapaa-ajallaankin.

Vierailija
28/31 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on erilainen kokemus. Kun pitkään työttömänä on saanut pitkästä aikaa töitä, sitä yrittää olla yli-ihminen ja todistaa arvonsa, että saa jäädä. Toki ei se aina riitä, mutta silti joka kerta sama juttu…

Näin juuri. Itse ainakin oikein puhkuin innosta kun pääsin pitkän työttömyyspätkän jälkeen takaisin töihin. Se näkyi myös tuloksessa. Pitkäaikaiset tyypit taas lorvivat minkä ehtivät, koska olivat kuvitelleet että työpaikka on ikuinen. Kun tuli yt:t niin arvatkaa kuka sai jäädä ja kuka lähteä?

Vierailija
29/31 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaistyötön ei ole ollut kuitenkaan syntymästään asti työtön. Monilla on kymmeniä vuosia työkokemusta.  Eräskin nuori nipinnapin 20v tyttönen kysyi olenko ollut kassatyössä aiemmin (ei kysynyt näin kohteliaasti vaan vttuillen) ja jouduin vastaamaan että kauemmin kuin sinä olet elänyt. 

Vierailija
30/31 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata koskaan tehdä taloon päin yhtään mitään ylimääräistä. Liikkuu vain sen verran että säilyy energiat loppupäivälle lenkkiin tai saliin. Ei kannata antaa yhtään mitään. Ylitöistä eivät maksele lisiä tai mitään extraa tule saamaan. Työttömyys on sitten loma. Ne joilla on hyvät työpakaikat niin heillä on ne. Heillä on eri peli. Italialainen lakko on sellainen että tehdään mahdollisimman hitaasti ja säästellään energiaa. 

Sitä saa mitä tilaa. Tämän olen oppinut 15vuoten aikana. Mitään kiitosta et tule saamaan tsellesi.

Vierailija
31/31 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaistyötön ei ole ollut kuitenkaan syntymästään asti työtön. Monilla on kymmeniä vuosia työkokemusta.  Eräskin nuori nipinnapin 20v tyttönen kysyi olenko ollut kassatyössä aiemmin (ei kysynyt näin kohteliaasti vaan vttuillen) ja jouduin vastaamaan että kauemmin kuin sinä olet elänyt. 

Ei välttämättä osaa lukee tekstissä. Mutta on sellaisia joilla on työkokemusta myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän